energiavampyyrit ?

Vierailija

Karta ihmisiä, jotka imevät sinusta energiaa ja nakertavat itseluottamustasi.
Tiedät kyllä, keitä he ovat.
Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan, jotka näkevät parhaat puolesi ja muistuttavat sinua niistä.
Pessimistit, ruikuttajat ja arvostelijat vievät sinusta mehut.
- - -
näin muistuttaa sähköpostiviestini tänään ;)

Koin aiheelliseksi "karsia" seuraani niin, etten kovin paljon marisijoiden seuraan hakeudu,
koska itse olen "heikossa hapessa " elämäntilanteeni vuoksi,
ja olen huomannut eräät tyypit lähelläni "energiarosvoiksi".

Se on itsepuolustusta.
Toki heitäkin tapaan enkä karkuun juokse, mutta yritän vahvistautua henkisesti ennenkuin menen
sovittuun tapaamiseen....
Sukulaisiaan kun ei voi valita, ja marisija muuttuu pahempaan suuntaan jos hänen ihmissuhteensa loppuvat kokonaan..

Mutta kuten sanoin :itsepuolustus on välillä tarpeen, joten hakeudun mukavien ihmisten seuraan, jotta pääsen hymyilemään muitten kanssa.
Ja nauraa hekottamaankin.
Täällä murre-ja luontoa kuvaavilla palstoilla hymy nousee huulille, kiitos siitä ! ;)

Kommentit (11)

Vierailija

Hyvää huomenta sinulle keskustelun aloittaja :-) Huomaan, että sinäkin
iloitsit, kun Kokki-Jussi on pitkästä aikaa tarjonnut meille positiivareiden
ajatusten aamiasta.

Lainasin juuri äsken saman kohdan kuin sinäkin ja laitoin sen narsismi-
keskusteluun :-) Oli niin kiire laittaa se, että unohdin kirjautuakin.

Se on ihan totta, että jokainen joutuu joskus tekemisiin "energiarosvojen"
kanssa ja herkempi ihminen tunnistaa heti heidät. Kun on jonkun aikaa ollut
sellaisen ihmisen seurassa, on tunne, että on jäänyt aivan voimattomaksi.
Jos tietää jo ennakkoon tapaavansa sellaisen energiarosvon, voi ajatella
ympärilleen suojaavan valokuvun ja ajatella: olen turvassa, hän ei pääse
vahingoittamaan minua, eikä varastamaan energioitani.

Sitten on tietysti hankalampi tapaus se, että oman perheen jäsenissä on joku
tuollainen energiasieppari, tapaamista ei voi välttää ja hän saa koko kodin
energiatason laskemaan. Perheen jäsenet saattavat olla aivan eri ns.
"värähtelytasoilla" Tapio Kaitaharju on kirjoissaan erittäin selkeästi puhunut
värähtelytasoista ja niiden vaikutuksesta ihmisen hyvään tai huonoon oloon.

Esimerkiksi jo vieraillessakin sellaisessa kodissa, tunnistaa pian, että siellä
ei ole hyvä olla ja haluaa mahdollisimman pian päästä pois.

Keskustelun aloittaja, sinulle ei varmaan tarvitse erikseen kertoa, että
mielestäni olet aloittanut hyvän keskustelun ja aihe on todella tärkeä, jokainen
kohtaamme koko ajan erilaisia ihmisiä ja erilaisia energioita :-)

Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi. Ihan liian tiukka en neuvoisi kuitenkaan olemaan ystäviä valittaessa, meillä kaikilla on huonoja päiviä. Tietysti jos kaverilla on jatkuvasti huono päivä, niin eri asia...!

Vierailija

JOS ystäviä käy karsimaan noilla perusteilla,voip yks päivä ollakkin,että olet ilman ystäviä.Kunniaan ihmisten oma persoonallisuus ja antaa kaikkien kukkien kukkia:)

Vierailija

http://www.bookplus.fi/kirjat/roos,_ingalill/energiavaras_uuvuttaa_ihmis...

Energiavaras uuvuttaa ihmissuhteet
Ingalill Roos

Onko lähipiirissäsi joku, joka saa sinut aina vaan selittämättömän väsyneeksi tai voimaan huonosti? On olemassa ihmisiä, jotka eivät kuuntele, mitä muut sanovat vaan pitävät omia asioitaan tärkeämpinä käyttäen yhteisen ajan vain niistä puhumiseen. Tällainen ihminen haluaa olla aina oikeassa ja hänen reaktionsa ja tunteensa ovat aina ykkössijalla. Hän saa läheisensä tuntemaan itsensä kerta toisensa jälkeen latistetuksi. Ingalill Roos antaa tällaiselle ihmiselle nimen energiavaras. Hän voi olla melkeinpä kuka tahansa, vaikkapa puoliso, ystävä tai työkaveri. Ja heitä on paljon.Kirjassa kuvataan energiavarkaan aiheuttamaa negatiivista käyttäytymistä sekä sitä, miten kukin voi itse alkaa panemaan rajoja ja sanomaan ei energiavarkaille. Se pyytää miettimään: Saanko saman, mitä annan? Osaanko suojella itseäni ja panna rajat? Olenko minä ihmissuhteissa ainoa kuunteleva osapuoli? Toivonko, että asiat muuttuisivat itsestään? Ingalill Roos on Göteborgin yliopistosta ja Göteborgin Psykoterapia-instituutista valmistunut psykoterapeutti ja sosionomi. [...]

Vierailija

Lainaus:
18:39
Energiavaras on siis narsisti????

Ei hän mielestäni läheskään aina ole narsisti, vaan hyvin monella
ihmisellä on muuten vain taitoa latistaa toinen ihminen ja korottaa
itsensä toisen yläpuolelle.

Vierailija

Lainaus:
08.08.11 10:07
JOS ystäviä käy karsimaan noilla perusteilla,voip yks päivä ollakkin,että olet ilman ystäviä.Kunniaan ihmisten oma persoonallisuus ja antaa kaikkien kukkien kukkia:)

Sehän on selvä, että meillä kaikilla on parempia ja huonompia päiviä,
mutta mitä iloa on sellaisesta "ystävästä", jonka tapaaminen kerta kerran
jälkeen vie kaikki voimavarasi?

Vierailija

Lainaus:
Aloittaja:
.....Koin aiheelliseksi "karsia" seuraani niin, etten kovin paljon marisijoiden seuraan hakeudu,
koska itse olen "heikossa hapessa " elämäntilanteeni vuoksi,
ja olen huomannut eräät tyypit lähelläni "energiarosvoiksi".....

En tiedä elämäntilannettasi, eikä minun tarvitsekaan, mutta esim.
vaikeasta sairaudesta toipumiseen on hyvänä apuna iloinen, positiivinen
mieli ja nauru. Oikea ratkaisu mielestäni on, että mahdollisuuksien mukaan
vältät energiavarkaita ja ilon pilaajia. Kaikkea hyvää Sinulle :-)

Vierailija

[/quote]
Sehän on selvä, että meillä kaikilla on parempia ja huonompia päiviä,
mutta mitä iloa on sellaisesta "ystävästä", jonka tapaaminen kerta kerran
jälkeen vie kaikki voimavarasi?
[/quote]

Ei olekaan järkeä. Joskus kannattaa tietysti miettiä, että onko ihminen vaikeassa elämäntilanteessa? Silloin ihminen on usein hyvin rasittava. Avioero tai puolison kuolema masentaa ja katkeroittaa. Jos ystävä jaksaa käydä läpi vaikeat hetket toisen kanssa, niin parempien aikojen koittaessa voi tulla positiivisia yllätyksiä.

Ainakin minusta tosiystävyys kestää paljon ja erilaisia elämäntilanteita, aivan kuten hyvä ja pitkä avioliittokin.

Jos ystävä taas on luonteeltaan ilkeä niin taas kerran, eri asia.

Vierailija

Eipä sellaisesta ystävästä olekaan mitään iloa vaan tapaaminen väsyttää ja ahdistaa! Joten tapaan mahdollisimman harvoin sellaista "ystävää". Kohdalleni on elämän tiellä osunut useita tällaisia persoonia. Olen tulkinnut heidät kateellisiksi ja omahyväisiksi määräiliöiksi. Valitettavasti ystäväpiiri on hurjasti supistunut. Mutta olen ajatellut, että minun on jaksettava ne arkiasiat ja voinnit omassa kropassani. Joten se on itsesuojelua. Sanoisin, että jopa viisautta.
Olipa minulla vuosikymmenet kumppani joka osasi latistamisen taidon. Hän huomasi oitis jos olin iloinen tai hyvilläni erityisesti. Hän sanoi jotain täysin epäkypsää ja inhottavaa, että taatusti lakkasin iloitsemasta! Onneksi minun ei tarvitse enää olla kohteena!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat