Äkkipikaisuus välinpitämättömyys

Vierailija

Moni varmaan luki lehdistä ja kuuli uutisista miten nuoret,(17-18 v.) pahoinpitelivät bussikuskin Helsingissä sairaalakuntoon.
Nuoret kimpaantuivat siitä,kun bussikuski pyysi heitä siirtymään syrjään lähtevän bussin tieltä.
Tästähän nuoret eivät pitäneet lainkaan,sen sijaan,että olisivat siirtyneet syrjään,he kävivät kuskiin käsiksi,kaatoivat tämän ja pahoinpitelivät häntä,mm. potkien päähän.
Bussikuski vietiin vakavasti loukkaantuneena ja tajuttomana sairaalaan.
Onko nämä nuoret nyt niitä,joille ei ole koskaan sanottu ei,jotka ei kestä minkäänlaista pyyntöä tai sanomista?
Onko nämä nuoret niitä,joiden ei ole tarvinnut tehdä mitään,eikä kestää pettymyksiä?
En yleistä ,että kaikki nuoret olisivat sellaisia,mutta paljon näkyy välinpitämättömiä ja piittaamattomia nuoria,jotka vähät välittää muista,kuin itsestään.
Naapurin rouva kertoi,että ojan kautta piti väistää pyörätiellä vastaantulevia nuoria,kun he pyöräilivät neljä rinnakkain.Hänelle huudettiin,että ämmä väistä!
Ihan pikkuiset,jopa alle kouluikäiset kuulemma huutelevat tuntemattomille ihmiselle rivouksia ja sitten nauraa kikertelevät.Mistä tämä oikein kertoo?

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Tämä tapaus oli hyvin ikävä ja valitettava. Mielestäni nämä nuoret ovat näitä ns. vapaan kasvatuksen saaneita yksilöitä. Vanhemmilla on suuri vastuu opettaa lapset yhteiskunta kelpoiseksi, ja että, he oppisivat käyttäytymään oikealla tavalla, eri tilanteissa. Nykyisin hyvin monella vanhemmalla unohtuu lastenkasvatuksessa tapakasvatus. Monet nuoret eivät omaa nykyisin minkäänlaisia käytöstapoja, tosin harvoja poikkeuksiakin löytyy. Nämä nuoret jotka pahoinpitelivät tämän bussikuljettajan, olivat jo sen ikäisiä, että pitäisi ymmärtää, mitä tekee. Väkivalta on nykyajan yksi pahimmista ongelmista, ja se hyvin usein, kohdistuu syyttömiin ihmisiin. Nykyisin puolustellaan näitä tekoja, nuoriso voi pahoin. Kuitenkin tämän päivän nuorilla on asiat paremmin kuin monella varttuneella on ollut koskaan. Minun mielipide näissä asioissa on se, että nuoret eivät saa kotona kasvatusta, heiltä ei vaadita vastuuta, heitä ei saa rangaista, vaikka he tekisivät mitä. Jopa yhteiskunta suosii näitä väkivallan tekijöitä, rangaistukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Ihmishenki ei ole minkään arvoinen, joskus tuntuu, että ihmisen tappamisesta, saa pienemmän tuomion kuin omaisuusrikoksesta. Vanhemmat eivät opeta lapsiaan käyttäytymään, ja kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. Jopa tarhaikäiset lapset näyttävät keskisormea, tietämättä edes mitä se tarkoittaa. Pienet lapset haistattelevat, jopa vanhemmilleen, johon ei monikaan puutu, joten ei liene ihme, jos he käyttätyvät, miten sattuu. Mielestäni moni vanhempi voisi katsoa itseään peiliin, vika löytyy hyvin usein lähtökohdista. On myös poikkeuksia, joissa tehdään kaikki voitava, onnistumatta kuitenkaan siinä.

Vierailija

Vanhemmat voivat myös sammuttaa kaiken ilon lapsilta omalla käyttäytymisellään.Kaupan kassalla iskä osti "juotavaa" ja tupakkaa,mutta lapsi ei saanut kinuamaansa karkkia,kun ei ollut karkkipäivä.
Sen jälkeen lapsi meni ja rupesi palauttelemaan asiakkaiden jättämiä ostoskärryjä paikoileen,kun se oli niin kivaa,niin mitä tekee iskä?
Huutaa,että; Juma...ta,per..le,et kai sinä niin hullu ole,että viet toisten kahjojen kärryjä paikoilleen,ethän sinä saa siitä palkkaakaan.Ala tulla pois sieltä ja vähän äkkiä,saa..na !
Tästä voisi kuvitella,(toivoisin että olisin väärässä),että ei se iskä siellä kotona taida olla kovin esimerkillinen roolimalli.

Vierailija

Osa nuorista on hyvin röyhkeitä.Harmi vaan,kun muutama nuori saa käytöksellään monen sitten yleistämään kaikki nuoret välinpitämättömiksi ja röyhkeiksi.
En tiedä mikä on se muoti,missä nuorilla on ylisuuret housut ja huppari .Päässä on lippalakki ja hupparin huppu on vedetty silmille.Sitten kuljetaan vielä kädet taskussa ja kumarassa,koska taskut ovat niin alhaalla.
Eikä sieltä hupun alta näy mitään,koska lippalakin lippa ja huppu on silmillä.
He ovat tosi huvittavan näköisiä,kumarassa kulkevia "pikku ukkeleita",mutta käytös on kaikkea muuta,kuin huvittavaa.
Vastaan tullessa ei väistetä piiruakaan.Kävelin omalla puolellani katua ja ajattelin,että minun ei kuulu väistää,niin eikös tämä "olio" pukannut minua kipeästi kyynärpäällä kylkeen,kun sanoin,että ;hei katso nyt vähän eteesi,niin sieltä kuului vaan,että;haista ...tu.

Vierailija

Lainaus:
anonyymi 14:10
----Vanhemmat voivat myös sammuttaa kaiken ilon lapsilta omalla käyttäytymisellään.

Kyllä valitettavan usein voivat. Tuo esimerkki, jonka kerroit ei taida olla kovin harvinainen.
Tuorein tapaus, jonka itse näin/kuulin tapahtui hiihtoladulla:
Isä oli pienen tyttärensä (alle kouluikäinen) kanssa hiihtämässä ja mielestäni tytär selvisi
hiihdosta ihan hyvin niin pieneksi. Isä meni paljon edellä, huuteli tytölle ja moitti ja kiroili.
Kun tuli tilaisuus, hymyilin tytölle ja sanoin, että ihan hyvinhän se mäen lasku onnistui ja
hienosti meni :) Sain isältä murhaavan katseen... onneksi sain hillittyä itseni, etten sanonut
isälle mitään.

Vierailija

Itsekkyyskulttuurille olisi ehdottomasti pantava stoppi. Lapsen on opittava tuntemaan myös syyllisyyttä vääristä teoistaan.

Vierailija

Lainaus:
anonyymi 15:43
Itsekkyyskulttuurille olisi ehdottomasti pantava stoppi. Lapsen on opittava tuntemaan myös syyllisyyttä vääristä teoistaan.

... ja vanhempien täytyisi olla kypsiä vanhemmuuteen ja vastuuseen,
heillä täytyisi olla runsaasti rakkautta ja aikaa lapselle ja myös rajojen
asettaminen ja niistä kiinni pitäminen on tärkeää..

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viime vuoden pääsiäisenä kauppa-keskuksessa.Paikallinen yrittäjä oli tuonut pieniä tipuja liikkeen aulaan ilahduttamaan asiakkaita.Siihen tuli suunnilleen n. neljävuotias poika äitinsä kanssa.Poika alkoi takomaan pleksiä,minkä takana tipuset olivat ja tietenkin tiput pelästyivät.
Sanoin pojalle,ettei viitsisi tehdä niin,sillä tiput pelästyivät.Poika ei uskonut minua ollenkaan,jatkoi vaan niinkuin hurmiossa.
Äiti kertoi,ettei saa sille kuria,se takoo pikkusiskoaankin kotona.
Sanoin äidille,että kerro ihmeessä neuvolassa,jos sinulla on ongelmia ja pyydä apua,heillä on tieto taitoa miten menetellään.
En viitsinyt äidin nähden,enkä kuullen ruveta siinä kauhistelemaan.
Lapsi on neljävuotias ja äiti jo luovuttamassa kasvatuksen suhteen.En tiennyt äidin tilannetta,mutta itse kyllä muistan,miten lapset veivät välillä "kaikki mehut" jaksamisessa.
Onneksi oli auttajia lähellä.Valitettavasti niitä ei kaikilla ole.

Vierailija

Lainaus:

Osa nuorista on hyvin röyhkeitä.Harmi vaan,kun muutama nuori saa käytöksellään monen sitten yleistämään kaikki nuoret välinpitämättömiksi ja röyhkeiksi.
En tiedä mikä on se muoti,missä nuorilla on ylisuuret housut ja huppari .Päässä on lippalakki ja hupparin huppu on vedetty silmille.Sitten kuljetaan vielä kädet taskussa ja kumarassa,koska taskut ovat niin alhaalla.
Eikä sieltä hupun alta näy mitään,koska lippalakin lippa ja huppu on silmillä.
He ovat tosi huvittavan näköisiä,kumarassa kulkevia "pikku ukkeleita",mutta käytös on kaikkea muuta,kuin huvittavaa.
Vastaan tullessa ei väistetä piiruakaan.Kävelin omalla puolellani katua ja ajattelin,että minun ei kuulu väistää,niin eikös tämä "olio" pukannut minua kipeästi kyynärpäällä kylkeen,kun sanoin,että ;hei katso nyt vähän eteesi,niin sieltä kuului vaan,että;haista ...tu.

Onks tää joku mummojen marmatuspiiri? Osaat kait sinäkin vanhus väistää!

Vierailija

Lainaus:
Anonyymille 16:26
Onks tää joku mummojen marmatuspiiri? Osaat kait sinäkin vanhus väistää!

Taidat olla liian nuori näille palstoille, jos et ymmärrä mistä puhutaan.

Vierailija

No kyllä tuo bussikuskin kohtalo laittoi taas kyllä miettimään,että pelättävää on.
Minä ainakin menen kiireesti pois,kun näen nuorisolauman tulevan.Joukossa se röyhkeys ja uskaliaisuus vielä tiivistyy.

Vierailija

Jospa kerättäisiin tietoja mitä itselle on tapahtunut ja miten itse on toiminut ja kerrottaisiin sitten avoimesti omat huonot "tavat" ja omalle kohdalle osuneet huonon käytöksen kokemukset. Ja millaisia positiivisia kohtaamisen hetkiä on kokenut, varmaan niitäkin on. Minulla itselläni ainakin. Ei tulisi kerrottua mitä muut ja miten muut.

ja tässä yksi: Minä lähes 60 vuotias olin hampurilaispaikassa jonossa ja tulipa siihen nuori mies, joka kohteliaasti kysyi jonotanko tilamaan. Sanoin, että odottelen tilaukseni valmistumista. Olisi päästänyt sitten edelleni. Sitten tuli nuori nainen lastenrattaiden kanssa, hänet nuori mies päästi, koska näin jonotus sujui paremmin kun ei tarvinnut rattaiden kanssa taiteilla.

Mutta sitten lääkäriaseman ovesta mennessäni ulos olin työntämässä jo ovea auki, kun nuori pipopäämies tunki sisään ja tönäisi tullessaan. Hyvä etten kaatunut, kun hän riuhtaisi ensin oven sitten puski väellä ja voimalla sisään.

Vierailija

Itselleni ei ole tapahtunut mitään negatiivistä kohdatessani nuoria. En kyllä vapaaehtoiseti astuisi heidän tielleen, jos laumassa tulevat vastaan.Se vi...n hokeminen on kyllä kamalaa kuultavaa, erityisesti tyttöjen suusta. Oppivatko he sen kotona, kaveripiirissä vai suomalaisista TV:filmeistä joissa sitä kyllä riittävästi viljellään.

Tuo bussikuskin hakkaaminen oli kyllä kamala teko, en voi käsittää miksi pitää aina hakata . Mutta osaa ne aikuisetkin, eläkeläinen oli heittänyt leikkivän pojan lumihankeen, verisin seurauksin. Aikuiset miehet olivat raiskanneet nuoren pojan, pojan kotimatkalla. Mitähän huomenna saamme lukea.

Itse annan aina koululaisten mennä edelleni kassajonossa. Heillä saattaa olla vain joku pieni ostos pikaisella "hyppytunnillaan", minulla on kyllä aikaa jonottaa. Kiitoksen ja hymyn saa pakinnoksi.

Vierailija

Junassa tuli nuori mies viereeni istumaan,kaivoi ensimmäiseksi kännykän esiin ja manasi siihen; voi v...n v....u!
Puheesta sai selville,että hän ei ollut kiireessä löytänyt silmälasejaan ja soitti veljelleen,joka oli seuraavana päivänä tulossa hänen luokseen,että etsisi ne ja toisi muassaan.
Hänellä oli opiskelijaboksissa vanhat lasit,joilla tulisi siihen asti toimeen.
Sen jälkeen hän kääntyi minun puoleeni hymyillen,esitteli itsensä ja pyysi anteeksi kielenkäyttöään.
No anteeksihan hän sitten sai.
Esittelin minäkin itseni ja kerroin,että minä en tulisi ilman lasejani toimeen hetkeäkään valveilla ollessani.
Parin tunnin matka hurahti mukavasti rupatellen,vaikka alun tapahtumasta luulin ensin jotain muuta:)

Vierailija

Lainaus:

Moni varmaan luki lehdistä ja kuuli uutisista miten nuoret,(17-18 v.) pahoinpitelivät bussikuskin Helsingissä sairaalakuntoon.
Nuoret kimpaantuivat siitä,kun bussikuski pyysi heitä siirtymään syrjään lähtevän bussin tieltä.
Tästähän nuoret eivät pitäneet lainkaan,sen sijaan,että olisivat siirtyneet syrjään,he kävivät kuskiin käsiksi,kaatoivat tämän ja pahoinpitelivät häntä,mm. potkien päähän.
Bussikuski vietiin vakavasti loukkaantuneena ja tajuttomana sairaalaan.
Onko nämä nuoret nyt niitä,joille ei ole koskaan sanottu ei,jotka ei kestä minkäänlaista pyyntöä tai sanomista?
Onko nämä nuoret niitä,joiden ei ole tarvinnut tehdä mitään,eikä kestää pettymyksiä?
En yleistä ,että kaikki nuoret olisivat sellaisia,mutta paljon näkyy välinpitämättömiä ja piittaamattomia nuoria,jotka vähät välittää muista,kuin itsestään.
Naapurin rouva kertoi,että ojan kautta piti väistää pyörätiellä vastaantulevia nuoria,kun he pyöräilivät neljä rinnakkain.Hänelle huudettiin,että ämmä väistä!
Ihan pikkuiset,jopa alle kouluikäiset kuulemma huutelevat tuntemattomille ihmiselle rivouksia ja sitten nauraa kikertelevät.Mistä tämä oikein kertoo?

Eri lehdistä lukemastani päätellen tuo bussikuskin hakkaaminen oli rasistinen viharikos: hakkaajat olivat maahanmuuttajia, ja uhri myös maahanmuuttaja, eri alkuperämaasta kuin hakkaajat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat