keliaakia ruoka ohjeita kaipaamme

Vierailija

Toivoisimme keskustelu neuvoja meille keliaakikoille. ruoka ohjeita. terv--- heta.

Kommentit (11)

Vierailija

Jos sinulla todella on keliakia, olet varmasti käynyt ravitsemussuunnittelijan/-terapeutin juttusilla. Tai etsi sitten keliakialiiton sivuilta tietoa. Älä herran tähden luota pelkästään täälltä saamiisiin maalliikkoeksperttien ohjeisiin. Kyse on kuitenkin vakavasta sairaudesta, pahimmillaan syöpään johtavasta.
Ja onhan sinulla kela-korvaus kunnossa? Eli se 21 euroo/kk?

Vierailija

Yksinkertaisesti kotimainen vilja pois.

Mitäs sitä muuta tarvitsee.
Jäljelle jää valtava määrä ruoka-aineita käyttöön.
Mielikuvitus valloilleen ja hyvää ruokaa valmistamaan.
Ilman viljatuotteita pärjää hyvin, vaikkei sairasta keliakiaa.
Turhaa hötkyilyä vaan.

Vierailija

Lainaus:

Toivoisimme keskustelu neuvoja meille keliaakikoille. ruoka ohjeita. terv--- heta.

Terveyskeskuksista saa matskuja ja ohjeita. Hakekaa sieltä. Luulisi jotakin itse hoksaavan kun tuollainen ongelma on.

Vierailija

Keliaakikko todellakin ohjataan diagnoosivaiheessa ravitsemussuunnittelijan pakeille. Mutta tietysti näitä kotipolttoisia diagnooseja jos tehdään, silloin ei mitään ruokavalioita tarvitse. Ja kuten tuolla aiemmin todettiin, vain kotimaiset viljat pois. Loppupeleissä yksinkertaista.

Mutta - jos diagnoosia ei ole virallisesti tehty, ei myöskään dieettiä kannata aloittaa, koska se häiritsee mahdollisia tutkimuksia ja siten sairauden selvittämistä.

Ja vaikka dieetti on yksinkertainen, vaatii se todella huolellisuutta ja tarkkuutta kaikissa asioissa. Esim. jos perheessä on tavallisen leivän syöjiä, on keliaakikolle oltava esim. oma erillinen leviterasia. Samoin erilliset leikkuulaudat, leipäveitset yms.

Vierailija

http://www.glu.fi/
Hyviä vinkkejä keliaakikoille sekä heille jotka haluavat tarjota heille hyvää suuhunpantavaa.
Itse olin aika äimistynyt aikoinaan,kun tyttäreni häissä ei ollut gluteenittomia tarjoomuksia lainkaan :(
vaikka olin edellisenä iltana vielä muistuttanut että minullahan on sitten keliakia...

Hääkakkua ei sitten tarvinnut syödäkään..
Onneksi porukassa oli fiksu serkku joka pyörähti viereiseen lähikauppaan, josta saatiin styroxia muistuttavaa riisikakkua
ja sen styroxin päälle herkkuja, ja tummaa ihanaa suklaata...
Huomasin parin muunkin häävieraan olevan samalla linjalla...
-seuraava lapsi laittoikin hääkutsuunsa mukaan pyynnön että häihin tulevat ilmoittavat ruoka-allergiansa, jotta tietävät varata suuhunpantavaa :D
Gluteenittomia keittokirjojakin on olemassa , ja karppaajien sivuiltakin saa paljon tietoa ;)
Kyllä aluksi tuntui kauhealta luopua ruisleivästä,mutta on valtavasti tullut muuta tilalle.
Fiksu emäntä varaa gluteenitonta suuhunpantavaa vaikka pakkasen..varalle..
Kakunkin voi tehdä myös gluteenittomista jauhoista ;D
"Gluteeniton jauhopeukalo"

Vierailija

Fiksut vieraat ymmärtää valita pöydästä sellaista syötävää mitä voivat syödä. Sitä on nykyään jos mitäkin vaivaa, ruoka-aineallergiaa, keliakiaa, laktoosi-intoleranssia jne...Mahdoton tehtävä huomioida jokainen ruikkumaha.

Vierailija

Anonyymi 1.3 klo 00.25
Mietippäs vähän mitä aivoistasi päästelet.
Minkäänlainen fiksuus ei auta valitsemaan gluteenittomia tuotteita, ellei tiedä tuotteen sisältöä. Aika härskiä verrata allergioita ja laktoosi-intoleranssia keliakiaan. Kyse on vahvasti eri tasoisista ongelmista. Tietysti jos valitsee vain hedelmiä tai marjoja, voi olla varma. Mutta mitään leipomusta ei todellakaan voi ottaa ellei tiedä, mistä jauhoista se on tehty.

Keliakia on sen verran yleinen sairaus, siis huom. SAIRAUS, että kyllä juhlatarjoilussa se pitäisi huomioida, vaikka ei tietäisi etukäteen ko. sairautta sairastavista vieraista. Minä olen jo vuosia leiponut esim. täytekakut, ym. leipomukset gluteenittomista jauhoista. Kun kertoo pöydän ääressä, mitkä ovat ko. tuotteita, ei kenenkään tarvitse tehdä numeroa sairaudestaan, vaan voi syödä vapaasti turvallisiksi tietämiään juttuja.
Häpeä Sinä, joka edellä noin ajattelemattomasti kommentoit!

Vierailija

Kyllä yleensä suuremmissa juhlissa keliaakikot ja laktoosittomat on huomioitu.
On myös hyvä itse ilmoittaa ruoka-allergioistaan,jos menee sellaisiin juhliin,missä on ruokatarjoilu.
Niin minä tein ja minulle sanottiin,että; Kiitos kun kerroit etukäteen asiasta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat