Kommentit (12)

Vierailija

No niin, taas alkoi haravoiminen mökillä, kivaa puuhaahan se, mut kun joka välissä nousi maasta kotilo ja muistui mieleen viime kesä.
Rakastan daalioitani erikoisesti, toki kaikkia kukkia suunnattomasti. No, daalian juurakot, eli joriinin juuret, talvehtivat sisällä noin +3-5 asteen lämmössä ja ovat jo idulla kun istutan ne suuriin ruukkuihin.
Kasvat komeasti yli metrin ja alkavat lykätä nuppuja ja kukkia... Mutta mitä ihmettä, aina kun tulemme mökille, on osa lehdistä syöty ja hyvin pian ei ole yhtään lehtiä ja kukatkin kärsivät.
Etanathan ne syövät...joten aina kun nään kotilon, rusautan sen kylmästi rikki.
Mutta kun olemme monia päiviä pois, niin ehtiväthän ne siinä ajassa popsia kukkani...

terv ULPU

Vierailija

Toimit juuri niinkuin ei pitäisi toimia eli saat kotilot toiminnallasi vain lisääntymään.
Kotiloita ei saa tappaa "rusauttamalla" eli survomalla.
Älä yhtään ihmettele sillä olet mitä todennäköisemmin edesauttanut niiden räjähdysmäistä lisääntymistä.
Kerää kotilot pois elävinä ja toimi ohjeiden mukaisesti hävittäen.

Vierailija

Hei Ulpu!

Jos kasvatat kasveja ruukuissa, etanoiden ja kotiloiden torjunta on hieman helpompaa. Kasvien juurille sirotellaan torjunta-aine rakeita, joiden vaikutus kestää pitkään ja sateisellakin säällä. Kun vielä raivaat ruukkujen ympäriltä kasvillisuuden pois, niin nilviäisten suojapaikat vähenevät. Ruukkujen reunoille voi kietaista liima-ansan, joka pysäyttää ruukkua pitkin kiipeävät otukset.

Nyt kannattaa tarkkailla etanoiden ja kotiloiden munia ja poimia ne tarkasti pois, samoin pienet etanat. Pitää vain muistaa, että tummat, valkovatsaiset ilman kotiloa kulkevat ovat yleisesti ukkoetanoita, jotka on syytä jättää rauhaan.

Vierailija

Lämmin kiitos Leenalle vinkeistäsi, ja yritän olla rusikoimatta niitä (kotiloita), mut jos kerään ne elävältä, niin mihin ihmeeseen panen ne? Voisin tietenkin perustaa TARHAN, ja myydä etanat ravintoloille, tai ei ehkä sentään.
Olen jostain kuullu, et kiehuvaa vettä vaan päälle, mut ei tunnu hyvältä....
Ja tietenkin oon kuullu olutkekkereistä, täytyy kai järjestää sellaiset.

Lämmintä ja etanariemukasta KEVÄTTÄ kaikille toivottelee Ulpu

Vierailija

Jatkan vielä vähän aiheesta etanat ja kotilot puutarhassa. Muutama ajatus on ehkä paikallaan sen pohtimiseksi miksi tämä etana- ja kotilo-ongelma on viime vuosina yleistynyt?

Yhtenä syynä pidetään leutoja talvia, jolloin munien ja aikuisina talvehtineiden yksilöiden selviytyminen kylmästä on onnistunut paremmin. Mutta, mutta on niitä leutoja talvia ollut menneisyydessäkin.

Onko sitten kotipuutarhureiden viljelymenetelmissä tapahtunut muutos? Katetta käytetään nykyään ehkä enemmän,ja istutukset ovat tiheitä. Suojapaikkoja on siis yllin kyllin.

Ovatko etanoita syövät linnut vähentyneet? Paikoin rastaita näkyy keväisillä nurmikoilla, mutta ehtivätkö ne syödä riittävän tehokkaasti. Siilit sen sijaan ovat vähentyneet pientaloalueilta, usein kohtalona on auton alle jääminen.

Ulkomailta levisi espanjansiruetana, joka ei ole niin yleinen kuin annetaan ymmärtää. Meillä on parikymmentä etanalajia luonnonvaraisena. Kotilolajejakin on useita.

Kun oman pihan osalta hieman pohtii sitä, mikä edesauttaa etanakannan viihtymistä, niin ehkäpä sitä kautta löytyy myös keinoja niiden kannan hallitsemiseen. Naapurit myös mukaan yhteiseen pohdintaan. Etanat kun "kiiruhtavat" kaukaakin uusille ravintomaille.

Kannustavain terveisin
Leena

Vierailija

Kävin äitienpäivänä hautausmaalla istuttamassa äitini haudalle orvokkeja.
Mullassa oli pieniä pyöreitä kellertäviä pallukoita,jotka poksahtivat rikki,kun niitä painoi.
Minä en tiedä minkälaisia on etanan munat,enkä tiedä olisiko multaan laitettu jotain lannoitetta (aion soittaa seurakunnalle).
Onko sellaisia lannoitteita,joissa on nestettä sisällä? Ne olisi sitten pitänyt laittaa jo viime syksynä,koska multaa kiven edestä ei ollut käännetty.
Koska olin epävarma,otin kaiken vanhan mullan pois ja istutin orvokit uuteen multaan.
Onko kukaan nähnyt etanan munia?Nämä olivat kellertäviä,toiset ryppäissä ja toiset erikseen yksitellen ja niitä oli aika runsaanlaisesti.
Kyselee nimimerkki: Epätietoinen Marjutti

Vierailija

Hei Marjutti ja muut viherpeukalot

Kuvailemasi pallukat olivat juuri niitä etanoiden tai kotiloiden munia. Ne voivat olla yksittäin tai ryppäinä, kuten Marjutti kuvaili. Kuvia löytyy mm. Oman pihan Ötökät kirjasta tai Oma Piha lehden numero 3 Pihaelämää palstalta.

Kannattaa olla tarkkana kukkapenkkejä möyhiessä, koska munien poisto on tehokas keino vähentää nilviäisten määrää.
Terveisin
Leena Luoto

Vierailija

Hei!

Olen ollut hautausmaalla kesätöissä, ja silloin hoitohautoihin laitettiin kestolannoitetta. Se oli juuri tuollaista kun kuvailit, eli keltaisia palloja, jotka poksahtavat puristaessa kun ovat imeneet vettä. Toivottavasti ovat vain lannoitetta, itse huomasin juuri etana-armeijan vallanneen pihani ja ryhdyn taistoon!

Vierailija

Hei

Ammattilaisilla on käytössään Osmocote nimistä kestoravinnetta. Nykyään sitä saa esim. Substralin tuotemerkin alla. Lannoitepalloset on ikään kuin käpyinä, jotka laitetaan syvälle maahan. Myös tuotteissa, joissa on kastelukiteitä, on joissakin lisätty mukaan tätä osmocote ravinnetta. Ravinnetta ei kannata laittaa syksyllä, koska paras ravinnevaikutus tulee, kun niitä laitetaan istutuksen yhteydessä. Jos maasta löytyy "pallosia" aikaisin keväällä, niin kyse on useimmiten etanoiden munista tai sitten joku on turhaan ravinnut talvilepoon vaipuvia kasveja.

t. Leena

Vierailija

Lainaus:

Hei!

Olen ollut hautausmaalla kesätöissä, ja silloin hoitohautoihin laitettiin kestolannoitetta. Se oli juuri tuollaista kun kuvailit, eli keltaisia palloja, jotka poksahtavat puristaessa kun ovat imeneet vettä. Toivottavasti ovat vain lannoitetta, itse huomasin juuri etana-armeijan vallanneen pihani ja ryhdyn taistoon!

Kiitos tästä tiedostasi.
Chilipaprikan mullassa näet oli tuollaisia kuvaamiasi pallukoita ja ihmettelin jos kun ketjua lueskelin että onko niitä kotilonmunia joa myyntikasveissakin ja vielä niin runsaasti.
Olipa helpotus saada tämä tieto.
Chili oli koko kesän amppelissa ja laitoin sen talvehtimaan ihan kokeilumielessä.
Keväällä sitten tyhjensin ruukun kompostiin ihmetellen noita pallukoita.

Toiseen asiaan niin kirvoja on nyt aivan tuhottomasti,koivujen lehdet täynnään ja niitähän ei millään pysty edes torjumaan.Saa nähdä miten käy ruusujeni olen sillä kannalla ettei meillä turvauduta myrkkyihin olen saanut aijemmin kirvat kaikkoamaan niistä ahkeralla suihkuttelulla ihan järvivedellä.
Istutuspöytäni reunatkin ovat houkutelleet näitä ötököitä runsaasti.

Vierailija

Hei nimimerkki PiNiTu!

Kirvoja on tullut sankoin joukoin ja rannikolla niitä on nähty jopa vedessä paksuna lauttana. Jos et halua käyttää ns. kovia myrkkyjä, mutta kuitenkin torjua kirvat kunnolla niin tässä muutama vinkki.

Minulle tulee joka kesä huolestuneita kysymyksiä, kun pesuaineliuosta on käytetty ahkerasti eivätkä kirvat ole kadonneet, mutta kasvit ovat kuolleet. Yksi herkimmistä joita kirvat vaivaavat, on ukonhattu.

Kaupoista saa torjunta-aineita jotka on hyväksytty luomuviljelyyn ja niissä tehoaineena on luonnon pyretriini. Se tehoaa myös kirvojen muniin. Yksi joka itse olen käyttänyt on Spruzit. Siinä on rypsiöljyä ja pyretriiniä. Käsittely kannattaa uusia parin viikon välein, jotta uudet sukupolvet ( joita tulee useita kesän aikana) myös tuhoutuvat. Kukkivat kasvit ruiskutetaan illalla juuri ennen auringonlaskua, jolloin pölyttäjähyönteiset ovat menneet yöpuulle, eivätkä öiset lentäjät ole vielä liikkeellä.

t. leena

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat