Sivut

Kommentit (67)

Lainaus:

Lainaus:

kesästä kukkivat !

Jos joku tarvitsee kukkienkasteluapua niin täällä olisi viriili mies hoitamaan hommat!

Tiedäthän, että se on taitolaji kukkienkastelu. Väärä kastelu on mestari tappamaan kasvit eikä tämä ole vitsi.

Vanha kansa sanoi aikoinaan,et kukat ja taimet pitää istuttaa,ja vaihtaa mullat yläkuussa.
Eli onko se yläkuu,ennen vai jälkeen täyden kuun,kysyy epätietoinen?
Siis pitäskö jo vaihtaa kukkiin mullat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Vanha kansa sanoi aikoinaan,et kukat ja taimet pitää istuttaa,ja vaihtaa mullat yläkuussa.
Eli onko se yläkuu,ennen vai jälkeen täyden kuun,kysyy epätietoinen?
Siis pitäskö jo vaihtaa kukkiin mullat?
Yläkuu on kasvava kuu eli alkaa uudesta kuusta eli kuuttomasta ajasta

Niinhän sitä sanotaan, että ainakin siemenet itäisivät paremmin yläkuussa, mutta minusta ainakin mullanvaihdolle on se ja sama milloin vaihtaa. Itse saatan vaihtaa mullan melkein mihin aikaan tahansa vuotta varsinkin viherkasveille, jos rupeaa näyttämään, että ruukku on liian pieni.

Jos on näitä talvetettuja pelargoneja niille on hyvä aika vaihtaa näin kevään lähestyessä ja kasvukauden alkaessa. Sehän alkaa tuossa helmikuun puolivälissä, kun valoa tulee enemmän.

Kävin äsken leikkaamassa pelargoniat,kun tätä luppoaikaa nyt tämä päivä on.Tavallisesti leikkaan ne helmikuun puolivälissä.

Nyt sitten aloitan varovaisen kastelun,aluksi kerran parissa viikossa ja reilun kuukauden päästä n.kerran viikossa ja sitä rataa.

Tapoja on varmaan useita ja kaikki hyviä,mutta minä olen tehnyt äidin opeilla näin:)
-marjutti-

Leikkasin viimeviikolla pelakuut ja aloitin varovaisen kastelun.Osa on aika raaskun näköisiä,saa nahdä tuleeko niistä mitään,jännityksellä katselen jokapäivä.

Hei kaikki pelargonioiden ystävät.Löysin netistä tälläisen linkin:
Perniöläinen puutarha on erikoistunut pelargonioihin.

www.pukinpuutarha.com

Tuolla tiedotteessa kerrottiin,että hän on mukana ainakin
Kevät-puutarha näyttelyssä Helsingin messukeskuksessa 11-14.4 ja
Lahden messukeskuksessa Pihapiiri-näyttelyssä 19-21.4.
Noista jompaan kumpaan ainakin minä aion mennä.

Minä tilasin tuolta pukinpuutarhalta pari vuotta sitten muutaman vähän erikoisemman pelargonian.Tein sitten sellaisen tyhmän virheen kun istutin ne kastelukiteitä sisältävään multaan,ohjeistus puutarhalta oli että voi laittaa kastelukiteitä sisältävään multaan.Minusta se ei niille oikein sopinut,kukinta oli hyvin heikkoa,muuten olivat hyvin rehevän oloisia.Ja talvehtimaan en saanut kuin yhden Mårbacka Tulpan nimisen,se minulla on vieläkin.
Valikoimaa tuolla puutarhalla varmaan paljonkin on.

Minullakin on noista taimien tilaamisista kehnoja kokemuksia,
sen takia yritänkin mennä itse paikan päälle.
Kyllä ne taimet varmaan kärsivät siellä umpinaisessa paketissa matkan aikana.
-marjutti-

Olisipa mukava käydä messuilla pelakuu ostoksilla, saattaisi muutama lähteä mukaan, mutta on vähän pitkässä matkassa, siemenistä olen kasvattanut, hauskaa sekin,
tämän otin kolme viikkoa sitten hoitoon, ja se päättikin jo kukkia, rääpäle.

Pelargonian siemen itää keskimäärin n.neljä-viidessä viikossa.Noin kolmen viikon ikäisenä se siirretään ruukkuun ja latvotaan.Jotenkin näin se menee.Kerran olen itse siemenestä kasvattanut ja kyllä siitä ihan kelvollinen pelargonia tuli.
-marjutti-
PS. Jos pelargonian aikoo siemenestä kasvattaa,niin sen aika olisi nyt,että se ehtii kukkiakin vielä.

Joka puutarhamyymälä käynnillä tulee ainakin yksi pelargonia ostettua ja olen siellä kerinnyt käydä jo
aika monta kertaa.
Eilen kävin ohikulkumatkalla pienellä puutarha-tilalla,josta löysin vallan ihastuttavan, kerrotun, puna-valko viirullisen pelargonian.
Kysyin myyjältä,iäkkäältä rouvashenkilöltä,että mitähän lajia tämä on?
Hän vastasi,ettei osaa sanoa,
mutta luulisi sen olevan joku Selma,tai Elma.
No minä otin Selman mukaani,kun se näytti niin ihastuttavalta.
Terälehdet on punavalkoviirulliset ja muutama terälehti siellä seassa on joko kokonaan valkoinen,tai punainen.
Kuva ei tee Selmalle oikeutta,se on luonnossa vielä kauniimpi.

Pelargoni on kaunis. Sitähän sanotaan mummujen kukaksi, mutta ei se ihan niinkään ole. Varmaan jäänyt siitä yhdestä iskelmästä moinen käsitys. :)

En ole moneen vuoteen ollut puutarhamessuilla, mutta tuon "appel blossom"-pelargonin sain tuliaisena Helsigin tämään kevään messuilta. Se oli minipieni alku, mutta nyt ensimmäinen kukka on aukeamassa.

Kellarissa talvettamistani pelargoneista tasan yksi on hengissä. Taisivat kuolla kylmyyteen, kun ei siellä ollut mitään tärkeää säilytyksessä. Sähkötkin olivat talven poikki, kun remontti jäi syksyllä kesken. Onneksi oli kaupungissa varakukat. Lisäksi ostin kolme eriväristä orvokkipelargonia, jotka ovat jo maalla.

Taas tuli hankittua "muutama" pelargonia,kun edullisesti sai.
Mies sanoi,että eiköhän nyt jo riitä,kun portaillakin pitää jo kulkiessa harppoa ja varoa,ettei törmää ruukkuihin.
Minä kyllä lupasin olla enää ostamatta niitä lisää,mutta välillä aina unohtuu,mitä on luvannut...

Asmaatikko :

Pelargooni on koristekasvina kaunis ja aika näyttäväkin kukkiessaan. Mutta minun omankin kokemuksen mukaan erittäin allerkoiva varsinkin astmaa sairastavan hengitykselle, etenkin asuintiloissa. Parvekekukkana se hyvän ilman vaihtuvuuden ansiosta voi olla vähän siedettävämpi.
Haluaisin kuulla muitenkin kokemuksia ko. kukan myrkyllisyydestä ja havannoista. Itselleni kukkiva pelargooni on aiheuttanut lähes astmakohtauksen omaisen useampia päiviä kestävän potemisen.

En minäkään pelargonioita sisällä pitäisi,sen tuoksu on voimakas sisätilassa.
Ulkona olen niitä aina kasvattanut rapulla ja amppeleissa.
Joku suoja niille pitää olla,sillä ei ne kestä pitempiaikaisia sateita.Aurinkoakin niiden pitää saada.
Nyt olen ne jo ottanut talveksi kesähuoneeseen,jossa on aina n.viitisen astetta lämmintä talvella,
siellä ne viihtyy.
-marjutti-

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat