Miten sinua kasvatettiin?

Vierailija

Miten sinua kasvatettiin kun olit lapsi? Saitko piiskaa tai muuta fyysistä kurmuutusta? Jos sait, mitä siitä silloin ajattelit? Entä mitä nyt ajattelet siitä?

Minä sain kerran lapsena piiskaa; olin äidin mielestä piirrellyt rumia kuvia veljeni kanssa. Tunsin saaneeni rangaistuksen ihan aiheetta. Ja olin hyvin ymmälläni äidin toiminnasta. En muista hänen koskaan muuten satuttaneen ketään meistä. Muutenkin hän oli hyvin hyvä ja rauhallinen äiti, selitti aina asioita etukäteen ja jutteli paljon lastensa kanssa. Varmaan hän oli siinä tilanteessa (oman seksuaalikielteisyytensä kanssa) niin neuvoton, ettei poloinen muuta osannut. En ollut erityisen loukkaantunut, ymmälläni vain. (Ei kai äiti kovaa lyönyt). Mutta en edelleenkään näe äidin toiminnassa mitään viisautta. Enkä perusteluja.
Moni sanoo saamistaan selkäsaunoista: ”Hyvää se vaan minulle teki” ja ”Ihan ansiosta sain”. Epäilen että monikaan näin toteavista ei ole tutkinut tuntojaan perusteellisesti.

Kommentit (8)

Vierailija

Minä en saanut lapsuudessani piiskaa, enkä muutakaan ruumiillista kuritusta. Kerran on isä tukistanut kun puhuin rumia. Olen aina ollut enemmän isän tyttö kuin äidin, isä oli lempeä ja kiltti, äiti taas sanoi topakasti jos piti jotain tehdä, eikä oikein olisi viitsinyt. Samaa olen noudattanut omiin lapsiini, en ole ruumiillisesti kurittanut, vaan puhumalla on selvitty tilanteesta kuin tilanteesta.

Vierailija

Suurin osa ennen kahdeksankymmenlukua syntyneistä on saanut piiskaa. Joillekin se oli kauhistus ja jotkut saivat siitä ikuisen kaunan aiheen. Aika monet ovat kuitenkin olleet nykykeskusteluisssa sitä mieltä, ettei se pahaksi ollut. Harva siitä silloin nuorena on nauttinut mutta joskus myöhemmin sitten mieli on voinut muuttua. He ovat esim. kokeneet, että se toi turvalisuuden tuhteen kun oli joku joka asetti selvät rajat ja niistä sitten pidettiin kiinni. Maailma on monimuotoinen :)

Vierailija
perinteinenmies

Suurin osa ennen kahdeksankymmenlukua syntyneistä on saanut piiskaa. Joillekin se oli kauhistus ja jotkut saivat siitä ikuisen kaunan aiheen. Aika monet ovat kuitenkin olleet nykykeskusteluisssa sitä mieltä, ettei se pahaksi ollut. Harva siitä silloin nuorena on nauttinut mutta joskus myöhemmin sitten mieli on voinut muuttua. He ovat esim. kokeneet, että se toi turvalisuuden tuhteen kun oli joku joka asetti selvät rajat ja niistä sitten pidettiin kiinni. Maailma on monimuotoinen :)

Lapsi on lojaali vanhemmilleen, se saattaa kestää vuosikymmenet, jopa vanhempien kuoltuakin on vaikea sanoa että minun rakkaat vanhempani tekivät pahasti. - Ennen maailmassahan ei ruumiillisesta kurituksesta rangaistu. Mutta ehdottomasti on "lieväkin" fyysinen ja psyykkinenkin väkivalta väärää kasvatusta. Joka lyö tai tukistaa lasta, hän antaa siinä lapselle käyttäytymismallin: "näin tekee aikuinen". - Puhumattakaan siitä, että lapselle saattaa tulla pienempi tai isompi vamma pahoinpitelystä.
Vankeja kun on tutkittu, niin on selvinnyt että hyvin suurta osaa heistä on kuritettu ruumiillisesti kotona. "Joka kurilla kasvaa, se kunniatta kuolee."

Vierailija

Aivan totta. Itsetunto vaan nujerretaan piiskalla ja tukkapöllyillä. Aikuisena ei enää sitten pysytä ruodussa kun on lapsena opittu tottelemaan vain piiskan pelossa. Lapselle voi asettaa rajat muutenkin kuin fyysisesti tai psyykkisesti nöyryyttämällä.

Vierailija

Lastensuojelun Keskusliitto teki jokunen vuosi sitten tutkimuksen ja sen mukaan suuri osa suomalaisista hyväksyy ruumiillisen kurittamisen. Aiheesta käydyssä keskustelussa on puolustettu fyysisen kurittamisen oikeutusta (vaikka se on lailla kielletty Suomessa jo 1984) sillä, että lapsi tarvitsee rajoja. Tottakai tarvitsee rajoja koskeakseen elämäsnsä turvalliseksi. Mutta sen, että on rajoja, ei tarvitse merkitä sitä että kajotaan fyysiseen koskemattomuuteen ja satutetaan. Taitava vanhempi - sellainen joka ylimalkaan ansaitsee tulla vanhemmaksi - osaa kasvattaa muutenkin: henkisellä auktoriteetilla. Tottakai pieniä tahtoikäisiä täytyy joskus ottaa syliin ja rajoittaa fyysisestikin, mutta se on ihan eri asia kuin esim. korvasta vääntäminen, tukistaminen tai lyöminen.

Vierailija

Lainaus:

Lastensuojelun Keskusliitto teki jokunen vuosi sitten tutkimuksen ja sen mukaan suuri osa suomalaisista hyväksyy ruumiillisen kurittamisen. Aiheesta käydyssä keskustelussa on puolustettu fyysisen kurittamisen oikeutusta (vaikka se on lailla kielletty Suomessa jo 1984) sillä, että lapsi tarvitsee rajoja. Tottakai tarvitsee rajoja koskeakseen elämäsnsä turvalliseksi. Mutta sen, että on rajoja, ei tarvitse merkitä sitä että kajotaan fyysiseen koskemattomuuteen ja satutetaan. Taitava vanhempi - sellainen joka ylimalkaan ansaitsee tulla vanhemmaksi - osaa kasvattaa muutenkin: henkisellä auktoriteetilla. Tottakai pieniä tahtoikäisiä täytyy joskus ottaa syliin ja rajoittaa fyysisestikin, mutta se on ihan eri asia kuin esim. korvasta vääntäminen, tukistaminen tai lyöminen.

Minäkin olen ihmetellyt ja kauhistunut, kun iltapäivälehtien epävirallisissa kyselyissä ovat monet hyväksyneet ruumiillisen kurituksen, siis rikoksen! Esimerkiksi tukistamisen hyväksyi jossain kyselyissä ihmeen moni. - Kyllä se niin on, että jos ei vanhempi puhumalla pärjää, esim. keskittymishäiriöisen lapsen kanssa, niin sitten pitää lähteä asiantuntijan pakeille. Tämä ei ole mikään häpeä, vaan osoittaa että vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa hankkia tälle kaiken mahdollisen avun. Sitten lapsi pärjää koulussakin paremmin, ja myöhemmin opinnoissa sekä työpaikalla.
Siteeraan muunnellen: "Joka vitsaa käyttää, se vihaa lastaan." Väkivaltaa käyttävä vanhempi vain purkaa kiukkuaan avuttomaan lapseen, erittäin tuomittavaa.

Vierailija

Lainaus:

- Kyllä se niin on, että jos ei vanhempi puhumalla pärjää, esim. keskittymishäiriöisen lapsen kanssa, niin sitten pitää lähteä asiantuntijan pakeille. Tämä ei ole mikään häpeä, vaan osoittaa että vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa hankkia tälle kaiken mahdollisen avun. .

Näin on. Ei ole häpeä jos pyytää apua. Lapsen kasvattaminen maailmassa, jossa on hyvin vähän apuauktoriteetteja (vanhempien ohella), ei ole helppo homma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat