Sivut

Kommentit (67)

marjutti

Luulin jo,että minun omenankukka pelargonia ei avaa nuppujaan ollenkaan,mutta vihdoin toissaviikolla kukat aukesivat ja ovat tosi upeita.Minulla on tätä lajia vain tämä yksi yksilö.En muista mistä sen olen saanut jo vuosia sitten,mutta aina se aloittaa kukkimisen paljon myöhempään,kuin muut pelargoniat.Odottamisen sitten palkitsee tämä upea kukinto.

Katselin ketjun läpi ja nyt vasta huomasin, että sinullahan on tuo saman sortin pelargoni kuin jonka sain keväällä minipienenä taimena. Minulla se rupesi kyllä kukkimaan, mutta tuli mieleen, että ovatkohan nämä ruusunnuppupelargonit kuitenkin vähän hitaampia aloittamaan kukintaansa. Nääs kun minun Madeiralta tuomani ruusunnuppuyksilö kukkii myös vasta loppukesällä, vaikka minkälaisessa auringonpaahteessa pitäisin. Olen ajatellut, että se kaipaa kotimaansa oloja, mutta ehkei asia niin olekaan.

Kuva on tältä aamulta. Nypin kasvista kellastuneet lehdet ja kuolleet kukanosat, mutta taidan antaa olla tuollaisena, jos vaikka keväällä otan pistokkaita, kun jäi elokuulla homma hoitamatta. Toin kasvin kaupunkiin, kun perunakellarissa tämä pelargoni ei välttämättä talvea ylitä. Niin ja ehkä nuo nuputkin vielä aukeavat, kun pistän loppusyksyksi ikkunalle ja päälle hyvän lisävalaistuksen. Sitten talvilepoon sikäli kuin se tuolla puolilämpimässä paikassa lepoa on.

Miten hyvin sinun pelargonisi ehti lopulta kukkimaan? Miten olet sen talvettanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Viime syksy teki tepposet minun omenapelargonialle.Se jäi sittenkin liian myöhään ulos,
se sitten talvella vaan kuivahti.
Huomasin,että se oli muutenkin "kranttu".
En ilmeisesti osannut suhteuttaa,auringon,veden ja lannoitteen määrää,tai sitten multa oli väärää,en tiedä.
Pitää ottaa tarkemmin sen hoito selville,jos sitten taas ensi kesänä sellaisen hankkisi.
Sen kukka on kyllä upea.
-marjutti-

Vierailija

Tämä on vanha ketju, mutta kesä on joka vuosi ja entiset kujeet kertaantuu.
Minulla laatikko viime vuoden pelargoneja ja ne on alkaneet kasvaa korkeutta. Jos ne onnistuvat kukinnassa niin minulla on korkeat pelargonit. Etelässä ne kasvavat ulkona ja vuositolkulla jatkavat kasvuaan ja sitä haluan kokeilla nyt.
Uudet pitkälle jalostetut eivät niin hyvin toimi, hinta on myös kohtuullinen kesäkukiksi.

Vierailija

Minun kellarissa talvehtineen pelakuuni ovat isoja ja rupeavat kukkimaan. Klassinen punainen ja lohenpunainen väri on minulle mieleinen viime vuodelta. Välillä vaihdan värejä, muilla kukilla on nyt sininen väri suosikkina, ja valkoinen. Neilikka pieni kukkii aivan ihanasti vaalean punaisen ja valkoisen reunan väreissä.

Tänä kesänä pelargonit kukkivat nikottelematta. Saattaa syksyllä olla pähkinää purtavaksi siinä, mihin tuokin mahtuu talvehtimaan. Ei ole kylmäkellaria enää, joten sen pitäisi elää vihreänä ainakin helmikuun alkuun. Silloin voin leikata sen alas, laittaa pistokkaita juurtumaan ja myydä niitä keväällä. Toinen yhtä iso on myös parvekkeella.

Vierailija

Minun pelargoniat kukki tänä vuonna aivan valtavasti, ne ovat viime vuodelta ja jo aika korkeita.

Mutta tänne tuli koko kesäksi hirveä helle 35 astetta ja yöt kuumia. Nyt minun pelargoniat ovat, heinäkuun lopulta, kovin säästöliekillä ja kukkia on vain vähän. Viisi kasvia vierekkäin.

Jos viileä ja sateinen sää on huono kukkiville kukilla, niin on tämä hirveä pitkä kuumuuskin.

Muina kesinä olen kuljettanut laatikkokasvit mukana kotimaahan. Nyt ei ole ollut  tulemista koronan takia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat