KASVISPLÄJÄYS

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minua on enemmän ja enemmän alkanut kiinnostamaan tuo kasvisruoka sen keveyden ja terveellisyyden vuoksi.
Eilen kokeilin uunikasviksia ja ne olivat tosi makoisia.Kuorin ja paloittelin eri kasviksia;
porkkanaa,lanttua,palsternakkaa,perunoita ja pikkusipuleita.Lohkojen koot paloittelin kypsymisajan mukaan,eli lantut kaikkein pienimmäksi.
Muutama oksa rosmariinia tai kuivattuja yrttejä (t.oman maun mukaan).Loraus öljyä ,suolaa,mustapippuria ja pari ruokalusikallista hunajaa (t.siirappia).
Laita lohkot astiaan,samoin öljy ja mausteet,pyöräytä muutaman kerran,laita pellille t. uunivuokaan ja paista 180-200 astetta n.50 min-tunti.Kannattaa loppuvaiheessa kokeilla kypsyyttä.
Nami nam,ei voi muuta sanoa.

Kommentit (8)

Vierailija

Kasvikset uunissa kypsytettynä ovat olleet jo vuosia minun herkkuani. Minun mauste suosikkini on timjami. Paloittelen ne vain pienemmiksi koska minun Kypsyvät 30-40 min. Ja samaan uuniin kalaa sekä jälkiruuaksi jotakin. Omenapaistos tai mustikkakukko ovat suosikkejani. Ja jos oikein haluaa herkutella niiden kanssa, niin jäätelöä tai vaniljakastiketta kruunuksi,pienikin nokare riittää. Kotimaisista aineksista, itse valmistaen saa todella maukasta ja edullista ruokaa. Ja kun uuni on lämmin kannattaa siellä valmistaa koko ateria. Usein leivon vielä peltileipää ennen tai jälkeen ruuan valmistuksen. Kannattaa myös muistaa että uunin voi sammuttaa jo ennen lopullista kypsymistä, varsinkin ruoka hautuu hyvin ainakin 15 min ja leivonnaiset eivät tule liian tummiksi. Muistakaa nauttia myös tuoksuista, ne kutkuttelevat makuaistia ja eikun syömään!

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marjutti ja Mimmu,
Minä laitan myös paljon uuniruokia, kun yritän käyttää leivinuunin lämmön mahdollisimman tarkkaan hyödyksi. Kun Karjalan piirakat vaativat 300 astetta, niin suunnittelen tarkkaan, mitä kaikkea voin tehdä yhdellä lämmityksellä. Monenlaista ehtii leivoa ja laittaa, ennen kuin uunin lämpö hiipuu, uunipuuro tulee aivan mainio jälkilämmössä.
Hyvää joulun odotusta teille kaikille toivottelee Aluisa

Vierailija

Täältä löytyi muutama kasvisruoka-ohje.
Tahtoisin niitä lisää.Minkälaisia kasvisruokia teette jouluksi? Tai miten saisi kevennettyä perinteisiä jouluruokia? ? ?

Vierailija

Joulu on kerran vuodessa, mitä sitä ruokia keventämään. Syödään kaikkea, jotta napa ratiaa.

Vierailija

Hei "hauduttajat"!Onko kuka kokeillut sitä uutta Legeu höyrykäärettä silikonista?Minulla on ja on aivan vertaansa vaille.:)

Vierailija

Lainaus:

Tahtoisin niitä lisää.Minkälaisia kasvisruokia teette jouluksi? Tai miten saisi kevennettyä perinteisiä jouluruokia? ? ?

Jouluisia kasviruokiahan on jo entuudestaan runsaasti;
* Rosolli, kastikkeeksi esim. kevyttä kermaviiliä
* Lanttulaatikko, korppujauhon sijaan käytä esim. spelttiä
* Porkkanalaatikko, samoin spelttiä tai ohraa, riisin sijaan.
* Sienisalaatti
* Haudutettu punakaali

Nämä tutuimmat nyt ainakin ja hyviä sellaisia.

Vierailija

Lainaus:

Täällä on jo mainittu perinteiset laatikot. Niiden lisäksi teen punajuurilaatikkoa tai -paistosta, miten tuota nimittäisikään.
Tänään söimme kasvispitoisesti:
- salaattia (kurkku-tomaatti-paprika-jäävuorisalaatti)
- porkkanaraastetta
- punajuuri-homejuustolaatikkoa (homejuuston voi jättää pois, mutta nyt sattui olemaan vajaa paketti)
- jälkiruokana pakastemarjasekoitusta (omasta pakastimesta)

Meillä on joka viikko ainakin yksi "vegetaarin päivä" eli kasvisruokaa.

Perinnelaatikoista saa kevyempiä, jos jättää ylimääräiset rasvanokareet ja kermaluraukset pois. Pitkään hauduttamalla laatikoista saa maukkaita.
Kinkku ei sinänsä ole kovin rasvaista.
Joulupöytäämme kuuluvat kalat ja niiden rasvahan on taas terveellistä.

Paras kevennys jouluruokaan on pieni annos lautasella!

Vierailija

Ei ole pakko ahmia kuin poroporvari niin jotta rasva suupielistä valuu. Järkeään kun ruokailussakin käyttää, niin voi kaikkea syödä kun vaan pysyy kohtuudessa, siinä on kevennystä riittämiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat