Terveellisempi tapa

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minua kiinnostaisi tietää mitä te muut olette keksineet tai muilta oppineet jos haluatte tehdä ruokaa terveellisemmällä tavalla. Minä olen kova muuntelemaan ohjeita, harvoin noudatan pikkutarkasti niitä. Juuri leivoin mustikkapiirakoita pullataikinaan, mutta vähän erilaiseen taikinaan. Korvasin osan vehnäjauhoista kauranleseillä ja spelttijauhoilla. Sokeria en taikinaan käyttänyt vaan Hermesetasta. Laktoositontakin siitä tein laittamalla nesteeksi vettä (Joskus käytän esim omenamehua ja puoliksi vettä, appelsiinimehuakin olen pullataikinaan kokeillut).
Hyviä tuli piirakoista.

Kommentit (10)

Vierailija

Leipominen niinkuin ruuanlaittokin on luovuutta ja soveltamista. Aina kotona ei ole kaikkia aineita joita ohjeessa on, niinpä myös minä sovellan sen mukaan mitä kotoa löytyy. Jo vuosia olen korvannut osan jauhomäärää joillakin leseillä. Melkein aina pienennän sokerin ja rasvanmäärää. Kunhan muistaa että ei tee liian tönkköjä taikinoita. Ja esim.leivinjauheen määrää voi hyvin lisätä jos laittaa reilusti esim. kauraleseitä. Luovuus vain kukkimaan, saatte hyviä uusia leivonnaisia.
Ruuanlaitossa ainakin kotimaisten vihannesten määrää kannattaa lisätä, nyt kun ne ovat parhaimmillaan. Kiusauksia tehdessä kannattaa ehdottomasti kuoria ja paloitella perunat sekä juurekset itse. Lopputulos on kokeilemisen arvoinen, melko varmasti pidät parempana kuin valmiista pakastepussi jutuista tehtyä. Suosittelen itse tekemään kaiken mahdollisen. Saa hyvän mielen ja voi ne tuoksut, silloin kotikin tuntuu niin kodikkaalta.

Vierailija

Keksin laittaa pizzataikinan vehnäjauhoista puolet täysjyvävehnäjauhoja! Oliiviöljyä laitan ihan lopussa taikinan käsittelyssä 1-2rkl jotta taikina irtoaa helpommin. Pizzan paistan kuumimmassa mahdollisessa lämpötilassa. Pohjasta tulee taivaallisen ihana verrattuna aiempiin pullamaisiin pohjiin vain valkaistua vehnäjauhoa käyttäen! On myös taatusti terveellisempi pohja!

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Säröinen
Pizzan tekoa juuri suunnittelin. Laitan siihenkin taikinaan osaksi kauranleseitä. Tulee rapeampaa ja terveellisempää.
Rasvaisen kalan, kuten kirjolohen fileepalat paistan leivinpaperin päällä valurautapannussa omassa rasvassaan miedolla lämmöllä.

Vierailija

Minä teen omena- ja marjapiirakat tavalliseen leipätaikinaan, joka vaihtelee sen mukaan, mitä kotona sattuu olemaan. Tänään oli vehnä- ja ohrajauhoja, ruisleseitä, auringonkukan, pellavan ja speltin siemeniä. Ei rasvaa eikä sokeria. Sokeria ja kanelia laitoin omenoiden päälle. Hyvää tuli ja terveellistä. Olen leiponut ruokaleivän, hapanleivän ja vaalean leivän, itse jo n 30 vuotta. Nykyisin siihen on tullut lisää "hohtoa", kun minulla on oikea leivinuuni. Tänään lykkäsin uuniin porkkanalaatikon, ohrapuuron ja koirien puuron, kun olin paistanut leivät ja piirakat.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä teen ruskean kastikkeen ilman rasvaa.Paahdan jauhot teflonpannulla ja vatkaan muovivispilällä kuuman veden jauhojen sekaan.
Vispipuuron teen kaura-mannaryyneistä.
Piimäkakku on meidän perheen herkku.Jauhoista laitan puolet sämpyläjauhoja ja olen lisännyt piimän osuutta ja vastaavasti vähentänyt rasvan osuutta.Rusinoita laitan enemmän ja sokeria vastaavasti vähemmän.
Kasviksia käytän laatikkoruoissa paljon,kermanlorautuksia en ole koskaan harrastanut.
Lasagnessa olen jauhelihan korvannut "soijanappuloilla"
Mielikuvitus se on ruoanlaitossakin rajana.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos vastauksistanne ,kylläpä olettekin kekseliäitä! Kyllähän se pistää keksimään kun paneutuu asiaan. Oikeastaan koko ajanhan sitä jo nykyään miettii ruokaa laittaessaan, että mitenkähän tästä saisi vielä terveellisempää ja kuitenkin maukasta.
Kasvisten käyttö meidänkin huushollissa on lisääntynyt paljon viime vuosina. Onneksi minulla on mahdollisuus kasvattaa niitä myös itse. Kaikki marjat on itse kasvatettuja tai itse poimittuja. Myös vihanneksista papua ja hernettä on pakkasessa omasta takaa. Tuota soijarouhetta olen joskus laittanut sämpylöihinkin leseiden ja pellavansiemenrouheen ohella.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä teen kaikki mehut ja hillot oman puutarhan antimista ja kerään metsämarjoja myös. Kyllä on talvella kiva syödä omia vattuja puuron kanssa ja pistää omenahilloa pannarin päälle.
Terveisin Aluisa

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Huomenta Aluisa!
Kaurapuuroni tässä juuri söin ja valmistelen töihin lähtöä.
Aioin kysyä sinulta noista vadelmista,kun minullakin on niitä puutarhassa kasvamassa ja paljon niitä tänä kesänä tulikin.
Niin,että miten sinä olet niitä säilönyt ja miten käytät?
Minä olen aina pakastanut ne ja laittanut jäisenä kiisseliin tai sitten syönyt sellaisenaan puuron päällä.
Oletko koskaan tehnyt niistä hilloa tai marmelaadia tai mehua?

Vierailija

Hei Marjutti
Olen aikaisemmin pakastanut vadelmat, mutta tänä kesänä keitin hilloa. Hillosokerin kanssa onnistuu hyvin eikä tarvitse kauan keittää. Yksi vika vadelmahillossa on: se on niin hyvää, että avattu purkki tyhjenee pikavauhtia.

Vierailija

Tykkään paljon marjoista ja myös sienistä, sekä kotimaisista vihanneksista. Yritän myös valmistaa näistä aineista jotain uutta, vaihtelun vuoksi. Yksi lapseni on kasvissyöjä, häneltä olen oppinut paljon uutta. Esimerkiksi soijaruoheesta saa monenlaista, sitä voi käyttää jauhelihan tapaan, ja maku on hyvä. Kasvisruuat on siitä hyvä, ettei niillä tule ähky olo, vaikka vähän enempikin söisi. Syömme kyllä lihaa itse, ja kalaa, esimerkiksi lohesta saa monenlaista.
Tein itse myös mustaherukkahilloa syksyllä omista marjoista. Tästä hillosta valmistin "Mustaherukka-tiikerikakkua", jonka ohjeen löysin netistä. Se oli hyvää kakkua! Valmistus tiikerikakun tapaan, raidat tehtiin tästä hillosta, johon lisättiin vähän perunajauhoja, jottei raidat leviä uunissa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat