Pelargonioiden talvisäilytys

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kikka 56 kyseli pelargonioiden talvisäilytyksestä.Minä olen harrastemielessä kasvattanut pelargonioita vuosia.Välillä niitä on ollut puolisen sataakin,mutta tällä hetkellä vain 14 kpl.Minä asun omakotitalossa,jossa on ns.kesähuone.Siellä pidetään talvisin lämpötila vain muutamassa asteessa,niin ettei mene pakkasen puolelle.Annan pelargoniat olla ulkona ensimmäisten pakkasten tuloon,niin kuitenkin,että eivät palellu.Ennenkuin siirrän ne sisälle,siistin ne.Kuivuneet ja huonot lehdet pois.Kastelua on jo sitä ennen vähennetty.Kun siirrän ne sisälle,kastelua vähennetään niin,että kerran viikossa kastelen vain vähän ja joulukuusta helmikuulle en kastele ollenkaan.Helmikuun lopulla leikkaan ne aika alas,jätän varteen pari kolme"niveltä" ja aloitan taas kastelun pikkuhiljaa kerran viikossa.Uskoisin ,että tapoja on monia,mutta ainakin minun pelargoniani ovat hoidossani pärjänneet ihan hyvin.Kellarissakin niitä voi kuulemma säilyttää.En ole kokeillut

Sivut

Kommentit (58)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin sain pelargoniat säilymään ulkoeteisessä melko viileässä, mutta niin ettei niihin päässyt pakkanen. Lampötila oli säädetty n. 6-10 asteeseen. Kastelin kun muistin. Sitten kun eräänä syksynä vein kellariin, en saanut niitä sälilymään.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Kellari on yleensä liian kostea pelargoneille.
Itse otan juuri ennen pakkasia ne verstaaseen (siistittyäni) lämpö 6-10 astetta lähelle ikkunaa että saavat valoa.
Kastelen jos muistan yleensä en muista.
Kevätpuolella leikkaan kuivuneet oksat pois ja joskus typistän hieman useimmiten ne kuitenkin ovat jo niin täynnään nuppuja etten raaski niitä leikkailla lainkaan.
Kun rohkenen niin siirrän ne kasvihuoneeseen ja ilmojen lämmettyä istuttelen kasvupaikoilleen ulos.
Saan ne näin valtavasti kukkimaan.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Täytyypä kokeilla autotallin työhuoneen pöytää, joka on ikkunan ärressä, josko siellä viihtyisivät. Joskus siellä on lämpöä 15 astetta, jos siellä ollaan töissä. Haitanneeko tilapäinen lämpö säilytystä? Yleensä siellä on n. 10 astetta.

Vierailija

Voisiko pelargoniat ottaa ihan sisälle ja laittaa minulle mieluisaan paikkaan,erkkeriin,(meillä on tupakeittiö). Tavallisesti ovat olleet mummon kellarissa. Pitääkö mullat vaihtaa,jos ottaa sisälle?
Terv. jonkinlainen viherpiipertäjä.

Vierailija

Pelargonien leikkaamisesta.

Yleensä suositellaan leikattavaksi aika alas ja toki niin saa tuuheita kasveja, mutta itseäni viehättävät pelargonian kiemurat varret. Sellaisia näkee etelässä :)

Säilytän pelargoniaruukut omakotitalon sisemmällä kuistilla, josta on kulku ylä- ja alakertaan. Lämpötila hiukan muuta taloa viileämpi, mutta ei liian kylmä kovillakaan pakkasilla. Keväällä leikkaan pois vain aivan kuivuneet oksat, säästän kaikki joissa on eloa, olivat lehdettömiä tai ei.

Ulkona alan lannoittaa voimakkaasti ja kas viimeistään heinäkuussa pitkät hontelot varret työntävät lehtiruusukkeita ja kukkia. Komeimmillaan ovat yleensä elokuussa, kesästä riippuen.

Vierailija

käykö ulko varasto jos perargonioille hommais pakkas suojan siis sesemmoinen harso,entä verenpisaaroiden talvisäilytys?

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viimeisetkin pelargoniat siirsin portaiden suojista sisätiloihin.Minulla on sellainen kesähuone,jossa pidetään talvella sen verran lämpöä,n.5-6 astetta,että kukkaset pysyvät hengissä,eikä putket jäädy.
Nyt harvennan kastelua ja joulukuusta,suunnilleen tuolle helmikuun alkuun en kastele ollenkaan.
Sitten taas aloitan kastelun harvakseltaan ja samalla leikkaan ne aika alas.Konstia on varmaan monia.Minä opin tämän aikoinaan äidiltäni ja hyvin on toiminut.

Vierailija

Marjutti sinulla on valtavan kaunis vaaleanpunainen pelargonia.
Minä leikkelin ja siistin isoja pelargonioita viedessäni se sisätiloihin , tilat kun ovat rajalliset oli pakko tehdä näin.
Lämmintä talvihuoneessa on jotain alle 10 astetta ja kyllähän kukat siellä tykkää talvehtia.
Kävin eilen ja huomasin että osa kukki kauniisti.
Keväällä vien ensin kasvihuoneeseen ja öitten lämmettyä istuttelen ulos laatikoihin ja ruukkuihin.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Suunnilleen helmikuun puolessa välissä leikkaan taas pelargoniat ja aloitan varovaisen kastelun,n.1xviikossa aluksi.
Elossa ne näyttävät olevan,mutta niin kovin risuisen näköisiä ovat,ei uskoisi että niistä "kuoriutuu" upeita kukkia:)

Vierailija

Pari viikkoa sitten leikkasin pelakuut,annan vielä olla entisessä mullassa.Vaihdan kyllä mullat myöhemmin.Hengissä näyttävät olevan.Säilytys tilat ovat nykyisin huonot,pidin niitä huoneenlämmössä,vähän viileämmässä huoneessa.Ei niitä ollut kuin kaksi,muut jouduin syksyllä hävittämään.
Laitoin oksia juurtumaan vesilasiin,lähtisköhän ne kasvamaan jos laittaa multaan?Onko kokemuksia?

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 05.02.2012 10:33
Vai että piirongin talvisäilytys, hohhoijaa!

Menehän vielä unia jatkamaan, jos lukihäiriökin korjaantuisi :-)

Vierailija

Hyvää kevään alkua kaikille viherpeukaloille!

Minä onnistun aina tosi hyvin talvettamaan Pelargoniani viileässä kellarissa, mutta suuri ongemani
on kastelun aloittaminen. Tuon Pelakat kellarista valoisalle verannalle ja kastelen aina liikaa ja
niiden juuristolle käy huonosti. Nyt kysynkin neuvoa, mikä olisi oikea kastelu niille?

Olen paljon alkanut siemenistä kasvattamaan Samettikukkaa, se on helppo ja näyttävä
vaikka ei olekaan monivuotinen.

nimim. kesää kohti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat