Vanhentunut ravintoneuvonta

Vierailija

Neuvotaanko meitä suomalaisia syömään täysin väärää ravintoa?

Ainakin itse uskon enemmän "ruotsin mallia" ja heidän lääkäreitä ja tutkijoita.

Sreuraava aiheeseen paneutuva video on katseltavissa 7 vrk ajan linkistä; http://areena.yle.fi/video/1305831345444

Sivut

Kommentit (163)

Vierailija

Tallensin eilen ohjelman, kun tuli samaan aikaan poliittisen keskustelun kanssa. Tärkeimmät katsotaan suorana :)
Katsellaan ja odotellaan. En aio muuttaa mitään elämässäni, olen pärjännyt terveenä tavallisella ruokavaliolla tähän saakka.
Olin kuulevinani aamun uutislähetyksessä maininnan, että rasvan karttelu ei auta vaihdevuodet ohittaneen diabeetikkonaisen sairauden hoidossa. Tuo yhtälö ei nappaa henkilökohtaisesti.

Ravitsemustiede on tiedettä ja jos näyttöä tulee runsaasti, suosituksia voidaan muuttaa. Tieteessä nimenomaan pyritään haastamaan entinen, siinä ei ole mitään kiveen kirjoitettua.

Vierailija

Hyvä Ruotsi!

Kyllä Fogelholm puhui itsensä täysin pussiin tässä videossa. Ei pystynyt tunustamaan, että on täysin väärässä tämän suomen virallisen lautasmallinsa kanssa.

Lisäksi hän ei tiedä ravinto-opista yhtikäs mitään. Hän väittää, että kokojyväviljasta tehty leipä on hyvää terveysruokaa diabetikolle, koska tällainen leipä sisältää mukamas niitä hitaita hiilihydraatteja. Asia on kuitenkin täysin päinvastoin. Kokojyväleivän hiilihydraatit imeytyyvät jopa nopeammin kuin puhtaan sokerin hiilihydraatit ja nopeammin kuin valkoisen viljan hiilihydraatit. Että tämmöinen asiantutija saa meillä suomessa päättää oikeasta ravinnosta. Ja meidän vielä pitää maksaa hänen palkkansa - P. Puskan ja hänen alaistensa palkkaa unohtamatta.

Vierailija

Lainaus:

... Ravitsemustiede on tiedettä ja jos näyttöä tulee runsaasti, suosituksia voidaan muuttaa. Tieteessä nimenomaan pyritään haastamaan entinen, siinä ei ole mitään kiveen kirjoitettua.

Näytöä, näyttöä...? Joillekin ei vain mikään riitä näytöksi, kuten ei näköjään em. kirjoittajalle.

Vierailija

Lainaus:

Hyvä Ruotsi!

Kyllä Fogelholm puhui itsensä täysin pussiin tässä videossa. Ei pystynyt tunustamaan, että on täysin väärässä tämän suomen virallisen lautasmallinsa kanssa.

Lisäksi hän ei tiedä ravinto-opista yhtikäs mitään. Hän väittää, että kokojyväviljasta tehty leipä on hyvää terveysruokaa diabetikolle, koska tällainen leipä sisältää mukamas niitä hitaita hiilihydraatteja. Asia on kuitenkin täysin päinvastoin. Kokojyväleivän hiilihydraatit imeytyyvät jopa nopeammin kuin puhtaan sokerin hiilihydraatit ja nopeammin kuin valkoisen viljan hiilihydraatit. Että tämmöinen asiantutija saa meillä suomessa päättää oikeasta ravinnosta. Ja meidän vielä pitää maksaa hänen palkkansa - P. Puskan ja hänen alaistensa palkkaa unohtamatta.

Nyt puhut soopaa. Kokojyvävilja varsinkin ruis sisältä juuri niitä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Sokeri, vehnäpullat jne.. ovat niitä nopeita ja lihottavia hiilihydraatteja sisältäviä. Kaikenlaiset toopet ne täällä esiintyy asiantuntijoita, hoh hoijaa!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

... Ravitsemustiede on tiedettä ja jos näyttöä tulee runsaasti, suosituksia voidaan muuttaa. Tieteessä nimenomaan pyritään haastamaan entinen, siinä ei ole mitään kiveen kirjoitettua.

Näytöä, näyttöä...? Joillekin ei vain mikään riitä näytöksi, kuten ei näköjään em. kirjoittajalle.

En taida uskaltaa edes kokeilla, koska vhh näyttää lisäävän aggressiivisuutta. Hyökkäilet kaikkea liikkuvaa vastaan, ja sillä tavalla ei asiasi uskottavuus lisäänny.

Vierailija

Osaatko sitten vastata miksi shokissa oleville diabeetikoille annetaan sokeriliuosta verensokerin nostamiseksi nopeasti,
tai kehoitetaan tiputtamaan esim. hunajavettä kielen päälle? Kokojyväviljaa ja muuta kuitupitoista ravintoa heille suositellaan, jotta hiilihydraatit imeytyisivät siitä hitaammin ja verensokeri pysyisi tasaisempana.

Vierailija

Lainaus:

Hyvä Ruotsi!

Lihavoin tuon kirjoituksen osan ja kysynkin kirjoittajalta, että MISTÄ/KENEN tutkittu tieto tuo on???
Liitä tietosi pohjaksi se tietolähde/tutkimus mistä olet tuon VÄÄRÄN tiedon saanut.
On todella uskaliasta kirjoittaa tuollaista tänne!

Vierailija

Itse Mikael Fogelholmin tutkimusryhmässä olleena voin sano,että hänen ohjeillaan olen laihduttanut 20kg ja sokeri,kolestrooli arvot alentuneet hyvin ja kuntokin on hyvä.

Yli 60v

Vierailija

En ole vielä mitään tähän keskusteluun kirjoittanut, mutta pääpiirteissään
vähähiilihydraattista ruokavaliota useita vuosia noudattaneena, ja näitä
monia vhh-aiheisia keskusteluja seuranneena, olen tullut siihen tulokseen, että
* näistä ruokavalioasioista keskustelu ja väittely täällä on turhaa
* syököön jokainen ihan mitä haluaa ja minkä itselleen hyväksi näkee
* jos joku on kiinnostunut muuttamaan ruokavaliotaan johonkin suuntaan,
niin tietoa löytyy googlettamalla monipuolisesti, ei muuta kuin valitsee
itselleen sopivimman vaihtoehdon. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi
ja ruokailutottumuksillaan hyvinvoivaksi.

Minä ainakin voin hyvin ja olen onnellinen :)

Vierailija

Lainaus:

En ole vielä mitään tähän keskusteluun kirjoittanut, mutta pääpiirteissään
vähähiilihydraattista ruokavaliota useita vuosia noudattaneena, ja näitä
monia vhh-aiheisia keskusteluja seuranneena, olen tullut siihen tulokseen, että
* näistä ruokavalioasioista keskustelu ja väittely täällä on turhaa
* syököön jokainen ihan mitä haluaa ja minkä itselleen hyväksi näkee
* jos joku on kiinnostunut muuttamaan ruokavaliotaan johonkin suuntaan,
niin tietoa löytyy googlettamalla monipuolisesti, ei muuta kuin valitsee
itselleen sopivimman vaihtoehdon. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi
ja ruokailutottumuksillaan hyvinvoivaksi.

Minä ainakin voin hyvin ja olen onnellinen :)

KIITOS asiallisesta ja napakasta mielipiteestä.
Lisää tällaisia ajattelevia ja järkeviä mielipiteitä!

Minäkin hiilihydraatteja välttävä ja paljon parremin voiva ja laihtunut.

Vierailija

Olen itse joskus ollut AH:n potilaana, enkä allekirjoita kaikkia hänen ideoitaan, mutta näyttää täällä niin asintuntevaa porukkaa olevan, että kertokaapa, mitä söisin, kun hiilihydraatit ja maitotuotteet ovat todettu vaarallisiksi.
ei siis leipää eikä pottuja eikä riisiä eikä pullaa eikä maitotuotteita yhtään.
Jäljelle jää muna ja liha, kun kasviksissakin on hiilihydraatteja.???
Olen satavarma, että stressi tappaa varmemmin kuin tuo ravintoniuhotus.

Vierailija

Googlettamalla ja kirjoistahan niitä ohjeita löytyy, ja ehkä löydät
jostain hyvän ja viisaan lääkärinkin. Etsivä löytää...

Vierailija

Minä syön ihan normaali ruokaa.Enimmäkseen teen ruoan itse.Syön myös monipuolisesti.
Käytän paljon hedelmiä,marjoja,kasviksia ja vihanneksia.Käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä.
En syö keinotekoisesti maustettuja "vähäkalorisia tuotteita"
Harrastan liikuntaa.
Olen perusterve 60v.

Vierailija

Lainaus:

Olen itse joskus ollut AH:n potilaana, enkä allekirjoita kaikkia hänen ideoitaan, mutta näyttää täällä niin asintuntevaa porukkaa olevan, että kertokaapa, mitä söisin, kun hiilihydraatit ja maitotuotteet ovat todettu vaarallisiksi.
ei siis leipää eikä pottuja eikä riisiä eikä pullaa eikä maitotuotteita yhtään.
Jäljelle jää muna ja liha, kun kasviksissakin on hiilihydraatteja.???
Olen satavarma, että stressi tappaa varmemmin kuin tuo ravintoniuhotus.

Ole onnellinen siitä mitä voit syödä!
Jos olisit allerginen viljoille ja maitotuotteille, niinkuin moni oikeasti on, niin tuskin tällä palstalla nikottelisit.

Niin tai vanha sanonta on aika hyvä;
Käy niin kuin mustalaisen hevoselle, oppi olemaan syömättä ja juomatta ja kuoli perkele.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat