Pelargoniat kukkimaan

Vierailija

Millä konstilla saisin perlargoniat kukkimaan?

Tahtovat kasvattaa vain lehtiä, vasta loppu kesästä kukkivat !

Kaikki vihjeet tervetulleita!

Sivut

Kommentit (63)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Oletko leikannut ne alkukeväästä?Talven jälkeen leikkaa aika ronskisti,jätä oksaan pari -kolme "niveltä" ja karsi myös lehtiä.
Siirrä valoisaan paikkaan,äläkä vaan anna kanankakkaa,se kasvattaa runsaasti lehtiä.
Minä olen käyttänyt ravinteena sitä vaaleanpunaista jauhetta kesäkukille,joka sekoitetaan veteen.Joka taimitarhalla myynnissä.
Tälläisten hommeleiden jälkeen ainakin minun pelargoniat kukkivat.

Vierailija

Minulla on kymmenkunta vuotta vanhoja pelargonioita isot näyttävät punaiset kukkaset.
Kukkivat todella runsaasti nytkin kasvihuoneessa täynnään nuppuja.
Kukkivat siis heti siitä lähtien kun ulos uskallan laittaa.
Istutan ne puisiin kukkalaatikoihin joihin laitan kompostimultaa ja mustaa multaa.
Talvehtivat viileähkössä mutta valoisassa tilassa , syksyllä otan ne laatikoista ja laitan ämpäreihin talvehtimaan.
En leikkaa keväällä lainkaan otan vain kuivat lehdet pois.
Näin toimien minulla on jo nyt nuppuja täynnään olevat näyttävät ja runsaan rehevät pelargoniat.

Vierailija

Meillä on kompostoiva käymälä ja tuote kompostoituu jo käymälässä melkoisen hyvin 2 säiliönsä ansiosta sitten se vielä jälkikompostoidaan.
Tätä vahvaa kompostimultaa käytän en lannoita koko kesänä muutoin.
En leikkaa keväällä mitenkään enkä liioin karsi lehtiäkään pois ja kuvasta voitte päätellä että pelargoniani voivat hyvin ja kukkivat runsaasti aina pakkasille asti.

Vierailija

Minä leikkaan ne n.helmikuussa sen takia,koska ne on niin kuivan ja roskaisen näköisiä aina talven jäljeltä.Nyt niissä on nuppuja.Kyllä ne sitten nuppuvaiheen jälkeen kukkivatkin koko kesän.T: Marjutti.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Luulin jo,että minun omenankukka pelargonia ei avaa nuppujaan ollenkaan,mutta vihdoin toissaviikolla kukat aukesivat ja ovat tosi upeita.Minulla on tätä lajia vain tämä yksi yksilö.En muista mistä sen olen saanut jo vuosia sitten,mutta aina se aloittaa kukkimisen paljon myöhempään,kuin muut pelargoniat.Odottamisen sitten palkitsee tämä upea kukinto.

Vierailija

PiNiTun pelargonia on tosi upea ja rehevä! Marjutinkin pelargoniassa on kauniin herkät kukat. Miten te hoidatte pelargonioitanne talviaikaan? Kasteletteko kuinka usein vai ollenkaan? Parina talvena olen kesäkukiksi ostamiani pelargonioita säilyttänyt valoisassa ja viileässä paikassa, mutta eivät ole selvinneet talven yli. Tämän kesäiset, kauniisti kukkineet pelargoniat tahtoisin vihdoin saada säilymään.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hieman ennen ensipakkasia otan pelargoniat sisälle.Minulla on ns.kesähuone,jossa lämpötila om talviaikaan n.+6 astetta.
joulukuusta-helmikuuhun en kastele niitä lainkaan.Sisäänoton jälkeen syksyllä kastelen niukasti kerran viikossa.Helmi-maaliskuussa leikkaan ne ja aloitan pikkuhiljaa taas kastelun.
Tapoja on varmaan monenlaisia,mutta näin minä olen tehnyt jo vuosia.

Vierailija

Kiitos, marjutti! Lisääkin vinkkejä otan mielelläni vastaan, jos tällä kertaa vaikka onnistuisin jonkun noista pelargonioistani säilyttämään.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aamukahvin ja lehden lukemisen jälkeen kävin leikkaamassa pelargoniani,ja nyt ryhdyn niitä taas pikkuhiljaa varovasti kastelemaan.Leikkasin ne aika alas,jätin vaan yksi-tai kaksi niveltä tallelle.
Hyvin näyttävät pärjänneen,(ainakin vielä)talven yli.

Vierailija

Minunkin pelargoniat on hyvin säilyneet tähän asti. Hieman niitä leikkasin viikolla ja vaihdoin uutta multaa. Peukalot pystyssä olen, että saadaan näistä pelargonioista nauttia ensi kesänäkin, eikä tarvitsisi ostaa uusia.

Vierailija

Minulla on tosi vanhoja pelargonioita enkä niitä leikkaile.
Jakkas saa ne kasvihuoneeseen siirreltyä siistin vähän siellä ne sitten rehottavat ja tekevät nuppua niin kauan että ilmat lämpiää jotta saan ne istuteltua kukkalaatikoihin.
En ole edes käynyt vilkaisemassa miten ovat talvehtineet.

Vierailija

Kävin tänään ruokkoamassa pelargonioita eli etupäässä leikkelin kuivahtaneita lehtiä ja oksia pois.
Hyvin ovatkin talvehtineet.
Toin tyttäreltä "hoitoon" yhden pelargonian ei ihan peruspelargonia astiassa oli reunoilla jotain somistetta muitelen että siinä oli valkoiset pienet kukkaset ja yllätyin kun niihin kuiviin oksiin oli ilmestynyt runsaasti vihreää kasvustoa :)
Kyllä ilahduin sillä tämä talvihoito oli onnistunut yli odotusteni.
Leikkelin kolmea ananaskirsikkaa ja pasuunakukkasiakin kyllä se kevät ja kesä tulossa on :)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mitä kuuluu pelargoniarintamalle?
Minun pelargoniat talvehtivat hyvin ja ovat jo viikon verran olleet ulkona yötä päivää.
Kasvit vaikuttavat terveiltä ja vantterilta.Kastelen kaikkia ulkokukkia sillä vaaleanpunaisella,veteen sekoitettavalla jauheella,niin myös pelargonioita.
Nyt on säät olleet suosiollisia,lämpöä on riittänyt ja kastella on pitänyt.
Sää muuttuu ennusteen mukaan epävakaisemmaksi.Nurmikko ainakin kaipaisi sadetta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat