Vierasmaalaiset lääkärit

Vierailija

Onko teillä kokemuksia vierasmaalaisista lääkäreistä ja minkälaisia?
Itse olin eilen jo toista kertaa Virolaisen lääkärin vastaan otolla terveyskeskuksessa. Odotus huoneessa katsoimme ,että neljän oven pielessä oli nimilappu joka viittasi Viron kieliseen lääkäriin. Olen pienestä kaupungista Ylä Savosta ,jossa on pula lääkäreistä.
Tällä kertaa lääkäri oli nuori mies. Minun asiani oli saada lausunto vakuutus yhtiön korvaaman lääkkeen vaihtaminen uuteen ja vähäisimmällä sivuvaikutuksilla olevaan. Olin jo kokeillut nyt tätä lääkettä 3 viikkoa entisen toisen Virolaisen määräämänä.
Koetin selittää hänelle ,että vakuutus yhtiö vaatii aina näissä tapauksissa lääkärin lausunnon.Kyllä hän kyseli moneen kertaan minkälainen lausunnon pitää olla ,ajattelin jo että sillä aikaa kirjoittaisin sen itsekin.
Pyysin kuitenkin lähettämään lausunnon ensin minulle ,että minä sitten toimitan sen vakuutus yhtiölle.
Vastaanottoapulainen oli varoittanut minua ,että hän kyllä ymmärtää kun et puhu liian nopeaan.
Minä vähän ajattelin meitä puheliaita savolaisia ja omaa murrettamme puhuvia potilaita ,että saattavat lääkäri pojat joskus olla ymmällään.
No on mielen kinntoista saada lausunto ...eihän hän itse sitä kirjoita että ehkä puhtaaksikirjoittaja selventää sitten asiaa.
Oikein sääliksi kävi kunhän kirjoittaa tuhersi omaan muistilappuunsa asioita pienellä käsialalla

Kommentit (15)

Vierailija

On kokemusta.Sekä myönteistä,että kielteistä ja kaikki kielteiset kokemukset kuuluvat väärin ymmärryksiin.
Lääkäri puhui huonoa suomea ja kirjoitti vielä huonompaa.Oli pakko mennä oikaisemaan kirjoitusta,koska virhe oli niin paha,että hoito olisi mennyt pieleen.Koko hoito-seloste oli kamalan huonoa suomea ja täynnä pahoja kirjoitus virheitä.Tulee vaan mieleen,että kuinka läpi sormien näiden lääkäreiden kielitestejä katsotaan.
Toivottavasti apteekeissa ollaan valppaina tälläisten lääkäreiden resepteistä.
Ajattelen vaan,että kuinkahan monta väärää diagnoosia tulee potilaille,jotka ovat yksineläviä vanhuksia,joilla ei kukaan ole seuraamassa ja auttamassa,varsinkin kun vieläkin monelle vanhukselle lääkäri on melkein kuin kuningas ja lääkäri on aina oikeassa.

Vierailija

Terveyskeskuksessamme on ollut lääkäreitä,jotkanimestään päätellen ovat olleet venäläisiä.
Hyvin ymmärretty toisiamme :)
Keskussairaalan ortopedin juttusilla oli huonompi kokemus.
Nivelrikko polvessa, reumatologin lähete.
Ymmärsin kutakuinkin puheen, katseltiin kuvia, sanoin etten millään tahtoisi leikkaukseen..

Tämä kovin tummaihoinen , oudonniminen tohtori mulkaisi minua, sutaisi jotain papereihin ja nousi kättelemään...ilme oli tyly.
Tarkoitukseni oli puhua,että pelkään leikkauksia, koska en ole koskaan ollut tarvetta minkäänlaiseen leikkaukseen jne.
Audienssi siis loppui siihen .
Olin tyrmistynyt...

Sairaanhoitaja sanoi paperit katsottuaan, että tri on merkinnyt että leikkaus olisi tarpeen, potilas ilmoittautukoon leikkausjonoon jos/kun tahtoo...
Kotona pähkäilin:kun näin hänet, vähän häkellyin koska en ollut koskaan nähnyt niin tummaihoista lääkäriä...
Tulkitsiko hän kohonneet kulmakarvani rasismiksi tms?Enkä älynnyt edes kysyä, sujuisisko puhe englanniksi, jota osaan auttavasti....

Nyt sitten mietin tahdonko polveani leikattavankaan.....
En minä hänen ammattitaitoaan epäillyt, hämmennyin vain "maalaistollo" kun olen ;D
Ehkä sittenkin katsastan suomenkielen osaavan ortopedin jostain muualta...
Oliko hänellä huono päivä?
Oliko minulla huono päivä?
En tahdo äksyä/äkkipikaista tohtoria veitsen kanssa polveni kimppuun :(
En ole vielä jonoon ilmoittautunut...

Vierailija

Täällä itä-Helsingin terveyskeskuksessa on aina vajaa lääkärimiehitys ja melkein kaikki ulkolaisia joita sattuu olemaan.
Sain pahan silmätulehduksen ja sain terveyskeskuslääkärille ajan.
Lääkäri oli nimestä päätellen venäläinen ja puhui vähän suomea. Onneksi vaivani oli niin näkyvä, että siinä ei paljoa sanoja tarvittu kun hän vilkaisi silmääni. Sain kyllä hyvät lääkkeet joilla silmä paranikin, mutta ajattelin jälkeenpäin, että mitenkähän olisi käynyt jos minulla olisi ollut joku sisäinen vaiva mikä ei näy päällepäin, olisiko selvitty elekielellä.

elekieli

Vierailija

Työskentelen vanhusten osastolla,jossa käy ulkolainen,erittäin huonoa suomea puhuva lääkäri.Vanhukset eivät hänelle koskaan valita mitään,koska vanhukset ja lääkäri eivät ymmärrä toisiaan.
Hoitaja on se avainhenkilö asioiden hoidossa,mutta hänkin sanoo usein,että hän ei aina ymmärrä sitä lääkäriä ja lääkärin kirjoittamasta tekstistäkään ei aina saa selvää,koska se on täynnä kirjoitusvirheitä.
Onko tälläiset "ummikot" tarkoituksella laitettu vanhuksia hoitamaan.Tulee sellainen tunne,että kunhan siellä nyt joku on.
Kuka noita "hoono suomisia" oikein valvoo?

Vierailija

Kävin eilen päivystyksessä, koska tarvitsin sairaslomaa selän takia loppuviikoksi.no, päivystävä lääkäri oli egyptiläinen.Ei siinä sinäänsä mitään. Tarkoituksena oli saada lähete fysioterapiaan, jotta työkunto olisi jonkinmoinen, ja tietenkin olisin halunut kipulääkettä. Sairaslomaa sain kun oikein selitin.Fysioterapialähetettä en enkä kipulääkereseptiä.Olisin mennyt omalle lääkärilleni muttei ollut aikoja. Hän kuitenkin uusi reseptini ja todennäköisesti saan lähetteen fysioterapiaan.Se kielitaito lääkärillä pitäisi olla hyvä, mielestäni puhuin selkeästi.

Vierailija

Lainaus:

Nivelrikko polvessa, reumatologin lähete.
Ymmärsin kutakuinkin puheen, katseltiin kuvia, sanoin etten millään tahtoisi leikkaukseen..

En tahdo äksyä/äkkipikaista tohtoria veitsen kanssa polveni kimppuun :(
En ole vielä jonoon ilmoittautunut...

Polvesi tilanne on nyt kartoitettu ja vastuu siirtynyt sinulle. Ilmoittaudut leikkausjonoon tai kärsit pahenevat kivut oman valintasi mukaan. Olen taas samassa miettimistilanteessa itsekin. Toisaalta olen jo kokenut kaksi keinonivelleikkausta ja tiedän, ettei ensimmäiseksi tapaamani ortopedi ole välttämättä tuleva leikkaava lääkäri.
Ensimmäiseen leikkaukseen mennessäni olin tavannut neljä alan erikoislääkäriä. Ensimmäinen katsoi kuvat ja sanoi näkevänsä leikkaustarpeen. Hän kysyi, haluanko leikkausjonoon. Kun olin ollut jonossa muutamia kuukausia, kun sain kutsun "välitarkastukseen". Tapasin taas uuden lääkärin. (Tämä tarkastus tehtiin, koska hoitotakuun sallima määräaika oli loppumassa ja varmaan haluttiin tsekata jonottavien tilanne.) Parin kuukauden kuluttua sain leikkausajan ja tapaamisen ortopedian osastolle kolmannelle lääkärille, joka tutki taas kuvat, suunnitteli proteesin ja kertoi leikkauksen kulun. Leikkauspäivän aamuna tapasin lopulta neljännen eli leikkaavan lääkärin.
On epätodennäköistä, että kohdallesi sattuisi äksy ulkomaalainen. Paitsi jos hän sattuu olemaan juuri silloin vuorossa...

Vierailija

Lainaus:

Miksi ulkomaalainen lääkäri olisi äksympi kuin suomalainen?

tuossa ylhäällähän vain kirjoittaja kuvasi kokemustaan vastaanotolla.
meidän terveyskeskuksessa oli taannoin venäjää äidinkielenään puhuva lääkäri. hän ei kyllä ymmärtänyt kaikkea mitä sanoin. välillä sitten luovutin ja ajattelin, että anti olla sitten. kerran valittelin useampaa vaivaani, kun aina sanotaan että lääkärille mennessä kannattaa tehdä etukäteen lista, niin ettei vastaanotolla sitten mitään unohdu.
lääkäri sitten puuskahti, että minkä vaivan takia Te nyt oikeastaan olette tänne tullut. siis olisi saanut puhua vain
yhdestä asiasta kerrallaan.
myöhemmin tohtori siirtyi sellaisen lähiön terveysasemalle, jossa asui paljon venäjänkielisiä. toinen lääkäri oli kuulemma sanonut, että potilailla on oikeus tulla palvelluiksi vaivatta omalla äidinkielellään. uskon, että oli hyvä ratkaisu kaikkien osapuolten kannalta.

Vierailija

Minä tein tänään valituksen lääkäristä,joka ei ymmärtänyt minua ollenkaan.Asia ei sujunut eteen,eikä taaksepäin.Sen jälkeen,kun melkein tikusta tekemällä sain vaivani jotenkuten esitettyä,minä en ymmärtänyt,mitä lääkäri kertoi.
Tilasin samantien ajan ehdottomasti suomenkieltä osaavalta lääkäriltä.Tästä lähtien otan kyllä selvän,että lääkäri taitaa suomenkieltä .Ja hyvin.

Vierailija

Muutama vuosi sitten saattelin puolitajutonta sisartani erään keskussairaalan polille ja teholle hän sitten joutuikin.
ensimmäinen lääkäri, jonka tapasimme, oli lähes ummikko venakko ja sisareni ja minä emme ymmärtäneet hänen kysymyksiään, eikä hän ymmärtänyt meidän vastauksiamme.
Sisareni päätyi teholle, jossa epäiltiin ed. keskustelun jälkeen aivoverenvuotoa( ehkä minulla tai venakolla), mutta sisarellani oli epätasapainoon ajautunut diabetes vatsataudin jälkeen.
Jälkeeenpäin nauroimme siskoni kanssa, että onneksi saattaja ei joutunut aivoleikkaukseen ja suomalainen lääkäri pelasti siskonikin siltä.
t.myyrä

Vierailija

Kävin mustan ulkomaalaisen gynekoloogin vastaanotolla, olosuhteiden pakosta. Se oli sellainen kokemus, että siitä saisi hyvän "rönsy jutun" tai viikon vitsin. Päätin ettei koskaan enään, jonotan vaikka puolivuotta päästäkseni suomenkielisen lääkärin vastaanotolle.
Juuri kielivaikeudet ovat ne suurin haitta, kun savonmurretta puhuva henkilö ja suomenkieltä taitamaton lääkäri yrittävät selvittää savolaisen tai mitä murretta tahansa puhuvan ihmisen sydän vaivoja.

Varmasti ne lääkäritkin tuskastuvat monta kertaa, ei ole helppoa,ei.

Vierailija

Minä kyllä ihmettelen,että minkäläinen se kielitesti on,mikä näiden lääkäreiden pitäisi läpäistä,että pääsevät itsenäisesti työskentelemään.Kaikkien vieraskielisten pitäisi se kiitettävästi suorittaa.
Epäilen,että siinä asiassa katsotaan läpi sormien,varsinkin lääkäripulaa ajatellen.
Mutta kuka sitten kantaa vastuun,jos jotain tapahtuu?

ei ikinä virolaislääkärille

Menin pitkään jatkuneen lonkka ja selkäkivun takia yksityiseen lääkärikeskukseen.
Lääkäri oli virolainen. Tutkimus oli hyvin lyhyt ja outo. Kerroin etten voi nukkua kipujen vuoksi.
Sain lääkelaastariin reseptin.
Ne eivät tuoneet apua ja soitin samaan paikkaan. Sieltä soitti suomalainen kirurgi takaisin. Tietoihini oli kirjoitettu että suositeltu gynegologille käyntiä, mikä ihmetytti molempia kun kerroin asiani.
Sain suosittelun hyvästä selkälääkäristä. Mutta meni 140e hukkaan ja se harmitti. Tämäkin viron mies oli ortopedi jonka pitäisi ymmärtää selkävaivat.
Jos hän ei ymmärtänyt minua niin miksi ei sanonut tai hakenut hoitajaa tulkiksi. Kyllä suomea puhui.
En kaipaa yhtään tämän tyylisiä lääkäreitä suomeen.

Vierailija

Ehkä vierasmaalaiset lääkärit ymmärtävät kirjakieltä, mutta murrealueilla tulee taatusti ongelmia kommunikoinnissa. Itselläni on vain myönteisiä kokemuksia virolaisista lääkäreistä, mutta viimeisin suomalainen nuori lääkäri mainitsi useaan otteeseen, että hänen aikansa on rajallinen kun jotain kysyin. Luultavasti kokemuksen puutetta vai osittain tietämättömyyttäkin.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen työssäni joutunut työskentelemään eri vierasmaalaisten lääkäreitten kanssa. Välillä ollaan keskusteltu englanniksi, saksaksi, ruotsiksi, ranskaksi, viroksi ja suomeksi.Hyvin on kommunikointi sujunut.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat