Pihapiiri kauniiksi talvella

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei
Monissa lehdissä esitellään kuvia, joissa on laitettu kuisteille astioihin isoja tuijia yms. puita.
Mutta onko kellään kokemusta siitä, selviävätkö nämä hengissä talven yli vai ovatko vaan ns. yhden talven juttu??
Lisäksi tiedustelisin kivoja vinkkejä miten laittaa pihapiiriä kauniiksi myös talvella.

Sivut

Kommentit (17)

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei pikku puutarhuri.
Pikku tuijat kyllä selviävät talven yli jos istutat sen ruukkuineen esim. tyroksilla vuorattuun isompaan astiaan.
Myös tuijan juottaminen on tärkeää ennen pakkasia, sillä se estää kuivumisen. Keväällä aikaisin suojaan ne auringolta.
Oman terassini olen koristellut talveksi lyhdyillä, kransseilla ja tuijilla. Tuijat saavat pienen pienet minivalosarjat ympärilleen. Pidän eniten ihan pikkuisista kirkkaista valosarjoista. Joulunaikaan laitan kynttilälyhtyihin punaiset kynttilät väriä tuomaan. Näyttävyyttä saa parhaiten niin, että esim. tuijat ovat parittain ja pariy ovat lähellä toisiaan.
Jos löydät jostakin kaadetun puun suurehkoja oksia ja joita on lupa ottaa, niin osta valkoista huurresuihketta ja suihkuta sitä oksille. Oksat voi laittaa isoon astiaan ja koristella miten haluaa.
Oikein idearikkaita koristeluajatuksia sinulle ja kaikkea hyvää alkutalveen.
Toivotan sinulle oikein mieluisia

Vierailija

Hei
Miten olet suojannut styroksilla ruukun? Laitatko styroksin ruukun reunoille ja sitten multatila keskelle? Ovatko tuijat samassa ruukussa myös läpi kesän?
Tuo kuivuneet oksat olikin hyvä keksintö. Niihinkin voi laittaa valoja tai jos on tarpeeksi vahvoja niin lyhtyjä...
Hyvää joulun odottelua sinulle myös

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Styroksit asetellaan ruukun reunoille ja multatila jää keskelle. Voit istuttaa tuijan astioineen styroksruukkuun, niin kesäksi sen voi sijoittaa vaikkapa muuhun kauniiseen suojaruukkuun.
Keväällä tuijaa kannattaa kastella lämpöisellä vedellä, sillä se kuivahtaa kovin herkästi.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen pyyhkinyt pölyt muutamasta kynttilälyhdystä,laitan ne rappusille ja huomenna laitan valot pikkuiseen pihakuuseen itsenäisyyspäivää ajatellen.
Löysin varastosta myös vanhan olkisen kranssinpohjan,johon aion laittaa pienenpienet sähkökynttilät ja kauniin nauhan.Laitan sen autotallin seinälle loistamaan.
Lisäksi haen metsästä havuja rappusille vanhaan sinkkiämpäriin,hiekassa ne pysyvät hyvin pystyssä.Olen joskus tehnyt niinkin,että olen liimapistoolilla liimannut käpyjä havuihin(kävyt olen kerännyt syksyllä varastoon).
Tulisi nyt edes vähän lunta, luontokin olisi kauniimman näköinen.

Vierailija

Olen ottanut entiset lyhtyset esille myös. Lisäksi löysin vanhoja lasipurkkeja joiden sisään olen laittanut kuistille kynttilät palamaan.
Nyt on meilläkin ihan pikkaisen lunta maassa, jolloin kaikki näyttää hieman valoisammalta muutenkin.
Lämmintä joulunodottelua!

Vierailija

Mukavia pihankoristeluvinkkejä! Ensi viikolla on luvattu pakkasia, joten teen luultavasti jäälyhtyjä pihalle kynttilöitä varten. Lyhtyjen sisään pakastan kukkia, mitä nyt sattuu olemaan, ja joskus olen ostanut kukkakaupasta vähän jo nuupahtaneita kukkia edullisesti. Nämä kukat kelpaavat hyvin jäälyhdyn sisään. Luultavasti vien myös haudalle tällaisen kakkumuotissa tehdyn koristeen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!
Nyt säästämään maito-ja mehutölkkejä,Niistä saa jäämuotteja "kynttiläigluun".
Jäädyttäminen on vielä helpompaakin,kuin ämpärin kanssa.
Kun tölkin sisus on jäätynyt,revit vaan tölkin irti ja rakennat jää-harkoista talon,tai minkä nyt sitten keksitkään,vain mielikuvitus on rajana.
Tämän niksin näin jostain lehdestä,kun kävin kampaajalla.

Vierailija
pikku puutarhuri

Hei
Olen myös tehnyt jäälyhtyjä, mutta miten saadaan koristeet mukaan??

Kukkia, joista on varret leikattu pois, laitetaan veteen ennen jäädytystä. Voi myös hieman sirottaa suolaa kukkien terälehtien väliin, niin ne eivät nouse pintaan jäätyessään kakkuvuoassa. Kerran jäädytin varrellisia ruusuja, jotka olivat hyvin auenneita, muoviämpärissä. Siis vain 1 ruusu / ämpäri, ja kauniita tuli! Myös erilaisia varpuja voi laittaa ämpärin reunoille. Tätä ohjetta saa kokeilla kotona.. :)
terveisin Biba

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jäädytin n. vuorokauden maitotölkeissä vettä ulkona,kun olivat jäätyneet kuorin tölkit päältä pois ja sain upeita
jääharkkoja.Niitä sitten ladoin ympyrään,niin sain mukavan jäälyhdyn.Vaikeusaste = erittäin helppo :).

Vierailija

Hei
Tuohan onkin kiva idea. Helppouden lisäksi voi käyttää mielikuvitusta rakennelmia tehdessä. Onnistuu lapsiltakin..
Onko kuvassa oleva tonttu itse tehty? Sekin näyttää niin mukavalta.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun on tullut tehtyä noita jäälyhtyjä,niin onko kellään keinoa,miten lyhdyt saisi pelastettua,niin,ettei ne jäisi tuon valtavan lumimäärän alle,mitä tälläkin hetkellä taivaalta tulee.
Yhden lyhdyn päälle kumosin pulkan.Saisikohan niitä tehtyä jollekin liikuteltavalle alustalle,niin ne saisi aina lumisateen sattuessa vaikka katoksen alle?

Vierailija

Pikku puutarhuri,

Minulla on pihassani 2 kpl 1,5 m metristä tuijaa, ne ovat kasvaneet aivan tasaisen kauniisti muina
kesinä, mutta kas' kummaa viime kesänä ne rupesivat jo loppukesästä ruskettumaan, ja tutkin
niitä suurennuslasin kanssa, eikä niissä kyllä mitään elukoitakaan ollut, mutta ajattelin katsoa
nyt tähän kevääseen, enkä vieläkään ole saanut niistä mitään tolkkua, että onko sinulla mitään
keinoa niiden pelastamiseksi?

Toinen asia, kun olen katsellut teidän talvisia koristelujanne, niin minullakin olisi yksi, kun on
noita isoja limsapulloja , joissa on sellainen tähtikuvio-pohja, niin leikataan pohjasta irti sellai-
nen n. 2cm korkuinen pala, jonne laitetaan vettä , ja tikusta (joka poistetaan sitten) reikä
ohutta rautalenkkiä varten, ja jäädytetään vaikka pakastimessa ja pullautetaan irti ja naru
reiästä ja ei muuta kuin roikkumaan talvisen pensaan oksaan....ja on kaunis.

Vierailija

Hieno idea tuo koristeiden jäädyttäminen pakastimessa. Täytyypä kokeilla.
Tuijat saattavat välillä ruskettua. Näin on käynyt joskus itselläkin. Luulin jo että pihamme vanhin tuija on mennyttä, kun oli niin ruskea kauttaaltaan, mutta kummasti se on vain siitä vihertynyt uudelleen, enkä mitään edes tehnyt, kunhan vain odottelin. Haravalla vain hieman kopsuttelin pois ruskeita puusta, että hieman siistiytyi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat