LENTOKONEESSA PYÖRTYMISEN TUNNE!

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

HEI!

OLEN MUUTAMAN KERRAN LENTOKONEESSA TUNTENUT KUN ALKAA PYÖRRYTTÄÄ.
SAMANAIKAISESTI OLEN HUOMANNUT, ETTÄ KORVAT OVAT MENNEET LUKKOON JA TULEE TOSI PAHA OLO. LAITAN SILLOIN PÄÄN ALASPÄIN JOTTA OLO KOHENISI. PAINE VARMAAN AIHEUTTAA KORVIEN LUKKIUTUMISEN, MUTTA MIKSI PYÖRRYTTÄÄ?
KOKEMUKSET OVAT SÄIKÄYTTÄNEET MINUT NIIN, ETTÄ EN MIELELLÄNI LENNÄ.
YRITÄN SYÖDÄ AINA ENNEN LENTOA JOTAIN SUOLAISTA, JOTTA VERENPAINE NOUSISI, JOS SE ESTÄISI PYÖRTYMISEN TUNNETTA?
JOKU SANOI, ETTÄ PYÖRTYMISEN TUNNE JOHTUU PELOSTA, MUTTA EN USKO ETTÄ SE ON AINUT SYY. SAATAN TUNTEA PYÖRTYMISEN TUNNETTA LENTOKONEESSA NUKKUESSA, OLLESSANI AIVAN RENTO.
PELKÄÄN KYLLÄ LENTÄMISTÄ JONKIN VERRAN JA OTANKIN AINA VÄHÄN ALKOHOLIA ENNEN LENTOA JOKA AUTTAA PELKOON.
SUOSINKIN LYHYITÄ LENTOMATKOJA SILLOIIN KUN ON PAKKO LENTÄÄ.
MIKÄ AUTTAISI ESTÄMÄÄN PYÖRTYMISEN?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

**
Kiusallista on kuitenkin se, että lentäessä paineet tuntuvat putoavan koneen nousuvaiheessa heti kun pyörät irtoavat maasta sen verran, että pahimmillaan silmissä mustuu. Mustumista seuraa välitön sydämen tykytys ja olo paranee heti välittömästi. Mutta tunne on erittäin epämiellyttävä, ja pelkään usein pyörtyväni. Samoin kestän kuumaa ilmastoa erittäin huonosti. Vaikka kuinka yrittäisin juoda riittävästi kivennäisvettä ja syödä kunnolla, kuumassa ilmastossa (noin + 30 astetta) minusta alkaa kovin pian tuntua siltä, että "hyydyn" aivan täysin.

Mistä tämä kaikki johtuu, ja voinko estää näitä oireita jotenkin? Asun osan vuodesta ilmastossa, jossa lämpötilat nousevat korkeiksi. Samoin lentääkin on pakko aina silloin tällöin. Olen tottunut siihen, että nopeasti sängystä noustessa "vintti pimenee" hetkeksi, mutta lentokoneessa se tuntuu jotenkin pelottavalta. Nimimerkki "Vintti pimeänä"

Vastaus (11.8.2010): Ikävää kuulla, että alhainen verenpaine aiheuttaa sinulle oireita. Sinulla alhainen verenpaine on mitä ilmeisimmin perinnöllinen ominaisuus ja se ei sinällään ole vaarallista, mutta toki erittäin ikävää, jos se aiheuttaa oireita.

Matalaan verenpaineeseen ei ole mitään lääkitystä, mutta joitakin konsteja toki voi kokeilla. Yksi on todellakin se, että juot riittävästi, jopa normaalia enemmän ennen tilanteita, jolloin oireita ilmenee. Etenkin lämpimällä ilmalla on juotava todella runsaasti. Lentokoneessa voisit kokeilla esimerkiksi puristaa nyrkkejä yhteen tai liikutella jalkoja, jolloin se saattaisi hieman kohottaa verenpainetta. Salmiakki ja lakritsi nostavat verenpainetta ja koska sinulla ei ole korkeasta verenpaineesta ongelmaa, niin niiden kokeilu voisi olla yksi vaihtoehto, etenkin ennen niitä tilanteita, kun oireet ovat pahimmillaan. Toki niidenkään syönti jatkuvasti ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto. Liikkuessa kannattaa muistaa hyvä loppuverryttely sekä runsas juominen liikunnan jälkeen**http://www.naisensydan.fi/terveysasema/uudetvastaukset.html

Vierailija
eitietoo

HEI!

SAMANAIKAISESTI OLEN HUOMANNUT, ETTÄ KORVAT OVAT MENNEET LUKKOON JA TULEE TOSI PAHA OLO. LAITAN SILLOIN PÄÄN ALASPÄIN JOTTA OLO KOHENISI. PAINE VARMAAN AIHEUTTAA KORVIEN LUKKIUTUMISEN, MUTTA MIKSI PYÖRRYTTÄÄ?
YRITÄN SYÖDÄ AINA ENNEN LENTOA JOTAIN SUOLAISTA, JOTTA VERENPAINE NOUSISI, JOS SE ESTÄISI PYÖRTYMISEN TUNNETTA?
JOKU SANOI, ETTÄ PYÖRTYMISEN TUNNE JOHTUU PELOSTA, MUTTA EN USKO ETTÄ SE ON AINUT SYY. SAATAN TUNTEA PYÖRTYMISEN TUNNETTA LENTOKONEESSA NUKKUESSA, OLLESSANI AIVAN RENTO.
PELKÄÄN KYLLÄ LENTÄMISTÄ JONKIN VERRAN JA OTANKIN AINA VÄHÄN ALKOHOLIA ENNEN LENTOA JOKA AUTTAA PELKOON.

Tuollainen johtuu korvan tasapainoelimen toimintahäiriöstä. Vaaratonta, mutta varmasti kiusallista. Et sinä pyörry, sinulla on vain herkemmin reagoiva korvan tasapainoelin.

Vierailija

Just...Minä kyllä pyörryin tai menin pitemmäkikin aikaa tajuttomaksi lennon aikana ihan viikko sitten. Herätessä oli lääkäri ja lentoemot paikalla laitteineen....Ei toi ihan korvan toimintaan kyllä liity. Olen terve, Aiemmin ei mitään ogelmia. Alhainen verenpaine on aina ollut. Laskuvaiheessa menin tiedottomaksi.

Vierailija

Sanotaan, että jokainen ihminen pyörtyy ainakin kerran elämässään. Jos tuo oli sitten se kerta sinulle. Olitkohan syönyt huonosti, että verensokeri liian alhaalla.

Vierailija

Minulle tulee lentokoneessa joskus tarve ns. haukkoa henkeäni eli tunne, että en saa riittävästi happea. Arvelen sen johtuvan ilmanpaineenmuutoksesta yläilmoissa. Onkohan huimauskokemuksessasi kyse samasta?

Vierailija

Jos ei tärykalvot kunnolla toimi paineen tasaamiseen niin niissä voi lentäessä tuntua kuin ne menisi lukkoon. Kuulo huononee, alkaa pyörryttää ja joskus pahoinvointikin iskee. Oletko yrittänyt "puhaltaa" ne auki, t.s. sormilla puristat nenän kovaa kiinni, suljet suun ja yrität niistämällä saada ilmaa nielu-korva ilmastointiputkien kautta välikorvaan. Minulla yleensä auttaa nieleminen ja haukotteleminen jolloin paineet tasaantuvat.
Muuten sama asia tuon kuumuuden suhteen meikäläisellä. En voi kauaa olla auringossa enkä saunassa, tulee huono olo muuten. Juoda pitäisi paljon ja myös lisä- suolaa olisi hyvä käyttää ettei nestetasapaino häiriintyisi.
Kannattaa valita varjoisat paikat ja hyvin ilmastoidut tilat.

Vierailija

Olen elämäni aikana pyörtynyt kolme kertaa. Yksi kuumeisena, toinen auringon oton jälkeen ja nyt tämä kolmas lentokoneessa. Verensokeri oli ehkä tosi alhaalla, väsymys melkoinen (15 tuntia matkustamista), aamuyön tunnit ja koneen laskeutuminen, verenpaine yleensäkin alhainen... Nyt on hankittu lentosukat. Jos jotain auttaisi, edes psyykkisesti jatkossa :D

Vierailija

Tasapainoelimen häiriötilaa ei havaitse itse, koska mitään särkyä tms. ei tule. Oireina vain huimaus ja joskus raju oksentelukin.

Vierailija

mulla koneen noustessa tuntu kans että taju lähtee.seuraavalle lennolle ajattelin ottaa postafenia ja ne earplane korvatulpat. onko kellään kokemusta että auttaako postafen?
mulla on asentohuimausta ,joten on häikkää korvissa :(

Vierailija
eitietoo

HEI!

Kunhan ei olisi tullut otettua muutama konjamiini liikaa siinä nimittän tuupertuu riskikin ukko!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat