Kommentit (10)

Vierailija

Ruotsista eläkkeellä oleville palaaminen kotosuomeen taitaa tulla negatiivinen yllätys kun Suomen verottaja haluaa korkean veron pidättää eläkkeestä. Virallisesti puhutaan korkemmasta sairasvakuutusmaksusta mutta missään ei tule ilmi niin korkeita pidätysprosentteja mitä sillä nimikkeellä naapurimaasta tulevilta verotetaan. Luulo se on että kultaa on oltu vuolemassa Ruotsissa ja patjan alla on pimiää rahaa millä on varaa maksaa epäoikeudenmukainen veronperintä. Ruokakin maksaa täällä enempi kuin sama tarvike Ruotsissa tänä vuonna. Nim. asiaa tutkinut

Vierailija

Hei vaan ! Olet aivan oikeassa. Olen itse ollut Ruotsissa töissä yli kymmenen vuotta ja muutin -80 luvulla Suomeen ja nyt olen eläkkeellä. Saan eläkettä myös Ruotsista ja voin sanoa että Suomi vie veroina lähes kokonaan sen Ruotsi eläkkeen eli 33,5 %
Ruotsi ottaa 25,5 % ja Suomi laskee TULOT yhteen (Suomen ja Ruotsi eläke) ja siitä otetaan veroa näin kauheesti.
Olen tehnyt n,45 vuotta töitä ja maksanut verot kaikista tuloistani ja nyt joutuu olemaan noin 780 €/kk ja kun siitä maksetaan kaikki kiinteät kulut niin jää vajaa sata euroa ruokaan/kk. Suomi on suoraan sanottuna rosvo yhteiskunta.
Vain pimeentyön tekijat ja rosvot täällä mellastaa. Ensimäiseltä eläke vuodelta ottivat muka liian vähän veroa n,17 % niin sitten tuli melkein 2 tonnia jälkiveroa jota maksan edelleen. Tein kantelun eduskuntaan ja sain vastauksen noin 10 sivun höpötyksen jossa vedottiin että verotus on lakien ja säädösten mukaan.Olen vakavasti harkinnut muuttaa takaisin Ruotsiin
ja tehdä testamentin Ruotsin valtiolle että kun kuolen niin loput varani saa Ruotsin valtio.
Olet myös oikeassa että täällä ruoka on reilusti kalliinpaa ja laatu on mitä on. Vain Lidli on halvempi ja laatukin Yes.
Täällä toimii hyvin LASKUTUS ! sähkö,vesi,puh,kiinteistövero,vakuutukset,TV.lupa.Lehti, auton käyttömaksu,ym
Joka vuosi nousee 2--30 % ja KAIKISSA on aina PERUSMAKSU... mikä helvetin perusmaksu. ?? Koska palkkoihin ja eläkkeiisiin tulee perusmaksu ????? Laskutus jakso on kuukausi ja UHKA myöhöstymis korotus 5-10 € ensimäinen ja lasku on pakkoperintä kelpoinen. Me eläkeläiset Suomalaiset ja paluumuuttajat olemme pian Romanialaisten kanssa kerjäämässä kadulla
nyt olemme jo LEIPÄJONOSSA jatkuvia asiakkaita. (maaliman paras maa..... kenelle mahtaa olla ??? )
Tämän hetkinen neuvoni on että harkitkaa tarkoin paluumuuttoa tänne.

Vierailija

Opiskelijat,työttömät sekä eläkeläiset seisovat Suomessa leipäjonoissa.
Ei tänne kannata muuttaa.
Itse tahtoisin muuttaa etelän lämpöön sairauksieni vuoksi.
Olisi ruoka halvempaa, ei lämmityskustannuksia,
ja terv.kulutkin pienenisi.

ei ottaisi pakkanen pumpun päälle eikä
aiheuttaisi astmakohtauksia.
Reumatismikin lievittyisi.
Vaan kaikki rakkaat Ystävät ja sukulaiset on täällä......

Vierailija

En minäkään raaskisi juuri sukulaisten takia etelään lähteä.
Onneksi ei ole kyllä rahaakaan sitä toteuttaa, joten ei tarvitse jahkailla.

Pitäisi olla jonkinlainen kesäasunto Suomessa, ja talvella etelässä...
Suomen suvi on niin ihana , että se kuitenkin pitäisi Suomessa viettää.
Muuttolinnutkin palaavat kesäksi Suomeen.

Vierailija

Eteläisestä Suomesta muuttaa eläkeläisiä pohjoisemmaksi synnyinseuduilleen.
Se vaikuttaa palvelurakenteiden tasapainoon mutta kuluttamisen kannalta
hyvä asia.

Vierailija

Paluu mielessä

Taidankohan minä olla kuitenkin "vähän pimee" kun aion muuttaa suomeen, 40 vuotta ruotsissa asuneena. Aikomus on jäädä eläkkeelle 61 v. täytettyäni. Kaiken huippuna on ollut mielessäni ostaa kämppäkin. Taidan kuitenkin tyytyä vuokra asuntoon tai pahimmassa tapauksessa telttaan. Suomihan ei ylipäätään maksa mitään eläkettä minulle kun olen muuttanut 19 kesäi-senä ruotsiin. Eläkettä alkaa kertymään vasta kun on täyttänyt 18 v. Ne työn antajat jotka minulla on ollut koulun loppumisen jälkeen eivät takuu varmasti ole maksaneet mitään veroja minun palkasta. Eikä silloin nuorena ollut mitään tie-toa mistään. Eikä kyllä älyäkään.
Ruotsista tulisin saamaan työeläkettä 7700 kr elikkä noin 800 € miinus 30 % veroa. Taitaa olla viisainta hakea " mustaa työtä jo heti kättelyssä." Aion kuitenkin muuttaa suomeen, kävi miten kävi.

Vierailija

Mitä sitä Suomeen muuttamaan, jos olot heikkenevät. Eihän Ruotsi kaukana ole. Baatitkin seilaa päivittäin maiden väliä, joten eikös se riitä, että välillä pistäytyy kotomaataan tervehtimässä.

Vierailija

Asun Haaparannan kupeessa ja toiseksi minulla ei ole sukulaisia tai muitakaan hengen heimolaisia täällä kuin työ kaverit ja ilman heitä kyllä pärjään.Ainoa jälkeläinen asuu Skånessa jonne en aio muuttaa. Koko muu suku on suomen puolella. Ja kun tulee vanhaksi niin tämä ruotsin kielen taito tahtoo unohtua.

Vierailija

Anonyymi jolla on paluu mielessä, älä ihmeessä muuta kokonaan Suomeen. Joudu liemeen sen eläkkeen kanssa.
Paras pitää kaikki kirjat siellä Ruotsissa ja oleskella tälläpuolen vain puolivuotta vuoden aikana.
Olen myös paluumuuttaja 19vuoden ruotsissa olon jälkeen, mutta olen myös ollut töissä tälläpuolen paluumuuton jälkeen 20vuotta.

Vierailija

Harkitsemme mieheni kanssa paluuta Suomeen 45 vuoden Kanadassa olon jälkeen. Vuokrattaisi asunto Etu-Töölöstä tai ratikka yhteyksien varrelta. Olemme molemmat eläkkeellä ja on mukavasti säästöjä joten rahallisesti pärjättäisi. Poikamme asuu etelä Suomessa perheineen. Ajatus on tosi houkuttava.. Käymme Suomessa joka vuosi joten kaikki on tuttua. Ei varmaankaan suurempaa kulttuurishokkia koettaisi. 

Onko vastaavanlaisia kokemuksia? Tietysti sopeutuminen on yksilöllistä..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat