Vierailija

Suomessa käävästä tehtiin kahvinkorviketta sota-aikana - eikä ihme, maku on ainakin teenjuojan suuhun hyvin kahvimainen. Pakurin terveysvaikutuksia on tutkittu paljon .
Pakurikääpä, latinalaiselta nimeltään inonotus obliquus, on useilla lehtipuilla esiintyvä lahottajasieni. Suomessa sitä esiintyy yleisimmin koivulla.
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia tästä "kahvinkorvikkeesta" ?

Sivut

Kommentit (31)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapsena olen kuullut sikurikahvista eli korvikkeesta ja nähnytkin sipuripötkön. Käytettiin sota-aikana ja pula-aikana, kun oli tiukkaa. Muuta en tiedä.

No mitä se on?
Minä en lähde kaikenmaailman linkkejä avaamaan.Kerran olen niistä viruksen saanut ja tuli kalliiksi.

Lainaus:

No mitä se on?
Minä en lähde kaikenmaailman linkkejä avaamaan.Kerran olen niistä viruksen saanut ja tuli kalliiksi.

Hyvä huomio, kiitos kun muistutit tietokoneen viiruksista ja miten niitä tulee!

http://uusimusta.squarespace.com/etusiv...jesta.html
linkki on YLE.fi sivustolta, ohjelmasta Uusi Musta ,jonka sivulta löytyy paljon terveyttä koskevia juttuja ja haastatteluja.
Ikävä jos et uskalla käydä YLE:n sivuillakaan. :(((((

Millä sivuilla sitten ylipäätään uskaltaa käydä?
Koneeseen kannattaa asentaa virustorjuntaohjelma, jollei sinulla vielä ole.
YLE tarjoaa esim.Areenassa hyviä ohjelmia, kuin myös arkiston aarteita;)

Pakurikäävän kerrotaan olevan tehokas immuniteetin kohottaja.
Tehoaa jopa syöpään, linkissä on kerrottu tutkimuksista.
Tehoaa viruksiinkiin.

En kuitenkaan kehota kaatamaan tikkateetä tietokoneen päälle virustorjuntamielessä ;D
"Tosikko"

Luin vinkit ja aloitin innostuneena "tikkateen" nauttimisen,
kun poika sanoi että heillä inttikaveri näytti kesällä leirillä, miten sitä tehdään..
Oli joku fytonomin koulutus sillä kaverilla.

Netistä katselin Jaakko Halmetojan jutut siitä pakurikäävästä.
You Tubessa sitä keittelikin.
Kumma kun ei kukaan täällä seuraa Ylen "Uusimusta"-juttuja?

"Ennen Tuonelaa",heh

Ajattelin torjua tikkateellä flunssa-viruksia, jahautoa atooppista ihoani.
Japanissa kuulema laittavat pakuriuutetta ihonhoitotuotteisiin.
Auttaneeko ihon kutinaan,katsotaan.
Tutkittu tuote näkyy olevan.

"Suosin suomalaista koivua"

TV1 perjantaina 4.3. klo 22.00

Tietokoneen viereen naposteltavaksi goji-kaakao-cashew-mix ja jääkaappiin raakasuklaata ja kahvin sekaan pakurikääpäjauhetta.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/voimala-syo-itsellesi-parempi-elama
Itse käytän pakurikääpäuutetta ihonhoitoon
Lisäksi juon joka päivä kahvin tai teen (vihreä tai rooibos) seassa pakurinkääpäteetä.
Se on niin miedon makuista ettei vaikuta makuun mitenkään negatiivisesti.
Mies kertoi juoneensa intissä "koulutuksessa" itsevalmistettua pakurinkääpäteetä.
Poimivat siis pojat itse käävät,ja muitakin hyödyllisiä kasveja.
Yleensä nauraa mun " terveyskotkotuksille", mutta "tikkatee" kelpaa, onhan se miesten juomaa;)
kun intissä sitä juotu !

Lainaus:

Pakurikäävän kerrotaan olevan tehokas immuniteetin kohottaja.
Tehoaa jopa syöpään, linkissä on kerrottu tutkimuksista.
Tehoaa viruksiinkiin.

En kuitenkaan kehota kaatamaan tikkateetä tietokoneen päälle virustorjuntamielessä ;D
"Tosikko"

Hyvä kun varoitit:"Tietokoneen viereen naposteltavaksi goji-kaakao-cashew-mix ja jääkaappiin raakasuklaata ja kahvin sekaan pakurikääpäjauhetta. "--oli meininki ;)

Lainaus:

No mitä se on?

Aikuista ihmistä lapsettaa?

Lainaus:

Lainaus:

No mitä se on?

Aikuista ihmistä lapsettaa?

Näin syksyllä on paljon viruksia liikkeellä.
lunssaa ja kaikkee.
Juokaa tikkateetä ja pitäkää tietsikka kokonaan kiini. ,)
-sensijaan ulos raittiiseen ilmaan haukkaamaan happea...

Minulla on ihan hyvät virustorjunnat koneellani, joten sille en tikkateetä annna, juon sen itse.
-uskallan minä ainakin Ylen linkit aukaista ;)

Pakurikäävän käyttö ravintolisissä on sallittua
27.09.2011 11:39

Pakurikäävän käyttö on sallittua ravintolisissä tai niihin verrattavissa olevassa pienimittakaavaisessa käytössä (esim. teet tai mausteet). Pakurikäävällä voitiin todeta merkittävä kaupallinen käyttöhistoria ravintolisänä EU:n alueella ennen vuotta 1997.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on vastaanottanut selvityksen pakurikäävän ( Inonotus obliquus) kaupallisesta elintarvikekäyttöhistoriasta Suomessa. Yhteistyössä muiden EU:n jäsenvaltioiden uuselintarvikeasiantuntijoiden kanssa arvioitu materiaali sisälsi riittävästi sellaisia asiakirjoja, joiden perusteella voitiin todeta pakurikäävän merkittävä kaupallinen käyttöhistoria ravintolisänä EU:n alueella ennen vuotta 1997.

Näin ollen Evira katsoo, että pakurikäävän käytön ravintolisissä ei katsota vaativan uuselintarvikeasetuksen (EY) 258/97 mukaista markkinointilupaa. Sen käyttö on sallittua ravintolisissä tai niihin verrattavissa olevassa pienimittakaavaisessa käytössä (esim. teet tai mausteet). Pakurikääpä katsotaan kuitenkin muissa elintarvikeryhmissä edelleen uuselintarvikkeeksi, ja sen käyttö muussa elintarvikekäyttötarkoituksessa eli ns. tavanomaisissa elintarvikkeissa on kiellettyä, kunnes sille on haettu ja myönnetty uuselintarvikeasetuksen (EY) 258/97 mukainen markkinointilupa.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?bid=2726
Nyt se on sitten ihan luvallistakin ;)

Sodan jälkeen ei tullut mieleenkään, että "tikkatee" tarvitsisi mitään lupia... heh-heh---

Jännä juttu..

Kaikenlaista mössöä myydään ruokakaupoissa "ruokana",
maustettuina ties millä E-koodeilla, yäk....

Luonnontuote oli pannassa.. :)

" Luontaistuotealan mukaan pakurikääpää on
myyty jo vuosikymmeniä ja sitä on käytetty muun muassa pula-ajan teessä."
http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1398056

niin, virallisterveelliset kiemurat/suositukset on aika erikoisia....

Olen juuri tällä viikolla aloittanut PAKURIKÄÄVÄN nauttimisen. Otan sitä päivittäin pari kolme teekupillista vrk:ssa.
Terveysvaikutuksista en vielä osaa sanoa, mutta odotan mielenkiinnolla, onko terveyteni kohenemassa käytön myötä.
Niin tietysti toivon, kun kaikenlaisia rohtoja on jo kokeiltu.

Kerron sitten muutaman viikon päästä, mitä vaikutuksia mahdollisesti on tullut ilmi. Myönteisiä tai kielteisiä...?

Mummo teki joskus paahdetusta viljasta, löyty netistä teko-ohjekkin.

Keitä jyvät pelkässä vedessä pehmeiksi. Kaada vesi pois ja lisää vähän voita. Sekoita. Jäähdytä jyvät.
Levitä jyvät leivinpaperin päälle uunipannuun 0,5-1 senttiä paksuksi kerrokseksi ja paahda uunissa 200 asteessa. Sekoittele jyviä hyvin usein, kunnes ne ovat keskiruskeita, mutta älä päästä jyviä palamaan, muuten korvikkeesta tulee kitkerää.
Jauha korviketta kahvimyllyssä, mittaa korvikejauhetta vähintään 3 tl kuppia kohden ja keitä korvikkeesta ”kahvit”. Valitse keittämiseen iso pannu tai kattila, sillä korvikkeesta tulee paljon poroja. Korvikekahvia keitetään jonkin aikaa voimakkaasti kiehuen ja seisotetaan sitten hellan reunalla tai myssyn alla. Näin korvikkeesta irtoaa makua. Huolellisesti paahdetuista jyvistä tulee yllättävän hyvää vahvan mokkakahvin tyyppistä, kofeiinitonta juomaa.
Näin valmistaa korviketta edelleen emäntä Helena Haikkala Toivakan Nisulassa järjestämiinsä pula-ajan juhliin.
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/pula-ajan-kahvin-korvike

Kotimaisella Pakurikäävällä raportoidaan olevan myönteisiä terveysvaikutuksia paljonkin.

Mukava kun supi-suomalaista tuotetta arvostetaan,
eikä aina tuputeta niitä ulkomaisia "superfoodeja" pelkästään ;)

Olen juonut nyt jo kolmen viikon ajan pakuriteetä enkö ole ollut tänä aikana kipeä joten sen terveysvaikutuksista en tiedä tai sitten se on niin, että olen juuri sen vuoksi terve. yksi myöntienen piirre tuossa pakurissa on, nimittäin jos ottaa illalla vähän olutta niin ei tule aamulla lainkaan samanlaista kankkusta kuin ennen. Ja vatsa toimii aamuisin kuin kello.

Löysin eilen pakurikäävän koivun rungosta. On se ruma eliö. Kuin kuivunut rupi tai kokonsa puolesta kuin mustikkaa syöneen karhun kuivunut uloste. Kääpä oli valitettavasti naapurin metsässä, ei pääse taaskaan rikastumisen alkuun.

En ole koskaan juonut tikkateetä, mutta ollut ilman flunssaa jo monta vuotta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat