ET ksysyy: häpeätkö jotain vaivaasi?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä "Raili" kertoo vapinastaan, joka varjosti hänen elämäänsä.

Onko sinulla jokin vaiva, josta et uskalla puhua? Tai joudutko miettimään esimerkiksi matkoille lähtöä tai juhliin menemistä vaivasi takia?

Lisää aiheesta:
http://nettiet.fi/teemat/terveys/art2322-Psykiatri-auttaa-ET-lehden-luki...

Keskustellaan tällä kertaa vaikka anonyymina!

Sari Alho
verkkotoimittaja

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Kyllähän sitä voi vaikka mitä vaivaa hävetä. Virtsankarkailu on kyllä aika hävettävä vaiva, joka tulee monille tutuksi iän myötä. Suolisto- ja ruoansulatusvaivat ovat myös kiusallisia.
Mutta, itselläni on sairaus, jota vielä 50-luvulla pidettiin" pahempana kuin kuppatautia", niin olen lukenut
liiton julkaisuista. Olen nimittäin sokeritautinen, insuliinihoitoinen diabeetikko. Itse olen sitä mieltä,
että sairaudessa sinänsä on tarpeeksi, ilman että sitä pitäisi vielä hävetä! Olen aina tuonut esille sairauteni,
en sen takia, että saisin sääliä tai myötätuntoa, vaan sen takia, että jos jotain sattuisi, saisin apua. Myös työpaikalla, jossa diabeteksesta kertomista ei kuitenkaan pidetty hyvänä, vaan sanottiin, että "on täällä monilla muillakin kaikenlaisia sairauksia"... Joten, sain sellaisen käsityksen, että tauti on itse hankittu, eikä siitä sen enempää...

Vierailija

Juu - kyllä hävettää - kun ei ole mitään kerrottavaa vaikka kaikki kaverit ovet sairaita ja raihnaisia!
Ikinuori 74v.

Vierailija

Virtsankarkailuun voi käyttää vaippoja,
mutta mouruava maha suolistokaasupäästöineen
rajoittaa ihmisten ilmoilla liikkumista pahastikin.

Joudun paastoamaan jos tahdon mennä johonkin tilaisuuteen.
Teatteriin, elokuviin...

Mitään tarjoomuksia en voi syödä, ja aina joku pahoittaa mielensä,
kun ei vaivalla tehdyt tarjoilut kelpaa.

Pieru-Pirjo

Vierailija

Hävetä ei pidä, koska ei ihminen voi sairauksiaan valita. Pitää vaan oppia hyväksymään ne, ja elää niiden ehdoilla. Ihminen on tarpeen tullen hyväkin sopeutumaan.

Vierailija

Häpeän sitä, että olen joutunut ottamaan tekohampaat.
Lapsesta asti hampaat ovat murentuneet, vain paikat jäivät törröttämään kun hampaat hajosivat ympäriltä.
En edes kehtaa mennä lääkäriin ettei tarvitse näyttää, että minulla on tekohampaat.

Vierailija

Lainaus:

Lapsesta asti hampaat ovat murentuneet, vain paikat jäivät törröttämään kun hampaat hajosivat ympäriltä.
En edes kehtaa mennä lääkäriin ettei tarvitse näyttää, että minulla on tekohampaat.

Hei ! Ei kannata hävetä - minullakin on ollu jo yli 50 vuotta (omat meni tapaturmassa)
ja ajattele e i y h t ä ä n hammas-särkyä koko aikana!
Ovat kyllä hyvin istuvat ja luonnollisen näköiset ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen.
vihje: Niiden pesussa ei kuitenkaan kannata käyttää hammastahnaa koska niissä taitaa olla jotain hionta-aineita mukana.
Kun tavataan niin hymyillään! -:)

Vierailija

Kyllä hieman hävettää tämä "pakkomielle" ja halu trolaukseen mutta onneksi voin kätkeytyä "anonyymi" verhon taakse.
Hauskoja lukuhetkiä palstoilla vieraileville t. trolli

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Hei ! Ei kannata hävetä - minullakin on ollu jo yli 50 vuotta (omat meni tapaturmassa)
Ovat kyllä hyvin istuvat ja luonnollisen näköiset ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen.
vihje: Niiden pesussa ei kuitenkaan kannata käyttää hammastahnaa koska niissä taitaa olla jotain hionta-aineita mukana.

Parempi kait tekarit kuin vallan hampaaton mummo. Hammasproteesit on melko yleisiä vanhemmalla väestöllä. Minä onneksi olen älynnyt aina hoidattaa hampaani, joten voin nauttia vielä aidoista hampaistani.

Vierailija

Kyllä noloja tilanteita on sattunut, kun ensin viottunut sulkijalihas päästi hallitsemattomasti äänellä varustettuja
suolistokaasupäästöjä ja myöhemmin vielä enemmän kun sen lisäksi tulee "näyte", eikä sitä tunne vaan luulee
päästäneensä vain kaasua. Lue teksti otsikolla anaali-inkontinenssi = ulosteenkarkailu.

Vierailija

Minä en kehtaa käydä uimahallissa,vaikka se hyvää tekisikin,kun minulla on niiin paljon rumia luomia keholla.
Tiedän kyllä,että niitä voi leikkauttaa ja laaseroida,mutta eipä ole vaan tullut mentyä lääkärille.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Parempi kait tekarit kuin vallan hampaaton mummo. Hammasproteesit on melko yleisiä vanhemmalla väestöllä. Minä onneksi olen älynnyt aina hoidattaa hampaani, joten voin nauttia vielä aidoista hampaistani.

Kuules kun minäkin "älysin" hoitaa hampaitani ja hammaslaaäkäri yritti kaikin konstein säilyttää hampaani ja paikkoja oli enemmän kuin itse hammasta. Hammaslääkäri totesi, että enmpää hän ei voi tehdä ja siihen oli tyytyminen.

Vierailija

Olen hävennyt vaivaani, mutta luin lehdestä, että Malawissa olisin rikollinen !

Piereskely kielletään lailla Afrikassa
Julkaistu: 31.01.2011 15:25, päivitetty: 31.01.2011 17:18
Afrikkalaisen Malawin hallitus aikoo tehdä julistaa julkisen piereskelyn rikolliseksi.
Hallituksen tavoitteena on saada "ilmaa päästävät" kansalaiset kunnioittamaan järjestystä.

Paikalliset pelkäävätkin nyt, että rikoksen pidättely osoittautuu vaikeaksi.

Lisäksi pelätään, että oikeuden eteen joutuu viattomia, joita "rikolliset" väittävät syypäiksi.

- Herran Jumala! Mitä tapahtuu julkisissa kokoontumisissa? Lukitaanko puolet väestä minibusseihin? Ja miten todeta oikeat syylliset, kirjoitti eräskin malawilainen Africanews.com nettikeskusteluun.

Piereskelylaki tulee osana paikalliseksi luotua oikeusjärjestelmää, joka pitää sisällään muitakin rangaistavia rikoksia.

Rikoksiksi luettaisiin mm. naisen siveellisyyden loukkaus, kaksintaisteluun haastaminen sekä oikaiseminen hautausmaan läpi.

Laittomiksi luettaisiin myös ennustajana esiintyminen, paikallinen lehdistö kirjoittaa.
IS
Olen kiitollinen saadessani asua Suomessa ...onkohan tänne piankin tulossa pieru-pakolaisia?
"Pieru-Pirjo"

Vierailija

Luin tuon saman artikkelin ja tuli mieleen meidän eräästä keskusteluketjusta" Mulkosan". Malawissa ei varmaan tunneta sitä lääkettä.
Meilläkin lukee hautausmaan portinpielessä :"Polkupyörän kuljettaminen hautausmaan läpi kielletty". En kyllä tiedä mikä on rangaistus tuon kiellon rikkomisesta.

Minulla ei olisi asiaa Malawiaan.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Kuules kun minäkin "älysin" hoitaa hampaitani ja hammaslaaäkäri yritti kaikin konstein säilyttää hampaani ja paikkoja oli enemmän kuin itse hammasta. Hammaslääkäri totesi, että enmpää hän ei voi tehdä ja siihen oli tyytyminen.

Ennen vanhaan ei ymmärretty hoitaa suuhygieniaa. Kaikilla ei ollut edes hammasharjoja. Hammasmätä vie hampaat nopeasti. Ravinnolla on myös merkitystä esim. riittävä kalkin ja D-vitamiinin saanti on tärkeää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat