Valkoista "jauhetta" kasvien lehdillä

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Muutamassa viestissä on kyselty mitä mahtaa olla valkoinen pöly tai jauho kasvien lehdillä. Kyse on härmästä, joka on vallannut monet kasvit. Härmä on sieni, joka tunkeutuu kasvin solukkoihin. Nyt rihmasto on aikansa kasvanut, se muodostaa valkoista pölyä eli itiöitä lehtien pinnalle.

Härmäsienet voivat olla erikoistuneita johonkin tiettyyn kasviin, tästä syystä kukkapenkissä härmää on vain joissakin härmälle herkissä kasveissa.

Kuiva kesä, jolloin kastellaan tai sataa usein, mutta melko vähän kerrallaan, edesauttaa härmän leviämistä. Siksi tänä kesänä on erityisen paljon härmäisiä kasveja. Yleensä sieni ei tapa isäntäkasviaan. Se on kauneushaitta ja joskus hidastaa kasvin kasvua.

Torjunta-aineita on vähän. Etenemistä ei enää näin syksyllä kannata hidastaa. Jos haluaa, niin härmäiset lehdet voi kerätä pois ja laittaa hyvin toimivaan kompostiin. Kaatopaikkoja ei lehdillä kannata kuormittaa. Tauti nimittäin ei maailmasta häviä. Sienen itiöt leviät tuulen mukana ja talvehtivat maassa. Luonnon metsissäkin näkee paljon härmäisiä kasveja.

Ensi kesänä, jos härmää tulee, voi ensimmäisten oireiden ilmaantuessa kokeilla ruokasoodasta, ruokaöljystä ja vedestä tehtyä ruiskutetta.

Terveisin
Leena Luoto

ps. Voitte lähettää kysymykset myös asiantuntija vastaa palstalle, niin saatte nopeasti vastaukset.

Kommentit (3)

Vierailija

Kiitos hyvistä neuvoista.
Härmäksihän minä sitä olen ounastellutkin.
Kärhöissä olen tätä nyt tavannut useammallakin "puutarhurilla" itselläni se kiusaa nyt valamonruusuja.
Mikähän se mahtaa olla tuo ruokasoodan veden ja öljyn sekoitussuhde ettei tule kömmähdyksiä mikäli keväällä törmätään taas härmään.

Vierailija

Luonnonmukainen härmäntorjunta-aine:

1/2 litran sumutinpulloon

noin 2 rkl (25ml) mäntysuopanestettä
vajaa 1 rkl ruokaöljyä
1/2 tl ruokasoodaa
vettä pullo täyteen

Tämä on Ylen Puutarhaunelmien resepti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat