Kommentit (4)

Vierailija

Nyt meni minulta spasmat aivan sekaisin; puutarhan asiantuntijat ovat aina eiemmin kehottaneet leikkaamaan omenapuut maalis-huhtikuussa, mutta nyt tulikin tieto, että keskikesällä olisi paras aika! Olen kyllä ihmetellyt, kun leikkauksen jälkeisenä kesänä tulee niin paljon kuitenkin niitä "piiskaoksia" ja taas niitä pitää leikata. Kertokaa nyt hyvät ystävät mikä olisi se paras aika, etten tee turhaa työtä. Tämä on nimittäin ensimmäinen kevät, kun ehdin kunnolla tehdä puutarhatöitä ja tahtoisin tehdä ne niin, että näen myös työni tuloksen!

Vierailija

Hei!

Omanpuiden leikkaamisesta on niin monta ajatusta kuin on ajattelijaakin. Toinen "koulukunta" kannattaa kevätleikkauksia, jolloin on vaarana että tulee piiskaoksia, jos leikataan kovasti ja moni oksia. Toinen "koulukunta" kannattaa kesäleikkauksia. Tällöin näkee miten oksat kasvavat ja piiskaoksia tulee vähemmän.

Arvostettu puutarhuri ja omenanviljelyn asiantuntija Leif Blomqvist toteaa kirjassaan Pohjoisen omenat mm. seuraavaa: Vanhastaan kehotetaan leikkaamaan kevättalvella, mutta se on aivan väärin. On varmasti vanhaa tottumusta, että tätä ajankohtaa vieläkin suositaan.
Oikea leikkausajankohta riippuu kokonaan siitä, mitä leikkauksella halutaan saada aikaan. Jos halutaan pienentää puuta, mutta ei haluta piiskaoksia, pitää leikata kesällä elokuun alussa. Hiljattain istutettujen puiden leikkaamisella hidastetaan niiden kasvua, niiden paras leikkausajankohta on maaliskuussa, kun lämpötila on kohonnut yli 0 asteen.

Itse suosin kesäleikkausta, koska myöskään taudit eivät uhkaa, kun lämpötila on noussut tarpeeksi korkeaksi.

Tässä näin lyhykäisesti asiasta

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin äskettäin kuulin, ehkä telkkarista, että omenapuita voi leikata yhtä hyvin kesällä ja, että tapa leikata kevättalvella juontaa siitä kun siihen aikaan ei ole ollut muuta tekemistä.
Minä olen periteisesti leikannut huhtikuun alussa, mutta niitä vesiversoja olen sitten yrittänyt kesällä poistella. On yksi vanha puu jota olen varmasti liikaa kerralla leikannut kun kasvaa ihan kamalasti versoja. Sitten on n. 20 vuotias valkea kuulas jonka rusakot söivät kerran, siis kalusivat oksat ja rungon kuorettomaksi. se jouduttiin katkaisemaan, mutta tyngästä kasvoi vielä puu joka viime kesänäkin tuotti kohtalaisen sadon, ihan oikeita valkeita kuulaita.

Kuvassa on tämän keväinen järkytyksen aiheuttaja eikä ole ainoa vaan näitä on neljä. 2-5 vuotta sitten istutettuja sekä jo satoakin tuottaneita miniomenapuita.
Suojattu oli, mutta liian matalalla aidalla. Yhdessä oli korkea aita, mutta siitäkin olivat ylettyneet latvan syömään.
Saa nähdä vieläkö näistä kunnollisia puita tulee.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lisään vielä tuohon edelliseen, että en ollut koko talvessa käynyt mökillä katsomassa kuinka paljon lunta on ja miten suoja- aidat toimivat.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat