Valmiiksi viipaloidut leivät

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Voi, kiltit leipomot, hyvät ystävät! Teitä on paljon ympäri maata. Hyvää leipää teette suurimmaksi osaksi.Yksi asia minua kuitenkin jurputtaa ja oikein hirmuisesti.
Miksi leivän pitää olla valmiiksi viipaloitua? Miksi? Mikä on sen tarkoitus? Tunnen oloni noloksi ja häpeän jos ostan sellaista leipää. Pidetäänkö minua uusavuttomana - en siis osaa itse leikata leipääni.
Tästä syystä en milloinkaan, en todella milloinkaan, osta valmiiksi viipaloitua leipää.
Valmiiksi viipaloitu leipä kuivuu nopeammin kuin kokonainen. Viipaleet ovat sitä paitsi liian paksuja - ja kuivia.
Maalaiskylistä saa paikallista kokonaista leipää. Mökkipaikkakuntamme leipää ostan kotiin pakastettavaksi isot määrät kun palaamme kotiin.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Olen täysin samaa mieltä viipaloidusta leivästä.
Olen joskus ostanut,kun ei muuta ole ollut,mutta en tykkää.
Eikä taida oikein muutkaan,kun sitä on hyllyillä aina suuret määrät,
vaikka muu leipä olisi loppu.

Vierailija

Minulle tulee mieleen ensimmäiseksi, että viipaloitu leipä on turvallisempi jättää vaikkapa koululaisten välipalaksi, jos aikuisia ei ole kotona. Ei tarvitse lasten veistä heiluttaa. Ja kun tässä vielä vuosia vanhenen, voi olla että käteni rupeavat tutisemaan siihen malliin, että valmiiksi leikattu leipä on minullekin turvallisempi.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Paikallinen pieni leipomo oikein mainostaa valmiiksi leikattua leipäänsä "hittituotteena", en ole sitä vielä koskaan ostanut, tyydyn heidän luomuleipäänäs ihan kokonaisena versiona.
Terveisin luomuruisleivän ystävä Aluis Savosta

Vierailija

Ostan hyvin harvoin leipää, sillä leivon kaiken ruokaleivän itse. Joskus on kuitenkin ostettava, ja minuakin mättää nämä valmiiksi viipaloidut. Voi olla, että viipaloidut sopivat koululaisten välipalaksi. Eivät leikkaa sormeensa eikä kai murujakaan tule niin paljon. Samoin Tytin ajatus vanhan ihmisen käsien tutinasta ja valmiiksi leikatusta leivästä on hyvä. Mutta suurin osa asiakkaista ei kuulu kumpaankaan ryhmään. Leivät siis kokonaisina hyllyyn. Valmiiksi viipaloituja vain kysynnän mukaan.

Vierailija

Olen sitä ikäluokkaa, jolla ei lapsuudessa ollut kynänterottimia eikä leivänviipalointikoneita. Kaarnaveneitä veistettiin pikkulapsina. Alle kouluikäisenä osattiin käyttää puukkoa leivän viipaloimiseen ja lyijykynien teroittamiseen. Miksi nykylapset eivät sitä osaisi?? Meillä mökillä lapsenlapset on myös opetettu veitsen käyttöön. Ei pidä automaattisesti olettaa että ne lähes tappavat toisensa :), jos saavat veitsen käsiinsä. Ehkä tuo, että vanhana ei pysty leikkaamaan itse, on ihan hyvä pointti asiaan. Mutta vielä en ole niin vaha. Siis viipaloidut leivät ovat yhä pannassa meillä ja pysyvät myös.

Vierailija

Leivän viipalointi varmasti myös nostaa hintaa. Toki tiedän että sitä on helppo sujauttaa paahtimeen ja niistä on kätevää tehdä kolmioleipiä, voileipäkakkuja jne. En minäkään itse juurikaan osta valmista muutakuin ruisleipää. Itselläni on myös käsitys että niissä viipaloiduissa etenkin olisi jotakin ns.säilöntäaineita. Tuo kyllä pitäisi tarkistaa onko se vielä sallittua. Silloinhan tulee taas esiin se, että lapset syövät ylimääräistä/keinotekoista. No ainakin minun pienille lapsenlapsilleni on tärkeää että olen leiponut heitä varten ja kotonaankin mielellään syövät itse tehtyä ja ovat hyviä apulaisiakin meille leipureille. Äänestäkää ostopäätöksillänne edelleen, niin tarjonta tulee kysynnän/menekin mukaan.

Vierailija

Viipaloidut leivät ovat vain yhdessä tilanteessa kätevät kun taloudessa ei ole lapsia tai muitakaan hataria veitsenkäyttelijöitä: silloin kun haluan tehdä voileipäkakun tai useampia. Siihen ne ovat ihan nappiinsa oleva tuote.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tulipa eilen taas leivottua itse luomuruisleipää, neljä leipää riittää pariksi viikoksi. Heti tuoreeltaan tulee syötyö kyllä liikaa. Lämmin ruisleipä ja voita päälle, onkos sen parempaa ruokanautintoa minulle joka olen lapsuudesta asti tottunut kotona leivottuun leipään?
Terveisin Aluisa

Vierailija

Kyllä kokonainen leipä aina valmiiksi siivutetun voittaa mennen tullen.Valmiiksi siivutetussa leivässä on "vanha maku" ja ne kuivuvat nopeammin.Siitä huolimatta siivutettujen leipien tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti.
Eikö ihmiset muka enää osaa leikata leipää,vai eikö niillä ole aikaa.Jos lapsille tarvitsee valmiiksi siivuttaa leipiä,niin muutaman siivun kerkeää illalla muovipussiin laittaa,jos pelottaa antaa lasten itse niitä leikata.
Muuten en ymmärrä koko valmis-siivu systeemiä ollenkaan.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä kokonainen leipä aina valmiiksi siivutetun voittaa mennen tullen.Valmiiksi siivutetussa leivässä on "vanha maku" ja ne kuivuvat nopeammin.Siitä huolimatta siivutettujen leipien tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti.
Eikö ihmiset muka enää osaa leikata leipää,vai eikö niillä ole aikaa.Jos lapsille tarvitsee valmiiksi siivuttaa leipiä,niin muutaman siivun kerkeää illalla muovipussiin laittaa,jos pelottaa antaa lasten itse niitä leikata.
Muuten en ymmärrä koko valmis-siivu systeemiä ollenkaan.

Minä taas asetan mukavuuden ja helppouden etusijalle. Ei veitsiä lasten käsissä keittiössä - ei murusia pitkin pöytää ja lattiaa. Nykyään ostoleivät ovat niin kamalan murustaviakin. Eikä tarvitse säikkyä kiivasluonteista perheenemäntää tai -isäntää jolla on veitsi kädessä.

Vierailija

Höh,no jo on ..........................ei voi muuta sanoa.
Ei kyllä tarvitse ihmetellä,mistä ne uusavuttomat lapset tulevat.

Vierailija

Leipää saa ostaa kaupasta kokonaisenakin ,ei ole pakko ostaa siivutettuna.
Lapsille jotka touhuaa ilman aikuisten valvontaa, on valmiit viipaleet turvallinen juttu.
Aikuiset voivat ne siitä kokonaisesta leivästä leikata etukäteen valmiiksi.

Halvaantunut, heikkovoimainen tai ehkäpä yksikätinen on varmaan tyytyväinen, kun
saa valmiiksi viipaloitua leipää.
Ei tarvitse syödä pelkästään näkkileipää, jota saa valmiina palasina.

Vierailija

Lainaus:

Leipää saa ostaa kaupasta kokonaisenakin ,ei ole pakko ostaa siivutettuna.
Lapsille jotka touhuaa ilman aikuisten valvontaa, on valmiit viipaleet turvallinen juttu.
Aikuiset voivat ne siitä kokonaisesta leivästä leikata etukäteen valmiiksi.

Halvaantunut, heikkovoimainen tai ehkäpä yksikätinen on varmaan tyytyväinen, kun
saa valmiiksi viipaloitua leipää.
Ei tarvitse syödä pelkästään näkkileipää, jota saa valmiina palasina.

Hienoa, juuri näin minäkin ajattelen.

Itsekkin syön pääasiassa ruispaloja ja nehän on valmiiksi paloina.
Kesälomasta nautin, kun oli valmiiksi viipaloidut leivät ja hyvä maakunnan erilainen maku.
Susittelen.

Vierailija

Onhan se mukavaa,että on jokaiselle valita eri vaihto-ehtoja.
Saa kokonaisia,siivuja ja paloja.Ollaan kiitollisia,että on leipää.

Vierailija

Muistellessa sellaisia aikoja kun rahasta teki tiukkaa;ei ollut leipääkään.
Onneksi oli perunoita edes....
Nyt on leipää ja lämmintä, siitä olen kiitollinen :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat