Kohukirja paljastaa: Näin ruokateollisuus vedättää

Vierailija

Katsokaapa Talous Sanomien nettisivulta mitä meidän elintarvikkeemme oikeasti sisältää.
Siinä on otteita ylläolevasta kirjasta.

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija

Minulla on keliakia ja lakt.intoleranssi.
Allerginen nikkelille js siitepölyille.
Joistakin karkeista saan nokkosrokon.
Päätin alkaa tehdä itse ruokani ja luopua eineksistä kokonaan.
Margariinin tilalle olen jo ottanut voin ja oliiviöljyn.
Tuon kirjan perusteella sanoisin, että teollisesti käsitellyt elintarvikkeemme vaikuttavatkin "kuolintarvikkeilta"
Hirveetä huijausta!!!!!!
Ja lapsiparoillenikin olen syöttänyt vuosikausia eineksiä, tajuamatta etteivät ne ole terveellisiä!
"Työelämässä olin niiiin kiireinen..."

Vierailija

Ilta-Sanomien sivuilta on myös linkki tuonne Talous Sanomien sivuille.Pöyristyttävää luettavaa.
Kuluttajillehan suorastaan valehdellaan päin naamaa,onko tämä enää laillista puuhaa?
Ruoka,jota suuhusi pistät,saattaa ollakin ihan jotain muuta,jota oletat sen olevan.
Ennen ainakin on ollut uskominen pakkausselosteisiin,nyt pitää kyseenalaistaa nekin.
Jauhelihaan voi sekoittaa näköjään ihan mitä vaan,yök!

Vierailija

Ja minä kun olen aina lukenut valmisteselosteet niin tarkkaan etsien terveellistä ruokaa.
Ja olen luottanut siihen joutsenmerkkiin,joka ilmoittaa puhtaasta kotimaisesta ruoasta!

Vierailija

Minä otan esille kahviasian. Eräs pariskunta väitti että kahvi on huonompaa
kuin ennen koska siitä otetaan kofeiini pois lääketeollisuuden tarpeisiin ja
tupsautetaan kahvia pakatessa kahviaromia että tulee hyvä tuoksu avatessa.

En ole löytänyt kirjoitettua faktaa asiasta. Itse olen luullut että makuero
tulee pelkästää valmistustavasta ja kahvilaaduista.
Muistan hyvin kun kahvi tuli kauppaan papuina ja se jauhettiin kaupan myllyllä
tai kotona.

t.metsänpoika

Vierailija

Onpa ollut sellainenkin aika, että kahvinpavut paahdettiin itse
Prännärillä/rännälillä.Mahtoi olla ihanat tuoksut tuvassa!
Kaupassa myös tuoksui ihanalle kun siellä jauhettiin kahvia.
Me lapset kerättiin niitä pahvisia kuvia, joita sai kahvipaketeista.
Onko teillä vielä niitä tallella kellään?

Vierailija

Ruokateollisuus voisikin ottaa Sepi Kumpulaisen laulun " tunnarikseen"
Muistaakseni se kuului näin:
"Ruokia on monenlaisia,
pihvejä, nakkeja ja muusseja
-parasta on:mikä tahansa"

Mikä tahansa löytyy sieltä tuotesisällöstäkin...

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei metsänpoika ! Muistan tuon ajan, kun olin kesät "puotipuksuna" ensimmäisissä työpaikoissani. Kahvi todella jauhettiin siellä kaupassa !Tuoksu oli mahtava ja aito !

Itse tehtynä, aidoista raaka-aineista, tulee parasta ruokaa !
Meillä ei ole koskaan käytettyä paljonkaan eineksiä. Mies metsästi,
joten sieltä saatiin särvintä. Jauhettiin itse lihoja. Tiesi mitä se on !
Luonnon antimista tulee hyvää. Syksyllä ostettiin puolikas possu, (vaikka ei se pysy karsinassa edes pystyssä).
Paloittelin sen pakkaseen ja oli vielä joukukinkkukin samassa.
Eipä ole perheellämme kenelläkään minkäänlaisia allergioita.
- Ison perheen aikaan tein isoja satseja, joita sitten pakastin pienempiin annosrasioihin. Leivoin kaikki leivät, pullat ja herkut itse.
Lapset on kasvaneet kaurapuurolla, ei ollut edes varaa ostella mitään
"muroja" tai "purkkiruokia". - Joten se köyhyys on koitunut siunaukseksi !

-- Nykyään pojilla on pakstimet puolillaan hirven- ja peuranlihoja.
Niistä saa monenlaista hyvää tehtyä ! Osaavat käsitellä ja valmistaa !
Poimivat marjat ja sienet, ( kasvatuksen tulosta, kenties ? )
* Kun käyn poikamies poikani luona, aina tarjolla on täyttä lihaa. Nam.....
Minä vien yleensä kotileiposta tuliaisina..

-Tytär on innokas tekemään ruokia ja leipomaan tarjottavt itse . Keitti omenoitakin hilloksi, että voi sitten syöttää vauvalle, kun se aika tulee. Eilen teki vispipuuron omenoista !

Vierailija

Ei muuta,kuin itse tekemään ruokia perusraaka-aineista,ainakin näkee mitä ruokaansa laittaa.
Jätetään ne mainoksissa esiintyvät "äitien ruoat" kaupan hyllyille,sillä niillä ei ole mitään tekemistä oikean puhtaan kotiruoan kanssa.
Se,että valmisruoat ovat helppoja,mitään muuta positiivista niissä ei olekkaan.
Nyky-ihmisiltä on valitettavasti kadonnut tämä ruoan-laitto taito.
Harrastukset ja "kiire" saa monet suosimaan valmisruokia,eikä monikaan taida ajatella niitä terveyspuolia.
Pää asia tuntuu olevan monella,että valmista tulee nopeasti.

Vierailija

Lainaus:

Ei muuta,kuin itse tekemään ruokia perusraaka-aineista,ainakin näkee mitä ruokaansa laittaa.
Jätetään ne mainoksissa esiintyvät "äitien ruoat" kaupan hyllyille,sillä niillä ei ole mitään tekemistä oikean puhtaan kotiruoan kanssa.
Se,että valmisruoat ovat helppoja,mitään muuta positiivista niissä ei olekkaan.
Nyky-ihmisiltä on valitettavasti kadonnut tämä ruoan-laitto taito.
Harrastukset ja "kiire" saa monet suosimaan valmisruokia,eikä monikaan taida ajatella niitä terveyspuolia.
Pää asia tuntuu olevan monella,että valmista tulee nopeasti.

Olen ihan samaa mieltä. Kotiruokaa laitamalla tietää mitä suuhunsa pistää. Meillä ei syödä valmisruokaa, mutta en menisi tuomitsemaankaan täysin niiden käyttäjiä.

Lisäaineilla on toinenkin puoli: ajatelkaas mitä tapahtuisi jos ihan tavallista kotiruokaa eli lisäaineetonta tuotaisiin kauppoihin. Se pitäisi myydä samana tai seuraavana päivänä, mutta siitä huolimatta saattaisi tulla ruokamyrkytyksiä. Ilman sallittuja värejä ruoka olisi luotaantyöntävän näköistä mössöä jne.

Eineksiä tarvitaan ilmeisesti, koska niitä valmistetaankin. Ilman kysyntää ei olisi tarjontaa. Olen nähnyt monen sinkkumiehen ostoskorissa äitien laitamaa. Kiireisen vanhemman on kai parempi ostaa kotimatkalla eineslaatikko kuin jättää lapset ilman ruokaa. Sivusta ei aina tiedä, mikä ostajan tilanne on.

Vierailija

Uskoisin,että monet pyörykät ja pihvit,varsinkin jauhelihasta valmistetut,jäisivät kauppojen hyllyille,jos ihmiset todella tietäisivät,mitä ne sisältävät.
Jauhelihaan voi kätkeä mitä tahansa,sillä se ei aina näy siinä,varsinkin jos se on jonkinlaisessa kastikkeessa.
Nyt tuossa paljastuskirjassa esim. mainitaan,että broilerinlihaan jauhetaan myös broilerin nahka!!!

Vierailija

Lainaus:

Minä otan esille kahviasian. Eräs pariskunta väitti että kahvi on huonompaa
kuin ennen koska siitä otetaan kofeiini pois lääketeollisuuden tarpeisiin ja
tupsautetaan kahvia pakatessa kahviaromia että tulee hyvä tuoksu avatessa.

En ole löytänyt kirjoitettua faktaa asiasta. Itse olen luullut että makuero
tulee pelkästää valmistustavasta ja kahvilaaduista.
Muistan hyvin kun kahvi tuli kauppaan papuina ja se jauhettiin kaupan myllyllä
tai kotona.

t.metsänpoika

Kofeiinia poistetaan kofeiinittoman kahvin valmistamisen yhteydessä - kai? Mihin ylijäämä sitten käytetään?
En usko helpolla, että tavallisesta kahvista poistettaisiin riippuvuutta aiheuttava aine. Sehän olisi sitten kuin nikotiiniton tupakka tai viinaton viina. Käyttäjä tuntisi eron elimistössään.
Lasken kuulemasi väitteen salaliittoteorioiden osastolle i kuulemani urbaanit tarinat. Eräs kauan elänyt urbaani tarina on tämä: Patologit tietävät, kenellä on ollut käytössään asianpesukone. Toinen tarina: Mikro tappaa ruoan.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Uskoisin,että monet pyörykät ja pihvit,varsinkin jauhelihasta valmistetut,jäisivät kauppojen hyllyille,jos ihmiset todella tietäisivät,mitä ne sisältävät.
Jauhelihaan voi kätkeä mitä tahansa,sillä se ei aina näy siinä,varsinkin jos se on jonkinlaisessa kastikkeessa.
Nyt tuossa paljastuskirjassa esim. mainitaan,että broilerinlihaan jauhetaan myös broilerin nahka!!!

Kuuntelin kerran erään lääkärin luentoa nivelvaivoista. Hänen mukaansa nykyihmisillä on nivelvaivoja osaksi siitä syystä, että ei syödä enää "risaa lihaa" siis sellaista jossa olisi kalvoja ym. mukana. En tiedä uskoako, mutta joskus mietin, että voisi se tottakin olla. Olisikohan se "nahansyöntikään" pienessä määrin mitenkään haitallista olla? En siis ole väittämässä mitään, vaan kyselemässä, että oletteko kuulleet moisesta ja mitä arvelette?

Vierailija

Sehän on "pientä",jos siellä nahkaa on,siellä on myös jänteitä ja kalvoja ja kaikkea,mitä siitä elukasta löytyy,höystettynä kaiken maailman lisä-aineilla.Nam.

Vierailija

minusta grillatussa broilerissa on herkullisinta sen nahka!
Jotkut sanoo että broiskun rustot sisältää nivelille terveellisiä aineksia....

Vierailija

Mielestäni seuraavakin on vedätystä: Kun maidontuottaja laittaa lehmän
teuraaksi hän saa siitä sen kilohinnan joka on lehmänlihalle määrätty.
Kaupassa lehmänlihaa ei kuitenkaan ole myytävänä vaan sen nimi on
muuttunut naudanlihaksi.(jauheliha ja säilykkeet?"
Luultavasti naudanliha myy paremmin kuin lehmänliha??!!
Ajatelkaapa jos tuoteselostessa lukisi että: Sisältää vanhan lehmän lihaa
tai nuoren naudan lihaa.
Alan ihmiset tietäisi asiasta enemmän.

t.metsänpoika

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat