anaali-inkontinenssi =ulosteen karkailu

Vierailija

Anaali-inkontinenssi eli ulosteenkarkailu on erittäin vähän esille otettu aihe keskusteluissa , siis vaiettu noloksi koettuna.Meitä on kuitenkin maassamme ainakin kymmeniä tuhansia, joilla tämä asia kulkee mukana kaikissa elämän kiemuroissa. Ei sitä joka kahvipöydässä ole yleinen keskustelunaihe, että käyttää isoa neljän pisaran Tenaa siltä varalta, että vessa-asiaa olisi, mutta ei ole tullut tarkistaneeksi, missä lähin "hotelli Helpotus" sijaitsee.
Itselläni vaiva on vielä onneksi siinä vaiheessa, että vähältäpititilanteita on ollut vain muutama, mutta käytyäni Finnilcon sopeutumisvalmennus- ja tukihenkilökurssit tiedän,
että mm. paksusuolen syövän, synnytyksen tms. seurauksena saattaa sulkijalihas vaurioitua niin, että ulostustarpeesta ilmoittava hermotus on lähes täysin tuhoutunut, eikä siis tiedä, milloin pitäisi hakeutua vessaan. Heitä varten on kehitetty neurostimulaattori, joka voidaan asentaa korvaamaan tuhoutunutta hermotusta.
Siksipä ehdotankin, että kannatta tulla "vessasta" ulos ja ottaa yhteyttä Anniko ry:n
nettisivujen kautta tai vaikka soittaa yhdistyksen puheenjohtajalle Outi Laineelle puh. 050-9178450 tai vaikka pohjoisen alueen tukihenkilölle 040-5226267. Perustetaan kerho !!!!

Kommentit (12)

Vierailija

Ja aina vaan kirjoitukset ja aiheet paranee, miettikää vähän, ottakaa lääkäriin yhteyttä vaivojen kanssa. Täältä ette apua näihin vaivoihin tule saamaan.

Vierailija

Lainaus:

Ja aina vaan kirjoitukset ja aiheet paranee, miettikää vähän, ottakaa lääkäriin yhteyttä vaivojen kanssa. Täältä ette apua näihin vaivoihin tule saamaan.

Saa ainakin vertaistukea.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ja lääkitysohjeet tarvitaan varmaan.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Totta totisesti minä sanon teille ruskeakieliset, joilla ulosteenkarkailua ilmenee... menkää lääkäriin. Siellä suolenne saa levon.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Totta totisesti minä sanon teille ruskeakieliset, joilla ulosteenkarkailua ilmenee... menkää lääkäriin. Siellä suolenne saa levon.

Luetun ymmärtäminen näköjään tökkii. Ei kai kukaan luule, että täällä lääkäriä haetaan? Vaivat hoidetaan tietenkin siellä, missä lääkäreitä on ja täällä saadaan vertaistukea, mikä voi tietysti olla joillekin vieras käsite. Vertaistuki = saman kokeneiden ihmisten tapa tukea toisiaan ja vaihtaa kokemuksia.

Vierailija

Anaali tamppooneita on myös olemassa. Helppokäyttöisiä, voi pitää useita tunteja suolessa. Ovat hyvä apu monessa tilanteessa, mahdollistaa esim. uimahallissa käynnin. Ovat apuväline siinä missä vaipatkin, kannattaa kysyä omasta tarvikejakelupaikasta.

Vierailija

Itse en käsi vaivasta, mutta tiedän useita jotka kärsivät tosta hankalasta vaivasta. Turha on irvailla asialla joka hankaloittaa, suorastaan invalidisoi siitä kärsivän elämää. Näköjään ei kaikilla kirjoittajilla ole pienintäkään käsitystä mistä oikeasti on kyse.

Vierailija

Ei ole naisten vaiva sen paremmin kun miestenkään. Eikä liikunnalla ole juurikaan tekemistä asian kanssa. Sairaudet ovat suurin inkontinenssin aiheuttaja, ja sairauksiahan meistä kukaan ei pysty välttämään, niitä tulee jos on tullakseen.

Vierailija

Olen 21 vuotias ja sulkijalihakseni vaurioitui leikkauksessa pari vuotta sitten. Harmittaa nuo inhottavat kommentit jotka lisäävät vain häpeää. Eihän täällä lääkäriä tosiaan haeta vaan ihmisiä jotka kärsivät samasta vaivasta. Inhottaa oikein te ihmiset jotka joka asiassa tulette pätemään vaikkette mitään tiedä. Lopputulos tässäkin vertaistuen etsimisessä on se että moni pahoittaa mielensä. Ainakin minä pahoitin kun tekstejänne luin. Empä toista kertaa tule vertaistukea etsimään netin keskustelupalstalta.

Vierailija

Muuten, vaikka itse olen mm. leski ja lapseni ovat sairastelleet vakavasti, EN ollenkaan väheksy tällaista vaivaa, vaan uskon kyllä, että se on todella ikävä ja hankala asia. Toivon parempaa huomista kaikille, jotka siitä kärsivät!

Vierailija

Arkaluonteisia asioitaan ei kannata täällä toitotella. Vertaistuki kannattaa etsiä muualta. Täällä useimmat ihmiset ovat kouluttamattomia ja kaikin puolin sivistymättömiä lähinnä sellaista sekatyöläis- metsäkansalais sakkia. Voin vain kuvitella miten hankala vaivasi saattaakaan olla kun joutuu muiden ihmisten kanssa tekemisiin. Toivottavasti saat apua vaivaasi ettei sinun tarvitse erakoksi ryhtyä kiusallisen vaivasi vuoksi.

Vierailija

Kannattaa kokeilla ruokavaliota. Hyvä kokemus seuraavasta: kaurapuuroa aamulla, maito pois, hapanmaitotuotteita jonkin verran ja lähinnä laktoosittomia, maitohappobakteereja pillereinä. Yksi annos Vi-sibliniä. Maidon poisjättäminen paransi tilannettani huomattavasti ja nyt maitohappobakteerien jälkeen tilanne on oikeastaan normaali. Tähän päädyin googlaamalla ja kokeilemalla.
Lääkärin mukaan vaivani johtui sädehoidosta, joka voi vaurioittaa sulkijalihasta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat