Sadetta vai kuivuutta

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Kesäsäät ovat suosineet suurinta osaa Suomea, mutta paikoitellen kuivuus on koitunut kohtalokkaaksi, toisaalla rankat sadekuurot ovat pyyhkäisseet yli. Pohjoisessa kärvistellään viileässä kesäsäässä: Miten sinun puutarhaasi kesäsäät ovat vaikuttaneet?

Kommentit (11)

Vierailija

Kyllä on kuivan puolella ollunna viikko kaudet, onneksi ei ole kasvimaata, vedenkantaminen olis ollut jatkuvaa.

Vierailija

Lainaus:

Hienoja sipuleita sulla järjestysmies!

Ei ole minun, ja kuvasta ei oikein näe, miten ne on kärsinyt kuivuudesta.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä asun kaakkois-suomessa ja täytyy sanoa,että tänä kesänä on kuivuus koetellut.
Minulla kasvaa vadelmia ja selkä vääränä olen niille vettä kantanut (onneksi on pihalla vanha kaivo,mutta kuinka kauan vesi riittää,se onkin toinen juttu).
Vadelmia on kyllä tullut,mutta ei oikein kunnollisia.
Kaikki kasvit kärsii kovasta keskipäivän paahteesta.Nyt niitä on pitänyt suojata myös auringolta.
Mutta hyviäkin asioita on.Laitoin kesän alussa kasvusäkkiin (siis,sellaiseen,missä on lannoitteet valmiina,niin,ettei tarvitse,kuin kastella),amppelitomaattia,paprikaa ja maissia.
Kaikki ovat kasvaneet tosi hyvin,tomaatteja tulee paljon,paprikat ovat pullistumassa komeiksi ja maisseissa näkyy jo tähkää.Tomaatille en ole tehnyt muuta kuin kastellut ja tukenut,en ole edes "varkaita" poistellut.
Nurmikkoa ei ole tarvinnut leikata,ei se ole paljon tälläisessä paahteessa kasvanutkaan.Se on suurimmaksi osaksi oljen keltainen,mitä välissä vähän muutama laikku vihreää näkyy.
Tänään,24.7 on sadellut pitkästä,pitkästä aikaa,mutta enemmänkin olisi saanut tulla.Kun mullan pintaa kapsuttaa,niin parin sentin päästä on jo kuivaa.
Katselin tässä noita tulevia sää-ennustuksia,niin tiistaille on esimerkiksi luvattu 35 astetta,eli ei hyvältä näytä,ainakaan minun mielestäni.Pitää lähteä tästä keräämään noita vadelmia,jos vaikka kiisselimarjat saisi kokoon.
Terveisiä kaikile "viljelijöille".

Vierailija

Näin on näreet, kävin äsken rannalla vesikin on järvessä niin alhaalla, ettei ylety rantaan asti, mitähän tästäkin tulee.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niinkuin marjutti tuossa kirjoittikin, ei ole kaakonkulmalla sadellut. Nyt olen ollut sieltä pois pari päivää ja tämän tästä ajatellut kasvejani, tuntui pahalta jättää ne sinne oman onnensa nojaan.
Meillä on siellä pihassa syväporakaivo josta pitkällä letkulla vettä olen ruiskutellut pari kertaa päivässä ihan marjapensaillekin, mutta silti kärsivät selvästi kuivuudesta ja marjat ovat tavallista pienempiä, varsinkin juuri vadelmat. myös kastelukannu on ollut ahkerassa käytössä.
viime yönä onkin sitten ukkostanut. Illalla pääsen takaisin kasvejani katsomaan ja sitten näen miten on käynyt.

kiitos marjutti terveisistä, minulta myös terveisiä "viljelijöille"!

Vierailija

Kyllä vaan kuivan puolella on pysytellyt, saa nähdä jos tänään satais edes hiukan on jo niin tunkkaista.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
Leena L

Kesäsäät ovat suosineet suurinta osaa Suomea, mutta paikoitellen kuivuus on koitunut kohtalokkaaksi, toisaalla rankat sadekuurot ovat pyyhkäisseet yli. Pohjoisessa kärvistellään viileässä kesäsäässä: Miten sinun puutarhaasi kesäsäät ovat vaikuttaneet?

Täällä Itä-Helsingissä olen esittänyt sadetansseja, mutta ei ole auttanut. Ruukkukasveille olen kantanut vettä ja pihanurmikkoa on pitänyt kastella jokailta.
Toinen köynnösruusunikin alkaa kellastua ja kaikki kukkivat pensaat ovat hetken kukassaan.
Pari pientä kuuroa on tullut, muuta ne eivät ole edes nurmikkoa kastelleet.
Täällä vesikin on tosi kallista joten kastelua yritän välttää mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija

Täällää pääkaupunkiseudun länsipuolella vettä ei ole tullut ja kuumuus on polttanut nurmikot karrelle.
Kukkapenkit ja pensaan on jo aivan nuutuneita ja lehdet tippuilee.
Kalliilla kraanavedellä en ole kastellut ja melkoinen urakka siitä olisi koitunutkin.

Kaikenlaiset konstit olen tehnyt sateen saamiseksi tänne, vaan turhaa on mummin houkutukset olleet.
No aloitinpa syysharavoinnit jo tänään, kun kuivia lehtiä jo on riittämiin!

Vierailija

Olipa outo ilmiö täällä kaakkois-suomessa sitten juhannuksen jälkeen,taivaalta tuli VETTÄ !Ei mitenkään kaatamalla,mutta sellaista tasaista sadetta muutama tunti.
Koko kesän on saanut kastella selkä väärällään ja on pitänyt vähän valikoida ,mitä kastellaan ja mitä ei.Nurmikkoa emme yrittäneetkään kastella,kukkia ja kasvimaata kastelimme.Marja-pensaita silloin tällöin.
Tuloksena oli,että salaattia ja kesäkurpitsaa saimme,lisäksi tomaattia ja maissia.Kukatkin kukkivat.
Marjoja tuli vähäisen ja oikea käsi tuli kipeäksi.Vanha vaiva,nyt se rasittui tuosta veden kantamisesta.
Nyt kastelen enää tomaatteja ja kukkia ja maissia ja vasemmassa kädessä pidän kastelukannua ja laitan kannuun vain vähän vettä kerrallaan.Kyllä tässä jotain oppii,kun tarpeeksi tekee kipeää.Terveisin Marjutti:)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niin, minä kun kerroin tuosta syväporakaivosta mikä meillä mökillä on. Vesihän ei maksa mitään, mutta tietenkin sähkö minkä pumppu käyttää. Uskon, että se on melko pientä. Vesi on toistaiseksi kaivossa riittänyt hyvin.
Tuli tuossa mieleen kun näin noita uutisia pitkistä sähkökatkoksista muualla Suomessa, että jos meille tulisi mökillä pitempi sähkökatkos, emme saisi vettä kun olemme sen sähköpumpun varassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat