Ensi suven kesäkukat

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Joko alkaa puutarhureita poltella ensi kesän kesäkukat?
Kannattaisiko esim. puutarhoille vinkata siitä, minkälaisia taimia haluaisin keväällä heiltä hankkia? Onko kenellä kokemusta? Vai täytyykö tyytyä siihen mitä milloinkin ovat päättäneet kasvattaa. Yksi keino olisi tietty kasvattaa taimia itse, mutta kun on työelämässä ja paljon poissa kotoa ja ei ole niitä asianmukaisia kasvatuspaikkoja, niin tuntuu turhan vaikealta hommalta..
Onko kenellä kokemusta yhteistyöstä puutarhojen kanssa?
Talvella olisi aikaa suunnitella kesäistutuksetkin valmiiksi...

Sivut

Kommentit (532)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aika paljon osoitteita ja taimivalikoimia löytää netistä esim. googlettamalla.Monista paikoista saa myös netin kautta tilata haluamiaan.Isoimmilla puutarhoilla on isompi ja laajempi valikoima.Siemenluettelot alkavat olla kohta ajankohtaista luettavaa.Nythän on hyvää aikaa suunnitella istutuksia esim. kasvupaikan,värien ja korkeuksien suhteen.Ei ihan vielä sormet syyhyä,mutta helmikuun loppupuolella varmaan alkaa kutina tuntumaan.Tänä kesänä olen ajatellut kokeilla erilaisia paprikoita ja chilejä.Jos niitä itse siemenestä laittaa,ne on jo laitettava hyvissä ajoin,varmaankin jo maaliskuussa.

Vierailija

Hei
Niin kyllä täsä pikkuhiljaa tuonne valkean keskelle tekee mieli suunnitelmia tehdä.
Meinasin mennä esittämään paikalliselle puutarhalle mitä haluaisin heiltä keväällä ostella, mutta yllätyksekseni se olikin kiinni ja avautuu vasta helmikuun jälkeen. JOten siinä vaiheessa ei varmaan kauheasti enää voi vaikuttaa mitä he kasvattavat. Mutta täytyy ilmeisesti koettaa jotakin kasvattaa vaihteeksi itsekin.
Ajattelin kasvattaa niitä pikkusamettiruusuja. En tiedä ovatko helppoja kasvattaa,mutta hoidon suhteen ovat helppoja ja menestyvät paahteisellakin paikalla.
Mutta niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty...

Vierailija

Ruusupavun siemeniä kannattaa keväällä kylvää, niistä kasvaa ihanan runsaita köynnöksiä esim. terassille, suojaisaan paikkaan. Tapaan kasvattaa niitä isossa saavissa (pohjassa reikiä), n. 10 siementä saaviin. Siemenet on hyvä liottaa ennen kylvöä, ruusupapu vaatii tukea kasvaessaan ja paljon vettä, ei saa kuivaa. Kukat on kauniita oranssi-keltaisia ja myös papuja ilmestyy loppukesällä. :)

Vierailija

Hei,
varmaankin kannatta otta yhteyttä lähimpiin puutarhayrityksiin, jos on taimiehdotuksia. Itselläni on lähipiirissa puutarhayrittäjiä, ja tiedän että he suunnittelevat ja tilaavat siemenostokset hyvissä ajoin. Nyt saattaa jo olla liian myöhäistä vaikuttaa v. 2010 valikoimaan. Moni puutarhayritys on kiinni tammikuussa, joulukukkamyynnin jälkeen.
Paras tapa ottaa puutarhayrityksiin yhteyttä on mielestäni netin kautta. Heillä on yleensä omat kotisivut, joten Googlen kautta varmaankin löydät oman puutarhasi ja sähköpostiosoitteen taikka vastaavan yhteydenotto-osoitteen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!
Kyllä se vaan kummasti "syyhyttää" tuo kesän ja kukkasten ajattelu,vaikka meinasin,että olenpa tammikuun ihan rauhassa,mutta kun täällä joku heitti tuon ajatuksen kesästä ja kukista,niin johan sitä meikäläinenkin innostui jälleen kerran,vaikka aikaista onkin.
Pikkupuutarhuri mietti kasvattavansa samettiruusuja.Ne on tosi helppohoitoisia ja kauniita.Olen niitä joskus kasvattanut siemenestä asti.Niistä saa eri väreillä ja eri koolla näyttäviä ryhmiä.Ne ovat arkoja hallalle,jos aikoo aikaisin laittaa,pitää myös muistaa suojata ne.
Minä olen ihastunut Mustasilmä Susannaan.Se on yksivuotinen amppeli tai köynnöskasvi.Olen yhden taimen laittanut kaksimetrisen penkin keskelle seinänvierustalle,niin siitä se tuettuna haarautuu ja leviää parimetriseksi.
Kukkien väri on joko keltainen t. oranssi ja keskus musta.Laitan oheen kuvan.
Pelargoniat sitten taas on ihan eri juttunsa.Niitä olen kasvattanut vuosia ja tuskin tämä tuleva kesä tekee poikkeuksen,mutta ei niistä nyt tällä kertaa enempää.

Vierailija

Hei
Nyt on sitten ensimmäiset siemenet hankittu. En tosin vielä niitä samettiruusuja, mutta erilaisia krasseja. Kerrottuja: keltaisia ja punaisia sekä köynnöksiä että pensasmaisia. Uskon saavani niistä kauniita täydennyksiä erilaisiin kesäistutuksiin. Aion laittaa ne ilman esikasvatusta suoraan purnukoihin muiden kesäkukkien rinnalle sekä penkkeihin täydentämään muita isutuksia, omppupuun juurelle ym. ja odottelen tietty ruhtinaallista runsautta ja kukintaa.
Aiemmin ei ole saanut kuin niitä perinteisiä krasseja, mutta nyt näköjään alkaa tavallisiin kauppoihinkin ilmestyä näitä kerrottuja ym. versioita.
Ihanaa kääntää katsetta jo kevättä kohti vaikka tuota lunta on tullutkin ihan tuntuu välillä että tupaan asti....
Ihanan talvista viikonvaihdetta kaikille

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei pikku puutarhuri.En vielä ostanut siemeniä,mutta rohkenin jo ensimmäisiä hypistellä käsissäni.
Ensi viikolla aion leikata pelargoniat ja siitä ne kukkatouhut sitten taas hiljalleen lähtee käyntiin..
Tuskin maltan odottaa.
Melkein voi jo kuulla,kun tuon hangen alla ensimmäiset krokukset alkavat liikahdella ylöspäin.
No joo,myönnetään,että mielikuvituksen tuotetta,mutta silti.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!
Onko kenelläkään kokemusta ruukuntekijästä? Se on sellainen kapine,jolla tehdään esim. sanomalehdestä kylvöruukkuja.
Olen jossakin nähnyt mainoksen,hinta n. 20 € ja sillä saa tehtyä halkaisijaltaan n.6 cm:n potteja.
Tuntuisi ainakin näin ajatellen kätevältä,jos aikoo kylvää paljon siemeniä.
Haluaisin lähinnä tietää,jos jollain on niistä kokemusta,että kannattaako hankkia,onko väline kätevä ja kestääkö sillä tehdyt potit hyvin?

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei ole omakohtaista kokemusta "ruukuntekijästä", mutta televisiosta tuli ihan muutama päivä sitten ohjelma jossa joku puutarha-alan ihminen teki taimiruukkuja sellaisella vekottimella sanomalehdestä. Minä ainakin uskon, että hyviä tulee.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No, minähän innostuin ohjeillasi väsäämään noita ruukkuja oikein toden teolla.Innostuin jopa niin,että huomaamattani laitoin sellaisenkin lehden ruukuksi,jota vielä olisi tarvinnut.Ihan näppärä tehdä,eikä maksa kuin pienen vaivan.

Vierailija

Hei!
Onpa näppärä konsti tehdä istutusruukkuja. Samalla tulee hyvää uusiokäyttöä lehdillekin.
Tämä on sitä oikeata vihreätä mielestäni.
Tiedättekö mitkä ovat niitä kaikista helpoimpia taimikasvatettavia?
Ns. haen varmaa onnistumista. Olisiko kenties samettiruusut sieltä helpoimmasta päästä. Krassin siemenet laitan suoraan penkkiin ja ruukkuun enkä niitä aio esikasvattaa. Jos kesä on yhtään tavallinen, ennättävät kyllä kukkia ilman esikasvatustakin.
Olettko käyttäneet katteita kukkapenkeissä - esim. kiviä tms.? Nykyään tuntuu olevan trendinä laitella kivikatteita muovin päälle, pelkät istutusreiät.
Heräsi vaan itselle (varmaan ihan tyhmä kysymys), mutta miten sitä maata sen jälkeen lannoitetaan ja perusparannetaan (lisätään maata yms.)?
Miten saadaan pidettyä puhtaana kivialueet roskista ym.? Nypitäänkö yksitellen? Onkohan tämä suurensuuri työmaa kaikenkaikkiaan.
Toisaalta ovat kivannäköisiä, että tekisi mieli kokeilla.
Jossain olen nähnyt myös kuvan, jossa oli mukava suihkuttava pieni hylje lampeen reunalla, ei kukaan sattuisi tietämään mistä sellaisia saisi hankittua?
Mukavaa suunnitteluiloa kaikille peukaloille!

Vierailija

Minullakin on sormet syyhyää päästä möyhimään multaa vaikka maa on ihan jäässä :-(
Innostuin, kun tänään tuli puutarhalehden välissä, siis Oma Pihan, amppelikukista, kesäkukista ja sellaisista tehdyistä asetelmista ruukkuinin, oikein paksu liite. Siis oma lehtensä noista kukista. Siiinä on monta kivaa istutusta ja uusia ideoita värien yhdistelyyn ym. Kannattaa lukea! Siinä oli hyvä kukkien hoidosta kertova osa. Kun vaan pääsisi kokeilemaan, ensi suvena minulla ainakin on niin värikylläinen terassi että soi!
Nuo katteet minuakin mietityttää, kun olisi hyvä lisätä pintamultaa tai kompostia tai lantaa kukkapenkkien päälle, silloinhan ne vasta oikein kukoistaa. Luulisi, ettei maa hengitäkään kivien alla. Ehkä ne sopivat maksaruohojen ym. vaatimattomien kasvien juurelle, mutta vaikea uskoa, että esim. pionit ja ruusut kivistä kovasti tykkäisivät.

Vierailija
pikku puutarhuri

Joko alkaa puutarhureita poltella ensi kesän kesäkukat?
Kannattaisiko esim. puutarhoille vinkata siitä, minkälaisia taimia haluaisin keväällä heiltä hankkia? Onko kenellä kokemusta? Vai täytyykö tyytyä siihen mitä milloinkin ovat päättäneet kasvattaa. Yksi keino olisi tietty kasvattaa taimia itse, mutta kun on työelämässä ja paljon poissa kotoa ja ei ole niitä asianmukaisia kasvatuspaikkoja, niin tuntuu turhan vaikealta hommalta..
Onko kenellä kokemusta yhteistyöstä puutarhojen kanssa?
Talvella olisi aikaa suunnitella kesäistutuksetkin valmiiksi...

Huomenta kaikille puutarhureille, nyt olette vähän myöhässä, ehkä...
Suuret puutarhat tilaavat siemenensä yleensä jo tammi-helmikuun alussa, koska useimmat tulevat ulkomaisilta toimittajilta. Pienemmät samoin, mutta heillä ostointo jatkuu vielä maalis-huhtikuulle.
Koska kasvihuoneen lämmityskulut ovat korkeat, ei monella pienellä ole taloudellisesta mahdollisuutta lämmittää niitä tammi-helmikuun pakkasissa. Erilaisilla kasvuhormoneilla pelaamalla he kuitenkin saavat taimensa myyntiin melkein samoihin aikoihin kuin suuremmatkin yrittäjät.
En tiedä missä asut, pikku puutarhuri , mutta ainakin Joroisissa on monta erikokoista kasvihuoneyrittäjää.
Itse asun siellä päin ja monivuotisena asiakkaana olen ystävystynyt eräiden kanssa. Saan siis halutessani tietoa markkinoille tulevista taimiuutuuksista ja vanhoista tutuista kasveista.
Googlaa, heillä on varmaan Suomessa rekisteröity yhdistys, josta löytyy yritystiedot. Katso lähimmät ja ala soitella ja rohkeasti kysellä. Ehkäpä voit vielä esittää toiveitasikin.
Iloista kevättä kaikille multapeukaloille ;o)) Pipsan, entinen taimimyyjä

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Laitettiin sippurin läpi Unkarin syreeniä "karkeahkoksi raasteeksi".Se on toista vuotta kuivunut,siitä saatiin vadelmille hyvää kuorikatetta.
Minä olen kylvänyt potteihin erilaisia samettiruusun siemeniä,en tiedä ehtiikö chilit ja paprikat enää,vai olisiko ne pitänyt laittaa aikaisemmin,itävät kuulemma hitaasti.
Samettiruusut ovat helppoja,ovat vaan kovin herkkiä kylmälle/hallan arkoja.
Naapuri on painepesurilla poistanut kivien välistä rikkaruohoja ja sammalta,mutta minusta se näytti vähän liian rajulta toimenpiteeltä.Jos kivet ei ole kunnolla kiinni,ne liikkuvat ja sitten tuleekin kova työ tasata maata kivien alta ja lisätä hiekkoja väliin.Minä annan pienemmät sammalet olla ja suurempia olen poistellut vanhan puukon kanssa

Vierailija

Mutta miten ne kivien väliin istutetut kasvit kestävät painepesurointia???! Siis jos kiviä käyttää kukkapenkissä "katteena".
Tarkistin sen amppeliliitteen Oma pihan välissä, sen nimi on Näin saat Parvekkeen ja pation kukoistamaan. Kannattaa vilkaista, jos jossain on, vaikka kirjastossa tai tutuilla. Minä innostuin suunnittelemaan yhdistelmäistutuksia, mihin tulee kaikkia hienoja erivärisiä lehtiä ja joitain kukkia, ja keksin että samaan ruukkuun vois istutaa tomaattia ja lobeliaa! Ja muita vastaavia juttuja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat