Islami

Vierailija

Olen katsonut paljon eri dokumentteja islamin uskonnosta, ja lukenut niistä eri tiedotusvälineissä. Jostain syystä tämä uskonto ei vain tunnu oikein avautuvan minulle. Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja, miten muut tämän ymmärtävät. Kuuntelin kerran imaamin selostusta tästä mystisestä uskonnosta, jotenkin minusta tuntui, että mikä ei kuulu kulttuurin, se on uskontoa, ja taas, jos ei ole uskontoa, on sitten kulttuuria. Ja jos ei sitten kumpaakaan näistä, imaamin mukaan, yhteisön, yhteisöllisyyden, yhteisömme jne. jatkui sitten loputtomiin. En käsittänyt ollenkaan, mutta niin oli kyllä myös toimittaja yhtä hämmästyneen näköinen.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että on viisainta kun en tästä asiasta sano mielipidettäni ensinkään.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Moi!

Todella mielenkiintoinen keskustelun avaus Anonyymillä!

Mikäli olen oikein käsittänyt, imaaneitakin on vähän joka lähtöön, riippuen mistä päin
islamistista kulttuuria ko. opettaja tulee. Islamista on erittäin jyrkkiä tulkintoja, kuten
esim. Pakistanissa sharia -laki verrattuna vaikkapa Malesiaan, joka on hyvin maltillinen
maa tässä suhteessa. Sitten kun uskontoa käytetään ´välikappaleena' erilaisiin tekoihin, niin
aika vaikea on tosiaan päästä tähän uskontoon käsiksi. Mikä on uskonnon harjoittamista ja
mikä kulttuuria, tai päinvastoin, kuten Anonyymi kirjoittikin. Joskus on tosi vaikea erottaa
suuntauksia toisistaan..näin länsimaalaisittain ajatellen vaikkapa shiiat ja sunnit kuuluvat
samaan kategoriaan, mutta heillähän on kuitenkin ihan erilaiset/erilaisia käsityksiä asiasta.

Minä en todellakaan ole mikään islamin asiantuntija enkä sellaiseksi koskaan tulekaan, vaikka
kuinka yrittäisin asiaan paneutua..mutta mielenkiintoinen tämä aihe on. Suomessa paras asian-
tuntija on varmasti Jaakko Hämeen-Anttila. Minulla on muutama islamista kertovaa kirjaa
ja jotain omaakin kokemusta on, nimenomaan maltillisista islamilaisista ja ihan vähän ei-niin-
maltillisista. Mulla on mm. J.H-A'n kirja 'Islamin käsikirja', jota en itsekään vielä lukenut, mutta
täytyypä lukaista, kun tämä asia nousi esille täällä.

-tmaria-

Vierailija

Lasteni serkku avioitui maahanmuuttajan kanssa.

Hän "palasi islamiin" vuosia sitten...En ole tavannut vuosiin henk.koht.
Nyt vaihtoi etunimensäkin islaminuskoiseksi, sukunimi suomalainen -nenpäätteinen kuitenkin.
olemme hämmentyneitä...
Hieman pelottavaa kun hän on opiskellut Medinan yliopistossa arabiaa ja englantia...

Vierailija

Kiitos Maria asiallisesta infosta, ja tiedosta kuka on hyvä asiantuntija tässä asiassa. Avasin keskustelun tästä aiheesta, koska aihe, joka on itselle tuntematon, kiinnostaa aina. Ja on todella mukava kun saa vielä asiallisen vastauksen. Hyvää Ystävänpäivää, vaikka emme toisiamme tunne.

Vierailija

Avioliittoja maahanmuuttajien kanssa on nykyisin paljon. Ymmärrän kyllä että tämä aiheuttaa hämmennystä ja asiana epäilyksiä. Nämä kulttuurierot ovat aika suuria, joten vaatii aika ison muutoksen, että sopeutuu vieraaseen kulttuuriin. Varsinkin naisten asema poikkeaa paljon verrattuna meidän kulttuuriin.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Kiitos Maria asiallisesta infosta, ja tiedosta kuka on hyvä asiantuntija tässä asiassa. Avasin keskustelun tästä aiheesta, koska aihe, joka on itselle tuntematon, kiinnostaa aina. Ja on todella mukava kun saa vielä asiallisen vastauksen. Hyvää Ystävänpäivää, vaikka emme toisiamme tunne.

============

Kiitos Anonyymi itsellesi!

Tämä on tosi hyvä aihe ja voitaneen varmaan aiheesta jatkaakin?
Ja onneksi toistaiseksi kaikki kommentit tähän ovat olleetkin ihan
asiallisia.

Hyvää Ystävänpäivää myös sinulle! Ja muille myös;)

-tmaria-

Vierailija

Lainaus:

En ole Maria, mutta laitan tähän yhden melko hyvän linkin, jos olet todella kiinnostunut tietämään enemmän islamista.

http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=9

Kyseessä on opetusmateriaaliksi tarkoitettu, arvolatauksista vapaa sivusto.
tmaria jo kertoikin Jaakko Hämeen-Anttilasta. Hän on islamin historian ja kulttuurin tuntijana luotettava. Poliittinen islam eli islamismi ei ehkä niinkään ole hänen alaansa, vaikka häntä käytetään mediassa asiantuntijana silloin, kun arabimaissa kuohuu. Juuri islamismi näkyy meille pelottavana uhkana, vaikka se on vain osa islamilaista maailmaa. Kaikki eivät ole talebaneja ja itsemurhapommittajia.

Islam on laajalle levinnyt uskonto. Jos ajatellaan vaikka Balkanin ja Indonesian islaminuskoisia, on jo maantieteellisissä ja kulttuurisissa oloissa valtava ero. Pakostikin oman mantereen kulttuuri lyö leimansa uskontoon.
Samaa on nähtävissä meille tutussa kristinuskossa. Äkkiä laskien vähäväkisessä Suomessakin on parikymmentä kristillistä yhteisöä, joiden oppisuunnissa on suuria eroja. Tämä jo yhden maan ja kulttuurin sisällä, puhumattakaan maailman kaikista kristillisistä seurakunnista ja yhteisöistä, jotka ovat oman kulttuurinsa arvojen värittämiä.

Vierailija

Kiitän tästä uudesta tiedosta, asia todella kiinnostaa, ja on mukava saada tietoa, joilla sitä on enemmän kuin minulla itsellä. Näissä on todellakin suuria eroja, ääri-islamit ja maltilliset, siinä onkin niin paljon asioita, joista on mielenkiintoista tietää lisää.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa!

Kiitos Anonyymi, eilen klo 21.09, asiallisesta linkistä islamin usontoon ja samalla
hyvä, kun selvensit sanaa ismalismi=poliittinen islam. Käytin sitä tosi huolimattomasti
omassa kirjoituksessani.

Jatketaan keskustelua, me, joita asia kiinnostaa. Tällä kanavalla on niin selkeä otsikko,
jotta he, joita asia ei yhtään kiinnosta, voivat ohittaa edes kanavaa avaamatta..;)

Ihan mielenkiinnosta kysyn Anonyymiltä, joka kertoi, että hänen lastensa serkku avioitui
islaminuskoisen kanssa. Jos haluat vastata, niin mikä erityisesti hämmentää ja varsinkin
pelottaa arabian ja englannin opiskelussa Medinan yliopistossa?
Onko tämä serkku mies?

-tmaria-

Vierailija
tmaria

Moi!

Todella mielenkiintoinen keskustelun avaus Anonyymillä!

Mikäli olen oikein käsittänyt, imaaneitakin on vähän joka lähtöön, riippuen mistä päin
islamistista kulttuuria ko. opettaja tulee. Islamista on erittäin jyrkkiä tulkintoja, kuten
esim. Pakistanissa sharia -laki verrattuna vaikkapa Malesiaan, joka on hyvin maltillinen
maa tässä suhteessa. Sitten kun uskontoa käytetään ´välikappaleena' erilaisiin tekoihin, niin
aika vaikea on tosiaan päästä tähän uskontoon käsiksi. Mikä on uskonnon harjoittamista ja
mikä kulttuuria, tai päinvastoin, kuten Anonyymi kirjoittikin. Joskus on tosi vaikea erottaa
suuntauksia toisistaan..näin länsimaalaisittain ajatellen vaikkapa shiiat ja sunnit kuuluvat
samaan kategoriaan, mutta heillähän on kuitenkin ihan erilaiset/erilaisia käsityksiä asiasta.

Minä en todellakaan ole mikään islamin asiantuntija enkä sellaiseksi koskaan tulekaan, vaikka
kuinka yrittäisin asiaan paneutua..mutta mielenkiintoinen tämä aihe on. Suomessa paras asian-
tuntija on varmasti Jaakko Hämeen-Anttila. Minulla on muutama islamista kertovaa kirjaa
ja jotain omaakin kokemusta on, nimenomaan maltillisista islamilaisista ja ihan vähän ei-niin-
maltillisista. Mulla on mm. J.H-A'n kirja 'Islamin käsikirja', jota en itsekään vielä lukenut, mutta
täytyypä lukaista, kun tämä asia nousi esille täällä.

-tmaria-

Kysyisin mitä mieltä olet tästä imaamin asemasta. Saamieni tietojen mukaan, he ovat itse ottaneet tämän ns. tehtävän olla eräänlainen yhteyshenkilö. Koraanissa ei ilmeisesti näitä imaameja mainita. Jokaisella uskovalla pitäisi olla suora yhteys, ilman imaameja. Käsitykseni mukaan naisten, ei koraanin mukaan tarvitse pukeutua, näihin peittäviin kaapuihin. Sekin määräys on tullut jostain muualta.

Vierailija

Kysyisin mitä mieltä olet tästä imaamin asemasta. Saamieni tietojen mukaan, he ovat itse ottaneet tämän ns. tehtävän olla eräänlainen yhteyshenkilö. Koraanissa ei ilmeisesti näitä imaameja mainita. Jokaisella uskovalla pitäisi olla suora yhteys, ilman imaameja. Käsitykseni mukaan naisten, ei koraanin mukaan tarvitse pukeutua, näihin peittäviin kaapuihin. Sekin määräys on tullut jostain muualta.

Vierailija

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että on viisainta kun en tästä asiasta sano mielipidettäni ensinkään.[/quote]

Vierailija

Lainaus:

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että on viisainta kun en tästä asiasta sano mielipidettäni ensinkään.

[/quote]

Ensin, hän kroonisen turhatuneena kykenemättömyyteensä kesksutella asiallisesti perustellen hyvin argumentoivien, asiallisten ja todistusaineistoa esille tuovien kasksutelijoiden kanssa ( kyeten itse tavoilleen ja luonnolleen uskollisena ainoastaan tyjänpäiväiseen ja provosoivaan suunsoittoon ), pyytää raukkamaisesti poistamaan erittäin asiapitoisen ketjun / ketjuja ja sitten hän on frustroitunut kun ko. keskutelijat eivät katso tarpeelliseksi ottaa osaa hänen provosointimielessä avaamaansa ketjuun ;D

LOL

Vierailija
tmaria

Heippa!

Kiitos Anonyymi, eilen klo 21.09, asiallisesta linkistä islamin usontoon ja samalla
hyvä, kun selvensit sanaa ismalismi=poliittinen islam. Käytin sitä tosi huolimattomasti
omassa kirjoituksessani.

Jatketaan keskustelua, me, joita asia kiinnostaa. Tällä kanavalla on niin selkeä otsikko,
jotta he, joita asia ei yhtään kiinnosta, voivat ohittaa edes kanavaa avaamatta..;)

-tmaria-

Hei taas,
laitoin eilen sen linkin. Tänään luin parikin islamia koskevaa lehtiartikkelia. Toinen oli Egyptin tilanteesta ja siellä jalansijaa saavasta muslimiveljeskunnasta. Toinen oli Turkista, jossa sielläkin on nousemassa uskonnollinen poliittinen liike. Turkista pyrittiin aikoinaan tekemään Atatyrkin johdolla uskonnoton valtio, mutta kansan keskuudessa halutaan taas uskonto mukaan arkeen ja politiikkaan. Esimerkiksi Turkin naisista osa haluaa käyttää päähuivia. Muistelen, että se oli aikaisemmin jopa kiellettyä. (Muistelen, en väitä!)
Uskonnon vahva ote hallinnossa merkitsee yleensä ihmisoikeusloukkauksia. Islamin äärisuuntaa noudattavissa maissa kuten Afganistanissa ja Saudi-Arabiassa naisten ja homoseksuaalien asema on epäinhimillinen.

Meillä käydään hyvin tunneperäistä keskustelua vieraista uskonnoista, varsinkin islamista. Voihan siihen lukemalla tutustua, silloin on helpompi ymmärtää muslimien maailmaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat