Pääsiäistä / kevättä odotellessa

Vierailija

Odotan innokkaana jo pääsiäistä , kevät ei ole tosin lempivuodenaikani, mutta odotan mahdollisuutta päästä pääsiäiskokolle. Mitä vanhemmaksi tulen, sen innokkaammin sitä odotan. Itse en ole asunut pohjanmaalla, enkä liioin
syntynyt siellä, mutta äitini kautta juureni on siellä. Pääsiäiskokko merkitsee samalla suvun tapaamista, yhteenkuulu-
mista. Pääsiäiskokolle kaikki ovat tervetulleita. Joka puolella on omat perinteensä pääsiäisenvietossa.Itäsuomalaisessa perinteessä pikkunoidat kulkevat ja virpovat ja antavat koristeluita pajunkissoja. Pääsiäispasha( toivottavasti kirjoitin oikein) on herkku. Ja tietenkin mämmi kuuluu pääsiäiseen , samoin lampaanliha.Ordotokseille pääsiäinen on tärkeä kirkollinen juhla. Pääsiäisenviettotavat ovat kaupallistuneet, mämmiä saa ympärivuoden, samoin lampaanlihaa, suklaamunia, pashaa .Omaan pääsiäispöytääni kuuluu rahkapiirakka, pullataikinapohjaan tehty.Ja ehkä koristan kotini narsissikimpulla. Erilaiset tavat viettää juhlapyhiä ovat rikkaus, en usko että ne hevin häviävät.Eivät ainakaan niin kauan kuin on tarmokkaita puuhaihmisiä, jotka vievät niitä eteenpäin.
janttukatriina

Kommentit (2)

Vierailija

Karjalan Liitto:Palmusunnuntai

"Palmusunnuntai oli Karjalassa nimeltään virposunnuntai. Ortodoksien Lasaruksen lauantain vigiliassa siunattiin pajunoksat, joita sai viedä kotiin ikonin taakse. Lapset keräsivät pajunoksia ja koristelivat niitä. Varhain palmusunnuntaiaamuna perheenäiti virpoi lapset ja karjan, siis ne, joiden kasvua toivottiin. Isäntä virpoi hevoset. Lapset lähtivät aamulla virpomaan kummia, sukulaisia ja naapureita.
Karjalaiselle virpomiselle on ominaista runsaat ja hauskat virpomisluvut. Muita olennaisia piirteitä ovat virpovitsan luovuttaminen virvotulle ja tämän maksama palkka. Palkka haettiin pääsiäislauantaina."
********************************************************************************************************
Meillä täällä Etelä-Karjalassa on useimmiten käytetty tämä helppo ja lyhyt virpomisluku:
Virvon, varvon tuoreeks, terveeks tulevaks vuodeks, sulle vitsa, mulle palkka.

(Virvontaperinne ei liity sinällään millään tavoin noidaksi pukeutumiseen. Trulliksi eli noidaksi pukeutuminen on ollut täysin erillinen, länsisuomalainen perinne. Ruotsista rantautuneen perinteen mukaan noidat kiertelevät ovelta ovelle toivotellen hyvää pääsiäistä.)

- Mummo Karjalasta -

Vierailija

Minä myös toivoisin että virpomaan tulija olisi ihan tavallisesti pukeutunut. En pidä "pikkunoita"-ilmiöstä ollenkaan.

"Sen muistoksi kun Kristus ratsasti Jerusalemiin:
Virvon, varvon vitsa uus
kaunis niinkuin kukkiva kuus
Elämän onnea toivotan sinulle
Palkan kauniisti maksanet minulle.
Jumala Sinua siunatkoon!"

nimim.Kevätesikko

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat