Alkoholi ja haitat

Vierailija

Olen lukenut paljon alkoholin terveyshaitoista. Mutta se ei ole ainut haitta, siitä kärsii ensisijaisesti moni perhe, se voi pilata jopa hyvän ystävyyssuhteen. Itse näin monen vuoden ajan miten hyvä ystäväni ajautui tähän alkoholi kierteeseen. Hän odotti vain viikonloppua, että on töistä vapaa, ja saa korkata perjantaina viinipullon. Lauantai meni, samoissa merkeissä. Öisin hän soitteli tuttavalliin, kun halusi keskustella, muunkin kuin viinipullon kanssa. Sunnuntai oli sitten rapulan selvitys päivä. Vuosien varrella hän pöhöttyi niin kasvoiltaaan kuin muultakin vartaloltaan. Hänelle ei riittänyt pari lasillista, vaan niitä meni pari pulloa, ja oluet vielä päälle. Eikä siinä vielä kaikki, jos hänen kanssaan lähti viihteelle, sai yleensä hävetä hänen puolestaan. Hän joi itsensä siihen kuntoon, että tolkku oli kokonaan pois. Omiaan hän joi, ja se toki on jokaisen oma asia, miten elämänsä käyttää. Mutta en voinut olla säälimättä häntä.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Lainaus:

Olen lukenut paljon alkoholin terveyshaitoista. Mutta se ei ole ainut haitta, siitä kärsii ensisijaisesti moni perhe, se voi pilata jopa hyvän ystävyyssuhteen. Itse näin monen vuoden ajan miten hyvä ystäväni ajautui tähän alkoholi kierteeseen. Hän odotti vain viikonloppua, että on töistä vapaa, ja saa korkata perjantaina viinipullon. Lauantai meni, samoissa merkeissä. Öisin hän soitteli tuttavalliin, kun halusi keskustella, muunkin kuin viinipullon kanssa. Sunnuntai oli sitten rapulan selvitys päivä. Vuosien varrella hän pöhöttyi niin kasvoiltaaan kuin muultakin vartaloltaan. Hänelle ei riittänyt pari lasillista, vaan niitä meni pari pulloa, ja oluet vielä päälle. Eikä siinä vielä kaikki, jos hänen kanssaan lähti viihteelle, sai yleensä hävetä hänen puolestaan. Hän joi itsensä siihen kuntoon, että tolkku oli kokonaan pois. Omiaan hän joi, ja se toki on jokaisen oma asia, miten elämänsä käyttää. Mutta en voinut olla säälimättä häntä.

Kun Terveys-osiota lukee, tulee väistämättä mieleen, että alkoholi on monelle todellinen ongelma. Ainakin toisten nauttima alkoholi. Kummallinen mustavalkoisuus leimaa kirjoittajia: on täysraittius ja rapajuoppous ja sillä välillä ei mitään. Alkoholi vie ja ihminen ei pysty edes vikisemään. Kansakoulun raittiuskilpakirjoitusmateriaali on opiskeltu ja omaksuttu. Turmiolan tommit ryyppäävät yhtä, ajavat perheen hankeen, menee talot ja tavarat, sosiaalinen asema, kaikki... jos sen pullon korkin kerran narauttaa alkaa lopullinen alamäki.

Vierailija

Kiitoksia huomiosta, olen todellakin joskus lapsena saanut raittiuskilpailu kirjoituksen kunniakirjan, jonka on Johannes Virolainen allekirjoittanut. Näitä kirjoituspalkintoja on vuosien varrella tullut useitakin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä edellä mainitun kirjoituksen kanssa. Tämä kirjoitus oli vain minun näkökulmasta tehty, enkä tuomitse ketään, en ole itsekään absolutisti, vaikka hyvin harvoin alkoholia käytän. Kirjoituksessa halusin tuoda vain esillle, että niin perhe kuin ystävätkin tuntevat voimattomuutta tälläisessä tilanteessa. Apua voi antaa, mutta että ihminen oppii kohtuukäytttäjäksi, siihen tarvitaan omaakin tahtoa.

Vierailija

Anonyymi klo 14:34, kirjoituksesi oli hyvä ja totuuden mukainen.
Näin kyllä tapahtuu usein ihan oikeassa elämässä, perhe kärsii ja
ystävyyssuhteet kärsivät. Omakohtaisia kokemuksia on asiasta.

Vierailija

Raitistuin kovalla työllä 5v. sitten.
Kuvittelin että viinan kauhut ovat jääneet taakse alkoholistipuolison kuoleman myötä.
Höpönlöpön.
Nuorimmainen on kunnostautunut jotumalla humalaputkaan toistuvasti, keskimmäinen on juonut itsensä ulos työpaikasta ja käyttää kuulema huumeitakin...
Runsasta alkoholin käyttöä näkyy olevan "kaikilla" ihmisillä viikonloppuisin ja vapaa-aikoina...

Sanoinkin lapsille, että jos se niiiin kivaa on, liityn mukaan.
Soittelen sitten naapurikaupungista(omassa ei ole poliisiputkaa):

"Mutsi täällä moi, tuuppas hakee täältä äitee pois ,kun panivat humalaputkaan....eilen."
Sitten retostelen Facebookissa, miten en muista mitään viikonlopusta ja käsikin katkes kun kännissä vein roskapussin
roska-aitaukseen...
Seinänaapuri on ihan rapajuoppo, se on katsellut minua sillä silmällä pitkään;
häneltä löytyisi aina juotavaa kun omat loppuisivat...
Jostain syystä lapset ei tykänneet ideasta vaan kauhistuivat suorastaan...
Miksi minun pitäisi olla raitis,kun muutkaan ei ole?
Eihän niitä viitsi edes selvinpäin katsella! :((((

Vierailija

Keskustelu ja kirjoittelu vapaaehtoista, jos ei kiinnosta vaihda sivua. Tässä ei mikään ole pakko, ei tarvitse ottaa kantaa jos ei asia kiinnosta.

angervo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos suurelle Luojalle, pääsin alkoholista eroon rukouksen voimalla.
Viisi vuotta on mennyt ilman huikkaakaan ja menee takaan loppuelämäkin.

Vierailija

Onnittelut sinulle angervo, että olet päässyt ongelmastasi eroon. Usko on hyvä asia, jos auttaa näinkin vaikeassa asiassa. Toivon sydämestäni että moni muukin selättäisi tämän ongelman. Elämä on ihanaa, se on liian lyhyt tuhlattavaksi sumuisen ja huuruisen pullon läpi katsottavaksi. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija

Suurin onnistumisprosentti raitistumisessa lienee niillä,
jotka ovat turvautuneet myös Jumalan apuun taistelussaan raittiudestaan?

Vierailija

Suurin onnistumisprosentti raitistumisessa lienee niillä,
jotka ovat turvautuneet myös Jumalan apuun taistelussaan raittiudestaan?

Vierailija

Alkoholin väärinkäyttäjiä on ollut iät ja ajat. Turha yleistää, että alkoholi vie jokaisen rappiolle. Älytöntä vouhotusta!

Vierailija

Kukaan ei näissä kirjoituksissa ole väittänyt, että alkoholi vie jokaisen rappiolle. On ollut mielipiteitä, miten liiallinen alkoholin käyttö vaikuttaa perheeseen ja ystävyys suhteisiin. Mistään vouhotuksesta ei todellakaan ole kyse. Kirjoituksissa on ollut tapauksia, miten ihminen on selviytynyt tästä liiallisen alkoholin käytöstä, joka on minun mielestä erittäin hienoa. Alkoholia nauttii yleensä melkein jokainen jossain vaiheessa, mutta kohtuullinen käyttö, ei aiheuta mitään ongelmia kenellekään. Itse olen menettänyt hyvän ystävyys suhteen, tämän liiallisen alholin käytön takia, ja olen siitä erittäin surullinen vieläkin, koska ystävyytemme kesti hyvin pitkään.

Vierailija

Olisit juonut vähemmän, niin ehkä ystävyyssuhteesi olisi kestänytkin. Ei kukaan viitsi alkohuuruissaan koheltavaa katsella kovin kauaa.

Vierailija

Valitettavasti et nyt oikein ymmärrä kirjoituksia, joten en kommentoi enempää. Hyvää jatkoa kuitenkin sinulle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat