Omena ja kaura vatsan hyvinvoinnille

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen vuosia syönyt omenoita melkein päivittäin ja lisään niitä erilaisiin pataruokiin, leivonnaisiin ja pelkästään ruisviipaleen päälle. Samoin kaurapuuro on ollut vatsani ystävä jo vuosia. Uskallanpa väittää, että näillä ystävyksillä on vatsani hyvinvoinnilla jotain tekemistä. Omena on mukava pikkupurtava, niitä on eväänä töissä, automatkalla ym. Paras lajike talvikautena ja muulloin, kun kotimaisia ei saa, on Royal Gala-omenat.

Kommentit (15)

Vierailija

Olen samaa mieltä. Ja omenan ja kauran maut jotenkin sointuvat yhteen. Laitan usein kaurapuuroonkin omenalohkoja ja ruisleivän päällä sitä käytän lähes päivittäin.
Erittäin terveellistä ja hyvää ja halpaa!

Vierailija

Täällä myös yksi noiden makujen ystävä. Usein kaadan lautaselle A-piimää tai A-jogurttia (maustamatonta), joukkoon kaurahiutaleita ja omenahilloa, välillä myös puolukkasurvosta. Pieni lusikallinen hunajaa, niin vot: herkku on valmis.
Tykkään myös maustamattomasta rahkasta, johon lisään milloin mitäkin. Usein luumusosetta ja hiukan maitoa tai (hui!) kermaa.
Näitä kun paljon syön, on ummetus minulle nykyään tuntematon vaiva.

Vierailija

Omenaa, kaurahiutaleita, sokeria, auringonkukan siemeniä ja tilkka rypsiöljyä tai pieni kikkare voita ja kevyt sekoitus hieman lämmittäen. . . AAAAAUUUUUUTTSSSS että on ihanaa ja vatsa tykkää ja kroppa toimii. . . .

Vierailija

Jo aikoinaan prof. Puska tiesi kauran hyvän vaikutuksen kolesterolille ja yleensä sydänterveydelle. Ns. geeliytyvänä viljana se auttaa myös verensokereiden ja painon hallinnassa. Ja onhan se vatsaystävällistä ja kuitupitoista edistäen myös suolen toimintaa.
Ja omena, ai nanna kun sitä siivuttaa ruisleivälle, eipä muuta päällystettä kaipaa. Joskus tosin vaihteluksi muusattua banaania levitteeksi ;)

Vierailija

pitääpä kokeilla tuota ruisleipää ja omenaa... ei ole tullut ennen sitä syötyä. Kenialainen ystäväni söi tuota banaani-ruisleipäyhdistelmää ja sanoi sen olevan tosi hyvää! Minä kun aina laitan voita ja makkaraa...

Vierailija

No johan se sananlaskukin on, että omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Miten lienee? Olen omenoiden ja ruisleivän ystävä, enkä väheksy kauraakaan. Äitini leipoi aina kauraleipää isoista kaurahiutaleista. Kauran pitää olla kunnollista, eikä näitä pitkälle jalostettuja, pikahiutaleita.

Vierailija

Minulla taas etenkin kirpeä vihreä omena saa mahan ihan sekaisin. Tulee siis ilmavaivoja ja alkaa närästää. Myöskään hapankorppuja ja ruisleipää en voi syödä kuin maks. 2 palaa päivässä.

Kauraleseet ovat tosi hyviä, lisään niitä jugurtin joukkoon ja pirtelöihin. Yleensäkin runsas kasvisten ja marjojen määrä tekee vatsalleni hyvää.

Join ennen Rainbowin appelsiinimehua,mutta Hyvä Terveys tms. lehdessä lääkäri suositteli vaihtamaan mehut niihin joissa on jotain vatsalle hyvää tekeviä bakteereja ja vain hedelmän omaa sokeria. Nyt juon tätä http://godmorgon.com/bifido/fi/ God Morgonin Bifido-mehua, jossa on probioottisia bakteereja ja niukasti sokeria. Mehu ei kuitenkaan ole maitomaisen oloista kuten Valion Gefilus, vaan olen käyttänyt tätä myös jääteehen ja drinkkeihin.

Maitotuotteissa juon homogenoimatonta uutta maitoa ja se on tehnyt vatsalleni hyvää.

Ja jostain msteerisyystä salmiakki on vatsalleni ihan myrkkyä!

Vierailija

Heips!

Unohtui vielä mainita, että sain siisn noita God Morgoneita testattavksi ilmaiseksi Hopottajat-suosittelupalvelun kautta. Muuten ei olisi ehkä tullut maistettua, koska join joskus Valion Gefilus-mehua ja siitä en tykännyt yhtään. Oli kuin piimää ja mehua olisi sekoitettu ja juoksettui jos käytti esim. jossain sekoitejuomassa.

-Filana

Vierailija

Lainaus:

Jo aikoinaan prof. Puska tiesi kauran hyvän vaikutuksen kolesterolille ja yleensä sydänterveydelle. Ns. geeliytyvänä viljana se auttaa myös verensokereiden ja painon hallinnassa. Ja onhan se vatsaystävällistä ja kuitupitoista edistäen myös suolen toimintaa.
Ja omena, ai nanna kun sitä siivuttaa ruisleivälle, eipä muuta päällystettä kaipaa. Joskus tosin vaihteluksi muusattua banaania levitteeksi ;)

Täällä ne pullanmusduttajat taas mellastaa!

Ja niin on taas puuta heinää ja täysin myyttejä nuo em. asiat. Viljoissa ei todellakaan ole vatsalle/suolistolle mitään hyvää, päinvastoin!

Ja vilja muka hyvä veren sokereille? Kaikkea sitä kuulee? Vilja nostaa veren sokereita nopeammin kuin puhdas taloussokeri, että se siitä hyvyydestä!

Vierailija

Minäkin keitän lautasellisen kaurapuuroa aamuisin ja lisään joukkoon vehnänlesettä ja pinnalle kourallisen mustikoita.
Vatsa tykkää ja sillä puurolautasellisella jaksaakin hyvin lounaasen asti.
Välipalana tosin hörppäsen kupposellisen kahvia sämpylänpuolikkaan kanssa.
Kolesteroli-arvotkin ovat laskeneet normaalitasolle,kun olivat pikkuisen koholla,kun ennen join aamulla kahvia ja otin muutamia sämpylöitä runsaiden lisukkeiden kanssa.

Vierailija
Nuppu

Olen vuosia syönyt omenoita melkein päivittäin ja lisään niitä erilaisiin pataruokiin, leivonnaisiin ja pelkästään ruisviipaleen päälle. Samoin kaurapuuro on ollut vatsani ystävä jo vuosia. Uskallanpa väittää, että näillä ystävyksillä on vatsani hyvinvoinnilla jotain tekemistä. Omena on mukava pikkupurtava, niitä on eväänä töissä, automatkalla ym. Paras lajike talvikautena ja muulloin, kun kotimaisia ei saa, on Royal Gala-omenat.

Voi härre gyyd ei voisi vähemmän kiinoostaa mitä naamaasi työnnät. voi vättö kuitenkin

Vierailija

Hyvä Härra (tai Frouva): otsikkona on tässä ruoka-aihe, siis siitä lähinnä kirjoitamme - emme esimerkiksi netiketistä.

Vierailija

Lainaus:

Minäkin keitän lautasellisen kaurapuuroa aamuisin ja lisään joukkoon vehnänlesettä ja pinnalle kourallisen mustikoita.
Vatsa tykkää ja sillä puurolautasellisella jaksaakin hyvin lounaasen asti.
Välipalana tosin hörppäsen kupposellisen kahvia sämpylänpuolikkaan kanssa.
Kolesteroli-arvotkin ovat laskeneet normaalitasolle,kun olivat pikkuisen koholla,kun ennen join aamulla kahvia ja otin muutamia sämpylöitä runsaiden lisukkeiden kanssa.

No eipä pahempaa vatsan ja suoliston tuhoajaa voisi enää ruokaansa laittaa, kun vehnänleseitä.

...ja tuo kolesterolin alentaminen, voi jeesus, samalla alentaa elinikäänsä monella vuodella...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat