Kommentit (1)

Vierailija

Naapuriapua orkidean hoitoon:
Omistan kolme perhosorkideaa, jotka onnistuin perimään äidiltäni. Äitini ei saanut niitä kukkimaan, mutta ei onnistunut nitistämäänkään. Aluksi kukittaminen tuntui täysin mahdottomalta kukkakaupan ohjeilla.
Mutta seuratessani naapurini outoja puuhia sadepäivinä syöksytorven juurella, en malttanut olla kysymättä, mitä on tekeillä. Naapurini kertoi olevansa orkideaharrastaja, joka saa kukkansa kukkimaan sadevedellä! Hanavettä ei missään tapauksessa. ( Paitsi joskus harvoin ja ehdottomasti keitettynä ja jäähdytettynä.)
Itse olen noudattanut tätä neuvoa niin, että talvisin sulatan lunta kukilleni ja muuna aikana kyykin sadevesisaavilla.
Orkideojani olen kastellut ihan reilusti. Alusvadilla on lähes koko ajan vettä. ( Hoito-oppaat tämän tyrmäävät!) Käsittääkseni orkideat ovat paitsi päällyskasveja eli kasvavat kaikenlaisissa puunkoloissa ja vielä sademetsissä, niin eiköhan sielläkin kosteutta riitä. Kranttuja eivät ole olleet ei auringon määrästä eivätkä kukkapurkistaan. Kasvini ovat tällä omalla hoito-ohjeellani kukkineet 1-2 kertaa vuodessa, vaikka lannoitus on ollut kovin satunnaista. Kannattaa kokeilla ennen kuin orkideat lentävät kompostiin.
Iloisin kevätkukkaterveisin nm "Minnie"

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat