Mitä puuhaat lastenlastesi kanssa?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä (nro 2) neljä isoäitiä kertoo suhteestaan lastenlapsiinsa. He eivät ole aivan tavallisia isoäitejä, sillä he ovat kotoisin Kiinasta, Venäjältä, Kongosta ja Chilestä.

He viettävät aikaa lastenlastensa kanssa opettaen hyviä tapoja, kuljettaen heitä harrastuksiin tai kouluun tai vain viettävät aikaa ruokaa laittaen tai leikkien.

Miten sinä vietät aikaa lastenlasten kanssa?

Sari
verkkotoimittaja

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Heippa!!Minulla on heitä 9kpl.ikä jakauma 1v.-17v.Teinien kenssa ei "enää" voi paljoakaan tehdä.Heillä omat menot ja kaverit ja kaikkee.Se aika on tavallaan ohi.Sitten10-11 vuotiaitten kanssa on sellaista yhdessä oloa vaan.He tykkää,että keskustelee koulusta ja harrastuksista.Tykkäävät jopa olla mummolla yötäkin.Sitten nämä pienet piiperoiset ovat mummon elämän suola.Voi,miten ihanaa nähdä heitä ja leikkiä kaikkea.Se tuntuu olevan tärkeää,että mummo LEIKKII.Samoin ulkoilua.Matkoille ym. en voi haaveilla ,vaikka kuinka heitä haluaisin viedäkkin,kun mummolla ei ole varaa.Kaikki ilmaiset tapahtumat on juttu erikseen.Tuon vaan senkin näkö kohdan,että rahastahan tuokin asia on pikälti kiinni.Tottaki olisi hienoa,jos lapset sanois:mummo vei ulkomaille tai kylpylöihin jne..mutta LÄSNÄOLO on se mitä voin antaa.

Vierailija

Lastenlasten kanssa on tehty vuosiensaatossa yhtä sun toista.
Talvella hiihdelty umpihankeen kymmenien kilometrien lenkkejä eväät tietysti matkassa ja joskus olemme sytyttäneet nuotion ja paistaneet makkaraa.
On käyty pilkillä ja kolattu jäälle luistinrataa laskettu mäkeä ja potkukelkkailtu.
Monasti olen ihmetellyt miten alle koluikäinen jaksaakin pahrustaa suksillaan umpihangessa väsymättä.
Syksyisin ja kesäisin olemme patikoineet marjastaneet ja leiponeet marjasaalistaamme mustikkapiirakkaa välillä vesisotaa leikkien pihatantereella.
Lapset ovat eritoten tykänneet tarinoista joita olen heille omasta lapsuudestani kertoillut.
Yhteiset uinti -ja saunareissut ovat mieleenpainuvia hauskuudessaan ja kaikessa riemussaan.
Valtava kokemus on ollut kun on saanut talvella kipaista rantasaunaan ja pyllähtää välillä lumihankeen.
Olemme pelailleet erilaisia pelejä ja leikkineet samoja leikkejä mitä mummo aikoinaan on leikkinyt.
Useimmiten leikkeihin on sisältynyt jotain opettavaista.
Nyt pienempi lastenlapsista haluaa aina että mummo piirtää hänelle ja useimmiten toive on hevoseen liittyvä.
Lapset pyysivät myös usein että kerron heille satuja ja saduthan olivat aina omasta päästä ei kirjoista.
Ujutin satuun aina jonkun opetuksen evästeeksi elämän
varrelle.

Vierailija

Tekemiset muuttuu sitä mukaa kun lapset kasvavat.Pienien kanssa leikitään ja askarellaan ,piirretään ,leivotaan jne.
Reissuttu on me heidän kanssaan ympäri Suomea.
Toiset lapset ovat jo verhaisteini iässä ,mutta heidänkin kanssaan pelataan lauta pelejä ,käydään uimassa ja leivotaan ja laitetaan ruokaa.
Kun täytin tässä tasavuosia olivat lapset itsekukin keksineet lauseita otsakkeen "Minun mummoni " alle.
Yksi hellyytävimmistä oli ,että mummulle voi puhua "kaikki mitä on sydämmen päällä". Se oli minusta ihana kuulla 12 vuotiaan suusta.
Olemme nyt jo muutama vuonna matkustaneet etelän aurinkoon isoimpien lapsenlasten kanssa .Sielläkään ei riitoja tullut ja hyvin meni.Parin viikon päästä suuntaamme taas aurinkoon ja ehdottomasti parasta matka seuraa on kuulemma mummu.
Joskus pitää neuvoa ja puhutellakin heitä . Liian nopeasti menne vaan tuo aika. Nyt tammikuussa kaksi lasta tuli taas vuoden vanhemmaksi ,mutta mikä ihaninta toissa päivänä syntyi uusi lapsi. Hän vaan on tuolla ison meren takana ,että facebuukissa on kuvat vasta nähty.
Ollaanko yhtä mieltä kaikki että yksi ihanin asia on tässä iässä juuri lapsenlapset ja joillakin teillä lienee jo lapsenlapsen lapsiakin.

Vierailija

Vanhin lapsenlapsista pyysi kaveriksi Facebookiin.
Olin ihan hämmästynyt moisesta kunniasta :)

Nuorempien kanssa tehdään ruokaa, leivotaan, tiskataan...
Katsellaan lastenfilmejä, näytellään omia näytelmiä..

4-vuotias Hämähäkkimies pelastaa pyörätuolissa olevan mummon
mitä erilaisimmista vaaratilanteista ;D
Tyttöjä kiinnostaa mummon meikkipussi,ja iiihanat vanhanaikaiset helmet....

Katsellaan albumista, millaisilta heidän vanhempansa ovat vauvana ja heidän ikäisinään
näyttäneet.
Joskus albumista paljastuu kauheuksia:
Mitä, onks mun äiti polttanu tupakkaa, yääkk-onneks ei polta enää....
Miksetsä mummo kieltäny?......

Vierailija

Minulla on kolme lastenlasta, vanhin 14 vuotias, nuorin 6 vuotias. Nuorin asuu 60 km meiltä, vanhimmat 400 km:n päässä. Heihin olen voinut pitää yhteyttä vain lomilla ja kirjeitse. Nyt he asuvat puolitoista vuotta Italiassa, käyvät siellä kansainvälistä koulua. Lähettelemme viestejä toisillemme sähköpostitse ja minä teen täällä ihania nojatuolimatkoja. Lähettelen heille myös kirjoja ja dvd:tä.
Koska olen ollut lastentarhantäti, on työkirjasta löytynyt tarvittaessa laululeikkejä, loruja, askarteluvinkkejä jne.
Tämä 6 vuotias poika on niin kekseliäs, että leluja on ollut vähän, kun kepit, köydet, vesi, hiekat ym.luonnonmateriaalit ovat riittäneet. Legot, värit, muovailusavet ovat olleet ahkerassa käytössä , taika- ja muut taikinat ovat olleet tärkeitä, majojen, niin lumi-kuin lautamajojen rakentaminen myös, joissa olen ollut apuna. Kirjat ja dvd:t olen yrittänyt valita niin, että niiden tempo ei olisi ollut kovin repivä kuten nykyinen elämänmeno. Ennemminkin olen lukenut heille Grimmin ym.terapeuttisia kansansatuja.

Vierailija

Kävin tyttäreni tytön ( 15v.) kanssa tänään katsastuskonttorilla hakemassa ajolupaa mopolle.
Hän kyseli minulta menomatkalla liikennesääntöjä ja todettiin että kyllä pappa vielä osaa.
( ei yhtään virhettä kymmenestä kysymyksestä )
Ajolupa tuli ja kortin mopolle saa kuulemma n. 2 viikon kuluttua poliisiasemalta.
Shakissa lapsenlapseni eivät halua enään pelata kanssani vaikka lupaan heidänkin voittavan.
( kuulemma ei kiinnosta jos tahallaan häviää ).

Pappa 7:lle lapsenlapselle!

Vierailija

Minun lapsenlapsi on vasta kaksivuotias.
Perustarpeista huolehtiminen on yksi tärkeimmistä asioista.
Tietysti luen, laulan leikin, tanssin, myllään ja myhlyän jos vaikka mitä.
Touhuaminen käy voimistelusta itselle.

Vaari sitten huolehtii siitä ja opettaa miten saunan pesään laitetaan valkea.

Oleellisinta on olla läsnä, pitää sylissä ja rakastaa pientä ehdoitta.

Atetu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meillä on ollut aina niin mukavaa kun ei ole touhuamisesta ollut pulaa.
Maalla sitä on lapsilla aina mukavaa ja mielekästä tekemistä.
Olen opettanut pienet miehet ajamaan moottoriveneellä sellaisella 4 heppasella ensin sylissä istuen ovat saaneet ohjata venettä ja kalastettu on aina yhdessä niin kesät kuin talvetkin.
Kaikenlainen timpraaminen on ollut pojille mieleen ja verstashan se aina olikin ensimmäinen paikka minne pojat mummolaan tullessaan kipaisivat siellä sitä oli kiinnostavaa tekemistä.
Polttopuu hommat ovat nekin olleet mieleen ja niitä on yhdessä tehty ensin pieni muotoisesti ja sitten vuosien karttuessa ihan tosi toimin.
Luontoretket makkaranpaisto nuotioineen ja kaikki ne lukuisat marjastus -ja vihtantaitto hiihto -ja kalastus reissut ovat jääneet mieleen.
On harrastettu yhdessä kesällä työnnetty kuulaa isolla kivellä ja heitetty keihästä suoralla riuulla juostu kilpaa ja loikattu pituuttakin rantahiekalla.
Uiminen ja saunominen on aina ollut mieluista puhumattakaan siitä kenen vuoro milloinkin on ollut päästä sytyttämään saunanpesää.
Ensi alkuun oli pienet kourat noessa kun padan alle viritettiin valkeaa.
Talvella tehty yhdessä lumitöitä ja syksyisin ja keväisin haravoitu.
Poikien vartuessa on apu ollut tervetullutta vesijohdon kaivuussa käsipelissä samaten kuin sähkökaapeleittenkin kaivuussa ja riuskoja miehiä ovat puumetässäkin.
Usein on saunan jälkeen istuttu korttia lätkimään.
Nyt sitä voikin pirauttaa pojille jos tietokone vaikka ryppyilee ja apua tulee taatusti.
Toivon että lastenlapsille on jäänyt monta mukavaa muistoa yhdessä olostamme.

Vierailija

Olipa mukava lueskella näitä juttuja lastenlasten kanssa olemisista. Parasta aikaa maailman ihanin lapsenlapseni nukkuu päiväunia , joten mummolla on aikaa tutustua nettiin.
Kaikkia samoja asioita meilläkin tehdään lasten kanssa nuotiolla istumisista saunanlämmityksiin ja pullan leipomisineen. Meillä niitä on kaikkiaan 6 neljä tyttöä ja kaksi pienintä poikia. Vaihteeksi poikien kanssa leikkimiset ovat mieleeni. Ukin ja mummon kaukosäätöavaimet kaikkein kiinnostavimpia kun valot vilkkuu ja autotallin ovet aukenee napin painalluksella ikkunan takaa.

Ihmittelen vain monen ihmisen, jo mummojen suhtautumista siihen että mummo haluaa vielä hoitaa lapsenlapsiaankin. Minä hoitelisin enemmänkin mutta fyysinen terveys on niin heikko että ei jaksa. Joittenkin suhtautuminen on tyyliin niinkuin asiasta ei sopisi puhua ollenkaan. Eikä vahngossakaan valittaa että se on välillä raskasta.

Pakkaspäiviä ja aurinkoa kaikille mummuille ja papoille!

Vierailija

***** Kirjat ja dvd:t olen yrittänyt valita niin, että niiden tempo ei olisi ollut kovin repivä kuten nykyinen elämänmeno. Ennemminkin olen lukenut heille Grimmin ym.terapeuttisia kansansatuja.[/quote]

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=6&ag=105&t=&a=6968
Jakob ja Wilhelm Grimm kokosivat 1800-luvulla vanhoja, monasti väkivaltaisia ja pelottavia satuja, joita muokkasivat miedommiksi.
Grimmin veljesten tarinat ovat silti usein hurjempia kuin niistä tehdyt piirroselokuvat tai muut myöhemmät versiot.
Pidän po.satuja väkivaltaisina, alunperin jutu olikin aikuisille kirjoitettuja
kummallisia ja pervoja tarinoita, kun juonia tarkastelee...

Vierailija

Lainaus:

Olipa mukava lueskella näitä juttuja lastenlasten kanssa olemisista. Parasta aikaa maailman ihanin lapsenlapseni nukkuu päiväunia , joten mummolla on aikaa tutustua nettiin.
Kaikkia samoja asioita meilläkin tehdään lasten kanssa nuotiolla istumisista saunanlämmityksiin ja pullan leipomisineen. Meillä niitä on kaikkiaan 6 neljä tyttöä ja kaksi pienintä poikia. Vaihteeksi poikien kanssa leikkimiset ovat mieleeni. Ukin ja mummon kaukosäätöavaimet kaikkein kiinnostavimpia kun valot vilkkuu ja autotallin ovet aukenee napin painalluksella ikkunan takaa.

Ihmittelen vain monen ihmisen, jo mummojen suhtautumista siihen että mummo haluaa vielä hoitaa lapsenlapsiaankin. Minä hoitelisin enemmänkin mutta fyysinen terveys on niin heikko että ei jaksa. Joittenkin suhtautuminen on tyyliin niinkuin asiasta ei sopisi puhua ollenkaan. Eikä vahngossakaan valittaa että se on välillä raskasta.

Pakkaspäiviä ja aurinkoa kaikille mummuille ja papoille!

Täällä mummo ainakin valittaa:että ihania ovat ,mutta ei mummo jaksa läheskään sitä heidän kanssaan, kuin mitä haluaisi.Onneksi ymmärtävät ,että toinen mummo jaksaa kaikenmaailmat tehdä,viedä ja peuhata,.tää mummo ei.Ovat juur 2-6 vuotiaat niin enerkiset,että hyvää fysiikkaa vaatii.En missään nimessä edes harkitsisi,että hoitaisin jatkuvasti juur nyt,kun on itsenäistä elämää.Eiköhän se riitä ,että omat on saanut aikuiseksi.

Vierailija

Samaa ajattelen, että läsnäolo on kaikkein tärkein siis olla vain heidän kanssa , tehdä pieniä, mutta tärkeitä juttuja heille. Minun lapsenlapseni viettävät talvet ulkomailla , isän työn takia, joten skype on iso apu ja vihdoin kun he tulevat tänne, me vain ollaan yhdessä ja leikitään tai jutellaan isomman kans asioista jotka kiinnostaa esim. koulu ulkomailla ja harrastukset siellä ym. ja pienemmän kanssa leikitään. Onneksi yksi lapsenlapsi asuu täällä ja olen hänen kanssaan enemmän tekemisessä, mummin ja vaarin luo mökille on kiva kuulemma tulla-)

Vierailija

Lainaus:

Vanhin lapsenlapsista pyysi kaveriksi Facebookiin.
Olin ihan hämmästynyt moisesta kunniasta :)

Nuorempien kanssa tehdään ruokaa, leivotaan, tiskataan...
Katsellaan lastenfilmejä, näytellään omia näytelmiä..

4-vuotias Hämähäkkimies pelastaa pyörätuolissa olevan mummon
mitä erilaisimmista vaaratilanteista ;D
Tyttöjä kiinnostaa mummon meikkipussi,ja iiihanat vanhanaikaiset helmet....

Katsellaan albumista, millaisilta heidän vanhempansa ovat vauvana ja heidän ikäisinään
näyttäneet.
Joskus albumista paljastuu kauheuksia:
Mitä, onks mun äiti polttanu tupakkaa, yääkk-onneks ei polta enää....
Miksetsä mummo kieltäny?.
.....

Pitääkin kaivella albumeista mukavia kuvia lapsenlapsien katseltaviksi...
Eivät pitkästy joulupyhinä Mummolassa ;)

Vierailija

Ainoa lapsenlapseni on kiinnostunut leikkaamisesta ja liimaamisesta...
Olen säästänyt vanhoja lehtiä, joista leikkelemme kuvia ja liimaamme niitä paperiarkille...
Näyttävät ihan samalta kuin tuttavani "aarrekartta",
jonka hän teki käytyään yhtä aika hintavaa kurssia... ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat