Mökillä pitää olla mukavuudet?

Vierailija

Olemme eläkeläisiä, ja vietämme koko kesän mökillämme ja toivoisimme, että lapsemme ja lapsenlapsemme tulisivat vierailulle.
Mutta ei heitä näy, syyksi he sanovat, että ei ole sisävessaa eikä juoksevaa vettä. Tukkaakaan ei voi kuulemma pestä pesuvadin vedellä ja kauhalla, suihku pitäisi olla.
Meitä harmittaa, kyllä ne silloin lapsena viihtyivät mökillä, mutta ei enää. Lapsenlapset eivät koskaan opi elämään mökkielämää. Eivät osaa edes matoa koukkuun pujottaa!
Pitäisikö mökillä olla kaikki mukavuudet?

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Itse kyllä viihdyn hyvin mökillä jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. Ei se ole enää oikein mökkeilyä jos on kaikki niinkuin kotona ja eläminen on TV:n katselua. Mökillä olon idea on nauttia luonnosta ja rauhasta, sellaista elämästä jota kaupungissa on vaikea saada!

Vierailija

Minkä ikäisiä lapsenlapset ovat? Jos heitä totuttaisi maallaoloon vaikka vain päivävierailuilla. Lastenlasten suhteen taitaan olla helpointa ottaa maltillinen linja: jos ei tykkää, niin ei tykkää. Pahinta on avoimesti paheksua näitä arkajalkoja niin että heidän ei enää tee mieli olla missään tekemisissä isovanhempien kanssa.

Vierailija

Jos lapsenlapset ovat vielä kovin pieniä niin kyllähän tuon toisaalta ymmärtää, etteivät lapsenne viitsi kovin "alkeellisiin" olosuhteisiin yöreissuille lähteä. Mutta jos lapsenlapset ovat jo esim. kouluiässä, niin ihan hyväähän se heille varmasti tekisi...

Vierailija

" Mutta jos lapsenlapset ovat jo esim. kouluiässä, niin ihan hyväähän se heille varmasti tekisi..."
Miksi oikeastaan? MIksi alkeelliset olosuhteet olisivat kenellekään hyväksi? Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä haluttomampi hän on kärvistelemään teltassa ja riukulassa. Miksi kärsiä kun voi elää mukavasi?

Vierailija

Meidänkin poika oli kaikki kesät mökillä 16 vuoteen asti, mutta sitten se loppui. Siihen asti hän aina sanoi "etten minä sitten lähde mihinkään kuumaan autoon istumaan vaan mennään mökille". Silloin hänellä oli mökillä paljon seuraa kun oli serkkuja ja muita nuoria vaikka kuinka paljon. Nykyään hän on 25v. eikä käy mökillä kuin korkeintaan päiväreissun kesässä. Eilenkin hän ilmoitti ettei tule kun siellä ei ole mitään tekemistä. Hänen elämänsä on tässä vaiheessa kaupungissa, mutta emme ole tehneet siitä numeroa. Kyllä hän tulee sitten taas käymään kun on sen aika.

Vierailija

Hei,

niinpä kyllä mökillä olisi hyvä olla kaikki mukavuudet nykyään. Jos on ikänsä käynyt sisävessassa, ei totu ulkona käymään. Tosin onhan niitä kemiallisia sisävessoja!
Saunassa suihkunpuute ei minua haittaisi.
Tuota minäkin pelkään jatkossa, sitten kun lapsenlapsia on, ettei niitä tuodakaan minun luo jos en pysty tarjoamaan oikeanlaisia tiloja.

Vierailija

Mökillä pitää vanhana olla mukavuuksia,kuten sisävessa ja suihku,vietämme välillä mökillä talvella kovalla pakkasella aikaa,kun ikää on sairaudet vaivaa,vaimolla on paha nivelreuma joten kaikki pienetkin mukavuudet helpottaa elämää.Kuinka nämä rakentajat saisi oppimaan rakentamista.Meillä on esimerkiksi vesi broileri joka on 300l.sitä ei saa tyhjennettyä mistään,vaan pitää turhaan lämmittää monta kuukautta turhaan että kun on vettä täynnä sitä ei voi jättää kylmilleen,samoin huonosti toteutetty jätevesi kaivot,ne on aivan liian matalat eli pienet jatkuvasti saa tyhjennyttää ja se ajo ja vaivan näkö maksaa hirveästi,kun porakaivo on vielä tehty väärin eli painesäiliö on kaivossa on jatkuva huoli että ei vesi ylety siihen,kaivo oli ennen rengaskaivo,kun vesi loppui porattiin samaan kaivoon 90m. reikää ,nyt on vettä mutta kun aikoinaan oli sähköt vedetty väärin,pitäis purkaa koko johdotus,sehän maksaa hirveästi.Leivin uuni on lisäksi muurattu huonosti,kun sen saa vetämään kovan ähellyksen jälkeen sen pinta kuumenee astia kaapin takaa vaarallisen kuumaksi,vaikka pesässä on palanut vain yksi pesällinen,lisäksi piippu katolla on muurattu 60 cm.liian matalaksi eli veto on huono ja hormit liian pienet ja jyrkkä mutkaiset,mistä näitä ammattitaidottomia tunareita löytyy.

Vierailija

Tähän on päästy - surullista ehkä - ei kelpaa mökki ilman mukavuuksia jälkikasvulle = aikuiset lapset kumppaneineen ja pienet lapsenlapset. Tekemisen puute - ei ole pelejä yms yms - ei ole vesivessaa - ei ole suihkua. On vain puusauna ja kirkas järvi. Niissä temmeltää aurinkoisen päivän mutta sitten on kiire pois ..... Puutyöt, pihatyöt ja muut kunnostukset eivät kuulu lomailijoiden suunnitelmiin, joten huvipuistot kotomaassa ja reissut muihin maihin vie voiton "meidän mökista" josta auttamattomasti aika meni ohi. Mietityttää, kauanko viitsitään enää pitää - pistetään mökki kiertoon, jos vaikka vielä löytyisi jaksavampia.

Vierailija

Kurjaa, jos vanhempien asenne vaikuttaa sitten myös lastenlasten intoon tulla mökille. Mitäpä jos sille tyttärelle/miniälle vinkkaisi, että järvivesi on hiuksille parasta balsamia. Ja kai sen tukan voi uimallakin huuhto?

Vierailija

Mielestäni mökillä, jolla mahdollisesti olisin pari päivää, pitäisi olla mukavuudet. En ole mikään mökki-ihminen. Olen eläkeläinen, mutta viihdyn paremmin paikassa missä kaikki pelaa.
Inhoan hyttysiä ja kaikenmaailman ötököitä.
Lapsenlapsenne varmaan tulisivat teidän mökillenne, jos siellä olisi jotain mukavaa tekemistä.Sähköt, televisio, tietokone yms.
Maailma on niin paljon muuttunut. Mikä oli ennen mukavaa ei ole sitä välttämättä nyt.
Ymmärrän lapsianne ja lapsenlapsianne.
Oletteko tosiaan koko kesän mökillänne?
Terveisin: Matkustamisesta pitävä mummu

Vierailija

NIINHÄN SE ON.ITSE ASUN YKSIN MAALLA LÄPI TALVEN,ON ULKOVESSA JA KUIVAKÄYMÄLÄ JA SUIHKU.SAUNA ULKONA.ON NIITÄ VARMAAN MUITAKIN MUMMOJA.MUTTA JOS JAKSAA NIINKAUAN SE MENETTELEE.LAPSET ETELÄSSÄ.MUTTA EIHÄN SE OLE ENÄÄN MIKÄÄN MUITTEN SILMISSÄ.PAKON EDESSÄ ON VARMAAN MONTA SAMASSA ASEMASSA.OLIHAN LAMA 10 VUOTTA SITTEN, MUTTA IHANAA OMA VAPAUS, SAUNA JA KESÄ.EI OLE TUNKUA YSTÄVISTÄ,KUN ON PALUUMUUTTAJANA TOISTAISEKSI.

Vierailija

Hei, vastaan mielelläni, sillä itse kuljemme mökillä (veneellä) jossa vesi tulee ja menee kunhan jaksaa kantaa. Vessa (huusi), millä nimellä vain, on ulkona ja PITÄÄ ollakkin, sehän on juuri sitä mökki elämää. Saunassa pestään pesuvadista ja suihkusta ei tietoakaan. Olen kyllä ehdottanut, että jos joku tarvitsee suihkua, niin kastelukannuun vesi ja suihku on valmis.Ei missään nimessä mitään suurempia mukavuuksia. Eihän elämä olisi sen kummallisempaa kuin kotonakaan, mitä silloin tekisimme mökillä.
Ja meidän lapset tulevat mielellään perheineen mökille. Lapsenlapset vasta innokkaita mökkiläisiä ovatkin. Ja huom!!! he ovat kaupunkilaisia.
Olemme titenkin kyllästäneet lapsemme mökkielämään, kun heitä on kuljetettu saaressa vauvasta asti, n. 2kk. ikäisestä
Harmittaa anonyymin puolesta jos näin on.
Mekin olemme osa-eläkeläisiä.

Vierailija

Ei tarvitse olla mukavuuksia, sittenhän sitä syksyllä osaa arvostaa talvikotia paremmin. Meillä on ulkohuussi, sisälle tulee ns. kesävesi ja saunaan samoin, oli ihan iisi juttu rakentaa pienen lämminvesivaraajan avulla suihku saunalle (vaatii tietysti sähkön), vaikka vesi on ihan vieressa se antaa tietynlaista mukavuutta, johon kaupunkilaisena olemme tottuneet. Siis sähkö meillä on ja tv, muttei mitään tietokonetta tms. omien lasten vanhat pelit; monopoli, pelikortit, palapelit on olleet "kova" sana mökkeilijöillemme. Itse vietämme lomat ja suurimman osan kesästä mökillä, ja onhan siellä syksyllä ja talvellakin oma tunnelmansa.

Vierailija

Minä en ole vähääkään mökki-ihminen, vaikka asumme kerrostalossa. En voi käsittää sitä joka viikonlopun sopulointia maanteillä, mitä mökkikansa harrastaa, enkä ymmärrä, mitä järkeä on tapella lasten kanssa mökille lähtemisestä tai toisaalta olla huolissaan siitä, mitä kaupunkiasunnossa tapahtuu, kun vanhemmat ovat poissa. Kahden huushollin hoitaminen on minulle ehdottomasti liikaa, vakiasunnon ylläpito riittää mainiosti. Kaupunkiasunnossa olisin koko ajan huolissani siitä, mitä mökillä tapahtuu, onko kaikki OK, käykö siellä varkaita, säilyykö se luonnon aiheuttamilta vaivoilta, pitäisikö lähteä sinne tarkistamaan... Ainoa mahdollisuus saada minut innostumaan mökkeilystä olisi se, että siellä olisi kaikki mukavuudet (telkkarista ei väliä), riittävästi tilaa, mökin hoitaminen olisi helppoa eikä se olisi 30 kilometriä kauempana kotoa. Järvi tai meri ei välttämättä tarpeen, rauha ja raikkaus kylläkin. Passattavia en sinne haluaisi, mutta jos ystävät tai sukulaiset tulisivat tuomiset tullessaan ja osallistuisivat kaikkiin tarpeellisiin toimiin, olisivat tervetulleita silloin tällöin päiväkäynneille.
Kuulostaako laiskuudelta? Työelämän tosi rankat 13-15-tuntiset työpäivät ovat takana, lapset aikuisia, vanhuuden vaivat lisääntyvät kaiken aikaa, mutta vihdoinkin saan elää kuten haluan. Enkä halua mökkiä!

Vierailija

Ajattelen aivan samalla tavalla. En lähtisi töröttämään mökille ja passaamaan porukoita. Joskus maailmassa mökkeily on tuntunut mukavalta. Olin silloin nuori , mutta ei enää, kiitos.Mieluummin matkoille!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat