Puutarhan hyötykasvit

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä kaipaisin nyt mielipiteitä hyötykasvien kasvattamisesta. Pienessä pihapuutarhassa ei tietysti ole tilaa monenlaiseen kasvattamiseen, mutta varmasti täällä on minun lisäkseni muitakin joilla on mahdollisuus siihen. Mitkä ovat suosikkikasvinne ja miten olette onnistuneet niiden kanssa?
Minulla on mökillä kyllä maata, mutta työkalut ovat käsikäyttöisiä lukuunottamatta tietenkin ruohonleikkuria. Tuppaa kuitenkin laajenemaan se kasvimaa vuosi vuodelta vaikka pitäisi varmasti jo jarrutella kun ikää tulee ja vaivat lisääntyvät.
Yksi kysymys on vielä, että mitä oikeasti kannattaisi kasvattaa kun kaupunkiasunnossa ei ole muuta säilytyspaikkaa kuin pakastin ja jääkaappi. Mökillä on kellari, mutta siellä ei käydä talvella joten sinne jää vain kesää varten marjasäilykkeitä ja perunoita.
Pavut ja herneet ovat marjojen lisäksi niitä minkä kasvattamisen olen katsonut kannattavaksi koska ne voi pakastaa. Kurkut ja kesäkurpitsat tulee käytettyä syksyllä.
Empä käy nyt tässä enempää luettelemaan, tulee liian pitkä juttu kerralla luettavaksi.
Odotan niitä kommentteja jos kiinnostuneita on.

Sivut

Kommentit (216)

Vierailija

Hei!
Itse olen kasvattanut pienimuotoisesti perunaa (sillä tavalla, että saa kesän lopussa syödä). Lisäksi olen kasvattanut myös avomaankurkkua (osa syödään jo heti valmistuttua ja osan säilön etikalla), sipulia (kuivatan sipulit ja ne säilyvät hyvin ilmassa pussissa), erilaisia salaatteja, punajuuria (säilön etikkaan), kesäkurpitsaa, porkkanaa ja herneitä.
Lähestulkoon kaikki paitsi sipulit ja etikkaan säilötyt ovat sellaisia että ne syödään sitä mukaa kun valmistuvat.
Kun ei meilläkään niin hyvää säilytyspaikkaa ole.
Tämän lisäksi on mansikkamaa ja vattupensaikot.
Itse kasvattamisessa on tietty työtä jonkunverran, mutta se on kuitenkin niin palkitsevaa ja tietääpähän ainakin millä ne on kasvatettu. Hyviltä maistuvat suoraan puutarhasta poimittuina niin marjat kuin muutkin tuotteet.
Nämä kaikki mainitsemani kasvit ovat helppohoitoisia kasveja.
Muutama vuosi kokeilin ns. kohopenkkejä ja huomasin, että mm. porkkanat kasvoivat pidemmiksi ja pysyivät myös suorina.
Uskoisin että kohopenkissä maa pysyy kuohkeampana ja lämpimämpänä.
Kurkuille olenkin tehnyt sen aina (ensimmäiset ruohonleikkuutäheet humpsautan kaivaamani monttuun, sitten päälle paksulti multaa. Näin tehden kurkkujen tarvitsema lämpö syntyy alhaalta päin ruohojen hajotessa pikkuhiljaa. Vanha hyväksi havaittu konsti on opittu mummiltani aikanaan. (hän teki jopa kallion päälle tällä konstilla penkin)
Kannattaa kokeilla.
Kasvatutusintoa kaikille!

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä kokeilin ystäväni suosituksesta valmiita kasvusäkkejä.Niissä oli lannoitteetkin mukana,ei tarvinnut,kuin kastella.
Hän oli parvekkeellaan kasvattanut niissä salaatteja ja yrttejä.Hyvin olivat kasvaneet.
Minä kokeilin aurinkoisella seinustalla maisseja ja niistä tuli ihan syötäviä.
Pussien ulkonäkö on vähän kirjava.Ne voisi vaikka osittain haudata maahan ja peittää katteella,tai jos sattuu olemaan oikein säkkikankaisia säkkejä,niin kasvusäkin voisi laittaa niihin piiloon.
Lisäksi kasvatin kokeilumielessä pinaattia.Se kasvoi kyllä ihan hyvin,vähän lamoavasti.Ne,3 tainta,veivät aika paljon tilaa ja yhden piirakan ja yhden keiton niistä sain.Tulipahan kokeiltua.
Yrttejä,salaatteja ja kesäkurpitsaa olen kasvattanut useampana vuonna.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kesäkurpitsat kasvattanut sellaisen kasan päällä missä on kompostoitavaa jätettä alla, hyvin kasvavat.
viime kesänä yritin kasvattaa lehtikaalia, mutta eivät oikein kasvaneet. joskus kauan sitten kasvatin yhtenä kesänä niitä hyvällä menestyksellä ja pakastin raakana. Käytin talvella keittoihin. En muista esikasvatinko ensin, mutta viime kesänä kylvin suoraan maahan.
Raparperihan se on mikä ensimmäisenä tulee syömäkuntoon ja sitä kyllä riittää paljon jakeluun tutuille ja puolitutuillekin. Se on niin helppo kasvi, mutta tilaa vaativa tietenkin.
Salaattia tulee aina ja niin reilusti, ettei ehdi syömään kaikkea. Minä olen joskus ylimääräiset porkkanat tehnyt soseeksi pakkaseen ja käyttänyt laatikoihin ja sosekeittoihin.
Oletteko kasvattaneet punajuurta kesäkukkapenkissä? Kauniit punaruotoiset lehdet sopivat hyvin kukkien sekaan kun vielä yhdistelee mieleiset värit. Siitä sitten syksyllä voi korjata satoa.
Lanttu ja retiisi eivät tahdo onnistua. Pitäisi saada ne kirpat torjuttua. Onhan niitä konsteja jos vain viitsii nähdä vaivaa.
Viime keväänä ostin kymmenen mansikan tainta ja loppukesästä kun tekivät rönsyjä, istutin lisää.
Omenapuista ja herukkapensaista juttelu jääköön toiseen kertaan.

Vierailija

Taidanpa kokeilla tuota Katinkan punajuuren kasvatusvinkkiä kukkapenkissäni. Aion muutenkin perustaa uuuden penkin ja punajuuret on niin hyviä! Syksyisin olen niitä kaupasta ostanut, ja säilönyt etikkapunajuuria.
Talon länsipuolella oleva terassi on lempipaikka kesällä, siellä kasvatan amppelikukkia ja yrttejä, joista myös pidän paljon. Ruukuissa kasvaa esim.tilliä, persiljaa, sitruunamelissaa, tinjamia, mäkimeiramia (oregano). Salaatti ja basilika kasvaa pienessä minikasvihuoneessa. Kokeilen kyllä muitakin yrttejä. Päivittäin käytän niitä silppuna leivän päälle ja esim. salaatteihin. Tuore minttu sopii jälkiruokiin..

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun perennapenkit eivät ole sen enempää kuin kesäkukkapenkitkään minkään ohjeiden eikä kaavojen mukaan tehtyjä. Siksi voin istutella ja kylvää vähän mitä sattuu mieleen juolahtamaan. Siis hyötykasvit mahtuvat samoihin istutuksiin kukkien kanssa. Olen kova kokeilemaan kaikkea. No, tulos voi jonkun mielestä olla sekavan näköinen, mutta mitäpä minä siitä, ei se mökin piha mikään "tulkaa kaikki katsomaan" näyttelypiha ole meillä, kunhan oma silmä lepää.
Ruohosipuli on sekä koristeellinen, että hyödyllinen. Kuukausimansikka käy hyvin reunakasviksi perennoille kun pistää käymään. Kyseisestä mansikasta sai viime kesänä satoa niin paljon, että pakasteeseenkin laitoin. Suurin nautinto oli kuitenkin kerätä päivittäin välipalaksi vaikka jukurtin sekaan niitä.
Vadelmaa olen kasvattanut vasta kolme vuotta. Viime kesänä riitti ensimmäisen kerran siitäkin pakkaseen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko tuo virityksesi kovamuovinen iso ruukku,jossa on "taskuja",ei oikein saa selvää? Onko se seinään kiinnitetty,vai jonkun tuen päällä seinustalla? Vaikuttaa mielenkiintoiselta...

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Istutimme kuusi vuotta sitten luumupuun, Kuntalan punaluumu nimeltään. Lapussa joka oli mukana sanottiin, että antaa satoan n. kahden vuoden kuluttua istutuksesta. Sitä satoa ei ole vielä näkynyt, ensimmäiset kaksi kukkaa tosin viime kesänä. Ehkä olen tehnyt jotain väärin istuttaessani, paikka on hiukan varjoinen koko aamupäivän. Korkeutta on kyllä kasvanut.
Onko kokemusta luumupuista? Tämä oli minun ensimmäiseni.

Vierailija

Kokeilin viime kesänä ensimmäisen kerran tuota suippopaprikaa.
Minulla oli vaan ihan muutama taimi niitä kasvihuonessa kasvamassa.

Esikasvatin ne sisällä ja sitten lämpimien säiden tultua istutin ne tuonne kasvihuoneeseen....viime kesänä sai ne vaan aika myöhään tuonne ulos , kun oli niin pitkään kylmää
Sain tosi hyvän sadon..ongelmana on vaan kun ne kypsyy aika hitaasti ja meilläkun tuppaa noi pakkaset tulee kuitenkin aika aikaisin..niin oli vaikeuksia saada ne kypsymään..
Mut kyllä ne suurimmaksi osasksi sitten kuitenkin kypsyivät ja herkullisia olivatkin.

Adalmiina

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvinvoivan näköiset paprikat sinulla adalmiina.
Minullakin on ollut joskus kasvihuone, tosin vain vanhoista ikkunoista tehty. Ajoi kyllä asiansa eikä tullut kalliiksi. Kasvatin tomaattia, paprikaa ja salaattia, muistaakseni jotain kurkkuakin. Asuimme silloin omakotitalossa ja hoidin kahta pihaa, toinen oli kesäpaikka. Silloin kävin vielä töissäkin, mutta nyt kun olen ollut muutaman vuoden eläkkeellä ja muuttaneet kerrostaloon olen kesät enimmäkseen maalla kesäpaikassa ja kasvatan siellä mitä milloinkin, mutta kasvihuonetta en hanki enää vaikka olen sitäkin välillä harkinnut.

Onko teistä kukaan kasvattanut vihannesportulakkaa? Entä kiinan ruohosipulia? Minulla on vähän kiinan ruohosipulin siemeniä kun keräsin yhdestä yrttitarhasta. En vaan tiedä pitäisikö ne esikasvattaa va voisiko kylvää suoraan maahan, ja onko monivuotinen? Kyllähän sen selville saan, mutta jospa teistäkin joku tietäisi.

Vierailija

Kyselit katinka tuolla ekassa viestissäsi, mitä vois kasvattaa kun ei ole oikein niitä säilytys paikkoja..niin se tietenkin tuo niitä rajoituksia...mutta
Mausteet ainaskin on helppoja ja ne voi kuivatakkin...Avomaan kurkkua voi kasvattaa, ja niitä voi syödä suoraan maalta ...salattia, sipulia ... tilliä..ja niitähän ei tarvitse laittaa suuria määriä kasvamaan...laittaa vaan senverran, jotta ne tulee käytettyä siinä syksyn aikaan siellä mökillä ollessa.
Ja teitty perunaa, mikäs sen parempaa, kuin kipasta uudet perunat omasta maasta ja kyytipoikana uuta silliä sipulin kera.

Ja jos on oikein lämmin ja suotuisa paikka, niin miksi ei menis muutama tomatin taimikin
Ja niinkuin tuolla mainitsitkin pavut

Minulla on pieni kasvihuone missä yleensä on muutama kurkun ja tomatin taimi ja joskus jotain muutakin
Olen aina ollut innokas tarhuri, vaan kun ikää tulee ja kunto hiipuu, niin kasvimaakin pienenee.

Pyrin kyllä joka vuosi laittamaan sellaista, mitä voi tuolta maalta suoraan syödä ja jos jää ylimääräistä, niin sit säilön ne.

Ja tietty perunaa on niin paljon jotta se riittää koko talven ja marjat omasta puutarhasta ja omenat

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Komeat ovat Adalmiina nuo sinun tomaattisikin. Minä suunnittelin tänään mihin mitäkin laittaisin kasvamaan. Mietin jo hyvän paikan avomaakurkuille ja pavuille.
Perunaa laitan vähän, pätkän porkkanaa ja punajuurta, salaattia, tilliä, persiljaa ja hernettä. persilja olisi ollut hyvä kylvää jo kun on hidas itämään, mutta unohdin ostaa siemenet.
Kehäkukkia ja krasseja pistä sinne sopiviin paikkoihin väliin.

Kuvassahan on se kesän ensimmäiseksi käytettävä hyötykasvi jota tulee kyllä niin paljon, että riittää jakeluunkin. Se kasvaa takuuvarmasti joka vuosi.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko kokemuksia tyrnin kasvattamisesta?
Kuvan tyrni ei ole minun puutarhastani, mutta siitä kyllä pääsin viime syksynä itselleni pakasteeseen vaihtelua poimimaan.
Tuo vitamiinipitoinen marja kiinnostaa minua nyt kovasti.
Mahtaako olla turvassa rusakoilta ym. tuholaisilta?
Kova on pähkäily käynnissä, mitä uutta istuttaisi ja mistä hankkisi taimia mihinkin.

Vierailija

Meillä ei tyrnejä ole koskaan suojattu jäniksiltä eikä myyriltä ja rauhassa ovat saaneet olla.
Sato ollut vähäisempää kuin kuvassa.

Vierailija

Kesäkurpitsaa tuppaa tulemaan aina liikaa (3-4 tainta), aikaisemmin yritin pakastaa esikäsiteltynä, kamalan pahan makuisia! Viime vuonna keksin, että pienen kesäkurpitsan voi kuutioida raakana, laitan minigrip-mini pussiin. Talvella olen käyttänyt pannulla erilaisten kasvisten kanssa, hyvää ja halpaa.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nyt olen kylvänyt kiinanruohosipulin siemenet perennapenkkiin. Kukkii loppukesästä kauniisti ja houkuttelee perhosia, siis perhostenkin takia kylvin.
Kuva on kaupungin istutuksista, sieltä sain tämän innostuksen kiinalaiseen ruohosipuliin.
Kylvin myös persiljan koska on hidas itämään ja pistelin valkosipulin kynsiä maahan.
Oli vielä niin märkää, ettei oikein hotsittanut enempää kaivella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat