Vakava ilmiö - lähes joka toinen päivä eläkeläinen tekee itsemurhan

Vierailija

Yli 65-vuotiaat tekevät itsemurhan lähes joka toinen päivä, paljastuu Turun Sanomien selvityksestä.
Eläkeläisiä itsemurhaan ajaa pitkään jatkunut yksinäisyys ja masennus.
Neljä prosenttia iäkkäistä kärsii yksinäisyydestä jatkuvasti, ja yli 30 prosenttia ajoittain.

Suhteellisesti eniten Suomessa itsemurhia tekevät keski-ikäiset.
Yli 500 40–64-vuotiasta päätyi itsemurhaan vuonna 2009.

Suhteutettuna väestön ikäjakaumaan erot ikäryhmien itsemurha-alttiudessa ovat kuitenkin pieniä.

Vanhustyön keskusliiton vanhempi tutkija Marja Saarenheimo kertoo lehdelle, että laaja hyvinvointiprojekti auttoi vähentämään itsemurhien määrää 1990-luvulla.

Iäkkäiden tilannetta projekti ei kuitenkaan juuri parantanut.
STT
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ts-vakava-ilmio---lahes-joka-toinen-pa...

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Sellaista se on kun päivät pitkät kitataan viinaa, niin lähteehän se henki ja luokitellaan itsemurhaksi. Kuoleman syy kun alkoholimyrkytys.

Vierailija

Lainaus:

Sellaista se on kun päivät pitkät kitataan viinaa, niin lähteehän se henki ja luokitellaan itsemurhaksi. Kuoleman syy kun alkoholimyrkytys.

Tännekö hyppäsit, varo täällä voi joku kirjotta murteella,

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eiköhän se ole pikemminkin niin päin, että ne jotka ei istu päiväänsä pupissa jutellen ja juopotellen,
ovat yksinäisempiä.

Viinaan kuolee kyllä paljon suomalaisia, se on todistettu tilastoissa !

Itsemurha on vakava asia !

Vierailija

Katselin tuota uutista ja tilastoja. Muistelen, että naisia oli noista päivänsä päättäneistä vain pieni osa.
Naisilla ehkä on enemmän mielekästä puuhaa ja harrastuksia sekä tuttavia? Myöskään ei alkoholi tai muut
päihteet ole naisilla yhtä usein ongelmana kuin miehillä. - Itse en voisi kuvitella tekeväni itsemurhaa vaikeasti
sairaanakaan, kun ajattelisin jälkeenjääviä. Lapseni joutuisivat kantamaan tuota kauheaa taakkaa koko loppuikänsä:
äiti riisti hengen itseltään. Ehkä jopa kerran ottaisivat mallia, jos elämä menisi heillä oikein vaikeaksi.
Luoja suokoon, etten koskaan sairastuisi psyykkisesti, niin että tulisin itsetuhoiseksi. Kaikin keinoin koetan ainakin
hemmotella itseäni, varojeni puitteissa. Liikuntaa, tapahtumia, konsertteja - kaikkea mikä kullekin tuottaa mielihyvää.
Naapureitaan ja tuttaviaankin kannattaa kutsua mukaan ryhmiin ja menoihin, tai vaikka kahville. Muutama ystävällinen
sana pihalla tai bussipysäkillä ei mitään maksa, mutta rupatteluhetki voi keventää mieltä. Pidetään huolta toisistamme, myös mieliala-asioissa.

Vierailija

Juuri noin. Ei minulla riittäisi edes rohkeutta riistää henkeäni, eipä kyllä ole aihettakaan. Yritän kaivaa ilon aiheita elämästäni päivittäin ja onhan niitä aiheita iloon kaivelemattakin. Kaikki ei ole optimistisia luonteeltaan ja masennus voi yllättää. Itsetuhoisuus on vakava psyykkinen oire.

Vierailija

Lainaus:

Juuri noin. Ei minulla riittäisi edes rohkeutta riistää henkeäni, eipä kyllä ole aihettakaan. Yritän kaivaa ilon aiheita elämästäni päivittäin ja onhan niitä aiheita iloon kaivelemattakin. Kaikki ei ole optimistisia luonteeltaan ja masennus voi yllättää. Itsetuhoisuus on vakava psyykkinen oire.

Meidän, jotka olemme suht´ terveitä ja joilla on toimintakykyä jäljellä on helppo tuomita itsemurhaan päätyneet vanhukset. Jos ei aivan tuomita niin ainakin ihmetellä ratkaisua. Mutta jos elämä on täysin näköalatonta ja jäljellä on vain hidas riutuminen sairauden kynsissä toisten armoilla, muuttuu ratkaisu ymmärrettävämmäksi. Tiedän tapauksen, jossa leski surmasi itsensä seurattuaan ensin puolison tuskallista sairastamista ja saatuaan itse pian saman tautidiagnoosin. Hän pelkäsi pitkittyneitä kipuja ja kaiken toimintakyvyn menettämistä. Odotettavissa oli vain kivut ja kuolema terveyskeskuksen vuodeosastolla. Vielä nykyäänkään ei voi luottaa, että kuoleva saa tarpeellisen kivunlievityksen. Terhokodin kaltaisia laitoksia on vähän ja kaikki eivät niihin pääse.

Vierailija

Edes samassa talossa asuvia ei tervehditä, niin "cooliksi" on maailman meno mennyt.

Viime vuosituhannella tuli uuteen taloon muuttaessa naapurilta kutsu tilaisuuteen talon kerhohuoneessa ja siellä kahvitermarin ääressä tutustuin talon moneen asukkaaseen .
Olivat vartavasten järjestäneet tilaisuuden meille parille uudelle asukkaalle,että päästäs alkuun taloon tutustumisessa , kun olis edes pari "tuttua uutta naamaa".
Hyvin tutuiksi tulivatkin, ikävä on takas mutta työn perässä piti silloin muuttaa..

Nyt ei sano seinänaapuri päivää, vaikka hälle varovast hymyilenkin roska-aitaukseen mennessä....

Vierailija

Lainaus:

Runsas alkoholin käyttö+tupakointi= hidas itsemurha

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Meidän, jotka olemme suht´ terveitä ja joilla on toimintakykyä jäljellä on helppo tuomita itsemurhaan päätyneet vanhukset. Jos ei aivan tuomita niin ainakin ihmetellä ratkaisua. Mutta jos elämä on täysin näköalatonta ja jäljellä on vain hidas riutuminen sairauden kynsissä toisten armoilla, muuttuu ratkaisu ymmärrettävämmäksi. Tiedän tapauksen, jossa leski surmasi itsensä seurattuaan ensin puolison tuskallista sairastamista ja saatuaan itse pian saman tautidiagnoosin. Hän pelkäsi pitkittyneitä kipuja ja kaiken toimintakyvyn menettämistä. Odotettavissa oli vain kivut ja kuolema terveyskeskuksen vuodeosastolla. Vielä nykyäänkään ei voi luottaa, että kuoleva saa tarpeellisen kivunlievityksen. Terhokodin kaltaisia laitoksia on vähän ja kaikki eivät niihin pääse.

Kaikki me ihmiset kuolemme aikanaan. On tosi itsekästä päättää päivänsä oman käden kautta. Psyykkinen terveys kun pettää, niin voi päätyä oman henkensä riistoonkin. Minkäs sille voi jos pää pettää, ei ole aihetta terveen tuomita sairasta!

Vierailija

On tää kansa vaan niin negatiivista! Muillakin sivustoilla sen selvästi näkee! Runosivuillakin uudelle runolle aina annetaan miinukset ensin aj sitä rataa! Positiivisuutta peliin, ei tää elämä niin vakavaa ole etteikö välillä voisi plussia jakaa!;)

Vierailija

Olen tullut asian kanssa tulokseen, että kun talossa on säännökset joita tulisi noudattaa esim. klo 22 aamuseitsemään rauha talossa. Mutta tässä talossa ei sitä ole ,vaan tuona aikana jostaan koirien kanssa rapuissa, paukutellaan ovia, huudetaan, naidaan äänekkäästi. Niin miten tuollainen ihminen jolle on varoitus annettu vielä kehtaisi katsoa silmiin ja iloisesti tervehtiä. Näin meillä hissittömässä talossa. Olemme tosi hämäläisiä! Toivon, että joskus ystävällisyys saisi otteensa ja tapaisi hymyileviä naapureita! Tervehtisi niin kuin ei eilistä olisikaan! Iloa, iloa! Vieläkin minä sanon teille iloitkaa!

Vierailija

Lainaus:

....Olen tullut asian kanssa tulokseen, että kun talossa on säännökset joita tulisi noudattaa esim. klo 22 aamuseitsemään rauha talossa.......

Eikös tämä ylläm. viesti kuuluisi paremminkin taloyhtiön säännöt-keskusteluun? :-)

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

....Olen tullut asian kanssa tulokseen, että kun talossa on säännökset joita tulisi noudattaa esim. klo 22 aamuseitsemään rauha talossa.......

Eikös tämä ylläm. viesti kuuluisi paremminkin taloyhtiön säännöt-keskusteluun? :-)

Mutta tässä talossa ei sitä ole ,vaan tuona aikana jostaan koirien kanssa rapuissa, paukutellaan ovia, huudetaan, naidaan äänekkäästi. Niin miten tuollainen ihminen jolle on varoitus annettu vielä kehtaisi katsoa silmiin ja iloisesti tervehtiä.quote
Liekö sitten joku tehnyt tervehtimättömästä naapurista valituksen, tiedä häntä.
Ei sillä ole koiraa, on vanhus joka ei juokse rappusissa eikä taatusti kilju sängyssä....
minulla ei ole koiraa, en huuda sängyssä enkä muuallakaan...mutta naapuri ei vastaa hymyyn.
Olen tehnyt jotain pahaa?
Kamala miettiä, mitä ihmettä olen hälle tehnyt?

Vierailija

Luultavasti et mitään. Minulla on vastaava kokemus ja toisaalta nykyisessä talossa kaikki tervehtivät. Edellisessä asunnossa epäkohtelias henkilö oli vieläpä talonmies.

Vierailija

Lainaus:

Luultavasti et mitään. Minulla on vastaava kokemus ja toisaalta nykyisessä talossa kaikki tervehtivät. Edellisessä asunnossa epäkohtelias henkilö oli vieläpä talonmies.

Kylläpäs antaa huonon kuvan taloyhtiöstä tuollainen talkkari. Olisi hyvä, kun talonmies olisi sosiaalinen tyyppi joka tulisi toimeen kaikkien asukkaiden kanssa. Nuorena asuin sellaisessa talossa, jossa oli aarre talkkariksi. Nykyään melkein pelkästään on huoltoyhtiöitä, eikä talkkari useinkaan tule niin tutuksi, kun asuukin muualla ja vain kiireimmiten käväisee meillä päin. Talvellakaan ei hiekkaa ole vielä ehditty levittää pihalle aamulla, siinä sitten saat pelätä liukastuvasi hämärissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat