Kommentit (15)

Vierailija

Ei alilämpö kyllä aivan noin yksiselitteinen ole. Esimerkiksi hoitamattomaan/alilääkittyyn kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy myös alilämpöä. Kannattaa siis aina ottaa huomioon myös mahdollinen ongelma kilpirauhashormoneissa. Kuulostelehan siis myös mahdolliset vajaatoiminnan oireet itseltäsi ja mikäli niitä löytyy, kannattaa ehdottomasti mittauttaa TSH ja T4-V.

Vierailija

No juu ei voi olla. Sellaista käsitettä ei olekaan kuin alilämpö. Paitsi jos olet umpijäässä ja siksi hypoterminen, ei muuten.

Hannah2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen joutunut mietiskelemään tuon alilämpö asian kanssa, koska normaalisti ,mittarista riippuen, lukemat ovat diki
35, 4 ja muut 36,3. Ja jos minulla on 37, niin silloin tunnen jo itseni kuumeiseksi. Alkujaan olin ymmällä, koska sanottiin vuosikymmeniä sitten 37 olevan rajan. Mutta nykyjään minulla on kuulema normaali lämpö. Joten kovin häälyvä tuo raja taitaa olla, mutta kyllä se aikoinaan pani miettimään alilämmön mahdollisuutta.

Vierailija

Jos alilämpöily olisi vaarallista, olisin ollut kanttu vei jo aikoija sitten.35.5-36.5 on ollut koko ikäni.Jos 37,niin on kuumeen puolella.Monilla tuntemillani on myös samoin.

Vierailija

Lainaus:

Ei alilämpö kyllä aivan noin yksiselitteinen ole. Esimerkiksi hoitamattomaan/alilääkittyyn kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy myös alilämpöä. Kannattaa siis aina ottaa huomioon myös mahdollinen ongelma kilpirauhashormoneissa. Kuulostelehan siis myös mahdolliset vajaatoiminnan oireet itseltäsi ja mikäli niitä löytyy, kannattaa ehdottomasti mittauttaa TSH ja T4-V.

Anteeksi, en oikein ymmärtänyt keskustelun aloitusviestiä.
Otsikkohan oli tuo "voiko minulla olla alilämpöä", mutta liittyykö
aloituslause johonkin aikaisempaan juttuun? Siis tämä -
"Ei alilämpö kyllä aivan noin yksiselitteinen ole."

Vierailija

Kerrankin löytyi tästäkin asiasta keskustelua! Tuntuu, että lääkärit eivät edes usko, kun kerron oman mittauslukemani, joka on nomaalisti 35,6. Joskus alempi, vaikkapa lievässä flunssassa. Selitellään, että kainalo on ollut hikinen tms. Ei kai nyt sentään jatkuvasti? Jos vaikka pyyhkii sen ennen mittausta. Tulos on sama eri mittareilla, kerran jopa pyysin työterveyshoitajaa mittaamaan: reippaasti alle 36.

Juuri olen toipunut keuhkoputkentulehduksesta, jossa "kuume" kohosi niinkin huikeaksi kuin 36,8. Olo oli kyllä selvästi kuumeinen, olen toki joskus vuosia sitten ollut kovassakin kuumeessa, joten tiedän miltä se olo tuntuu. Kilpirauhasarvoni ovat kunnossa. Kysyin kerran lääkäriltäni lisäkilpirauhasarvojen tutkimisesta, mutta hän vähätteli asiaa tapansa mukaisesti.

Jotenkin vain kiinnostaa, että miksi lämpö on noin alhainen. Seitys, että se kuitenkin on 37, tuntuu oudolta. Miksei kaikilla sitten ole niin vaan heillä on ns. normaalit lukemat.

Vierailija

No ei voi olla alilämpöä!

Mistä ja kukahan tälläisen hullun termin onkin keksinyt normaalin lämmön heilahteluihin.
Erityisesti kainalosta mitattuna lämmönvaihtelut ja lukemat vaihtelee suuresti.
Peräsuolesta ja suusta mitattu lämpö antaa tarkemman lukeman.

Olen työni puolesta mitannut tuhansia ja tuhansia lämpöjä ja äärimmäisen harvoin jos koskaan lukema oli tasan 37 tai lähelläkään sitä. Vaihteluväli on suurikin. Vaikka lämpö oli 35 niin koskaan ei kukaan maininnut alilämmöstä eikä noita lukemia tuijotettu.

Pelkän alhaisen lukeman perusteella ei mitään sairauksia kannata tutkituttaa, vaan tarvitaan selkeitä lisäoireita.

Kyllä terveyskeskukset täyttyy ja jonot kasvaa, jos kaikki mukamas alilämpöiset menee sinne verikookeita kinuamaan. Miettikää nyt asioita realistisesti ja laittakaa mittari takapuoleen.

Oikea alilämpö => hypotermia syntyy, kun ollaan pitkään kylmässä.
Tuskin teistä kukaan istuisi siellä tietokoneen äärellä ihan oikeasti, jos olisi alilämpöinen!!

Vierailija

Minullakin on normaali lämpö + 35, 5 , ja tiedän miltä tuntuu kun mittari näyttää edes vähänkin yli + 37 astetta. Tosin sairastankin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mutta alhaista ruumiinlämpöä on ollut muillakin sukulaisilla ongelmana, ilman kilpirauhassairautta. Nytkin olen sairaslomalla flunssan takia, pyörryin kun mittari näytti +38 astetta.
Alhaisesta ruumiinlämmöstä johtuen, ääreisverenkiertoni on huono. Olen tottunut elämään alhaisen ruumiin lämpöni kanssa.
janttukatriina

Vierailija

Alilämpö ei yksinään kuulu minkään sairauden oireisiin.Itsensä terveeksi tuntevan ei tarvitse hakeutua lääkäriin pelkästään sen vuoksi.
Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.

Vierailija

Lainaus:

No ei voi olla alilämpöä!

Mistä ja kukahan tälläisen hullun termin onkin keksinyt normaalin lämmön heilahteluihin.
Erityisesti kainalosta mitattuna lämmönvaihtelut ja lukemat vaihtelee suuresti.
Peräsuolesta ja suusta mitattu lämpö antaa tarkemman lukeman.

Oikea alilämpö => hypotermia syntyy, kun ollaan pitkään kylmässä.
Tuskin teistä kukaan istuisi siellä tietokoneen äärellä ihan oikeasti, jos olisi alilämpöinen!!

Muistelin, että Akuutissa tätä kysyttiin omalääkäriltä. Löysin vastauksen:

"Akuutin lääkäriarkisto
Alilämpö
"Minulla on pienestä asti ollut aika paljon alilämpöä, sellainen 35,5 astetta. Voiko siitä olla mahdollisia haittoja elimistölle, ja miten elimistö toimii silloin kun se toimii pienemmällä lämmöllä kuin normaalisti?"

On aika todennäköistä, että meidän kaikkien ruumiinlämpö on aina noin 37 astetta tai vähän yli. Vaikka mittari näyttäisi alilämpöä, ei se tarkoita, että ydinlämpömme olisi normaalia alempi. Elimistö on hyvin tarkka pitämään ydinlämmön 37 asteen tienoilla. Kyse lieneekin siitä, että mittauskohta, esimerkiksi kainalo, on jostain syystä hieman viileämpi. Alilämmön paha kaiku johtunee keuhkotaudin ajoilta, jolloin tuberkuloosi niitti väestöä. Silloin tubipotilaan alilämpöä pidettiin lähestyvän kuoleman merkkinä.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

Jos lämpö todella mitattaisiin peräsuolesta tai muualta "sisätiloista", se olisi kainalolämpöä korkeampi.
Itsellänikin on tuskin koskaan kuumetta, jos sitä on yli 37 astetta, tunnen oloni sairaaksi. Kainalolämpöäni en ole juuri mittaillut terveenä ollessani. Miksi mittaisinkaan?

Vierailija

Minä jouduin mittaamaan aikoinaan saadessani sytostaatteja. Niiden aikana kuume saattaa aiheuttaa jopa ensiapuun lähdön, kuten kohdallani tapahtuikin pariinkin kertaan. Siinä sitten välillä mittailtiin "terveenäkin". Ja lukemat olivat silloinkin alle 36. Paitsi kun oli sitä kuumetta.

Toisaalta kun on flunssa, niin kai aika moni mittaa sen kuumeen. Kun pitää tehdä se selvitys poissaolostakin. Luulin kerran flunssaisena olostani päätellen, että minulla on ainakin 37,5 lämpöä, mutta lukemat olivatkin alle 36,5. Ja olo aivan hirveä, jääkalikkana hytisin.

En minä toki tämän takia tutkimuksia ole vaatinut. Mutta kun on näitä kaikenlaisia oireita tullut syöpähoitojen jälkeen, mietin onko lisäkilpirauhasarvo kannattavaa mitata.

Todellakin, ääreisverenkiertoni on huono. Joskus tuntuu, kuin ei toisessa isossa varpaassa olisi tuntoa ollenkaan.

Vierailija

moi. alilämmöstä oli puhe. Mulla yleensä 33,4 ja on kilpirauhasen vajaatoiminta, mihin lääkitys. Mutta jos lämpö nousee 35 niin oon jo normaali ihmisen kuumeessa. Testataan 1/2 vuoden välein, ja tulokset ok. Enhän uskalla ottaa normi kipulääkettä, kun laskee jo sitten hypotermian puolelle. Eli jos olet asiantuntia, niin annappa vinkkejä. Vastausta odotellen. vilukissa

Vierailija

Apteekista kysyin flunssalääkettä, joka ei laske lämpöä ja sain kuulla, että kaikki laskevat kuumetta. Sanoin, että niin,mutta kun sitä kuumetta ei ole. silloin pitää ottaa vain särkylääkettä, ohjattiin. Harvoin tulee kuumetta, eli mittari näyttää 37, useimmiten se laskee tuonne 35 tienoolle 35,6:sta. Samaa lämpöä minulta on mitattu sairaalassakin - ja suusta. Eli on meitä alilämpöisiä olemassa.

Vierailija

Mikä kysymys!
Tottakai sinulla voi olla alilämpöä niinkuin meillä kaikilla muillakin jos menet seisoskelemaan vähissä pukeissa muutamaksi tunniksi kovaan pakkaseen tai pulahdat avantoon pitemmäksi aikaa.

Vierailija

Ei tarvitse seisoskella vähäpukeisena pakkasessa saadakseen alilämpöä. Olen ollut useita tunteja hyvin lämpöisessä (+25) huoneessa ja päälläni on nytkin paksut vaatteet = leggingsit, farkut. pitkähiainen t-paita ja neulepusero, sukat ja villasukatkin, sekä tossut ...ja palelen, vaikken ole sairastunut enkä varmaan sairastumassakaan. Tämä tilanne on usein ja mitatessa, niinkuin äskenkin, lämpöni on 35.4 astetta. Tosi harvoin minäkään poden yli 37 asteen kuumetta,en edes silloin, kun oli paha keuhkoputken tulehdus ja tulehdusarvos hiukan yli 300.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat