Erityisruokavaliot

Vierailija

Nykyisin on paljon erilaisia ruoka-aineallergioita, jotka vaativat erityistä
ruokavaliota, siksi halusin avata keskustelun tästä aiheesta.

Itse olen mielenkiinnolla tutustunut kirjaan "Helposti maukasta"/Eila Alho,
ja olen myös itse testannut ruokaohjeita ja reseptejä. Laitan tähän kirjan esittelyn.

Helposti maukasta luontaisesti gluteeniton ja maidoton erityisruokavalio
Kuvaus tuotteesta

Mikä neuvoksi, kun asiakkaalla on keliakia tai hoitolapsi ei siedä lainkaan maitoa? Helposti maukasta -kirjan opastuksella valmistat erityisruokavalioisille sopivia ruokia ja leivonnaisia, jotka maistuvat kenelle tahansa. Yhteinen tarjoilu säästää aikaa ja vaivaa. Kirjassa on käytännönläheisesti kuvattu, mitä asioita ruoan valmistuksessa ja leivonnassa on huomioitava. Resepteistä voi helposti tarkistaa niiden soveltuvuuden erilaisia ruokavalioita noudattaville. Yksinkertaiset ainekset tekevät ohjeista muunneltavia ja turvallisia. Kirjaa voi suositella myös vierasvaraa kaipaaville kotikokeille. Reseptit ovat moniallergisten perheiden testaamia. Eila Alho on luokanopettaja ja kasvatustieteen maisteri. Hänellä on usean vuoden kokemus gluteeniviljattomien ja maidottomien ruokien ja leivonnaisten valmistamisesta. Eila Alhon pro gradu -tutkielma aiheesta ruokavaliomuutos oppimisprosessina - viljattomuutta oppimassa valmistui 2007.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olen ymmärtänyt, että kirjan tekijään voi halutessaan ottaa
yhteyttä sähköpostilla:
eila.alho (at) makaronipora.fi tai helpostimaukasta (at) gmail.com

Kommentit (7)

Vierailija

Ja taitaa kirjan tekijä siinä mainostaa teostaan?

On muistettava, että keliakia ei ole allergia!!
Eikä juhlatarjoilu vaadi erillisiä leivonnaisia tms. Itse olen aina valmistanut juhlien tarjottavat gluteenittomina. Kaikki voivat niitä syödä, eipähän tarvitse suvun keliaakikoiden kysellä tai arpoa. Hieman kalliimpaa, mutta mitä sitten?

Vierailija

Keskustelun aloitus ei ole kirjan tekijän vaan minun, siis Karpalon.
Eihän se nyt sitten kai onnistunut tuo aloituslausekaan, tiedän kyllä,
että keliakia ei ole allergia, enkä niin mielestäni sanonutkaan.

Vierailija

Kiinnostuneena tutkin kaikkea keliakiaan liittyvää.
Minulla on itselläni keliakia, nivelreuma sekä kilpirauhasen toimintavajaus.
Lääkärini tuumasi että onpas sulle siunaantunut jo 2 autoimmuunisairautta,
milläs vahvistettas sun immuniteettia...

Kortsoni-ja sytostaattilääkitys kun ei oikein immuniteettia vahvista, päinvastoin :(
Lääkärini ei tiedä ravintoasioista mitään, vannoo vaan pillereitten olevan kaikkivoipia....
On mulla myös laktoosi-intoleranssikin....

"Mitäs syötäs tänään ?"

Vierailija

Anonyymille 5.8. klo 18.57

Ei ruokavaliosi nyt niin ongelmallinen ole. Tavallista gluteenitonta sapuskaa, josta jätät maitotuotteet pois, mikäli et kestä hylaakaan. Ei se sen kummoisempaa ole. Reumasi ja kilpirauhasen vajaatoiminta eivät vaadi erillistä ruokavaliota, siis virallisesti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat