Haravoida vai ei?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Haravoitteko lehdet nurmikolta? Jotkut ovat sitä mieltä, ettei kannata, ne maatuvat talven aikana ja ravitsevat nurmikkoa. Toiset taas ovat sitä mieltä, että nurmikkoon syntyy hometta tiiviin lehtikerroksen alle.
Mitä mieltä olette?
Kohta aion lähteä haravoimaan ainakin vaahteranlehdet: niitä on paljon!

Kommentit (5)

Vierailija

Kyllä meillä haravoidaan! Se, että lehdet muka maatuvat talven aikana ja että kastemadot syövät ne olemattomiin ei kylläkään pidä paikkaansa täällä. Keväällä nurmikon päällä on tiivis märkä ja jäinen lehtimassa.Olen asian ihan oikeasti testannut kahtena talvena. Ei kerta kaikkiaan toimi, sanoi guru mitä tahansa. Asiaa hiukan auttaa, jos lehdet ajaa silpuksi ruohonleikkurilla.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin haravoin kaikki vaahteranlehdet pois, samoin omenapuunlehdet, mutta kaikkia koivunlehtiä en kyllä viitsi haravaoida. Olen kerran ottanut "etukenon", kun lumihärmän alle oli jäänyt märkiä lehtiä, siispä olen oppinut kantapään kautta tämänkin asian.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Jos teet keväälle valmiiksi kukkapetiä niin siihen sopivat erinomaiset yhteen alakerroksista nuo lehdetkin.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eihän marraskuussa monikaan varmaan haravoi,mutta kun sitä on jostain syystä ollut niin saamaton aikaisemmin,ettei ole "joutanut" haravoimaan.
Kävin eilen kokeilemassa.Maa ja lehdet on riitteessä,yllätyin,miten helposti lehdet irtosivat nurmikosta.Kapsuttaminen tuntui kevyemmältä,kun lehdet ei ole märkiä.
Kävihän se naapurin vanha pappa vähän ihmettelemässä mitä minä haravalla teen.
Yläkropan siinä sai lämpimäksi,mutta varpaita vähän tuppasi palelemaan.Pitänee laittaa tänään tallukkaat,sillä tällä hetkellä mittari näyttää -7 astetta.Enpä ole tallukkaat jalassa ennen haravoinutkaan,pikemminkin tehnyt lumitöitä.:)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marjutti,
Minä olen ollut heinäpellollakin kesällä hupikkaat jalassa, eivät muuten ole kuumat kesälläkään. Nykyisin täytyy olla villasukat jalassa kesät talvet, yöt ja päivät.
Terveisin Aluisa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat