Sivut

Kommentit (67)

Kotu

Pelargoniani sinnittelivät taas hyvin talven ylitse.
Kasvihuoneessa ne kukkivat jo työntävät nuppua ja ovat kaikien puolin reheviä.
Enköhän niitä kohtapuoleen ala taas istuttelemaan kukkalaatikoihin jotka vielä ammottavat tyhjyyttään.
Tomaatit ovat terhakoita ja niitä tuli taas roimasti yli oman tarpeen joten sukulaiset täältä niitä taas tulee :)
Leijonankidoissa osassa on jo nuppuja ja taitaa olla samettiruusuissakin Zinnioista en ole niin varma.
Daaliat ja Joriinitkin pääsääntöisesti lähteneet oikein hyvään kasvuun samoin Pasuunakukkaset Ananaskirsikat Gladiolukset ym.
Kesä siitä taas tulee nyt kun vielä ollaan saatu viimeyönä ja tänäänkin vettä :) ja sitähän tässä jo kaivattiinkin.

Olen luullut että daaliat ja joriinit on samoja,, tai siis ennen vanhaan kasvatettiin joriinia, mikä ne erottaa? olen ostanut " vanhaa" daaliaa juurakkoina, onko se joriinia ? Tietääkö joku, minä en ymmärrä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pelargoniat työntävät kukkaa ja nuppua toinen toisensa perään,nekin varmaan nauttivat lämmöstä.
Tällä pelargonialla on ihastuttavan väriset kukat ja se näyttää amppelissa tosi kauniilta.

Missä vaiheessa teidän palargonianne ovat tällä hetkellä?
Te,ketkä niitä kasvatatte.
Minä leikkasin ne pari viikkoa sitten ja tanakoilta ja vihreiltä ne näyttävät.
Odotan taas innolla,että saan ne ulos.Minulla niitä on muutamalla ikkunalla,sekä ruukkurykelmänä rappusilla.

Lainaus:

Millä konstilla saisin perlargoniat kukkimaan?

Tahtovat kasvattaa vain lehtiä, vasta loppu kesästä kukkivat !

Kaikki vihjeet tervetulleita!

Vaihdoin ruusunnuppupelargonin kuvan tähän orvokkipelargoniin, kun se kuva on tuolla toisessa ketjussa.

Tämä orvokkipelargoni on minusta helppo kukitettava. Sen kun muistaa kastella ja lannoittaa ihan tavallisten kesäkukkien tapaan niin kukkii koko kesän. Tässä se on syksyllä tuotu jo sisälle jatkamaan kukintaa.

Ruusunnuppupelargoni vaatii paahdetta varmaan siksi, että sen kotimaassa sitä on enemmän kuin Suomessa. Kerroin tämän kukan tarinan "Ensi suven kesäkukat"-ketjussa. Lähikuva näyttää kukan kaksivärisyyden ja ruusumaisuuden hyvin.

Taas odotellaan innolla kesää.
Pelargoniani on ihan raaskuja vielä.Leikkaan ne helmikuussa ja samalla aloitan varovaisen kastelun.
Eiköhän ne siitä ala sitten taas kasvamaan ja kukoistamaan:)

Vein kellariin pelargoniani syksyllä, aika kuivilta näyttävät, onks toivoo että virkoavat kun aloitan kastelun.

Riippuu vähän siitä, minkälaisia ovat. Jos eivät ihan rutikuivia ole tai kovin pieniä tai jotakin jalostettua lajia, niin kyllä ne kasvamaan lähtevät. Vanhat, perinteiset pelargonit talvehtivat parhaiten.
Vanha elli

Kiitos, toivon että kukkaseni olisivat just tota kasvamaan lähtevää laatua. Pitäiskö niitä ruveta kastelemaan jo nyt tähän aikaan. Oon ne siemenistä kasvattanut viime kesänä, eivät kerinneet kukkia kun oli niin kolea kesä.

Lainaus:

Kiitos, toivon että kukkaseni olisivat just tota kasvamaan lähtevää laatua. Pitäiskö niitä ruveta kastelemaan jo nyt tähän aikaan. Oon ne siemenistä kasvattanut viime kesänä, eivät kerinneet kukkia kun oli niin kolea kesä.

Kyllä niitä pitäisi ihan varovasti kastella,etteivät juuret kokonaan kuivu, minäkin olen kerran pari kellarissa maalla pistänyt lunta juurelle, ei runkoihin kiinni. Noita sisällä talvehtivia kastelen paljon enemmän, koska oikeasti ne eivät ole levossa. Jonakin talvena olen yrittänyt pitää kuivana ja ovat alkaneet etioloitua eli vetää hentoa vartta, kun kuitenkin lämpöä on liikaa sisällä. Valoa meillä on aika riittävästi.

Onse vaan kasveilla vielä lepokautta,leikkasin ennen joulua pidemmät oksat pois pelakuista ja laitoin vesipurkkiin, kun en raskinut heittää pois,kyllä ne alkaa kuoliutumaan eivät juurtumaan, niinkuin yleensä.Ikkunalla leikkaamani kukat näyttävät voimistuvan.Tykkään näistä koska ne ovat perinteisiä ja vanhoja huonekasveja,kyllä ne ilahduttavat kukinnallaan.

Lainaus:

Onse vaan kasveilla vielä lepokautta

Onhan se, jos on oikeat olosuhteet, mutta näillä kuvan pelargoneilla on liian lämmintä ja siksi saavat olla kunnon valossakin, että pysyisivät jossakin kunnossa.

En laita ihan kaikkia kellariin, kun jos sattuu pakkanen sinne livahtamaan ja käy vahinko. Helmikuun puolivälissä päivänvalo alkaa riittää ja kasvukausi pääsee vauhtiin oikeasti.

Pelargoni on minusta sellainen kukka, jonka kanssa voi tehdä monella tavalla ja useimmiten kukittaminen onnistuu. Siksi kai sen suosio on säilynyt läpi vuosien.

Odotan innolla että vielä vähän aikaa kuluu niin sitten leikkaan pelakuut ja alan niitä hoitamaan.
Toivottavasti saan ne taas kukkimaan.
Intoa muillekin viherpeukaloille!

Pistokkaista vielä.

Jossakin ohjeissa sanotaan, että elokuun loppupuoli on sopivin aika ottaa pelargoneista pistokkaita, että ehtivät juurtua ennen talvea ja on helpompi säilyttää pieniä kasveja.

Varmasti hyvä ja oikea ohje, mutta voi sitä tehdä eri tavallakin ja hyvää tulee. Noiden aiempana kuvassa "talvehtivien" pelargonien "esiäidin" pistokkaan toin käsilaukussa Madeiralta marraskuun lopulla vuonna -92 eli huonoinpaan mahdolliseen vuodenaikaan. Tökkäsin suoraan multaan, lasipurkki päälle ja valaisin mahdollisimman tehokkaasti. Niin se vain säilyi hengissä pimeimmän ajan yli ja lähti kasvamaan. Sitä en muista, kukkiko eka kesänä, mutta sen jälkeen se ja sen jälkeläiset ovat tehneet sen vaihtelevasti kesän säistä riippuen.
Vanha elli

Otin eilen, sysksyllä kylmäautotalliin talvisäilöön laittamani pelargonit sisälle. Liian aikaisinko? Ajattelin tänä vuonna ottaa ne ajoissa kun yleensä saan ne kukkimaan vasta kesän loppupuolella. Vain kerran olen talven aikana kastellut.

Lainaus:

Otin eilen, sysksyllä kylmäautotalliin talvisäilöön laittamani pelargonit sisälle. Liian aikaisinko? Ajattelin tänä vuonna ottaa ne ajoissa kun yleensä saan ne kukkimaan vasta kesän loppupuolella. Vain kerran olen talven aikana kastellut.

Jos lisävaloa on tarpeeksi, niin hyvä tulee.

Lainaus:

Millä konstilla saisin perlargoniat kukkimaan?

Tahtovat kasvattaa vain lehtiä, vasta loppu kesästä kukkivat !

Kaikki vihjeet tervetulleita!

Jos joku tarvitsee kukkienkasteluapua niin täällä olisi viriili mies hoitamaan hommat!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat