Kommentit (5)

Vierailija

Kauheat määrät säkitettyjä lehtiä päätyy kaatopaikoille ja metsiin, kun syksyllä ihmiset raapivat joka ainoan lehden pois pihoiltaan.
Olen oppinut vanhemmiltani lehtien haravoimisen pensaiden alle ja saanut runsaasti mulkoilevia katseita rivitalossa asuessani. Mulkoiluista huolimatta pihani on ollut kaunis ja rehevä aina, enkä ole tarvinnut paljoa varsinaisia lannoitteita.
Mielestäni biosilppuava ruohonleikkuri on erinomainen saattamaan lehdet paikallaanpysyvään muotoon ja vauhdittamaan hajoamista kevään tullen. Tutkin aina pensaanaluset kevään tullen ja varmistan muhevan katteen maatumisen ja annan ilmareikiä tarpeen mukaan. Silputtu kate sopii myös perennoiden ympärille.
Eikä tuuli pöllytä juurikaan jauhettua silppua !
Kesällä kerään ruohonleikkuun jäljiltä nurmikkosilppua katteeksi kukkapenkkiin kasvien väleihin estämään rikkaruohojen kasvua.
Toimii yhtä hyvin kuin värjätty puusilppukate.

Vierailija

Järjen käyttö on sallittua ja noinhan me moni teemme, emmekä "sorru" kaupalliseen muotiin. Maahan todella köyhtyy ja tiivistyy jos siltä otetaan kaikki pois. Tosin sateisina kesinä on vaara että paksut ruoho silppu kerrokset homehtuvat varjossa.

Vierailija

Hei!
Oletteko käyttäneet myös ruohosilppua mm. kasvimaalla? On erinomaista käytäville ym. (hillitsee samalla rikkiksien kasvua ja parantaa maata). Täytyy tietty olla varovainen ettei tuoreella ruoholla polta kasveja ja juuria.
Samoin on esim. mansikkamaalla hyvää suojaa mansikoille joko sammal- tai olkikaulukset.
Egologistakin.

Vierailija

Minä ainakin käytän kaiken pihalta saatavan kompostoitavan jätteen hyödyksi.
Nyt meillä on kunnon ruohonleikkuri ( Klippo ) ja siinä on neljä terää jotka silppuaa hyvin lehdet ja pienet oksatkin.
Syksyisin haravoin pensaiden alle ja kukkapenkkeihin tätä silppua. Osan tietysti myös kompostoin ja sekoitan kompostorin tuotokset sekaan. Näin saa omasta takaa mullat ja lannoituksenkin.
Meillä on mustarastaat keväisin niitä touhuajia jotka matoja etsiessäänn myllää pensaanaluset omaan järjestykseen.
Kuoppia on paljon ja lehdet myllätty ympäriinsä. Sitä piirileikkiä me sitten leikitään, minä haravoin ja linnut levittää.
Niin mustarastaat on jo ilmaantunut pihapiiriin pari päivää sitten.

Vierailija

Minulla toimii pensaiden alusten möyhijöinä kissat. ne levittää multää, kun käyvät tarpeillaan ja minä haravoin sitä takaisin. Siinäpähän tulee lannoitetta samalla. Ei mikään kasvi ainaskaan ole siitä kärsinyt.
samoten aina , kun ruoho on leikattu, niin levittelen sen kukkapenkkeihin. Sitten olen kerännyt kahvinporoja ja levitellyt kukkapenkkiin kasvien juurille. On lannoitetta. En muista mistä tämän jutun sain.
Kovasti odotan lumien lähtöä, että pääsis kuopimaan puutarhaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat