Oletko löytänyt netistä ystävän?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Voiko netistä löytää aitoa ystävyyttä, vai onko se yhtä hyvä tapa kuin joku muukin?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Hyvä kysymys!

Jollakin tavalla vierastan netin kautta ystävän hakemista, ehkä se johtuu siitä,
että se on vain saanut sellaisen vähän alatyylisen leiman (haetaan vain seksikontakteja).
Nykyäänhän ystävänhakua on ihan asiallisillakin foorumeilla kuten et-lehdelläkin oma,
johon itsekin rohkenin kirjoittautua.

Uskon, että koska aitoa ja epäaitoa ystävyyttä voi löytyä suorista elävistä kontakteista,
niin kaipa niitä voi löytyä netti-kontakteistakin.
Ehkä netissä voi pitempään esittää muuta mitä on.

Itseasiassa epäaito ystävyys on aika paradoksaalinen sanapari!
Eihän se ole ystävyyttä jos se on epäaitoa...

Vierailija

En ole etsinyt ystäviä netistä. Tiedän, että moni on pettynyt pahasti, mutta toisaalta olen kuullut paljon positiivistakin. Kaksi tuttavaa löysi aviosiippansa netin kautta ja molemmat avioituivat hiljattain,toinen marraskuussa, toinen joulukuussa.
Syyt ystävien ja mahdollisen tulevan aviopuolison etsimiseen netistä ovat moninaiset, esim. työkiireet, joiden vuoksi ei ehdi tutustua uusiin ihmisiin esim. tanssipaikoissa tai yhdistysten kautta, tai perhesuhteet (esim. lapset edellisestä liitosta asuvat kotona).
Uskon, että netti tulee vastaisuudessakin olemaan yleinen tutustumistapa. Ei sitä voi sanoa sen huonommaksi tai paremmaksi tutustumiskeinoksi kuin muutkaan, kunhan vaan itse muistaa varoa. Samat säännöt pätevät normaalielämässä. Varmaankin moni on pettynyt ravintolaillan tuttavuuksiin samalla lailla kuin nettiystäviin.

Vierailija

Myönteistä löytyy....olen löytänyt ystäväpiirin....sellaisen joka teki pari retkeä laivaristeilyllä,oli naisia ja miehiä,tosin naisia enemmän,mutta todella hienoja ihmisiä siinä mielessä ,ettei se ollut mikään seksiretki vaan ystävien tapaaminen.Tosi tämä tapahtui muutama vuosi sitten ja suomi24.gallerian tiimoilta.
Juttelimme,olimme kabinetissa iltapalalla ja tutustuimme naamakkain.Ilta oli hupia,karaokea ujosti ja tanssia,menimme jopa piiritanssia.
Kovin tiiviissä yhteydessä ei olla.Useat ovat niin kaukana toisistaan Suomen etäisyyksillä ja jotkut ovat kolahtaneet takaisin mökkeihinsä,mutta mukavaa meillä oli.Että silleen........
Mutta vastakakkaisen sukupuolen kanssa treffejä en ol kaksittain tehnyt,mutta tiedän,että on niitä pareja löytynyt.Mutta kannattaa aina olla "terävänäköinen"....."maailma on niin lavea......"

Vierailija

Varmasti eroavat. Nuoruudessa ystäviä tulee ja menee, jotkut harvat jäävät tosiystäviksi. Iän karttuessa tuttavia kertyy ympärille, mutta ystävän löytyminen on mutkikkaampaa. Kaikenlainen elämässä opittu roolileikki ja varovaisuus estää helposti luonnollisen ystävyyden kehittymisen. Ikäihmisen iholle ei pääse koskaan helposti. Se on surullista, mutta ehkä sitten ne ystävyydet, jotka saavat sijaa myöhemmällä iällä, ovat erittäin vahvoja ja kaiken kestäviä.

Vierailija

Vanhempana saatu ystävyys on mielestäni ongelmallisempaa kuin nuorena saatu, koska nuorena sitä on suorasukaisempi. Vanhemmiten sitä tulee varovaiseksi. Mutta ystävyys on sitten paljon syvempää, kun sen löytää ja huomaa toisen luottamuksen arvoiseksi. Ystävyyteen tulee vanhemmalla iällä sellaista erilaista syvyyttä. Elämänkokemuksen tuoma kriittinen suhtautuminen ei armoa. Nuorempana ei ollut niin väliä...

Vierailija

Kyllä netistä voi löytää ystävän ja monet ovat löytäneet sieltä elämänkumppanin. Kun suhde etenee pitemmälle ei oikeastaan ole merkitystä sillä missä on tavattu. Samat karikot ovat kaikissa suhteissa ja samat onnen hetket.
Eräs piirre ehkä on netissä erityinen; sieltä löytyy kenties enemmän pedantteja ihmisiä, täydellisyyden tavoittelijoita jotka myöskin ihmissuhteissaan hakevat sitä oikeaa mitä eivät aiemmin ole löytäneet. Virtuaalimaailamssa on se vaara, että fakta ja fiktio sekoittuvat toisiinsa. Kun aikansa kirjoitellaan alkaa vastapuolelle kuvitella kaikkia niitä piirteitä joita on aina kumppaniltaan toivonut. Näin tämä kuva alkaa elää omaa elämäänsä ja liukuu yhä kauemmas todellisuudesta. Siksi minusta kannattaa mahdollisimman pian hakea myös muita yhteyksiä vaikkapa tavata. En ole mikään alan asiantuntija jotakin kuitenkin olen tälläkin alueella kokenut.
Näin ikääntyvälle ihmiselle ( ikävä sana) , netti mielestäni on kuitenkin parempi vaihtoehto hakea ystäviä kuin esim,. ravintolat. Puhun tässä nyt parisuhdetta koskien, ystävien hakeminen netistä yleensä on asia josta minulla ei ole kokemusta.

Vierailija

Olen samaa mieltä, kuin tuossa lopussa sanot. Netti on hyvä vaihtoehto ystävien hakemiseen, jos se toimii. Eri asia sitten on, onko tuloksia lainkaan.
Käsitykseni on, ettei nykyisin parisuhdetta kannata edes yrittää hakea netistä, jos on itse 50+-vuotias nainen.
Naiselle varsinkin ovat nämä tosiasiat ankaria. Vaikka on itse syytön parisuhteensa päättymiseen, niin eipä ole mahdollisuutta muuhun kuin yksin elämiseen sen jälkeen. Vaikka ei edes hae elämänkumppania, niin luotettavaa ystävääkään ei ole mistään löydettävissä. Ja mihin sitä välttämättä ystävää tarvitaan? Erityisesti loma/virkistysmatkoihin lähelle tai kauemmaskin. Ja nimenomaan siksi, ettei käytännössä lomille oteta yksinmatkustavaa, paitsi huikeasta lisämaksusta hotellihuonehintaan, mihin tavallisella naisella ei ole varaa. Eikä se matkaelämys ole aina positiviinen yksin vaikka kuinka näin itselleen vakuuttaisi. Muuna aikana taas ystävää tarvitaan erilaisiin menoihin. Vaikkapa perusarkeen ulkoiluseuraksi reippaaseen liikuntaan sekä mukaan erilaisiin kulttuuririentoihin ja lyhyille matkoille/ulkoiluretkille lähialueille. Olisihan se hienoa, jos tämä lehti saisi jotain aikaan tässä "ystävävajeessa" ja erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla, jossa meitä yksinäisiä riittää.

Vierailija

Voisiko olla niin, että 55+ ikäinen tuntee itsensä ja tarpeensa paremmin kuin nuorempi, siksi hän osaa myös nauttia kunkin hetken parhaista puolista - arvostaa ystävän ja kumppanin kohtaamista mutta viihtyy ja pärjää myös aidosti omillaan? Olisiko tämä yksi syy siihen, miksi kynnys tutustua ja löytää uusia ystäviä ja kumppaneita nousee yleensä vanhemmiten?

Tarja Rea Luomanperä
verkkotoimittaja

Vierailija

Sellainen ystävä joka oli elämässäni yli kolmekymmentä vuotta ja on pariviikkoa ollut mullan alla . Siitä ystävyydestä voi
nyt sydämessään muistella ja olla kiitollinen kaikesta. Voihan joku netistäkin löytää ystävän .

Vierailija

Kirjoitustasolla jää kehonkieli ja ilmeet kokonaan huomioimatta.Nehän eivät kuitenkaan aina kerro lopullista totuutta henkilöstä, ainakaan alussa.

Toisaalta, jos haluaakin kaveerata vain kirjoittaen ilman muunlaisia odotuksia.Joskus sitten saattaisikin alkaa tuntua siltä, että olisi mukavaa tavatakin tuo ihminen, joka kirjoitellen on alkanut tuntua jo tuttuakin tutummalta.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei,
Kyllä netistäkin voi löytää ystävän kunhan ensin tutustuu tarkemmin, ettei suin päin hyppää ainakaan parisuhteeseen.
Itselläni ei tosin ole asiasta kokemusta, mutta olisi ihan kiva tavata teitä, jotka täällä kirjoittelette.
Itselläni on yksi ystävä, jonka kanssa olen pitänyt yhteyttä 60-luvun opiskeluvuosista alkaen, joka viikko kirjoitamme kuulumisemme. Jos ei ala kuulua kirjettä, alan jo miettiä, onko jotain sattunut.
Kirjoitellaan, näin toivoo Aluisa

Vierailija

Minulla on kokemusta netin kautta löytyneistä ystävistä ja ihan positiivisia. Olen eläkeikää lähentelevä nainen, vuosia sitten pitkästä liitosta eronnut. Yksin jäätyäni etsin ensin samanhenkisiä naisia netin kautta matkaseuraksi. Kaksi löysinkin, toisen kanssa tehtiin yksi yhteinen matka, mutta toisen kanssa on pidetty yhteyttä ja tavattu säännöllisesti jo usemman vuoden, vaikka asummekin kaukana toisisatamme. Löysin netin kautta myös rakkaani, yhdessä on oltu jo useita vuosia, vaikka ei saman katon alle muutettukkaan. Ja ystäväpiirissäni on useampia pariskuntia, jotka löytäneet toisensa netistä. Joten olen sitä mieltä, että sieltä voi löytää aivan yhtä hyvin kuin muutenkin niin kavereita harrasuksien pariin kuin rakkaansakin. Alussa minäkään en uskaltanut kertoa, missä olimme tavanneet, mutta myöhemmin ihan jo kannustaakseni muitakin yksin jääneitä ja ilokseni olen huomannut, että kannustus on tuottanut tulosta. Rohkeasti ja avoimin mielin, mutta aivan kuin missä muuallakin, varovaisesti ja viisaasti edeten!

Vierailija

Kyllä se vain niin on, että vanhemmiten tulee tarkemmaksi siitä mihin aikansa käyttää, ei enää siedä huonoa kohtelua, oli sitten kyse ystävästä tai kumppanista. Panostaa vastavuoroisuuteen, sellaiset suhteet antavat kummallekin enemmän. Ja väksiin ei voi olla ystävä tai kumppani. Jos ei löydy sopivaa, nauttii yksinolon ylellisyydestä. Asioilla on puolensa, kun on yksin ei voi nauttia vastavuoroisuuden rikkaudesta tai riidoistakaan ;) , kun on suhteessa, on elämässä enemmän läsnä, laumaeläimiä kun ollaan, mutta ei ole aina aikaa kuunnella itseään. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että parisuhteessa pitäisi olla kummallakin oma huone ja aviosängyn lisäksi pitäisi olla oma vuode.

Vierailija

Hei !
Tulin"uutena" tälle keskustelupalstalle ja tuntui kuin olisi tullut kotiin. Kotiin sen vuoksi, että lukiessani teidän kirjoituksia, olivat ne myös minun ajatuksiani. On se vain niin kummallista, että välillä kaipaa ihmistä rinnalleen ja sitten kun ihminen löytyy, niin suurin onni on , että pääsee hänestä tyylikkäästi eroon ja on onnellisesti jälleen yksin. Olisi mukava jos olisi ystävä(mies) jonka kanssa matkustaisi kävisi teatterissa jne. ja kuitenkin sitoutumatta "mihinkään"?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat