Bakerin kysta

Vierailija

Toivoisin kommentteja sellaisilta henkilöiltä joilla on todettu Bakerin kysta tai joka on epäillyt itsellään sellaista. En nyt tarvitse kehoitusta lääkärille menosta koska olen jo käynyt. Haluaisin vai tietää kokemuksia, esim onko punkteerattu, onko hävinnyt itsestään vai onko jollain muulla keinolla hävinnyt.
Mikä aiheutti kystan, tehtiinkö aiheuttajalle jotain? Minun polveeni tuli kipua ja sitten tuo mainittu kysta. Polvi on kuvattu eikä aiheuttajaa siinä löytynyt. Lääkäri sanoi, ettei aleta punkteeraamaan ainakaan vielä.

Olisin kiitollinen niistä kokemuksista!

Nimim. polvivaiva

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Ainakin pahat kulumat aiheuttavat tätä kystaa ja itselleni kerrottu että ne ovat tyypillisiä reumaatikoilla.
Itselläni hävisi pienet kystat kummastakin polvitaipeesta vuosikymmeniä sitten ihan itsestään.
Nyt polvi oireilee on kipeä ja kirvelee takaa polvitaipeesta taitaa taas olla kysta.
Olen huomannut että kaikki tärinä aiheuttaa ja pahentaa eli äityi ihan sisätiloissa jumpatessani.
Liikunta on kuitenkin hyväksi mutta pehmeällä alustalla eikä hyppelyä.
Kaverilla punkteerattiin syystä että polvi turposi eikä taipunut oli takaa ihan kivikova.
Otettiin nestettä polvesta sekä punkteerattiin tuo kystaki joka taas kuitenkin uusinut noin kuukaudessa.
Polvet ovat todella pahoin kuluneet ja edessä on oletettavasti keinonivelet kumpaankin polveen.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos vastauksestasi anonyymi 08:51!
Terveyskeskulääkärini arveli jo ennen polveni kuvaamista, ettei siinä mitään isoa vikaa olisi, ehkä pieni revähdys. Kulumat olisivat varmaan selvinneet kuvauksessa. Luulenkin, että juuri salijumpassa sain jonkun vamman polveeni. Taipuu huonosti ja kun enemmin yrittää taivuttaa tulee heti kiristys polvitaipeen taakse. Venyttäminen helpottaa vähän. On kyllä koko polvi vähän turvoksissa.
Elättelen toivetta, että paranisi itsestään, kovaa rasitusta koetan välttää.

Sama "polvivaiva."

Vierailija

Lainaus:

Sanoikohan lääkäri todella ettei aleta punkteeraamaan vai ettei aleta punkteerata?

Siinäpä sinulle pään vaivaa yritäppä ite miettiä.

Vierailija

Lainaus:
anonyymi 18:23
Sanoikohan lääkäri todella ettei aleta punkteeraamaan vai ettei aleta punkteerata?

Oletko sinä tämä sama pilkunviilaaja, joka on muihinkin keskusteluihin
ahkerasti kirjoittanut "oikaisuja"? Voisitko ja lähteä talvilomalle, koetamme
pärjäillä jotenkin ilman ohjeistusta.

Vierailija

Nyt kun oikein muistelen niin taisikin sanoa, ettei aleta nyt vielä punnertamaan ainakaan polvillaan. Hän ei ollut syntyperäinen suomalainen.

"polvivaiva"

angervo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko Teillä Et-nettajat tietoa, mitä tarkoittaa kun maksasta on löydetty muutaman sentin kystä? ei ainakaan ole alkon syy, sillä en juo enkö tupakoi. Taitaa olla vaaraton kun ei mitään ole sanottu.

Vierailija

Angervo, jos katsot googlesta hakusanalla "kysta maksassa",
niin löydät sieltä vastauksia kysymykseesi.

Vierailija

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00906
Täältä löytyy asiallista tietoa Bakerin kystasta. Niin, tiedän kyllä, että
jokainen osaa näitä linkkejä netistä itsekin etsiä. Laitoin nyt kuitenkin
sen tähän.

Minullakin on muutamia vuosia sitten ollut tämä sama vaiva, kävin kyllä
silloin sitä lääkärille näyttämässä. Hän sanoi vain, että se häipyy ajan
kanssa siitä itsekseen. Niin tapahtuikin :)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olin jo lähdössä pois koneelta, mutta tänne pomppasikin viesti. Kiitos vastauksesta!
Olen minä nettiä selannut ja kirjaakin lukenut, mutta mielelläni näkisin täällä lisää kommentteja. Olen kuullut, että minunkin tuttavapiirissäni on joltakin häipynyt itsestään. Joltakin toiselta taas on häipynyt, mutta tullut myöhemmin uudestaan.
Tuo polveni on vaan tullut kipeämmäksi ja on enemmin turvoksissa. Kävelemään kyllä pystyn hyvin, mutta taivuttaa ei paljon kärsi.
Jonkun aikaa vielä ihmettelen ja sitten menen uudestaan lääkäriin jos ei ala parantua.

Joko angervo olet löytänyt itsellesi vastauksia?

Vierailija

Hei vaan, kävin marraskuun alussa 2010 kipeytyneen jalan takia lääkärillä.
Bakerin kystää epäiltiin. Polovitaipeen takana oli reilun kokoinen röllykkä ja
kipu säteili polvitaipeesta alaspäin aiheuttaen pohkeessa kiristyksen tunnetta.
Kävely oli kivun takia viikon verran hankalaa. Lääkäri antoi lähetteen ultraan ja ajan sain tammikuussa 2011. Hoitoohjeena akuutti vaiheessa oli kylmäkääre/pakkaus tulehduskipulääke kuuri sekä raajan vaakatasossa pito. Viikon verran rajoitin liikkumista ja sit aloin käynnit jumpassa.( kolme kertaa viikossa.)
Välillä se tuntui vähän ärtyneeltä, sitten taas rauhottui. Ultrassa kävin sitten vihdoinkin tammikuussa ja siellä todettiin enää sentin kokoinen kystä joka ei aiheuta ainakaan nyt toimenpiteitä ja kystakin on rauhallinen ja emäntä oikein tyytyväinen hyvästä tiedosta.
Jos vaan pystyt älä anna Bakkerin rajoittaa mahdollisia liikuntaharrastuksiasi.
Tsemppiä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos sinulle anonyymi 7.2. 19:06

Tuo kyllä lohduttaa vaikka ymmärrän, että kaikki tapaukset eivät ole samanlaisia. Raskaimmista jumpista olen jäänyt toistaiseksi pois. Tänä aamuna tuntui melkein normaalilta polvi vaikka illalla oli kipeä ja turvoksissa. Pahin mitä voin tehdä kivun kannalta on taivuttaa jalkaa taakse pakaraa kohti, niinkuin etureiden venytyksessä tehdään. Siitä jalan oikaistuani tuntuu kipu ja kova kiristys polvitaipeen takana.
Olen jumppia korvannut tiheämmillä kuntosalikäynneillä. Siellä kun voi valita mitä tekee.

Vierailija

Tuttavalleni tuli joitakin vuosia sitten tuollainen Bakerin kysta. Se punkteerattiin varmaan useammankin kerran ja nestettä tuli aina uudestaan. Muiden vaivojen vuoksi hän oli varannut ajan luontaishoitajalle, joka teki shiatsuhoitoja. Hän kävi hoidoissa joka toinen kuukausi ehkä vuoden verran ja jossakin vaiheessa huomasi, että kysta oli kadonnut. Oliko se hoidosta johtuvaa vai mitä, mutta hän on jatkanut shitsuhoidossa käynti muutamia kertoja vuodessa kysta on pysynyt poissa ja muutenkin hän sanoo nauttivansa ko. hoidosta.

Vierailija

Lainaus:

Tuttavalleni tuli joitakin vuosia sitten tuollainen Bakerin kysta. Se punkteerattiin varmaan useammankin kerran ja nestettä tuli aina uudestaan. Muiden vaivojen vuoksi hän oli varannut ajan luontaishoitajalle, joka teki shiatsuhoitoja. Hän kävi hoidoissa joka toinen kuukausi ehkä vuoden verran ja jossakin vaiheessa huomasi, että kysta oli kadonnut. Oliko se hoidosta johtuvaa vai mitä, mutta hän on jatkanut shitsuhoidossa käynti muutamia kertoja vuodessa kysta on pysynyt poissa ja muutenkin hän sanoo nauttivansa ko. hoidosta.

Ystävältäni punkteerattu pienen ajan sisään tuollainen yli 8 cm kysta polvitaipeesta kinttu turpoaa varpaisiin asti ollen kuin tukki.
Tämä kysta johtunee erittäin pahoista kulumista polvessa/polvissa edessä kaiketi tekonivelet kaiken taustalla on nivelpsori.
Ei tuolla jalalla pystynyt liikkumaan lainkaan tulehduskipulääkkeet ja kylmäkääreet tyhjennyksen jälkeen saa nähdä kuinka kauan taas vie kun koipi turpoaa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ystävältäni punkteerattu pienen ajan sisään tuollainen yli 8 cm kysta polvitaipeesta kinttu turpoaa varpaisiin asti ollen kuin tukki.
Tämä kysta johtunee erittäin pahoista kulumista polvessa/polvissa edessä kaiketi tekonivelet kaiken taustalla on nivelpsori.
Ei tuolla jalalla pystynyt liikkumaan lainkaan tulehduskipulääkkeet ja kylmäkääreet tyhjennyksen jälkeen saa nähdä kuinka kauan taas vie kun koipi turpoaa.

Niin punkteerarru useampaan otteeseen mutta sitäkään ei voi kuulema montaa kertaa tehdä.

Vierailija

Hei,
Minulla oli vuosi sitten Bakerin kysta, jonka repeämiseeen ja kovaan kipuun heräsin keskellä yötä. Kävin kolmella eri lääkärillä, jotka eivät osanneet selvittää tätä. Olin sohvalla 3-4 päivää 40 asteen kuumeessa enkä pystynyt liikuttamaan itseäni. Lopuksi kävelin kepeillä. Jalka oli hyvin turvoksissa. Sisätautilääkäri epäili veritulppaa, jota se ei ollut. Terveyskeskuslääkäri väänsi ja käänsi jalkaa ja kun huusin kivusta niin epäiltiin mielenterveyttä. Hän ei olluut ehkä vielä törmännyt Bakerin kystaan.
Bakerin kysta meni ohi 2 kuukaudessa ilman toimenpiteitä niin kuin sisätautilääkärini sanoi ja ennusti.

Katri

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat