kelan ihmeelliset päätökset lapsiperheen asiassa.

Vierailija

minä olen mummo asun poikani perheen yläkerrassa ja olen katsellut kuin aitiopaikalta heidän taisteluaan yhteiskunnan erilaisten tukien ja sen sellaisten viidakossa. Yksi lapsi kastelee vuoteensa lähes joka yö ja pyykkikoneet rullaa pyykkiä sen takia aivan kohtuuttomia määriä. He saivat hyvän lääkkeen, joka on kallis kuin mikä, ja hakivat kelalta siihen tukea. Päätös oli, että tukea ei myönnetä , koska lääke auttoi heti, No perheellä ei ole varaa kalliiseen lääkkeeseen, ja siis kastelu jatkuu, kun ei ole varaaa maksaa kauheaa hintaa lääkkeestä. Miksi Kela päättää näin, että jos lääke auttaa heti tukea ei anneta. Eikö tuki ole sitä varten , että köyhimmillä on varaa ostaa liian kalliit lääkkeet, ja lapsi saisi avun. Nyt perhe kitkuttelee toimeentulon rajamailla, perheessä on 5 lasta, ruoka, pesuaine, vesi ym menot on hurjia. Mummona ihmettelen Kelan päätöksiä tällä sektorilla. Eikö kelan tulisi korvata lääkekuluja jos niitä ei perhe itse pysty hoitamaan. ?? Kyllä on nyt eduskunnalla töitä, kun ajavat pienten ihmisten asiaa. Minä ainakin äänestän niitä jotka tekevät myös jotain. Eikä niitä jotka vaan nauttivat isoa palkkaa ja unohtavat vaalien jälkeen kuka oli se joka heidät sinne äänesti. Ja kuka on se joka hoitaa pienempien, vanhusten ja vammaisten asioita. Terveelle järjelle olisi käyttöä eduskunnassa. Kuka vaan uskaltaa käyttää sitä. ???

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ei Kelan tehtävänä ole korvata lääkekuluja kuin ko. lain mukaan. Jos joku ei pysty osatamaan lääkkeitä, on käännyttävä sosiaalitoimiston ja siellä toimeentulotuen piiriin. Monilapsisen perheen lapsen lääkekuluista ei todellakaan saa ottaa kiinni. Paikalliseen sossuun kipinkapin. Sieltä on PAKKO - mikäli perheen tulot todella ovat pienet, saada nuo lääkkeet.

Toisaalta - myös itse aikoinani lapsen lasteluongelmaa hoitaneena, olisin kaivanut vaikka mistä rahat, jos tuolloin olisis ollut lääke joka auttaa heti. Kävimme pitkän tien, hyvin tuloksin.

Vierailija

Lainaus:

minä olen mummo asun poikani perheen yläkerrassa ja olen katsellut kuin aitiopaikalta heidän taisteluaan yhteiskunnan erilaisten tukien ja sen sellaisten viidakossa. Yksi lapsi kastelee vuoteensa lähes joka yö ja pyykkikoneet rullaa pyykkiä sen takia aivan kohtuuttomia määriä. He saivat hyvän lääkkeen, joka on kallis kuin mikä, ja hakivat kelalta siihen tukea. Päätös oli, että tukea ei myönnetä , koska lääke auttoi heti, No perheellä ei ole varaa kalliiseen lääkkeeseen, ja siis kastelu jatkuu, kun ei ole varaaa maksaa kauheaa hintaa lääkkeestä. Miksi Kela päättää näin, että jos lääke auttaa heti tukea ei anneta. Eikö tuki ole sitä varten , että köyhimmillä on varaa ostaa liian kalliit lääkkeet, ja lapsi saisi avun. Nyt perhe kitkuttelee toimeentulon rajamailla, perheessä on 5 lasta, ruoka, pesuaine, vesi ym menot on hurjia. Mummona ihmettelen Kelan päätöksiä tällä sektorilla. Eikö kelan tulisi korvata lääkekuluja jos niitä ei perhe itse pysty hoitamaan. ?? Kyllä on nyt eduskunnalla töitä, kun ajavat pienten ihmisten asiaa. Minä ainakin äänestän niitä jotka tekevät myös jotain. Eikä niitä jotka vaan nauttivat isoa palkkaa ja unohtavat vaalien jälkeen kuka oli se joka heidät sinne äänesti. Ja kuka on se joka hoitaa pienempien, vanhusten ja vammaisten asioita. Terveelle järjelle olisi käyttöä eduskunnassa. Kuka vaan uskaltaa käyttää sitä. ???

Niin, ihan samaa luokkaa on tuo Kelan päätös kuin ovat monet sairauseläke-päätöksetkin. Potilaan tutkinut lääkäri kirjoittaa diagnoosin ja suosittelee eläkettä, koska tietää potilaan työkyvyttömäksi. Kelan lääkäri kaikkitietävyydessään ja kaikkivoipaisuudessaan kuitenkin hylkää eläkehakemuksen, potilasta näkemättä ja tutkimatta.
Pääasia on, että eläkkeitä myönnetään mahdollisimman vähän.
Samaten lapsiperheet jäävät vaille tarvitsemaansa tukea.
Hannu Karpoa tarvittaisiin kipeästi edelleen. Hänen ohjelmassaan kun vääryyttä kärsineet saivat julkisuutta, he usein saivat väärät päätökset korjattua ja asiansa kuntoon.

Vierailija

Lainaus:

Teidän kannattaa tehdä valitus Kelalle, ja kirjoittaa siihen myös tarkkaan perusteet, miksi kyseistä lääkettä ei pystytä hankkimaan. Myös kaikki mahdolliset tulot, avustukset joita perhe mahdollisesti saa. Pyytäkää päätökset aina kirjallisena, siten on mahdollista viedä asia aina ylemmälle tasolle valituksen muodossa. Aikoinaan tämä sosiaalijärjestelmä luotiin Suomen omille vähävaraisille, valitettvasti se on nykyisin, enenmmän näiden ulkomaalaisten järjestelmä. Mikä on mielestäni todella väärin, ensin pitäisi hoitaa oman maan kansalaiset, ja sitten vasta muut. Koska rahat eivät riitä enää näiden suurien kustannusten vuoksi, usein tulee kielteinen päätös. Mielestäni asiaa ei kannata jättää tähän, vaikka valitus onkin aika iso ja byrokraattinen järjestelmä.

Vierailija

Vastaus anonyymi 09:34

Kielteinen päätös oli tullut nimenomaan Kelalta. Kyseinen laitos korvaa melkein kaikista lääkkeistä tietyn osan, joitakin se ei korvaa ollenkaan, joitakin se myöntää jopa ilmaiseksi. Toimeentulotukea voi todellakin saada, mutta emme tiedä tässä tapauksessa, mikä on tilanne tällä hetkellä.

Vierailija

Itse painiskellut aikoinaan samojen kasteluasioiden kanssa 2 lasta ja kumpikin kasteli, veden kannoin kaukaa lähteestä ja jynssäsin pyykkilaudalla pyykin puhtaaksi.
Neuvolassa neuvoivat ostamaan jos mahdollista automaattopesukoneen ....niin siis meillä ei ollut edes sähköä saatikka pulsaattorikonetta.
En tienyt itkeäkkö vai nauraakko mistään lääkkeistä ei puhuttu joku patja kuulema olisi ollut mutta sekin liian kallis hankittavaksi näin minulle kerrottiin.
En kyllä tiedä olisinko syöttänytkään tämän takia mitään lääkkeitä lapsillani sillä kasteluhan on yleistä ja jää kyllä ajallaan pois ellei elimellistä vikaa ole.
Säännölliset nukkumaanmeno ajat ja ei enempiä juomisia nukkumaan menssä ja yleensäkin säännöllinen elämänrytmi auttaa tilanteessa.

Vierailija

Onko lääke ainoa asia tähän vaivaan? Onko lääkäri tutkinut,ettei ole mitään rakenteellista vaivaa? Ajattelin,että olisiko leikkaushoidosta apua?

Vierailija

Lainaus:

Muistan erään tapauksen tuttava perheelllä. Heillä oli sama ongelma, joka poistui ihan ilman lääkitystä. Lapselle ei annettu enää illalla juomaa, korkeintaan ihan vähän jos janotti. Käytettiin pissalla ennen nukkumaanmenoa, jos lapsi oli levoton yöllä, vietiin myös pissalle. Tämä oli työlästä jonkin aikaa, mutta yökastelu jäi pois. Kannattaa ainakin kokeilla, voihan toki olla myös sairaus, joka sen aiheuttaa, mutta se
pitäisi tutkia.

Vierailija

Vuoteen kastelu on hyvinkin yleistä alle kouluikäisillä lapsilla ja monesti perinnöllistä. Pyykkiä kertyy, muttei muuten ole vaarallista. Lasta ei missään tapauksessa saa nuhdella kastelusta. Nykypäivänä on paksuja vaippojakin saatavana, joita voisi yön ajaksi laittaa, niin ei vuodevaatteet ala haista virtsalle.

Vierailija

Kasteluun on aina jokin syy, tavallisimmin henkinen. Jo kuivaksi oppinut lapsi voi taantua esim. stressin seurauksena. MM. avioero, riidat perheessä, pelko, erilaiset uhat, yksinäisyys, hylätyksi tulemisen tunne jnejnejne voivat aiheuttaa kastelua. Eli, neuvolan kautta terapeutille!!

Vierailija

Lainaus:

Eikö tuki ole sitä varten , että köyhimmillä on varaa ostaa liian kalliit lääkkeet, ja lapsi saisi avun. Nyt perhe kitkuttelee toimeentulon rajamailla, perheessä on 5 lasta, ruoka, pesuaine, vesi ym menot on hurjia. ?

Näitä tarinoita lukiessa mietin aina, miksi hankitaan noin monta lasta, kun ei tahdota tulla toimeen niiden kulujen kanssa, joita suuresta perheestä aiheutuu. Näin hyvien perhesuunnittelumahdollisuuksien aikana.

Vierailija

Lainaus:

Kasteluun on aina jokin syy, tavallisimmin henkinen. Jo kuivaksi oppinut lapsi voi taantua esim. stressin seurauksena. MM. avioero, riidat perheessä, pelko, erilaiset uhat, yksinäisyys, hylätyksi tulemisen tunne jnejnejne voivat aiheuttaa kastelua. Eli, neuvolan kautta terapeutille!!

Meillä ei ainakaan syy ollut henkistä,lääkäri sanoi sen johtuvan lapsen sikeästä unesta hän ei kertakaikkiaan herännyt pissahätään.
Sain neuvon että kun lapsi alkaa vääntää ja kääntää yöllä vuoteessaan niin hänet pitää herättää pisalle mutta lapsen täytyy todellakin herätä eikä häntä saa puoliunessa käyttää vessassa.
Tätä aloinkin noudattaa samoin säännöllistä nukkumaan menoa ja juomista vältettiin kello 18:00 jälkeen.
Vaikeaa oli saada lapsi todellakin heräämään yöllä niin perusteellisesti että hän tiedosti täysin vessassa käynnin ja sehän taas todellakin tuki sitä sikeäunisuutta ja siitä johtuvaa yökastelua.
Millään muotoa en olisi lapselle alkanut lääkkeitä syöttämään.
Ei tässä sen kummempaa terapeuttia tarvittu :)

Vierailija

Just noin. Useimmiten kasteluun ei ole mitään henkisiä syitä. Rakko vain tulee liian täyteen ja lapsi ei herää. Yleensä kouluiässä kastelu alkaa vähentyä. Jotkut kastelevat vielä 12-13 vuotiaina.

Vierailija

!3.2 Hesarin yleisönosastossa joku lääkäri kirjoitti Kelan "ihmeellisistä tulkinnoista" lääkkeiden korvattavuudesta.
Erään syöpäasiakkaan lääkkeen korvattavuus oli yht,äkkiä muuttunut niin,että se ei ollutkaan korvattavissa tammikuussa,mutta helmikuussa se taas oli.
Eikä Kela ilmoita mihinkään lääkkeiden korvattavuuden muutoksista,sen saa tietää vasta kassalla.Aika hankalaa,jos minä saan vasta kassalla tietää,riittääkö rahani tässä kuussa lääkkeeseen,vai joudunko pitämään pakollisen paussin.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Eikö tuki ole sitä varten , että köyhimmillä on varaa ostaa liian kalliit lääkkeet, ja lapsi saisi avun. Nyt perhe kitkuttelee toimeentulon rajamailla, perheessä on 5 lasta, ruoka, pesuaine, vesi ym menot on hurjia. ?

Näitä tarinoita lukiessa mietin aina, miksi hankitaan noin monta lasta, kun ei tahdota tulla toimeen niiden kulujen kanssa, joita suuresta perheestä aiheutuu. Näin hyvien perhesuunnittelumahdollisuuksien aikana.

Samaa mieltä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat