Vanha leluni

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Onko Sinulla tallessa jokin vanha, rakas lelu? Oman -kuvassa olevan - Molla Maijani olen saanut 50-luvulla.Se on hyvin taidokkaasti tehty. Sillä on vihreä "iho", jonka sisällä olevat vartalokappale ja raajat voidaan ottaa ulos ja Mollan "iho" tarvittaessa pestä. Äitini kertoman mukaan Molla on tehty Kustaankartanon vanhainkodissa. Serkkuni, joka työskenteli silloin siellä, toi sen minulle. Eipä taida vanhainkodeissamme enää asustaa henkilöitä, jotka kykenisivät näin vaativiin ajanvietetöihin.

Kommentit (5)

Vierailija

Hei Hanna,
Molla-Maijasi on oikein hieno. Varmaan muillakin on vanhoja "aarteitaan"
tallella.

Marjuttimuistaakseni on joskus avannut keskustelun samasta aiheesta,
mutta en nyt löytänyt sitä. Marjutti, muistanko oikein ja missä se keskustelu on?

Vierailija

Hei! Ei ole niin vanhoja mutta räsynukkeja olen keräillyt noin vain ohimennen,jotkin niistä on ihan selvästi suositumpia ulkomuodoltaan.Otin talteen erään puutarhamajan roskista pienen nuken ja tarkoitus on viedä se nukketohtorin vaatetettavaksi.Tällä nukella on suloiset kasvot ja sielukkaat isot tummat silmät.
Siitä tulee myös suosikkini.
Olen miettinyt nukkien vaikutusta,lapsena en mitenkään erityisesti välittänyt nukeista,jokunen oli,mutta keikit kohdistui useimmiten ulos ja luontoon.Nyt ne ovat lähinnä koristuksia sisustuksessa,mökilläni ja muutama kotonakin.

Vierailija

Minulla 60-luvun alussa syntyneellä, on vielä tallella pehmokoira ja nukke. Pehmokoira on valkoinen , pitkäkarvainen. Ressu nimeltään, en muista johtuuko nimi tenavat- piirrossarjasta. Nykyään Ressu voi muuten hyvin , mutta kaula on veltto leikkimisestä. Ressu on ollut myös seuraavan sukupolven leikeissä tiiviistä mukana. Nukkeni vaaleata tukkaa
on kammattu ja siitä on myös vedetty niin raisusti, että se on kulunut. Äitini on jopa neulonut nukelleni mekon.
Ehkä ensimmäisiä lelujani on ollut muovinen Kurre-orava, se on hyvässä kunnossa vaikka sekin on ollut kovassa käytössä. Meillä 60-l. alun lapsia on hemmoiteltu, ainakin minua, olin sisaruksista ainoa tyttö . Uskon että jokaisella sukupolvella on omat rakkaat lelut, jotka aina muistetaan. Uskon vaikka aika muuttuu lelut ja niiden tärkeys pysyy.
Leikimällä lapset peilaavat oman aikansa arkea, ja myös oppivat sitä.
janttukatriina

Vierailija

Minulla on tallella vanha nalle, minkä sain aikanani isältäni jolla se oli omana lelunaan. Se on jotenkin aika sympaattinen jos vertaa näihin viime vuoden toivotuimpiin joululahjoihin http://www.lelukaupat.fi/toivotuimmat-joululahjat/ Toisaalta ei minulla ole mitään vastaan nykyisiäkään leluja, mutta vähän samaan Angry Birds / Disney Cars muottiin ne kaiken tahtoo survoa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat