Kirjeystävyys

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei, onko teillä tietoa mistä voisi löytää ulkolaisia kirjeystäviä? Haluaisin löytää sellaisen, mutta en tiedä mistä etsiä luotettavaa osoitteiden välittäjää. Minulla on ollut pari kirjeystävää Englannissa, mutta koin ettei kielitaitoni ollut riittävän hyvä heidän kanssaan. Tämä olisi kyllä hyvää kielenkäytön harjoitusta ja saisi myös uusia ystäviä.
Kertokaa, onko teillä kokemuksia kirjeenvaihdosta ulkomaalaisten kanssa.
Biba kiittää!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Hei Biba,
jos etsit Googlesta esim. sanoilla "pen pal" senior niin löydät erilaiset sivustot, joissa seniori-ikäiset etsivät kirjeenvahihtoystäviä tms. Katselin esim. www.writeseniors.com, joka näytti aika mukavalta. En ole itse käyttänyt näitä palveluita, joten en voi kertoa kokemuksista. Ainahan niissä on omat riskinsä.
Oletan, että etsit englanninkielistä kirjeenvaihtoystävää, muuten voit etsiä esim. hakusanoilla Brieffreund Senioren saksaksi tai brevvän seniorer ruotsiksi.
Itselläni on kolme kirjeenvaihtoystävää Saksassa, joista pitkäaikaisin (51 vuotta) tuli saksan kielen opettajan kautta, toinen työni kautta. Kolmanteen tutustuin etelän matkalla ja olemme pitäneet yhteyttä lähes parikymmentä vuotta.
Toivotan sinulle mukavia kokemuksia! Terveisin Nitanita

Vierailija

Biba hei,

Minulla on omakohtaista kokemusta IPF:stä = International Penfrieds, jonka kautta saa juuri
toiveiden mukaisia kirjeystäviä, lukematon määrä eri maita on tarjolla.
Tutustuhan tähän asiaan, nyt näkyy olevan netissäkin tästä firmasta kaikki tiedot ja
hakulomakekin. Minä itse hain englanninkielisiä kirjeystäviä vuonna 1984, kun halusin
mukavalla tavalla saada lisää kieliharjoittelua.

Parhaimpina aikoina minulla oli 26 kirjeystävää eri puolilla maailmaa, mutta ajan kanssa se
kuitenkin muodostui liikaa aikaa vieväksi ja vähitellen jätin suurimman osan pois, kauniisti
kiittäen ystävyydestä ja selittäen miksi tulin lopettamispäätökseen.
Muutamia mieluisimpia ystäviä on vieläkin jäljellä ja joitakin olen myös tavannut.
Ainakin siihen aikaan kirjeystävät Suomesta tuntuivat olevan kovin haluttuja, kun täältä
ei kai ollut kovin paljon tarjontaa ja monet ulkomaalaiset pitivät Suomea jotenkin
eksoottisena maana, josta aika vähän tiedettiin.

Tällaisia kokemuksia Grandmother´lla

Vierailija

Kiitos paljon vinkeistä, Nitanita ja Grandmother! En olisi näitä palveluita löytänyt ilman teidän vinkkejänne. Kävin katsastamassa netissä ja aioin liittyä IPF:n, se vaikutti mielenkiintoiselta firmalta. Ainut asia mikä vähän arvelutti.. en kyllä lähettäisi maksua 24 e, käteisellä ja kirjeessä. Maksan mieluummin nettipankin kautta jäsenmaksun.

Vierailija

Heippa Biba,

Mukavaa, jos kiinnostuit IPF:stä. Minusta kirjoittelu eri puolilla maapalloa asuvien ihmisten
kanssa toi paljon iloa :)

IPF on luotettava kirjeystävien välittäjä. Minä aikoinani uskaltauduin lähettämään liittymismaksun kirjeessä. Kaikki meni kuitenkin hyvin, mutta tänä päivänä maksaisin sen ilman muuta pankin kautta.
Joten Biba ryhdy vaan "tuumasta toimeen"

Suosittelee Grandmother

Vierailija

Biballe (jatkoa eiliseen :)

Tähän asiaan jää kyllä helposti "koukkuun", niin kävi ainakin minulle.
IPF:ltä tuli runsaasti osoitteita, 12-14 muistaakseni. Heille alkuinnostuksessa
kirjoitin lähes kaikille. Osahan on saattanut liittyä jo vuotta aikaisemmin,
eivätkä halua enää uusia kirjeystäviä.
Suomesta oli paljon toivottu kirjeystäviä ja niinpä useimmat vastasivat, että
YES, I´M SO HAPPY...
Seuraava vaihe oli sitten, että lähikuukausien aikana sain tosi paljon kirjeitä
myöhemmin liittyneiltä, joiden listoilla nimeni oli.
Joitakin vuosia kirjoittelin kaikille harvakseltaan, ja näistä oikein hyviksi
ystäviksi (tapaamisen kautta) tulleista on kolme jo siirtynyt henkimaailmaan.
Heitä olen surrut, kun 25 vuoden aikana ehdittiin todella ystävystyä,
mutta "such is life".

t. Grandmother

Vierailija

Hei,
Sain nyt pari kirjettä ulkomailta, kun liityin IPF:n. Sain myös osoitteita, esim. Irlannista ja Saksasta, joihin voin kirjoittaa. On hauskaa tutustua uusiin ihmisiin ja verrytellä kielitaitoa. Aion kirjoittaa heille esimerkiksi Suomen luonnosta ja eläimistä, asioista jotka itseänikin kiinnostaa.

Vierailija

Biba, mukavaa, että kerroit tämän hetken tilanteesta.

Jos arvaan oikein, niin sinulla on puolen vuoden kuluttua noin 20 kirjeystää
eri maista. Eteesi tulee niin mielenkiintoisia juttua, että et voi sanoa:
"kiitos ei, minulla on jo tarpeeksi ystäviä" :)

Kerro sitten syksyllä kävikö niin, terveisin Grandmother

Vierailija
Grandmother

Biba, kuinka monta nyt?

Kiitos paljon ystävällisyydestäsi, Grandmother!
Kirjekavereita on nyt kuusi, joiden kanssa kirjoittelen. Mitään pitkiä sepustuksia en taida kirjoittaa, mutta kovin ovat ymmärtäväisiä nämä kaikki ystäväni. Varmaan myös englannin taitoni tässä elpyy, kun on näin mielenkiintoista puuhaa ja sanakirjaa käytän ahkeraan. Irlannissa asuva ystäväni on muuten suuri Suomi-fani. Hänen kauttaan opin varmaan katsomaan kotimaani asioita uusin silmin. Nyt etsin jotain hyvää Suomi-musiikkia, haluan lähettää Irlantiin synttärilahjan heinäkuun alussa. Yleensä kirjoittelen näille ystävilleni Suomen luonnosta ja eläimistä, omasta ja heidän harrastuksista, perheistä yms.
Hyvää viikonloppua! Biba

Vierailija

Sattumalta löysin tämän keskustelun. Kiitos Biba, että aloitit mukavan
keskusteluaiheen tuolla kysymykselläsi. Uskon, että meidän "senioreiden"
joukossa on monia, jotka ovat kiinnostuneet elvyttämään kielitaitoaan
näin mukavalla tavalla ja samalla voi tutustua uusiin mielenkiintoisiin
ihmisiin.

Katselin noita IPF:n sivuja. onhan siellä muitakin kieliä valittavana kuin
englanti, jos joku muu kiinnostaa enemmän :)

Sähköpostin välityksellä tietysti tällainenkin kirjeenvaihto olisi helppoa,
mutta luulenpa, että monissa maissa ei netin käyttö ole vielä näin yleistä
kuin meillä täällä Suomessa.
Toisaalta on ihan mukava kirjoittaa ja erikoisesti saada ihan oikeita
perinteisiä kirjeitä. Eikö vaan Biba?

Itselläni on myös nuoresta asti ollut muutama englanniksi kirjoitteleva
ystävä. On tosi mukavaa aina silloin tällöin saada ihan oikea kirje ja kuvia :)

Mukavaa viikonloppua kaikille palstalaisille t. Karpalo

Vierailija

Good evening everybody!
Sain tänään mukavaa postia kirjekaveriltani! Olen kertonut ystävilleni ("tankero englannillani") että sain vinkin liittyä IPF:n nettikeskustelu sivuilta. Ystäväni mielestä tämä oli hieno juttu, joten laitan terveiset teille ja kiitokset, kun löysin mukavan harrastuksen uudestaan kouluvuosien jälkeen... siitäkin on noin 40 vuotta... Terveiset saa erityisesti Grandmother ja Nitanita. Kiitos myös Karpalo ja kielenkääntäjä tmaria :)

Best wishes,
your friend Biba

Vierailija

Kiitos Biba kuulumisista!
Kuvan paidassahan on hyvä vinkki siihen, miten aivan
varmasti saa kirjeystävän :)

terveisin Grandmother

Vierailija

Hei Biba, mistäs tuollaisia paitoja saa?

Tosi kiva, sopis varmaan mullekin :)

All the best for you! Karpalo

Vierailija

Hei!
olen innostunut saksan kielestä j a muusta....etsin saksasta ystävää joka tykkää kim wildest'ä niin mistäh'än sellaisen
sieltä löytyisis.....kirjotelkaa etsin sieltä sellaista kuin sabine kleir joka oli aikoinaan kirjeystävä asuu poing kaupungissa....mistä löytäisin hänet.......msiki085@gmail.com

Vierailija

Lainaus:

Hei!
olen innostunut saksan kielestä j a muusta....etsin saksasta ystävää joka tykkää kim wildest'ä niin mistäh'än sellaisen
sieltä löytyisis.....kirjotelkaa etsin sieltä sellaista kuin sabine kleir joka oli aikoinaan kirjeystävä asuu poing kaupungissa....mistä löytäisin hänet.......msiki085@gmail.com

http://www.ipfworld.com/index-fi.html
Tässä on linkki International Pen Friends-sivuille, sen kautta varmaankin
löytäisit ystäviä myös Saksasta. Jos etsit Saksasta jotain tiettyä entistä
kirjeystävää, niin siihen en osaa vastata kuinka hänet voisit löytää.

Täytyisikö ihan pyrkiä "Kadonnutta etsimässä"-ohjelmaan? :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat