tiede taide

Vierailija

Hei,
kuinka moni täällä on kiinnostunut Kalevalan lukemisesta?
Kalevalaiset henkilöt edustavat mielestäni hyvin ihmisyyden eri puolia---ajatusta, tunnetta tahtoa.
Luontokuvaukset ovat myös kauniita mielestäni.

Kommentit (4)

Vierailija

Totta mitä sanot ,Kalevala tuo esiin ihmisluonteen koko kirjon. Kalevala on viehättänyt minua aina; sen luomismyytti,Kalevalan ja Pohjolan kansojen kosto-ja kosiomatkat, Sammon rakentaminen ja ryöstö,laulut, loitsut ,taiat ja kielen kalevalainen mitta, eepos päättyy kristinuskon tuloon.Minua on järkyttänyt Kullervon julma kohtalo ja kansa antaakin tässä kohdin kasvatuksellisen ohjeen, joka pätee tänäkin päivänä: Elkötte etinen kansa/lasta kaltoin kasvatelko/luona tuhman tuuittajan/vierahan väsyttelijän./Lapsi kaltoin kasvattama/poika tuhmin tuuittama/ei tule älyämähän/miehen mieltä ottamahan/vaikka vanhaksi eläisi/varreltansa vahvistuisi.

Kalevala on inspiroinut myös taiteilijoita mm. Leinoa, Ahoa,Sibeliusta, Gallen-Kallelaa, J.R.R. Tolkienia. Martti Haavio on tehnyt erinomaisen Lasten Kalevalan ja Paavo Haavikon Rauta-aika ,tV.ssäkin esitetty,perustui Kalevalaan.

Vierailija

Yksi englantilainen muusikko ja lausuja tässä vastikään esittäessään Kullervon tarinaa englanniksi Oulussa sanoi myös että Kalevala viehättää häntä suunnattomasti.Hän on tutustunut moniin muihinkin kansaneepoksiin mutta Kalevala on hänen mielestään ylivertainen.
Lainasin kirjastosta tänään kirjan Kaksi kotia---monta tarinaa, joka kertoo siirtokarjalaisista ja evakoista haastatteluineen. sisälsi paljon tietoa. Itse karjalaisten vanhempien jälkikasvuna olin kiinnostunut kirjasta.
Hyvää uutta vuotta palstalaisille.

Vierailija

Hyvää alkanutta vuotta myös sinulle. Kirsti Mäkinen kirjassaan Sammon sanat kertoo Kullervon ja Ainon henkilöhahmojen olevan pitkälti Lönnrotin luomuksia. Koska kansanrunot olivat eri paikkakunnilla erilaisia, hän joutui niitä yhdistelemään, muokkaamaan tai kirjoittelemaan uusiksi.
Kalevalamitta on hänen mukaansa kehittynyt esihistoriallisen ajan suomalaisbalttialaisen runouden pohjalta, joka mitta on ollut meillä jo loitsuissa, myyteissä, sankarirunoissa ja häälauluissa.
Tulee mieleen Ilmarinen, joka joutui kyntämään kyisen pellon. Hän näkee pellolla päitä pyöriviä ja loitsii: Hoi mato, Jumalan luoma! Kuka nosti nokkoasi,kenpä käski ja kehoitti päätä pystössä piteä, kaulan vartta kankeata?
Ja ilman rautapaitaa ja rautarukkasia loitsun avulla nosti kyitä kynnökselle, käärmehiä käännökselle....

Vierailija

Korjaan, kyllä Ilmarisella oli kyntäessään kyistä peltoa kultaisella auralla myös rautapaita, rautarukkaset ja rautasäärystimet.Kirsti Kivinen kirjassaan kertoi , että Kalevalasta kiinnostuneet lukijat nostavat päivänvaloon yhä uusia tulkintoja, milloin eepoksen maailmankuvasta, milloin sammosta tai yksittäisistä henkilöhahmoista.
Vuosia sitten kuuntelin luennoitsijaa, joka tulkitsi mm. Ilmarisen ajattelijaihmiseksi. Kun hän kyntää itsekkyyden kyistä peltoa, hän samalla voittaa itsekkyyden itsessään rehellisyyden rautapaitaan ja totuuden teräsvöihin pukeutuneena. Kultaisen elämänkatsomuksen eettisellä auralla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat