Pirinä (Marjamämmi)

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun keskustelimme perinneruoista tuolla murresivustolla,tulin kertoneeksi pirinästä,jota iso-äitini aikoinaan teki.
En vaan tietänyt ohjetta.Lapinvuokko ystävällisesti minua neuvoi ja lähetti ohjeenkin.Hän tuntee sen nimellä marjamämmi.Siihen tulee vettä.ruisjauhoja,puolukkasurvosta,hieman sokeria ja ripaus suolaa.
Se valmistetaan uunissa.Eilen illalla sitä tein ja vielä kaksinkertaisen annoksen.
Porukat tykkäsi,sitä on vielä ripaus jäljellä.Puolukoita riittää,joten meillä syödään pirinää vielä usein.
Kiitos vielä kerran lapinvuokko ohjeesta.

Sivut

Kommentit (16)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin meinasin tehdä sitä marjamämmiä, mutta huomasin, että olin jo käyttänyt kaikki puolukat pakkasesta. Täytynee pistää ohje muistiin.
Kerroin, että minunkin äitini sitä teki jälkiuunilämmössä kun leivät oli paistettu. Muistan kyllä sen maun.
Jos joku sitä ohjetta kaipaa niin se löytyy SANA ON VAPAA- osiosta keskustelusta MURTEET kolmannelta sivulta.

Vierailija
marjutti

Kun keskustelimme perinneruoista tuolla murresivustolla,tulin kertoneeksi pirinästä,jota iso-äitini aikoinaan teki.
En vaan tietänyt ohjetta.Lapinvuokko ystävällisesti minua neuvoi ja lähetti ohjeenkin.Hän tuntee sen nimellä marjamämmi.Siihen tulee vettä.ruisjauhoja,puolukkasurvosta,hieman sokeria ja ripaus suolaa.
Se valmistetaan uunissa.Eilen illalla sitä tein ja vielä kaksinkertaisen annoksen.
Porukat tykkäsi,sitä on vielä ripaus jäljellä.Puolukoita riittää,joten meillä syödään pirinää vielä usein.
Kiitos vielä kerran lapinvuokko ohjeesta.

Tuttu juttu olen tätä ihanaa "puolukkaruispuuroa" uunissa valmistanut useasti ja on todella hyvää.
Muistan kuinka kotona tästä puhuttiin nimellä "tikkutollo".
Minulla on puolukkaa pakkasessa vielä todella runsaasti samoin on mustikkaakin.
Tykkään kovasti puolukoista ja ämpäritolkulla on jo syötykkin.

Vierailija

Minulla olis punaisia viinimarjoja pakkasessa, mitähän niistä osaisin tehdä ?
Keliakia rajoittaa, muuten olisin tehnyt ruisjauhoihin... ;)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lähdin tänne etsimään tuota pirinän ohjetta,kun muistelin,että se oli täällä jossain.
Onneksi Katinka oli laittanut tarkan ohjeen,mistä se löytyy.
Laitan sen ohjeen tähän,josko toisetkin innostuisivat sitä tekemään,se on tosi helppo ja syötävän hyvää.
Itse teen tämän kaksinkertaisena.

6 dl vettä
1 dl puolukkasurvosta
½-3/4 dl sokeria
1,3/4 dl ruisjauhoja
ripaus suolaa
Ruisjauhot kannattaa vispilöidä hyvin joukkoon paakkuuntumisen estämiseksi.
Paista 200 asteessa reilu tunti.Sekoita muutaman kerran paistamisenaikana.
PS.Kiitos Lapinvuokolle,joka aikoinaan tämän ohjeen lähetti.

Vierailija
katinka

Minäkin meinasin tehdä sitä marjamämmiä, mutta huomasin, että olin jo käyttänyt kaikki puolukat pakkasesta. Täytynee pistää ohje muistiin.
Kerroin, että minunkin äitini sitä teki jälkiuunilämmössä kun leivät oli paistettu. Muistan kyllä sen maun.
Jos joku sitä ohjetta kaipaa niin se löytyy SANA ON VAPAA- osiosta keskustelusta MURTEET kolmannelta sivulta.

Kylläpä ei ole paljoo kerätty kun loppuu jo ennen kuin lumet maahan tulee.

Vierailija
katinka
katinka 23.02.2010 07:20
Minäkin meinasin tehdä sitä marjamämmiä, mutta huomasin, että olin jo käyttänyt kaikki puolukat pakkasesta.....

Anonyymille 17.11.2012 07:35

kommenttisi johdosta: olisit ensin katsonut katinkan viestin päivämäärää..

Vierailija

Otin pakkasesta puolukoita sulamaan. Tänään meilläkin sitten syödään pirinää, toivottavasti onnistuu. Minulla on kaapissa puolikarkeita ruisjauhoja, lienevätkö sopivia.

Vierailija

Mennyt kesä oli parhaita marjavuosia,kellarit ja " laarit" puolukoita täynnänsä.
Ja metsään jäi suuria määriä.
Hyvää muuten tuo edellä mainittu puuro,vaikka en tuolla nimellä ole ennen kuullut.
5 kg ruisjauhopussista olen saanut ohjeen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En tiedä nimen alkuperää.Iso-äitini oli etelä-karjalasta kotoisin ja hän nimitti tätä ruokaa tuolla nimellä.
Sen muistan,kun hän kertoili,että hänen lapsuudenkodissaankin sitä tehtiin pirinä- nimellä.

Vierailija

Meilläkin syödään tänään tätä herkkua. Mieheni äiti on tehnyt marjamämmiä, minäkin joskus.
Pirinästä en kyllä ole kuullut tätä aiemmin.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No tälläinen siitä pirinästä sitten tuli.Minä olen itte jäävi sitä kehumaan,mutta kaikki on jo syöty.
Vieraita sattui tulemaan,kun otin puuron uunista ulos ja hekin sitä söivät ja kehuivat hyväksi.Pirinä-ohjeet mukanaan he lähtivät:)
Kyllä ennen tehtiin yksinkertaisista raaka-aineista hyvää ruokaa.
Iso-äidiltä ei reseptejä jäänyt,niitä ei yksinkertaisesti ollut.
Kaikki tehtiin näppituntumalla ja tiedot ja taidot perityivät äidiltä tyttärelle.

Vierailija

Marjamämmi oli hyvää ja vieläpä tosi yksinkertaista ja helppoa tehdä.
Hintakin on aivan kohdallaan.
Lisää tällaisia ohjeita!

Vierailija
katinka

Meillä myös tehtiin uuninjälkilämmössä yleensä lauantaisin . Ensin lauantaina paistettiin pullat ,sitten iltaruoka uunissa ja viimeksi hautumaan tämä marjaruoka.Muistan tämän kyllä eri nimellä vaikka mummo oli myös eteläkarjalasta kotoisin.

Vierailija

katinka

Kylläpä ei ole paljoo kerätty kun loppuu jo ennen kuin lumet maahan tulee.

Kylläpä ei ole paljoo annettu järkee annettu:( Voi voi! Tuntuuko edes miltä?

Olisit syönyt pirinää!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat