Omena-riisipuuro

Vierailija

Näin omenoiden sesonki-aikana kannattaa näistä vähäkalorisista,terveellisistä vitamiinipommeista tehdä kaikenlaisia herkullisia ruokia ja syödä myös sellaisenaan,ketkä pystyvät,(eli eivät ole allergisia niille.)
Omenoiden kuumennus tekee mahdolliseksi omenoiden syömisen myös allergisille.Poikani ei voi ajatellakkaan laittaa tuoretta omenaa suuhunsa,muuten kutittaa ja nielu turpoaa heti,mutta keitettyä omenaa hän pystyy syömään. Esim. tämä omena-riisipuuro on hänen herkkuaan.Minä olen tehnyt aina reilun kattilallisen sitä,sillä se häviää parempiin suihin nopeasti.

2litraa vettä
6-8 omenaa pilkottuna ja kuorittuna
(isompia omenia riittää esim.6 kpl)
3 dl riisiä

Laita kaikki ainekset yhtäaikaa kattilaan ja keitä hiljaisella tulella n.40 min.Aika lasketaan siitä,kun ne alkavat kiehumaan.Lopuksi lisätään sokeri,sekoita sekaan hienoa sokeria n.1 dl,lisää jos on tarvis.Toiset pitävät makeammasta puurosta.Nautitaan maidon kanssa.Hyvä välipala lapsille.

Kommentit (5)

Vierailija

Kyllä tämä on hyvä vaihtoehto riisipuurolle, varsinkin kun ei tarvitse ostaa edes maitoa. Minä kyllä lisään kattilaan myös kanelitangon antamaan makua, vaikka lisään vielä lautasellekkin kanelia. Tosi edeullinen sapuska aina. Talvellakin teen sitä jopa osto omenista. Terveisin kanelin ystävä.

Vierailija

En ollut koskaan syönyt omenariisipuuroa,kunnes tulin tänne Länsi-Suomeen. Anoppi oli keittänyt ja meikäläinen maistoi etukäteen ajatellen,ettei tollasta voi syödä..........kuinkas kävikään,nyt keitetään puuroa,kun tekee miele jotain OIKEIN hyvää.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Näin omenoiden sesonki-aikana kannattaa näistä vähäkalorisista,terveellisistä vitamiinipommeista tehdä kaikenlaisia herkullisia ruokia ja syödä myös sellaisenaan,ketkä pystyvät,(eli eivät ole allergisia niille.)
Omenoiden kuumennus tekee mahdolliseksi omenoiden syömisen myös allergisille.Poikani ei voi ajatellakkaan laittaa tuoretta omenaa suuhunsa,muuten kutittaa ja nielu turpoaa heti,mutta keitettyä omenaa hän pystyy syömään. Esim. tämä omena-riisipuuro on hänen herkkuaan.Minä olen tehnyt aina reilun kattilallisen sitä,sillä se häviää parempiin suihin nopeasti.

2litraa vettä
6-8 omenaa pilkottuna ja kuorittuna
(isompia omenia riittää esim.6 kpl)
3 dl riisiä

Laita kaikki ainekset yhtäaikaa kattilaan ja keitä hiljaisella tulella n.40 min.Aika lasketaan siitä,kun ne alkavat kiehumaan.Lopuksi lisätään sokeri,sekoita sekaan hienoa sokeria n.1 dl,lisää jos on tarvis.Toiset pitävät makeammasta puurosta.Nautitaan maidon kanssa.Hyvä välipala lapsille.

Kiitos tästä omena-riisipuuro ohjeesta.
Olisin heti syöksynyt kauppaan hakemaan omenoita ja valmistamaa ko.herkkua,mutta valmistin pariksi päiväksi kaalilaatikkoa.
Uskon,että lapsen lapsenikin pitävät tästä,koska syövät puuroja myös.
Minulla on hämärä muistikuva,että joskus kaukaisuudessa olen saanut maistaa tätä-jälkiruokana...

Vielä kerran-kiitos!

Vierailija

Muuten hyvä resepti, mutta sokeria kovin paljon. Sen määrän tietysti jokainen päättää itse. Jos on makeita omenia, ei sokeria juurikaan tarvita.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niin,ihan samaa ajattelin,koska en käytä sokeria juuri olleskaan.
Ehkä tuota omena-riisipuuroa voisi syödä myös marjojen kanssa.Esim.mansikkaa,vadelmaa,lakka olisi vallan mainio lisuke.

Pakko panna tähän tuttu uuni-omenoiden ohje:
Kuori ja leikkaa omenat puoliksi.Poista siemen kodat.Aseta omenan puolikkaat leivinpaperin päälle.Sirottele päälle hieman sokeria ja kanelia(nokare voita).Paista uunissa jotain 200 astetta-puoli tuntia.
Laita paistetut omenat jälkiruokamaljaan.
Jäähdytettyjen,paistettujen omenoiden päälle valuta vaniljakastiketta sekä hieman lakkoja.Sitruuna melissan lehti koristeeksi...On niin maittavaa jälkiruokaa ja helppo valmistaa...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat