Vesimelonin kasvatus

Vierailija

Onko kukaan kasvattanut vesimelonia ja jos niin kuinka on onnistunut?

Sivut

Kommentit (43)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ostin kesäkuun alussa vesimeloonin taimen puutarhalta.Myyjä sanoi,että jos ei ole kasvihuonetta,niin meloonin kasvattaminen ei onnistu.Minulla ei ole kasvihuonetta,vaan lämpimällä seinustalla räystään alla on kasvusäkki( luomu).
Päätin kuitenkin kokeilla meloonin kasvatusta siinä.Olisiko sitten lämpimän kesän ansiota,että se on hyvin menestynyt siinä kasvusäkissä.Se on kukkinut paljon ja siinä on paljon pieniä meloonin alkuja ja yksi joka on muita suurempi.
Tänään mittasin sen ja se on halkaisijaltaan n. 8 senttiä.En sitten tiedä mitä sen sisällä on,sen näkee sitten.
Olen suojannut sen yöksi ja "viileimmiksi" päiviksi suojaharsolla.
Laitoin tulitikku-askin tuohon meloonin vierelle,niin on parempi nähdä sen koko.

Vierailija

Hauskaa kun joku toinenkin on hurahtanut samaan kokeiluun :)
Minulla on ensimmäinen kokeilu ja siemenet otin talvella makeasta melonista ei siinä ollutkaan kuin 3 siementä.
Kasvatin niitä ikkunalaudalla pikkupurkissa ja keväällä istutin kasvihuoneeseen isoon ammeeseen (lasten).
Melonit oli kuitenkin tukahduttaa tomaatit ja kasvihuoneessa kaikki pukkuiset alut kellastuivat ja putoilivat pois.
Nostin ammeen kasvustoineen ulos, olihan muuten homma irroitella kaikki rönsyt tomaattin varsilta.
Nyt ulkona melonit innostuivat oikein kunnolla omenapuun siimeksessä.
Melonin rönsyt kasvattavat juuristoa maahan ja samalla alkoivat melonin hedelmätkin voida oikein hyvin .
Kauniita kiiltäviä ja kasvavat liki silmissä isoimman ympärysmittä on 25 cm.
Viime yönä oli vain +3 astetta joten peittelin ne iltasella hellästi vanhojen lakanoiden alle tutumaan :)
Laittelehan taas tänne tietoja omasta melonistasi kivaa seurata miten ne kasvavat.

kirjoitteli Kotu

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ooh Kotu,sinullahan alkaa olla jo jättimelooni,verrattuna tuohon minun pikkuiseeni.Tosin olen huomannut,että sen kasvu on huimaa.Eilisestä on taas tullut sentti lisää:)

Vierailija

Minä luulen kuvista päätellen että meillä saattaa olla eri lajiketta nuo meloonimme , mene ja tiedä pikkuinen tuo on minunkin vielä juuri äskettäin halkaisin kaupasta tuodun "jättiläisen" no ensiviikolle luvatut 25 asteen lämpöiset päivät kasvattavat näitä varmaankin kummasti.
Tuli mitä tuli mutta ihan hauska ja mielenkiintoista puuhaa seurata miten nämä melonimme kasvaa.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Edellisestä kirjautumisesta,joka oli 11.8 on tullut vesimeloonille 2 senttiä vyötärönympärystä lisää.Kasvu ei ole niin huimaa enää,kuin aurinkoisilla säillä.Joku on lisäksi käynyt vähän nokkasemasta sen kyljestä.
Ilmeisesti ei ole kovin maukasta ollut,kun on jäänyt vaan yhteen kertaan.

Vierailija

-ne ovat lähtöisin Shikokun saarelta Zentsuji:sta, joissa niitä on kasvatettu jo kolmisenkymmentä vuotta.
- on sillon tällöin näkynyt myös tetraedrin muotoisia melooneja.
Hintaa oudoksuessa on hyvä muistaa, että täällä on pitkät perinteent ns. premium -hedelmille, mm. viimeisen päälle kasvatettuja omenoita löytyy myynnistä satiinilla vuoratuissa puulaatikoissa ja hinnat sen mukaisia.
Myös nämä kuutiomelonit ovat tällaisia premium -tuotteita, joissa kasvuolosuhteisiin on kiinnitetty erityistä huomiota – ne ovat yksinkertaisesti todella hyviä niin maulta kuin rakenteeltaankin.
------
Onkohan kukaan kokeillut Suomessa vastaavaa?
Muistelen joskus lukeneeni Aku Ankkaa, jossa oli kuution muotoisia ..tomaatteja?
vai oliko nekin meloneja? ;)

Vierailija
marjutti

Edellisestä kirjautumisesta,joka oli 11.8 on tullut vesimeloonille 2 senttiä vyötärönympärystä lisää.Kasvu ei ole niin huimaa enää,kuin aurinkoisilla säillä.Joku on lisäksi käynyt vähän nokkasemasta sen kyljestä.
Ilmeisesti ei ole kovin maukasta ollut,kun on jäänyt vaan yhteen kertaan.

Tervehdys kuin tuulahdus hikinen olo tulin juuri puolukkametästä ja selkää jomottaa niin vimmatusti.

Mukavaa seurata melonisi kasvua kyllä se ihan varmasti on eri lajiketta kuin omani kuvio ja väri ovat ihan erilaiset.
Meillä katseltiin eräänä aamuna kuinka mustarastas lähestyi uhkaavasti meloni viljelmääni joten rakensimme verkko kehikon viljelmän päälle eivätpähän pääse nokkimaan rakkaita melonejani.

Mittasin juuri että minulla isoimman melonin ympärysmitta on 36 cm.
Pienempiä en viitsinyt mitata lainkaan.

Sinulla näyttää olevan harsokangas melonin alla olen miettinyt pitäisikö minunkin laittaa jotain niiden alle ?
Toivottavasti ei tule halloja vielä pitkään aikaan.
Kerroinko jo kuinka nuorin lapsenlapseni tilasi tuon isoimman itselleen:)
Ei muuta kuin lämpimiä päiviä ja öitä.

1. meloni

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat