Kysymys ET-Sarille

Vierailija

Sinä työsi puolesta seuraat näitä palstakeskusteluja, ja olet jo varmaan huomannutkin
negatiivisen muutoksen, joka täällä on tapahtunut. Kun en tiedä tarkemmin teknistä
puolta tällaisten palstojen ylläpidossa, niin kyselen sinulta seuraavaa asiaa:

Olisiko mahdollista, ja toteutettavissa sellainen muutos, että laittaisitte palstoille
kirjoittamisen vaatimukseksi rekisteröinti- ja kirjautumispakon, ainakin joihinkin
osioihin? Kirjoituksensa voisi kuitenkin lähettää anonyyminä, jos asia on sellainen,
että ei halua sitä nimimerkillään tuoda esiin?

Jos on jotakin kirjautuneena kirjoittanut ja lähettänyt sen anonyyminä, eikö
siinäkin tapauksessa ylläpito tarvittaessa saa selville kirjoittajan?
Nyt minä esim. olen kirjoittanut tämän aloitusviestin kirjautuneena, näetkö
Sari kuka tämän on lähettänyt?

Sivut

Kommentit (560)

Vierailija

Tätä samaa asiaa ehdottelin jo taannoin ja siitäkös valtava keskusteluvyöry alkoikin :)
Ehdotukseni luvattiin silloin laittaa harkintaan.

Vierailija

Että sittenkö luulette voivanne mennä kyselemään, että voi voi, kuka se oli tuo joka uskalsi olla eri mieltä kanssani tai meidän "vanhojen vakikirjoittajien" ;DDD kanssa. Huhhuh!

Vierailija

Lainaus:

Että sittenkö luulette voivanne mennä kyselemään, että voi voi, kuka se oli tuo joka uskalsi olla eri mieltä kanssani tai meidän "vanhojen vakikirjoittajien" ;DDD kanssa. Huhhuh!

Jos yhtään osaat järkeä käyttää, niin ymmärrät kyllä, että kukaan ei sellaista kysele.
Se ei ole ollenkaan tämän kysymyksen eikä ehdotuksen tarkoitus.
Ylläpito päättää siitä asiasta, jos katsoo sen joskus aiheelliseksi.

elsa02
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Keskustelua ei oikein synny, kun ihmiset kirjoittavat anonyymeinä ja heittävät mielipiteitä aika heppoisesti nähäväksi. Niitä suoltamiskeskiustelupastoja on jo tarpeeksi ellei liikaakin...

Vierailija

Lainaus:

Keskustelua ei oikein synny, kun ihmiset kirjoittavat anonyymeinä ja heittävät mielipiteitä aika heppoisesti nähäväksi. Niitä suoltamiskeskiustelupastoja on jo tarpeeksi ellei liikaakin...

On runsaasti syitä olla rekisteröitymättä moniin foorumeihin, mutta en nyt käy niitä selvittelemään tässä. Anonyyminä voi kirjoittaa asiallisesti tai asiattomasti, henkilöstähän se riippuu.
Vakikirjoittajatkin näyttävät heittävän nimimerkkinsä nurkkaan ja kirjoittavan anonyyminä. Tuli mieleen eräs salaliittoteoria: rekisteröityneet kirjoittajat saattavat itse kirjoittaa ilkeyksiä, jotta palstalle olisi aiheellista vaatia rekisteröitymispakko. Toivottavasti olen väärässä.

Olen huomannut myös, että nimimerkilliset eivät juuri vastaa anonyymin viestiin, vaikkei siinä olisi mitään negatiiviseksi tulkittavaa. Näin muodostuu ikään kuin kahden kerroksen väkeä. Keskustelupalstoilla käy usein niin, että "vanhat" nimimerkkitutut käyttäytyvät kuin omistaisivat foorumin, jonne tulokkailla ei ole asiaa.

En sinänsä vastusta rekisteröitymispakkoa. Netti on pullollaan muitakin mahdollisuuksia keskusteluun. Jos ei halua vakinaistaa suhdetta, voi aina siirtyä muualle.

Suoltamiskeskustelupalsta on osuva ilmaisu. Minusta on ikävää, kun keskustelua ei synny, on vain irrallisia muutaman sanan heittoja. Lisäksi pitäisi osoittaa, kenelle viesti on tarkoitettu.
Äskettäin radiossa oli puhetta nettikirjoittelusta. Joku keskusteluun osallistunut sanoi, että foorumeilla ei keskustella asioista. Kirjoittajat huutavat kilpaa ja yrittävät vaientaa toisensa.

Vierailija

Tänään kuuntelin radiosta, kun erästä keskustelukanavan valvojaa haastateltiin ja kysyttiin, onko merkitystä sillä, että kirjoitetaan anonyymina vai rekisteröityneenä ja kirjautuneena. Ongelmat ovat kuulemma samat. On heitä, jotka eivät kestä erilaista mielipidettä, loukkaantuvat ja yrittävät puolustautua tai vääntää muiden mielipiteitä mieleisekseen . Ja sitten heitä, jotka hyökkäävät ja haluavat pelkästään loukata. Pari vuotta sitten kun kirjoittelin silloin tällöin eräälle kulttuurikanavalle kirjautuneena, samaa oli havaittavissa sielläkin , mutta vain harvoin tiukan valvonnan vuoksi.

Vierailija

Lainaus:

Minun mielestäni keskustelun taso ei välttämättä riipu nimimerkin käytöstä tai käyttämättömyydestä. Monta erittäin hyvää ajatusta olen lukenut, joiden kirjoittajaksi on ilmoittautunut Anonyymi. - Jos ei keskustelua anonyymin kanssa synny, se johtunee lähinnä siitä että rekisteröitymättömiä täällä jotkut karsastavat.
Terveisin:
Netta Nimetön

Vierailija

Lainaus:

Minun mielestäni keskustelun taso ei välttämättä riipu nimimerkin käytöstä tai käyttämättömyydestä. Monta erittäin hyvää ajatusta olen lukenut, joiden kirjoittajaksi on ilmoittautunut Anonyymi. - Jos ei keskustelua anonyymin kanssa synny, se johtunee lähinnä siitä että rekisteröitymättömiä täällä jotkut karsastavat.
Terveisin:
Netta Nimetön

Olet oikeassa, keskustelun taso ei riipu siitä käyttääkö nimimerkkiä vai ei.
Anonyymeiltä on ollut paljonkin hyviä ja asiallisia kirjoituksia. Kuitenkin ehkä
viimeaikaiset yhden lauseen tai muutaman sanan irralliset sohimiset sinne, tänne
ehkä vähenisivät. Jos ei aiheesta kirjoittavan anonyymin kanssa ole keskustelua
aina syntynyt, niin uskoakseni se ei ole johtunut anonyymiydestä, vaan siitä,
että varsinkin sana on vapaa-osioon tulee koko ajan niin paljon uusia juttuja,
että hyväkin kirjoitus painuu nopeasti edelliselle tai sitä edelliselle sivulle, sama
ilmiö koskee myös nimimerkillä kirjoittavia. Monet palstoilla kävijät katsovat vain
pikaisesti viimeksi tulleet viestit. Nimimerkillinen.

Sari Alho
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Olisiko mahdollista, ja toteutettavissa sellainen muutos, että laittaisitte palstoille
kirjoittamisen vaatimukseksi rekisteröinti- ja kirjautumispakon, ainakin joihinkin
osioihin? Kirjoituksensa voisi kuitenkin lähettää anonyyminä, jos asia on sellainen,
että ei halua sitä nimimerkillään tuoda esiin?
Jos on jotakin kirjautuneena kirjoittanut ja lähettänyt sen anonyyminä, eikö
siinäkin tapauksessa ylläpito tarvittaessa saa selville kirjoittajan?
Nyt minä esim. olen kirjoittanut tämän aloitusviestin kirjautuneena, näetkö
Sari kuka tämän on lähettänyt?

Teknisesti on mahdollista muuttaa keskusteluja niin, että vain rekisteröityneet ja kirjautuneet voivat kirjoittaa ja jopa niin, ett'ä vain rekisteröityneet ja kirjautuneet näkevät keskustelut. Myös se on mahdollista, että osa keskustelualueista näkyy myös rekisteröimättömille.

Näin keskustelupalsta toimikin aluksi: sana on vapaa - ja kirpputori-alueet olivat avoinne, muihin kirjoittamiseen vaadittiin rekisteröinti.

Tästä keskusteltiinkin täällä palstalla syksyllä, ja silloin lupasin, että mietimme asiaa. Sitä olemme tehneetkin, ja päätimme, että seuraamme tilannetta eli kekustelujen tasoa ja keskustelijoiden toiveita, ja teemme mahdolliset muutokset alkuvuodesta.

Sivut uudistetaan (teknisesti) kevään aikana, ja silloin muuttuu myös tämä keskustelupalsta.

Olen samaa mieltä kuin Netta Nimetön: "Minun mielestäni keskustelun taso ei välttämättä riipu nimimerkin käytöstä tai käyttämättömyydestä." Tässäkin ketjussa kaikki ovat nimettömiä, mutta mielestäni keskustelu on ihan asiallista ja kysymys hyvä.

Jos millekään keskustelualueelle ei voisi kirjoittaa anonyymina, se kuihduttaisi keskustelua melko paljon.

Aloittajalle vielä tiedoksi: en näe anonyymin viestin lähettäjää, en edes sellaista, joka on jättänyt rekisteröityneenä ja kirjautuneena viestin ja rastinut kohdan "jätä viesti nimettömänä." Tekninen ylläpitomme eli käytännössä ohjelmoijat kyllä voivat selvittää lähettäjän IP-osoitteen avulla, jos tarvetta jostain syystä on.

Avaan kohtapuoliin äänestyksen, jossa voi kertoa mielipiteensä asiasta.

Hyvää alkavaa viikkoa,
Sari
verkkotoimittaja

Vierailija

Olen samaa mieltä edellisten anonyymien kanssa, että hyvin usein anonyymeillä on ollut se keskusteluun johtava tai keskustelua kantava mielipide/kommentti. Toivoisin "sisäpiiriläisiltä" hyväksyntää, siltä osin tasa-arvoista mielipiteen vaihtoa.

Vierailija

Lainaus:

Olen samaa mieltä edellisten anonyymien kanssa, että hyvin usein anonyymeillä on ollut se keskusteluun johtava tai keskustelua kantava mielipide/kommentti. Toivoisin "sisäpiiriläisiltä" hyväksyntää, siltä osin tasa-arvoista mielipiteen vaihtoa.

Olen myös täysin samaa mieltä. Yksilölliset mielipiteet kunniaan, ei mitään syrjintää.

Vierailija

Se,mitä täällä päätetään,ei vaikuta yhtään minun lehden tilaamiseeni.
ET on hyvä lehti ja aion tilata sen jatkossakin,en anna trollien,anonyymien, tai kirjautuneiden vaikuttaa yhtään siihen.
Käyn täällä palstoilla välillä,mutta on mulla muutakin elämää,en ymmärrä,että tälläinen haloo on täällä nostettu tästä asiasta.
Ei kai kukaan sentään sydänverellään täällä kirjoittele?

Vierailija

Ehdotan,etä laitatte koko palstan tauolle siihen saakka,kun uudistukset on mietitty valmiiksi.Pieni kirjoitustauko voisi ihan hyvin olla monelle paikallaan.Senkin ajan voisi käyttää vaikka ulkoiluun.

Vierailija

Lainaus:

Ehdotan,etä laitatte koko palstan tauolle siihen saakka,kun uudistukset on mietitty valmiiksi.Pieni kirjoitustauko voisi ihan hyvin olla monelle paikallaan.Senkin ajan voisi käyttää vaikka ulkoiluun.

Kannatetaan!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat