Miltä pihasi näyttää?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Talven aikana useammallakin puutarhaharrastajalla oli huoli kasvien talvehtimisesta. Lunta oli vaivaksi asti ja pensaat hävisivät hankien alle. Millaiselta pihassasi nyt näyttää?

Minun pihallani ovat vesimyyrät juhlineet ja metsämyyriä vilistää maan pinnalla jopa päiväsaikaan. Pensaat nostavat oksansa pystyyn ja kokemuksesta tiedän, että ruusut kukkivat taas erityisen kauniisti, koska vaakatasoon painuneisiin oksiin tulee todella paljon nuppuja.

Kertoilkaapa havaintojanne, olisi mukava jos laittaisitte mukaan myös tiedon mistä päin Suomea kertoilette. Suomi on pitkä maa ja olosuhteet vaihtelevat.

Keväisin terveisin Leena

Sivut

Kommentit (28)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Leena,
Kyllä ainakin meidän pihassa ja puutarhassa ovat myyrät juhlineet koko talven ajan. Piha ja puutarha ovat kuin kynnetyt, sellainen hävitys siellä on. Harmittaa, jos kukkapenkki kuivuu juuriltaan.
Onkohan kenellekään tietoa, miten niitä saisi vähennettyä? Joskus on kaivettu maata lisää ja pistetty rotanloukku, muutamia on saatu nilkkiin.
Minä kirjoitan Itä-Suomesta.
Kaikille oikein HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ!
Aluisa

Vierailija

Hei Aluisa ja muut vesimyyristä kärsivät.

Valitettavasti keinot ovat vähissä, muutama vuosi sitten oli vielä ulkona käytettäväksi hyväksyttyä myyräntorjunta-ainetta, mutta eipä enää. Rotanloukulla ja porkkanasyötillä voi pyydystää, mutta saalis voi jäädä laihaksi. Koivutisleestä on tehty tutkimuksia,mutta senkin hajuvaikutus ei säily pitkään. Myyrillä määrät ovat huipussaan muutaman vuoden välein. Jospa olisi hyvin koulutettu myyräkoira!

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Leena!
Kun viimeisetkin lumenrippeet ovat sulaneet,niin piha näyttää yllättävänkin hyvältä.
Norjan agervo kiertää osaa taloa,sekä sitä on tontilla muutama yksittäinen pensas.Ne näyttävät vähän niinkuin "lyttyyn lyödyiltä",mutta luulisin,että ne vielä nousevat siitä.
Minulla ei ole koskaan ollut vaivaa myyristä,mutta kilometrin päässä asuvalla ystävälläni ne ovat jokakeväinen riesa.
Etu-pihalla,kuusen ympärillä olevat vuorenkilvet sen sijaan ovat ruvenneet harvenemaan.
Näyttää,että juuristo nousee pintaan.Riittääkö niille mullan lisäys,vai pitääkö ne ottaa ylös,uudistaa maa ja istuttaa uudestaan? Niille annetaan joka kevät lannoitus ja olen kuivia lehtiä silloin tällöin karsinut.
Kasvupaikka on suurimmaksi osaksi aurinkoinen.
Kirjoitan kaakkois-suomesta.

Vierailija

Minulla on ollut useana vuonna myyriä, ilmeisesti maamyyriä ja metsämyyriä mökillä puutarhassa. Yritin kaikkea mahdollista kuten koivutislettä,patterilla toimivaa myyräkarkoitinta, valkosipulia ja loukkuja.Myrkkyjä en kannata sillä niitä voi päästä syömään vaikka naapurin kissa joka on todella hyvä myyrän pyytäjä itsekin. Ehdottomasti parhain konsti oli hiirenloukut; ei siis myyränloukut eikä rotanloukut.Myyrät ovat usein aika pieniä.
Luin että myyrä tekee keskimäärin 8 poikasta kerralaa ja pari kolme kertaa vuodessa. Siksi olisi loukuttaminen aloitettava täysillä heti kun on epäilyskin myyristä. Niitä on nimittäin vuoden päästä satoja.
Toinen suositeltava konsti on pöllön pönttö. Pöllö syö vuodessa keskimäärin 250 myyrää. Mikään ei ole niin tehokas kuin pöllö. Itse en kokeillut pöllön pönttöä koska myyrät jostain syystä vuosi sitten katosivat.
Minun mökki sijaitsee Salossa.

Vierailija

Täällä pääkaupunkiseudulla kevät on taittumassa ihan kesän puolelle, kun on ollut niin lämmintä.
Talvituhoja meillä ei juurikaan ole tullut, eikä myyriäkään enää täällä ole.
Olisikohan nuo kissat syynä siihen, että myyrät on hävinneet, onneksi.
Komposti oli vielä jäässä, joten multaa sieltä ei vielä saanut levitettäväksi kukkapenkkeihin.

Meillä on pihalla paljon mäntyjä ja havunneulasia tulee runsaasti. Ongelmana on niiden huono maatuminen lehtikompostissa, kun on paksumpi kerros niin tahtoo jäädä kuivaksi ja maatuminen hidastuu.
Nyt olen haravoinut neulaset pähkinäpensaiden juurille ja katson maatuisiko ne siellä varjossa ja maata vasten paremmin. Joskus kaivan kuopan ja täytän sen neulasilla, kun niitä on monta kottikärryllistä.

Marjutille sanoisin, että kyllä vuorenkilvet kannattaa välillä kaivaa ylös ja tökätä tuore latvaosa maahan.
Samoin juuren pätkiä kun laittaa poikittain maahan niin kasvaa todella hyvin. Itse olen näin uusinut ja levittänyt vuorenkilpiä jo vuosien ajan ja liiaksi asti. Naapuritkin on saaneet hyviä alkuja, kun yhdestä juurakosta saa monta alkua pätkimällä sen paloiksi.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tästä se alkaa!
Daalian juuret on astioissa ja niiden kanssa en ole vielä onnistunut epäonnistumaan.
Olipa kesäiset pääsiäispyhät, joten toivotaan ettei tule takatalvea.
Nurmikko on kyllä ikävän sammaloitunut, joten tarttis tehdä jotakin.

Hyvää kasvukautta kaikille!

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meillä kesäpaikan pihasta ei ollut ihan kaikki lumi vielä vappunakaan sulanut, vaan pohjoisen puolella torpan takana oli vielä katolta pudonneiden lumien muodostama kinos. Sen vieressä ja joka paikassa muuallakin oli vesimyyrien käytäviä. Myös maamyyrän kasoja on joka puolella ja ne karahtavat ikävästi ruohonleikkuriin kun se aika tulee.
Haravoimalla olen jonkin verran saanut tasoiteltua noita kasoja. En varmasti koskaan ole nähnyt pihassa niin paljon myyrien tekemiä jälkiä.

Tällaista siis Kaakonkulmalla, aika lähellä etelärannikkoa sekä itärajaa.

Vierailija

Täällä ei ole näkynyt nyt kovasti myyrän tuhoja jonkin verran on kivikkokasvia silpunnut pesäaineeksi mutta se on jokatalvista,joten siihen on tottunut eikä noi kasvit siitä kovasti ole kärsineet.Piha on haravoitu komposti käännetty luumu ja kirsikkapuissa on silmuja marjapuskat vihertää lehdistä ja nurmikko virerjöi!Mitään isoja tuhoja ei ole näkynyt kovasti odotan kasvien nousemista mullanalta sitten näkee lopulliset tuhot mitä talvi on tehnyt.

Prinsessanliljat lykkää uutta alkua muratit talvehtivat hyvin olivat jopa kasvaneet pituutta joten laitan jotain värikästä joukkoon niin kesäammelit ovat siinä,nyt odotetaan vaan lämmintä kesää!
Tälläistä Pirkanmaalla eräässä pihapiirissä!
Hyvää kesää kaikille

Vierailija

Minut pihani tekee surulliseksi aina keväisin. Se vaatisi paljon töitä, nurmikko sammaloituu ja pihan kivetykset myös. Kukkapenkit rehottavat miten sattuu ja piha suurikin. Naapurin pihat ovat kauniita ja heillä on suihkulähteet, grillipihat, majat ym. "herkut" pihoillaan. Itse en pysty pihatöihin, haravoin kyllä ja muut perushommat hoidan, mutta vaivalloista sekin on. Pitäisi varmaan muuttaa kerrostaloon...

Vierailija

Hei... eipäs katsella niitä naapurin pihoja ´´´sillä silmällä´´ ainakaan tänne maalle ei sovellukaan kovin laitettu piha,enempi luonnon mukainen.. keväällä näyttää jokaisen piha että huh huh, mutta jos jaksat vähänkin touhuta niin nauti vaan omasta pihasta, jos et jasa kukkapenkkiä tonkia ja haluat kaunista naapurinkin katsella, kasvusäkit on käteviä,niihin vaan siemenet ja kaunista tulee aika helposti,, Hyvää kesää !!

Vierailija

Meillä ei ole myyriä näkynyt,, suuri pöllön rotjake istui talvellakin potkurin päällä vakoilemassa, kärppä myös liikkuu pihassa,,hiiriä niille kyllä riittää...kuka tietää voiko käyttää noin parikymmentä vuotta vanhaa lehmien sonta ruoman pohjaa, siellä oli vielä tuoretta paskaa pohjalla,??

Vierailija

Talven jälkeen ei pihassa ole mitään tuhoja.Nurmikko on kapsutettu,kasvimaa käännetty,voikukan juuria poistettu ja pensaita leikattu.
Nyt ei muuta,kun odottelen vaan lämpimämpiä ilmoja,että pääsisin kylvö-ja istutushommiin.
Mikä olisi helpoin tapa poistaa pihakiveyksen välistä sammalta?
Viime vuonna poistin sitä käsipelillä,mutta se tuntui aika raskaalta ja vaivalloiselta hommalta.

Vierailija

Lainaus:

kuka tietää voiko käyttää noin parikymmentä vuotta vanhaa lehmien sonta ruoman pohjaa, siellä oli vielä tuoretta paskaa pohjalla,??

Miksi ei voisi: sehän on pääosin kai mullaksi kompostoitunutta, "tuoreena" säilynyt on ollut hapettomassa tilassa eikä ole edes palanut. Me haimme puolenkymmentä vuotta sitten vastaavaa herkkua naapurin lantalasta ja hyvin toimi sekä kasvimaalla että pensaille. Jos on liikaa tuoretta tai vain kuivikkeita, panisin kompostoitumaan mullan kanssa tai jos on omassa lantalassa, kääntäisin kuin kompostin ikään, tarvittaessa vähän kastelisin.

Vierailija

Lainaus:

Mikä olisi helpoin tapa poistaa pihakiveyksen välistä sammalta?
Viime vuonna poistin sitä käsipelillä,mutta se tuntui aika raskaalta ja vaivalloiselta hommalta.

Oletko kokeillut liekittämistä eli kaasutoholla polttamista? En ole itse käyttänyt - vielä? - mutta olen kuullut jonkun tehneen niin kuin kasvimaan käytävillekin.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Asun tosin kerrostalossa, mutta meillä on iso piha.
Vuorenkilvet kukkii ja tuomessa on suuret lehdet.
Nurmikot vihertää, vaikka varjoisassa paikassa on hiukan lunta vielä.

Asustelen Uudellamaalla, maaseudulla.
Myyränkoloja täällä ei ole näkynyt.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat